دانستنی

۵ ترفند برای اینکه به فردی صبورتر تبدیل شوید

۵ ترفند برای اینکه به فردی صبورتر تبدیل شوید

یک معما: چه چیز مشترکی بین ترافیک و شلوغی، صف های طولانی و انتظار برای شروع یک تعطیلات وجود دارد؟
گذشته از این واقعیت آشکار و دردناک که این موارد، در واقع عوامل استرس‌زایی هستند که به طور کاملاً ناخواسته خود را به زندگی ما تحمیل کرده‌اند، پاسخ دیگری نیز وجود دارد: تمامی آنها برایمان شرایطی را فراهم می‌آورند که کمی صبر و شکیبایی را تمرین کنیم.

در دفاع از خود می‌توان گفت که تعجبی ندارد که ما اغلب صبر‌ کردن را تمرین نمی‌کنیم. در جهان دیجیتالی امروز عادت کرده‌ایم که هرچه را که نیاز داریم در یک چشم برهم‌زدن به دست بیاوریم. علاوه‌ بر‌ این ما دائماً مشغول هستیم. ما مدام در‌حال رفت‌وآمد بین محل کار، خانه، کلاس ورزش و… هستیم. بنابراین عجیب نیست که توانایی صبور‌ بودن را نداریم. محیط زندگی ما القا‌کننده این تفکر است که وقت کافی برای زندگی‌کردن نداریم.

با وجود این، تحقیقات نشان می‌دهند که اگر صبر‌ و شکیبایی را تمرین کنیم، به مرور بهتر عمل خواهیم کرد. در اینجا پنج روش را با هم مرور می کنیم که با استفاده از آنها یاد می‌گیریم صبورتر باشیم و نیز با لزوم استفاده از این روش‌ها آشنا می‌شویم.

قدردان بودن را تمرین کنید.

قدردانی مزایای بسیاری دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که این کار ما را شادتر و خوش‌بین‌تر می‌سازد، از استرس‌مان می‌کاهد و نیز می‌تواند به ما در تمرین صبر کمک کند. احساس قدردان بودن درواقع به ما کمک می کند که روی خود کنترل بیشتری داشته باشیم و راهی برای کاهش بی‌صبری خود پیدا کنیم. تمرین قدردانی راهی ساده است که با به کارگیری آن می‌توانیم فرصتی برای کاهش طیف گسترده‌ای از ناهنجاری‌های اجتماعی پیدا کنیم. وقتی خلاص‌شدن از لذت‌های آنی تنها با این تمرین ساده‌ ممکن است؛ چرا این فرصت را از دست بدهیم؟

تمرکز داشته باشید و به آنچه که شما را وادار به عجله می‌کند توجه کنید.

لیست ذهنی از کارهایی که باید انجام بدهیم این قابلیت را دارد که برای ذهن ما شبیه به ترافیک عمل کند! و به زودی چنان ذهن ما را اشغال خواهد کرد که توانایی تحمل چیزهایی مثل ترافیک واقعی را از دست بدهیم. ذهن ما به‌طور مداوم از فکری به فکر دیگر می‌پرد، از یک وظیفه به وظیفه‌ای دیگر، و از یک نگرانی به نگرانی‌ دیگر…  ما از هرطرف با چیزی مواجه هستیم که حواسمان را پرت کند و در نتیجه منقطع زندگی می کنیم. امروز انجام هم‌زمان چند کار به یک هنجار تبدیل شده است و تمامی این موارد باعث می‌شوند که همیشه احساس کنیم باید عجله داشته باشیم.

وقتی یک میلیون فکر از ذهن ما می‌گذرند، تمرکز حواس و آگاهی از افکارمان می‌توانند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشند. افکار خود و کارهای که باید انجام بدهید را بنویسید؛ تا به یک چهارچوب مشخص درباره‌ی آنچه که باعث بی‌صبری شما می‌شود برسید. این مراحل پرش‌های ذهنی شما را مشخص می‌کنند و به شما ارزش آرام‌تر حرکت کردن را نشان می‌دهند.

خودتان را مجبور کنید که صبور باشید.

لذت‌های آنی ممکن است از بهترین گزینه‌ها برای داشتن یک “احساس‌ خوب” به نظر برسند، اما آنچه تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهند درواقع برخلاف این است. براساس مطالعات اخیر، انتظار برای چیزهایی که می‌خواهیم،  در درازمدت بیشتر باعث شادی ما می‌شود. و تنها راه برای ما این است که با تمرین، عادت به انتظار را در خود ایجاد کنیم (و به‌عنوان نتیجه از مزایای شادی‌بخش آن بهره بگیریم)
با کارهای کوچک شروع کنید. مثلاً تماشای سریال موردعلاقه‌ی خود را تا آخر هفته به تعویق بیندازید. به‌زودی خواهید دید که هرچه بیشتر توانایی صبر‌ کردن را تمرین کنید، بهتر می‌توانید در موقعیت‌های دیگر آن را به کار بگیرید.

پذیرای شرایط ناراحت‌کننده باشید.

ما اغلب فکر می‌کنیم باید در جهانی زندگی کنیم که همه چیز به‌درستی تنظیم شده باشد، و هر بار چیزی خارج از نقطه‌ی امن ما اتفاق می‌افتد دربرابر آن بی‌صبر و آشفته می‌شویم. اما طبق نظر روانشناسان ما نیاز داریم که یاد بگیریم در شرایط ناراحت کننده احساس راحتی کنیم، تا بتوانیم اندکی صبورتر باشیم.
باور بسیاری از ما این است که “راحت بودن” تنها حالتی است که ما می‌توانیم تحمل کنیم. اگر در جریان تغییر عادتی مخرب هستید به خودتان بگویید، “این شرایط فقط ناراحت‌کننده است، نه غیرقابل تحمل.” این کار به شما کمک خواهد کرد که بر عادت خود غلبه کنید.

نفس عمیق بکشید.

وقتی هیچ چیز نمی‌تواند به شما کمک کند، سعی کنید چند نفس عمیق بکشید. این تمرین ساده، قدرت آرامش بخشیدن به ذهن و بدن شما را دارد. وقتی در شرایطی نظیر یک ترافیک آزاردهنده یا هر شرایط کسل‌کننده دیگری قرار گرفتید، این اثر آرامش بخش می‌تواند به نوبه خود به شما کمک کند تا شرایط بی‌صبری و عصبانیت را آسان‌تر تحمل کنید. علاوه بر این تنفس عمیق تکنیکی است که برای آن به هیچ ابزار اضافی‌ احتیاج ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *