دانستنی

۶ نکته عکاسی از محصول به همراه مثال‌های آموزشی

۶ نکته عکاسی از محصول به همراه مثال‌های آموزشی

همان‌گونه که یک تصویر هم ارزش هزار کلمه است، تصویری خیره کننده از محصول هم به اندازه هزار بازدید از وب سایت ارزش دارد. پس عکاسی از محصول اهمیت ویژه‌ای در راهبرد تجارت الکترونیک شما دارد.

طبق آمار به دست آمده، ۵۱ درصد از آمریکایی‌های دارای دسترسی به اینترنت، خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند. تعداد این خریداران هم رو به رشد است. پس هنوز ۴۹ درصد از آمریکایی‌ها، خرید حضوری از فروشگاه را ترجیح می‌دهند. آنها در فروشگاه قادر به دیدن، لمس کردن و وارسی محصول قبل از پرداخت پولش هستند.

همه مشتریان و مصرف کنندگان فقط به راحتی خرید اینترنتی اهمیت نمی‌دهند. امکان بررسی کالا در حالی که در خانه لم داده‌اند تنها بخشی از موفقیت فروش اینترنتی است. کسب و کارتان برای دسترسی به افراد علاقمند به تجارب الکترونیک و خرید آنلاین باید اطلاعات واضح و جذابی از محصولات را در اختیارشان قرار دهد؛ تا به شما اعتماد کنند. بازدیدکنندگان به همان اطمینان حاصل از خرید حضوری و شخصی نیاز دارند. رزرو آنلاین عکاس از طریق سایت فریلنس پارس به راحتی امکان پذیر است.

عکاسی از محصول به سادگی نقاشی یا عکاسی عادی نیست. حتی ساده ترین محصولات هم به تجهیزات، نور کافی و فضای زیبا برای ثبت تصاویر فوق العاده نیاز دارند. با این کار صفحه خرید محصول به خریداران و فروش مناسب دست پیدا می‌کند. در این مقاله فهرستی از نکات و ابزارهای لازم برای شروع عکاسی را به همراه مثال‌های واقعی از عکس محصولات را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

سفارش یا انجام پروژه‌های عکاسی

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

۶ نکته عکاسی از محصول برای گرفتن عکس‌های قابل فروش از محصولات

۱.عکاسی با گوشی هوشمند اشکالی ندارد

سرمایه گذاری روی دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و لنز ۱۰۰ میلی متری خوب است. ولی لزومی ‌برای این کار وجود ندارد. اگر گوشی با این مشخصات دارید، پس از آن استفاده کنید. عکاسی با گوشی هوشمند برای بسیاری از محصولات متداول است.

برخی از گوشی‌های هوشمند و البته قدیمی، دارای دوربینی با دقت کمتر از ۴ مگاپیکسل هستند که گرفتن عکس‌هایی با جزئیات کافی را بسیار دشوار می‌کند. در مقابل بسیاری از گوشی‌های جدید، دارای لنزهای با حداقل رزولوشن ۱۲ و ۱۳ مگاپیکسلی و حتی بسیار بالاتر هستند که تنظیمات زیادی از جمله نور پردازی برای بهینه سازی عکس‌ها هستند. برای مثال تصویر زیر با کمک آیفون ۴s و قرارگیری لامپ هوشمند رومیزی گرفته شده است.

۲.برای حفظ ثبات عکس، از روی سه پایه عکاسی کنید

هیچگاه گوشی خودتان را برای عکاسی در مقابل سوژه نگیرید. با این کار امکان لرزش و گرفتن عکس‌های بی ثبات وجود دارد. شاید با این کار به راحتی بتوانید دور سوژه بچرخید و زوایای مختلف را بررسی کنید ولی برای گرفتن عکس نهایی بهتر است تا گوشی را در جای ثابت قرار دهید. اگر می‌خواهید گوشی را روی چند کتاب قرار دهید در طول کل فرایند عکاسی باید شرایط ثابتی را حفظ کنید.

اگر می‌خواهید چند عکس محدود بگیرید، نگهداری گوشی در دستتان مانعی ندارد. اما با توسعه کسب و کارتان به تصاویر بیشتری نیاز دارید و حفظ جهت گیری و فاصله استاندارد در تمامی‌عکس‌ها در حین عکاسی دشوار می‌شود. برای حفظ ثبات در طول عکاسی از محصولات به سه پایه نیاز دارید. خریدشان هم چندان هزینه‌ای ندارد. در واقع با چنین خریدی روی کسب و کارتان سرمایه گذاری کرده اید. دو نوع سه پایه در بازار وجود دارد.

سه پایه قدیمی ‌در برابر سه پایه انعطاف پذیر

نمونه اولی یک سه پایه قدیمی ‌و نمونه دومی‌سه پایه‌ای کوتاه‌تر با پایه‌های انعطاف پذیر است. می‌توانید این سه پایه را برای رسیدن به زاویه مناسب خم کنید. سه پایه قدیمی ‌بیش از پنج فوت ارتفاع می‌گیرد ولی ارتفاع سه پایه انعطاف پذیر به زحمت  به یک فوت می‌رسد.

گیره موبایل

در بالای هر دو محصول فوق یک پیچ قرار دارد. این پیچ به دوربین شما وصل شده و در حین عکاسی آن را ثابت نگه می‌دارد. اغلب دوربین‌ها این قابلیت و پیچ را دارند ولی گوشی‌های هوشمند برای وصل شدن به این پیچ به گیره نیاز دارند. این گیره یک طرف گوشی را نگه می‌دارد و می‌توانید آن را روی سه پایه به جهات مختلف بچرخانید. می‌توانید  جهت دوربین به سمت خودتان یا سمت مقابل را انتخاب کنید. هنگامیکه زاویه مناسب را انتخاب کردید. سه پایه را در مقابل محصول قرار دهید و پایه‌هایش را روی سطح صافی بگذارید.

۳.باید نور طبیعی یا نور مصنوعی را انتخاب کنید

هیچگاه نقش نور را در طول عکاسی از محصول نادیده نگیرید. خریداران قبل از خرید محصول تمامی ‌جزئیات آن را بررسی می‌کنند. با نور مناسب می‌توان ویژگی‌های اصلی محصول را نمایش داد. در نتیجه مشتریان و بازدیدکنندگان در حین مشاهده تصویر محصول بهتر تصمیم گیری می‌کنند. می‌توانید شرایط نورپردازی ثابتی را برای تمامی ‌محصولات مدنظر قرار دهید. نورپردازی مناسب برای برخی محصولات هم برای سایر محصولات مناسب نیست. پس باید یک منبع نوری مناسب پیدا کنید:

نور طبیعی

منظور از نور طبیعی، آفتاب است. این نور تحت عنوان نور نرم (Soft Light) هم شناخته می‌شود. چون خورشید طیف نوری ملایم و بلندتری را روی محصول منعکس می‌کند. تحت شرایط زیر از نور خورشید برای عکاسی از محصول استفاده کنید:

  • در هوای آزاد عکاسی می‌کنید یا محصول در فضای آزاد کاربرد دارد.
  • فرد باید محصول را مورد استفاده قرار داده و بپوشد پس عکاسی زیر نور طبیعی بهتر است؛ چون ظاهر فرد بسیار بهتر به نظر می‌رسد.
  • باید روی عناصر اطراف محصول بیشتر از ویژگی‌های محصول تأکید کنید.

تصویر زیر که با نور طبیعی عکاسی شده بسیار خوب است. نور خورشید از سمت چپ به محصول می‌تابد و زاویه سایه کیف روی پاهای فرد هم نشان از تأکید روی محصول است.

نور مصنوعی

نور مصنوعی شامل نور شمع، آتش و لامپ است. این نور تحت عنوان نور سخت (hard Light) هم شناخته می‌شود چون سطح نوری کوچکتر ولی متمرکزتری را می‌سازد. این نور برای محصولاتی که جزئیات ظاهری زیادی دارند؛ مناسب است. خریدار آنلاین به این جزئیات اهمیت می‌دهد. تصویر زیر که زیر نور مصنوعی گرفته شده بسیار جذاب است. در اینجا ساختار ساعت و طراحی صفحه آن به عنوان دو گزینه مهم در فروش به خوبی مشخص هستند.

طبق یک قاعده کلی بهتر است تا از یک نوع نور برای هر عکس استفاده کنید. اضافه کردن نور طبیعی به نور مصنوعی عکس را روشن تر می‌کند. در نتیجه نمایش دقیقی از محصول به دست نمی‌آید. اضافه کردن نور مصنوعی به نور طبیعی هم محصول را لطیف و ظریف نشان می‌دهد. شما نمی‌خواهید باعث ایجاد سوء تفاهم در مورد جنس و ویژگی‌های محصول شوید. پس تصمیم مناسبی در مورد نورپردازی بگیرید.

۴.نور مکمل یا بازتابی برای ملایم نمودن سایه‌ها

فرقی ندارد که با نور طبیعی یا مصنوعی کار می‌کنید. به هر حال باید سایه‌های سایر اجزای صحنه روی محصول را کاهش دهید. سه روش برای این کار وجود دارد.

نور مکمل

منبع نوری خفیف تری را به منبع نوری اصلی خودتان اضافه کنید. این نور تحت عنوان نور مکمل (Fill Light) شناخته می‌شود. این نور برای ایجاد توازن متقابل و ملایم نمودن سایه‌های طبیعی حاصل از نور اصلی تابیده روی محصول استفاده می‌شود. برای این کار نور مکمل را عکس منبع نور اصلی قرار دهید تا محصول شما بین منابع نوری اصلی و مکمل قرار گیرد.

کارت بازتابی لامپ فلاش

کارت بازتابی یک کارت کوچک برای بازتاب دادن نور منبع اصلی به سمت سطح زیر محصول است تا سایه‌ها کاهش پیدا کنند. برخی از کارت‌های بازتابی به لامپ فلاش لنز دوربین‌های حرفه‌ای وصل می‌شوند تا نور فلش دوربین را پخش کنند. این کارت نور ملایم تری را از سمت بالای دوربین به سمت محصول می‌تاباند. پس تنها نور مستقیم ندارید و سایه‌های طویل در پشت سوژه تشکیل نمی‌شود. دو نمونه از این کارت‌ها را در تصویر زیر می‌بینید که صفحات سفید (سمت چپی ) و فویلی (سمت راستی) دارند تا نور فلاش را پراکنده کنند.

کارت بازتابی

اگر با گوشی هوشمند عکاسی می‌کنید، کارت بازتابی لامپ فلاش برایتان مناسب نیست. چون هیچ فلاشی به گوشی متصل نمی‌شود. در عوض از کارت بازتابی مجزا در مقابل منبع اصلی نور استفاده کنید. تازه کارها می‌توانند از این کارت بازتابی مجزا به عنوان نور مکمل استفاده کنند که در مقابل نور سخت حاصل از فلاش یا لامپ قرار گرفته در مقابل محصول، عمل می‌کند. در تصویر زیر کارت بازتابی در پشت اسب قرار گرفته است.

از هر نور سخت یا نرمی‌ که استفاده می‌کنید به هر حال باید کاهش سایه‌ها را مدنظر قرار دهید. البته این کاهش سایه در کنار تأکید روی ویژگی‌های محصول برای بازدید کنندگان از وب سایت اهمیت دارد. با عملکرد درست به تفاوت زیادی در عکاسی می‌رسید. تصویر زیر تفاوت میان به کارگیری نورپردازی نرم و سخت را نشان می‌دهد.

۵.برای تأکید روی محصول از حالت Sweep یا Portrait استفاده کنید

یک روش ثابت و مناسب برای قراردهی محصول، نورپردازی و محل کارت‌های بازتابی وجود ندارد. این مؤلفه‌ها تا حد زیادی با توجه به پس زمینه شما تغییر می‌کنند. راحت ترین پس زمینه را برای عکاسی انتخاب نکنید. باید بر اساس شناختی که می‌خواهید خریداران از محصولتان به دست آورند، پس زمینه را تغییر دهید. اول باید ببینید که آیا پس زمینه سفید یا پس زمینه‌های پویاتر و مشابه دنیای واقعی را می‌خواهید و دوست دارید؟ روش ساده‌ای برای این کار وجود دارد.

پس زمینه سفید: Sweep

برای پس زمینه‌های سفید فقط نباید میزی را در مقابل دیواری سفید قرار دهید. حتی دوربین‌های گوشی‌های هوشمند هم لکه‌ها و خطوط روی دیوار سفید را نشان می‌دهند. برای رسیدن به پس زمینه‌ای سفید بدون داشتن کنج و لکه باید از Sweep استفاده کنید.

منظور از Sweep یک صفحه کاغذی بزرگ و قابل خم شدن است که به عنوان سطح زیر محصول عمل می‌کند. می‌توانید آن را به دیوار پشت محصول تکیه دهید. انحنای کاغذ با دوربین قابل مشاهده نیست و تنها روی محصول اصلی و جزئیاتش تأکید می‌کنید. پس فقط محصول تمام توجه مشتری و بازدید کننده از وب سایت را به خودش اختصاص می‌دهد. در تصویر زیر مقایسه میان عکاسی با Sweep و بدون آن را نشان می‌دهد.

دنیای واقعی به عنوان پس زمینه: حالت Portrait

هنگامی که از محصول در دنیای واقعی و با توجه به کاربردش عکاسی می‌کنید، به تصاویر خوشایند و جذابی می‌رسید. همان گونه که در عکاسی از تصویر کیف هم این امر را مشاهده کردید. البته عکاسی از محصول در فضای واقعی می‌تواند توجه مخاطب را از روی محصول به فضای اطرافش پرت کند. همین امر محصول مدنظر شما را مبهم می‌کند.

پس با انتخاب حالت پرتره (Portrait) می‌توانید به محصول عمق داده و رویش تأکید کنید. این تنظیمات روی دوربین‌های حرفه‌ای و بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید قرار دارد. با این کار می‌توانید پس زمینه را مبهم کنید تا بافت محصول به خوبی مشخص شود.

در تصویر زیر عکس عالی از خودکار تبلیغاتی در حالت پرتره با گوشی گوگل پیکسل ۲ گرفته شده است. می‌توانید از خودکار در مقابل لب تاپ عکس بگیرید ولی باز هم خودکار مرکز توجه قرار گیرد.

۶.چند عکس متفاوت بگیرید

آخرین نکته عکاسی از محصول این است که تنها به یک عکس از هر محصول بسنده نکنید. مشتریان در حین خرید حضوری در فروشگاه محصول را در دست گرفته و از زوایای مختلفی به آن نگاه می‌کنند. پس در وب سایت هم باید عکس‌هایی از زوایای مختلف قرار دهید تا همان تجربه خرید حضوری را به وجود آورید. برای مثال اگر عکاسی از لباس را انجام می‌دهید در ابتدا به تنهایی از لباس روی پس زمینه ای با رنگ متفاوت عکاسی کنید. بعد از لباس روی تن مدل عکاسی کنید و در حالتها و زوایای مختلف از مدل عکس بگیرید.

در نهایت . . .

برای عکاسی از محصول نیازی به سرمایه گذاری همزمان روی تمامی‌تجهیزات و نکات قید شده در این مقاله نیست به تدریج از این نکات استفاده کنید تا بتوانید تغییر ظاهر فروشگاه آنلاین را مشاهده نموده و دیدگاه و تجربه عکاسی شما بهبود یابد. نظرات خودتان در مورد این مقاله را با تیم فریلنس پارس در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *