دانستنی

۵ کار که به رفع افسردگی کمک می کنند

افسردگی،  این روزها جامعه‌ی بشری را به‌شدت درگیر کرده است. افراد زیادی در جهان با این اختلال دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همین مسئله، آن را به یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی تبدیل کرده است. هرچند افسردگی، بیماری ویران‌کننده و آزاردهنده‌ای محسوب می‌شود، اما در صورتی که خود فرد و اطرافیان او اقدامات مناسب و کافی را انجام دهند، کنترل و درمان آن کار دشواری نخواهد بود.

در این یادداشت، ترفندهایی وجود دارد که به رفع افسردگی کمک خواهند کرد. فراموش نکنید که این کارها، به هیچ‌وجه جایگزین درمان نیستند و برای درمان قطعی لازم است در اولین فرصت با یک روانپزشک یا روان‌شناس بالینی ملاقات کنید.

خرید کنید

یکی از فعالیت‌های مؤثر برای رفع افسردگی، خرید کردن است. انسان‌ها همیشه از خریدن اجناس جدید لذت می‌برند و احساس خوبی که از این کار پیدا می‌کنند می‌تواند باعث بهبود روحیه‌ی آن‌ها شود.

در روان‌شناسی، اصطلاحی وجود دارد به نام خرید درمانی یا Retail therapy که به معنی خرید کردن با هدف تغییر حال‌وهواست.

در یکی از تحقیقات انجام شده در آمریکا، بیش از نیمی از مطالعه‌شوندگان اظهار داشته‌اند که خرید کردن موجب بهتر شدن حال آن‌ها شده و حس خوبی برایشان ایجاد کرده است.

خرید لباس

بنابراین، اگر مدتی است احساس افسردگی می‌کنید و نیاز به یک حس خوب و لذت آفرین دارید، می‌توانید تنها یا همراه دوستان‌تان به خرید بروید.یکی از مواردی که اغلب برای رفع افسردگی پیشنهاد می‌شود خرید لباس است. دلیل آن هم واضح است، لذتی که خریدن و پوشیدن لباس نو به انسان می‌دهد با لذت خریدن چیزهای دیگر قابل مقایسه نیست.

پیشنهاد می‌کنیم خرید لباس از یک فروشگاه اینترنتی یا فیزیکی بزرگ را امتحان کنید تا متوجه تأثیر فوق‌العاده‌ی این کار شوید. مثلا، فروشگاه ماه پار یکی از آن فروشگاه‌هایی است که تنوع اجناس زیادی دارد و می‌توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی از آن خرید کنید.

ورزش کنید

سبک زندگی امروزی، مانع از این است که افراد همچون گذشته فعالیت بدنی داشته باشند. اما باید بدانیم ورزش و فعالیت بدنی، باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و اندروفین در خون می‌شود که به هورمون‌های شادی معروف‌اند.

ترشح هورمون دوپامین

ترشح هورمون دوپامین، که با نام هورمون لذت شناخته می‌شود، نیز پس از فعالیت بدنی افزایش می‌یابد. همین مسئله است که سبب شده ورزش به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر برای رفع افسردگی شناخته شود و به افزایش سلامت روانی و جسمی انسان‌ها کمک کند.

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که خود یا یکی از نزدیکان‌تان گرفتار افسردگی شده‌اید، یک فعالیت بدنی ساده و سبک مانند پیاده‌روی روزانه را در برنامه‌هایتان قرار دهید تا متوجه تأثیر فوق‌العاده‌ی آن شوید.

مدیتیشن را شروع کنید

تحقیقات نشان داده‌اند که مراقبه و مدیتیشن در کنترل اختلالات روانی و رفع افسردگی بسیار مؤثر هستند. پیشنهاد ما این است که برای کاهش افسردگی، روزی ۵ دقیقه در محیطی خلوت بنشینید، چشمان‌تان را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید.

موسیقی آرامش‌بخش

به تدریج و پس از استمرار در انجام این تمرین، می‌توانید زمان آن را بیشتر کنید و تا ۲۰ دقیقه در روز را به این فعالیت اختصاص دهید. همچنین می‌توانید از یک موسیقی آرامش‌بخش یا نوای طبیعی نیز بهره ببرید تا در زمان مدیتیشن باعث آرامش بیشتر شما شود.

برای مثال، صدای بارش باران را انتخاب کنید، چشمان خود را ببندید و بگذارید ذهن‌تان شما را به میان باران ببرد. احساس آرامشی که پس از این کار احساس خواهید کرد، قابل وصف نیست. به عکاسی بروید. مثلا می توانید از مدل لباس دخترانه عکاسی کنید.

به سفر بروید

یکی از بهترین کارهایی که به رفع افسردگی کمک می‌کند، مسافرت و گشت‌وگذار است. به‌طور کلی، تغییر محیط تأثیر زیادی در بهبود حال‌وهوای انسان دارد و اگر به شیوه‌ای درست برنامه‌ریزی شود، گام بلندی در درمان این اختلال به شمار می‌آید.

یک مسافرت کوتاه به جاذبه‌ای در نزدیکی محل زندگی، یا یک مسافرت چند روزه در اصل خیلی تفاوت نمی‌کنند. مهم این است که فرد مبتلا، از محل زندگی خود که مدت‌هاست به آن خو گرفته خارج شود و فضای جدیدی را ببیند.

به یاد داشته باشید حضور دوستان صمیمی، اعضای خانواده یا هم‌سفران خوش‌مشرب دیگر می‌تواند لذت سفر و تأثیر آن را به میزان زیادی افزایش دهد.

فعالیت‌های لذت‌بخش را امتحان کنید

در زندگی هر فرد، کارها و فعالیت‌هایی وجود دارند که می‌توانند او را حسابی غرق در لذت و آرامش کنند. بنابراین اگر دوست دارید به رفع افسردگی خود یا دیگری کمک کنید، این فعالیت‌های لذت‌بخش را شناسایی کرده و زمینه را برای انجام آن‌ها فراهم کنید.

سینما رفتن، نقاشی کشیدن، انجام کارهای هنری، مطالعه، خوش‌وبش با دوستان یا حتی حل کردن جدول همه جزء کارهایی هستند که علاقمندی به انجام آن‌ها سبب افزایش روحیه و شکل‌گیری احساسات مثبت در انسان خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم لیستی از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود تهیه کرده و آن‌ها را در معرض دید قرار دهید تا هرازچندگاهی بتوانید سراغ‌شان بروید و به این وسیله، حال‌تان را بهتر کنید.

آیا استرس بر افسردگی تاثیر دارد؟

پاسخ مثبت است. استرس به عنوان مادر بیماری‌های روانی شناخته می‌شود و یکی از مواردی است که می‌تواند به حادتر شدن افسردگی کمک کند.
بنابراین سعی کنید برنامه‌ی زندگی خود را طوری تنظیم کنید که ناچار نباشید استرس زیادی را در طول کار تجربه کنید.

آیا خوراکی‌ها نیز می‌توانند به رفع افسردگی کمک کنند؟

بله، برخی از خوراکی‌ها می‌توانند تأثیر زیادی در رفع افسردگی داشته باشند. برای مثال چای سبز، هل، مارچوبه، بادام هندی، کلم و مواد غذایی دارای ویتامین B از جمله‌ی این خوراکی‌ها هستند.

سخن پایانی

در این یادداشت سایت ماهپار، تلاش کردیم شما را با پنج کار ساده ولی مؤثر برای رفع افسردگی آشنا کنیم. انجام این موارد به شما کمک می‌کنند بتوانید روحیه‌ی خود یا افراد درگیر با این اختلال را بالا ببرید و از این طریق به بهبود روند درمان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *