دانستنی

۶ اشتباه که هنگام درخواست برای دورکاری باید به آن‌ها توجه کنید

با توجه به افزایش گرایش به سبک دورکاری و رشد تقاضا برای فعالیت در پست‌های دورکار، مدتی است در دیجی‌کالا مگ به بررسی مطالبی پیرامون این حوزه می‌پردازیم. در ادامه‌ی همین روند، در این مطلب قصد داریم شما را با اشتباهاتی آشنا کنیم که در هنگام درخواست برای دورکاری باید از آن‌ها اجتناب کنید.

با شیوع همه‌گیری کرونا در چند سال گذشته، اهمیت دورکاری بیش از پیش نمایان شد و بسیاری از مشاغل در سطح جهان به دورکاری و جایگزین کردن دفتر کار با محیط خانه روی آوردند. اما در نتیجه‌ی افزایش تمایل به‌ دورکاری در سراسر دنیا، پذیرفته شدن به‌عنوان یک نیروی دورکار به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است.

به علاوه، استراتژی‌های استخدامی مورد استفاده در گذشته ممکن است حالا دیگر جوابگو نباشند. بنابراین، از شما دعوت می‌کنیم در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا بتوانیم دید بهتری نسبت به بایدها و نبایدها در زمان درخواست کار برای یک پست دورکار داشته باشیم:

۱. پیش از ارسال درخواست به‌خوبی درباره‌ی شرکت مورد نظر تحقیق نکنید

دورکاری

تحقیق کردن درباره‌ی شرکتی که قرار است برایش کار کنید از ۲ جهت اهمیت دارد:

دلیل اول و شاید مهم‌تر این‌که شما باید بدانید آیا می‌توانید با کارفرمای آنلاین خود کنار بیایید و آیا همکار مناسبی برای یکدیگر خواهید بود؟ اجبار خود به پذیرفتن شغل یا شرکتی که علاقه‌ای به آن ندارید فقط رابطه‌ی شما با شرکت و کار را بدتر می‌کند.

دومین دلیل اهمیت تحقیق کردن این است که به کارفرما نشان می‌دهد شما درباره‌ی شرکت و پستی درخواستی اطلاعاتی دارید. تحقیق کردن نشان‌دهنده‌ی این است که شما برای کسب این اطلاعات زمان صرف کرده‌اید و به فرصت شغلی که ممکن است به شما داده شود علاقه دارید. همین مورد که شاید خیلی به آن بی‌توجه باشند باعث می‌شود تا شما نسبت به سایر متقاضیان یک امتیاز ویژه داشته باشید.

اما در هنگام تحقیق درباره‌ی شرکت یا شغل دورکار باید به چه نکاتی توجه کنید؟

  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت
  • فرهنگ سازمانی شرکت
  • آیا پست درخواستی نیازهای ویژه‌ای دارد که متقاضی باید آن مشخصه‌ها را داشته باشد؟
  • نقش شما در فعالیت‌های روزانه‌ی شرکت چه خواهد بود؟

۲. مهارت‌های دورکاری را در رزومه‌ی خود ذکر نکنید

اگر پیش از این تجربه‌ی کار از منزل و دورکاری را داشته‌اید، حتما تجربیات خود را در رزومه‌‌ای که برای شرکت ارسال می‌کنید ذکر کنید. این تجربیات می‌توانند هر نقشی را (فارغ از اهمیت و جایگاهش) شامل شوند؛ از تجربه‌ی کار فریلنس تا مهارت‌های اختصاصی که می‌توانند شما را به یک نیروی دورکار برجسته تبدیل کنند.

اگر تا پیش از این تجربه‌ی مرتبطی نداشته‌اید، هنوز هم راه‌هایی وجود دارند که نشان دهند شما مهارت‌های مورد نیاز برای پست مورد نظر را دارید، مانند:

  • تجربه‌ی کار مستقل یا کار کردن بدون نظارت از سوی مرجع بالاتر
  • خود انگیزگی و توانایی متعهد ماندن به وظایف
  • مهارت در توانایی مدیریت زمان
  • توانایی برقراری ارتباط موثر به هر دو شیوه‌ی گفتاری و نوشتاری

این مهارت‌ها ضروری هستند، زیرا کارفرماها به دنبال کاندیداهایی با مهارت‌ها و ذهنیت‌های مرتبط با سبک دورکاری هستند که بتواند در جایگاهی که به آن‌ها محول می‌شود به موفقیت برسند؛ افرادی که توانایی یادگیری سریع و سازگاری با نقش‌های خاص و برنامه‌‌های مرتبط با سبک دورکاری را دارند. برای ارتقا مهارت‌های ذکر شده در خودتان، می‌توانید از دوره‌های حضوری و آنلاین کمک بگیرید.

۳. ارسال درخواست برای اشتغال در نقش‌های متعدد

دورکاری

در تلاشی ناکام برای پذیرفته شدن به‌عنوان نیروی دورکار و با در نظر گرفتن تجربه‌های شکست خورده‌ی قبلی، ممکن است وسوسه شوید محدوده‌ی درخواست خود را گسترش دهید و برای هر نقشی که در دسترس است نام‌نویسی کنید به این امید که در نهایت در یکی از آن‌ها پذیرفته خواهید شد.

ممکن است در نگاه اول این یک راهبرد مناسب و زیرکانه به‌نظر برسد، اما در واقعیت، کیفیت درخواست‌های ارسالی شما را کاهش می‌دهد و در نتیجه، شانس دریافت پیشنهاد شغلی را هم کمتر می‌کند.

روش بهتر این است که وقت صرف کنید، درباره‌ی هر شرکت و پست شغلی تحقیق کنید و فقط برای گزینه‌هایی که بیشترین علاقه‌ را به آن‌ها دارید و برای تصدی آن‌ها شایسته‌تر هستید انتخاب کنید. با این روش، می‌توانید گام‌های بهتری بردارید و شانس خود را برای کسب یک شغل مناسب افزایش دهید.

۴. ناکامی در ایجاد تناسب بین رزومه‌ی ارسالی با نیازهای اعلام شده برای شغل

به‌عنوان مکمل نکته‌‌ی قبلی، باید بدانید که ارسال درخواست‌های متعدد برای پست‌های متفاوت گاهی باعث می‌شود شما یک رزومه را برای چندین پست شغلی متفاوت ارسال کنید که اشتباهی بسیار بزرگ است.

سعی کنید برای هر جایگاه شغلی رزومه‌ای مخصوص داشته باشید که با مشخصات و نیازهای اعلام شده برای شغل مورد نظر هم‌خوانی داشته باشد. اگر برای این کار به کمک نیاز دارید، می‌توانید از ابزارهای ساخت رزومه یا افراد متخصص این حوزه کمک بگیرید.

در نهایت، به‌خاطر داشته باشید که ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که با استعدادهای مختلف از همه‌ی نقاط کشور رقابت کنید یا حتی فراتر از آن، در یک رقابت بین‌المللی قرار بگیرید. بنابراین، مطمئن شوید رزومه‌ی ارسالی شما بیشترین سازگاری و نزدیکی را با توصیفات اعلام شده برای پست مورد نظر دارد.

۵. تمرکز روی جنبه‌ی کار کردن از راه دور

دورکاری

چرا به پذیرفته شدن در این جایگاه شغلی علاقه دارید؟ در هیجان کسب موقعیت شغلی جدید در جایگاه یک نیروی دورکار، ممکن است در دام این حقیقت گرفتار شوید که می‌توانید از هر جای دنیا مشغول به کار شوید و این موضوع می‌تواند تمام توجه شما را به خود معطوف کند. این دیدگاه می‌تواند شما را به یک Digital Nomad (خانه‌ به‌ دوش دیجیتال) تبدیل کند که در نیمکت پارک یا پشت میز کافه‌ای در شهر کار می‌کند.

اگرچه این موضوع تا حدی جذاب به‌نظر می‌رسد، اما نباید عمده‌ی تمرکز شما را به‌ خود جلب کند یا این حس را در شما ایجاد کند که در مصاحبه با کارفرما باید از فرصتی که دورکاری به شما می‌دهد و ایده‌های بزرگی که برای استفاده از این فرصت دارید صحبت کنید.

هنگامی که برای دورکاری درخواست می‌دهید، باید پیش از همه خود و توانایی‌های خودتان را ارائه کنید و جنبه‌ی دورکار بودن شغل را در جایگاه بعدی قرار دهید. شخصی که مسئولیت استخدام شما را به‌عهده دارد بیش از هر چیز تمایل دارد بداند که آیا شما فرد مناسبی برای تحویل گرفتن این جایگاه هستید و می‌توانید از دورکاری برای موفقیت جایگاه خود در شرکت و کمک به پیشرفت شرکت بهره بگیرید یا خیر.

۶. تمرکز بر مشاغل خارج از موقعیت مکانی خودتان

اگر به سفر کردن علاقه دارید، طبیعی است که در جستجوی مشاغلی باشید که خارج از موقعیت مکانی فعلی شما قرار دارند. با این کار می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و کار و سفر را در کنار هم داشته باشید.

اما با در نظر گرفتن این‌ که بعضی از کارفرماها علاقه دارند که کارکنان خود را به دفتر کار بازگردانند، این کار این حس را ایجاد می‌کند که شما به دنبال فرصت‌هایی دور از خانه هستید تا از رفت‌و‌آمد به محل کار دوری کنید.

همچنین، علاوه بر این حقیقت که ممکن است بعضی از موقعیت‌های برجسته‌ی نزدیک به محل زندگی خود را نادیده بگیرید، باید این را هم بدانید که بسیاری از مشاغل دورکاری هم محدودیت مکانی دارند!

معمولا بعضی از شرکت‌ها نیازمندی‌های مکانی را هم به شرایط کاری اضافه می‌کنند تا بتوانند وضعیت استخدامی خود را با قوانین خاص موجود تطبیق دهند، نیازها و محدودیت‌های مالیاتی را مشخص و از پرداخت هزینه‌ی سفر به کارمندان جلوگیری کنند.

در واقع، دورکار بودن به این معنی نیست که شما هرگز نباید خانه را ترک کنید و ممکن است نیاز باشد برای حضور در جلسات شرکت یا ملاقات با مشتریان به محل شرکت یا سازمان مورد نظر سفر کنید. با این ذهنیت، مطمئن شوید که پیش از ارسال درخواست خود شرایط اعلام شده برای پست مورد نظر را با دقت مطالعه کرده‌اید.

در پایان، لازم است ذکر کنیم که با دوری از اشتباهات رایجی که به آن اشاره شد، می‌توانید شانس خود برای استخدام در یک پست دورکار را افزایش دهید و از آن مهم‌تر، شغل مناسب و مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید. اگر به محض ارسال درخواست نتوانستید پست مورد نظر را تصاحب کنید ناامید نشوید، سعی کنید از کارفرما دلیل پذیرفته نشدن خود را بپرسید و از اشتباهات خود درس بگیرید تا بتوانید برای دفعات بعدی حرفه‌ای‌تر عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *