دانستنی

۵ دلیل اصلی شکست طرح کسب‌وکار و چگونگی غلبه بر آن

۵ دلیل اصلی شکست طرح کسب‌وکار و چگونگی غلبه بر آن

بیشتر افراد برای استارتاپ خود یک طرح کسب‌وکار (business plan) دارند، زیرا این برنامه به عنوان یک طرح کلی و نقشه‌ی راه برای شرکت محسوب می‌شود. این طرح چه در اختیار مدیریت قرار بگیرد تا از آن برای کمک به راهبردهای شرکت استفاده شود و چه به منظور ایجاد سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته شود، می‌تواند زیربنای تصمیمات آینده‌ را شکل دهد.
اگرچه، علی رغم اهمیت دادن به این مسئله، طرح کسب‌وکار شما ممکن است با شکست مواجه شود و یا مفید نباشد و یا در دستیابی به اهداف خود با شکست روبرو شده و باعث ایجاد سوءبرداشت از تجارت شما و ضرر رساندن به تصمیم‌گیرندگان شود.
در این جا به ۵ دلیل مهم شکست طرح کسب‌وکار و چگونگی غلبه بر موانع موجود در این مسیر اشاره می‌کنیم.

۱- مخاطبان خود را در نظر نمی‌گیرید.

استفاده از یک طرح کسب‌وکار مشابه برای همه‌ی افراد، سبب بی‌ربط نشان دادن طرح شما می‌شود. زیرا این طرح کسب‌وکار هیچ‌وقت نمی‌تواند تمامی گروه‌های مورد نظر را راضی کند. یک طرح کسب‌وکار باید برای گروه خاصی نوشته شود. تنها در این صورت است که این طرح می‌تواند سوالات و نگرانی‌های آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.

نکته: از همان ابتدا در مورد شخصی که در حال نوشتن طرح کسب‌وکار برای او هستید به درستی تصمیم بگیرید. در مرحله‌ی بعد، سوالات کلیدی که برای آن‌ها نیاز به پاسخ وجود دارد را به صورت خلاصه مشخص کنید و به کمک سوالاتی که در ذهن دارید طرح مورد نظر خود را سازماندهی کنید.

۲- زمان زیادی را به بحث در مورد جزئیات تجارت خود اختصاص می‌دهید.

هیچکس بهتر از شما تجارت شما را نمی‌شناسد. بدین صورت در بسیاری از موارد ممکن است شما بیشتر به نمایش دادن دانش خود بپردازید به جای اینکه برای مخاطبان ارزش خلق کنید.
این شرایط باعث می‌شود تا شما به نوعی مخاطب را از سر خود باز کنید و از ارزش مطالب مرتبط بکاهید.

نکته: تنها تا اندازه‌ای بنویسید که به سوالات کلیدی پاسخ داده شود. شما می‌توانید با مشخص کردن فردی که می‌خواهید برای او بنویسید، تعیین کنید که لازم است مطالب مربوط به چه بخشی را در طرح خود بگنجانید. به عنوان مثال، اگر این طرح کسب‌وکار برای تیم شما باشد، لازم نیست که در مورد بخش محصولات وارد جزئیات زیادی شوید زیرا آن‌ها به اندازه ی کافی با این بخش آشنایی دارند.
همیشه طرح مورد نظر خود را مجددا مطالعه کرده و آن را ویرایش کنید و کلمات و بخش‌های اضافی که برای خواننده فایده‌ای ندارد را حذف کنید. همچنین ایده‌ی خوبی است که از دیگران بخواهید تا قبل از نهایی شدن طرح به مطالعه‌ی آن بپردازند.

۳- شما نمی‌توانید بازار خود را به وضوح توضیح دهید.

بسیاری از کارآفرینان برای بخش “بازار” در طرح کسب‌وکار، به کپی کردن مطالب مبهم و بدست آمده از اینترنت در طرح کسب‌وکار خود می‌پردازند. که این کار بسیار ناامیدکننده‌ خواهد بود.
در حالی که استفاده از ایده‌های مناسب در بخش بازار همیشه برجسته خواهد بود. توجه به جزئیات و مختصرگویی در این بخش نیز مورد نیاز بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نکته: بازار خود را بطور جزئی مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید به شناسایی دقیق افراد و نکات مربوطه بپردازید. به عنوان مثال، در بخش نرم افزار و تکنولوژی، استناد کردن به کل بازار نرم افزار، در صورتی که شرکت شما در بخش داده‌ها فعالیت می‌کند، بی‌فایده است. فکر کنید که مشتری نهایی شما از چه ظرفیتی برخوردار است و برای او به توضیح ویژگی‌های آن بازار به خصوص بپردازید.

۴- مسائل مالی را توضیح نمی‌دهید.

بسیاری از کارآفرینان، در طرح کسب‌وکار، بیش از همه نسبت به بخش مالی خود غیرمطمئن هستند. شاید دلیل این موضوع، پیچیدگی و ناآشنا بودن با این بخش باشد. اما لازم نیست که  گرفتار چنین مشکلاتی شوید، مانند سایر بخش‌ها در طرح کسب‌وکار، می‌توانید به بیان یک داستان بپردازید.

نکته: به وضوح به توضیح فرضیات موجود در بخش مالی خود بپردازید. توضیح دهید که بر چه اساسی پیش‌بینی‌ها را انجام می‌دهید؟ زمانی که به صحبت کردن در مورد بخش مالی می‌پردازید، تلاش کنید تا در مورد هر یک از اعداد و ارقام استفاده شده به زبان ساده توضیح دهید. این روش بسیار پرکاربردتر از استفاده از اعداد به صورت ماشینی است. ارتباط بین داده‌های نشان داده شده، امکان ایجاد یک مکالمه‌ی ملموس را با خواننده‌ی شما ایجاد می‌کند.

۵- به توضیح آن چه که در مرحله‌ی بعد انجام می‌شود، نمی‌پردازید.

بسیاری از طرح‌های کسب‌وکار تنها به هدف نهایی خود، در صورت به اتمام رسیدن فعالیت‌های مورد نظر اشاره می‌کنند. این طرح‌ها، به توضیح در مورد آن‌چه که در مرحله‌ی بعد انجام می‌شود، نمی‌پردازند. اشاره به این مسئله که در کوتاه مدت و طولانی مدت، انتظار حرکت کسب‌وکار خود به کدامین سمت را دارید بسیار حائز اهمیت است. هر طرح کسب‌وکار بدون در نظر گرفتن این نکته، از بین خواهد رفت.

نکته: زمانی را به ایجاد یک چکیده از نکات کلیدی طرح کسب‌وکار توسعه یافته‌ی خود اختصاص دهید تا آن چه که را می‌خواهید مخاطبان شما با توجه به این طرح انجام دهند، تعیین کنید. در صورتی که مخاطبان مورد نظر، تیم شما هستند، بهتر است یک دیدگاه راهبردی ارائه دهید که می‌توانید در مورد آن با تیم خود بحث کنید. یا برای یک سرمایه‌گذار، در مورد نیازهای مالی و نقاط عطف خود توضیح دهید.

در پایان، یک طرح کسب‌وکار هیچ‌وقت نهایی نخواهد شد زیرا این طرح در واکنش به رشد کسب‌وکار شما دائما تغییر کرده و شما به فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بازار بدین وسیله پاسخ می‌دهید. پیروی کردن از نکات گفته شده، به شما در ایجاد یک طرح کسب‌وکار موفق، اطمینان می‌بخشد.

کسب درآمد از طریق ایجاد فروشگاه محصولات خود بصورت رایگان در سرکالا

اگر هر کدام از شما کسب و کاری داره چه کسب و کار خانگی و یا مغازه ای داره و علاقه داره که کارشو توسعه بده و محصولاتش رو بیشتر معرفی کنه و  فروشگاه اینترنتی داشته باشه میتونه فروشگاه خودشو تو سایت سرکالا درست کنه و محصولاتشو و اجناس مغازه شو تو فروشگاه خودش بذاره و لینک فروشگاه خودشو تو کانال های مختلف بذاره و یا به دوستان خودش بده تا محصولاتشو تو فروشگاهش ببینند و خرید کنند .

هدف از ایجاد سایت فروشگاهی سرکالا، تجمع محصولات و کالاهای موجود در مغازه‌های کوچک گسترده سطح شهر در یک فروشگاه جامع و کامل و ارائه حق انتخاب بهینه به مشتریان از میان انبوهی از کالاهای مشابه و دسترسی سریع و آسان به آنهاست.

هدف، ایجاد یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار است به‌گونه‌ای که فروشنده بتواند تمامی کالاهای موجود در فروشگاه خود را در کمترین زمان ممکن و به نحو احسن به خریدار معرفی کند و خریدار نیز بتواند کالاهای موردنیاز خود را با دقت و اطلاعات کامل و با صرف کمترین وقت و انرژی و مناسب‌ترین قیمت تهیه کند

دستورالعمل اجرایی

برای ساختن فروشگاه خودتون مراحل زیر را دنبال کنید

مراحل ایجاد فروشگاه با موبایل :

۱- وارد سایت زیر بشید .

www.sarkala.com

۲- گزینه حساب کاربری رو در پایین بزنید

۳-عضویت را بزنید

۴-گزینه من یک فروشنده هستم را بزنید و اطلاعات خود را وارد کنید ودکمه عضویت را بزنید .

۵-دقت داشته باشید در بخش اطلاعات ایمیل شما و گذر واژه شما نام کاربری و پسورد شما برای ورود به سایت هستند که باید جایی یادداشت کنید که فراموش نکنید .

در زیر باکس اسم فروشگاه لینکی نمایش داده میشود که این لینک آدرس فروشگاه شماست که باید آنرا هم جایی یادداشت کنید تا برای دیگران بفرستید .

۶- بقیه مراحل را ادامه دهید تا پنل پیشخوان فروشگاه شما ایجاد شود .

۷ – سپس وارد تنظیمات پنل پیشخوان شما شوید و عکس بنر و پروفایل فروشگاه خود را ایجاد کنید .

بعد از اینکه فروشگاهتون رو ساختید حالا نوبت گذاشتن محصولاتتون تو فروشگاهتون است

روش گذاشتن محصول در فروشگاهتون

۱- وارد سایت سرکالا بشید

www.sarkala.com

۲- با یوزر نیم و پسورد وارد پیشخوان فروشگاه خودتون بشید

۳- در پیشخوان و در باکس مشکی وسط صفحه منو را باز کنوید

۴- گزینه محصولات و افزودن محصول جدید را بزنید

۵- تصاویر و قیمت و توضیحات محصول خود را اضافه کنید و افزودن محصول را بزنید و در صفحه جدیدی که باز میشود اطلاعات محصول را چک کنید و ذخیره اطلاعات را بزنید .
محصول شما در فروشگاهتان ذخیره شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *