دانستنی

۶ گام ضروری که برای یافتن اولین شغلتان باید بردارید

طبق آمار منتشر شده، تقاضا برای برنامه‌نویس‌ها در طی ۷ سال آینده تا حدود ۱۹ درصد افزایش پیدا می‌کند. یعنی تقاضا در این حیطه بیش از ۲ برابر سایر صنایع می‌شود. اما داده‌های جدید نشان می‌دهد که مهارت‌های فنی و کامپیوتری، تنها راهِ رو به جلو نیستند.

طبق تحقیقاتی که لینکدین در سال ۲۰۱۸ بر اساس کاربران خود انجام داده بود، کشور آمریکا به حدود ۱.۴ میلیون نفر با مهارت‌های شغلی مختلف احتیاج دارد. ولی تنها به ۴۷۲ هزار نفر متخصص در زمینه تکنولوژی احتیاج است.

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر دارای تحصیلات و یا تجربه در رشته‌های علوم داده و یا کامپیوتر هستید و دنبال شغل جدیدی می‌گردید، توصیه‌های مطرح شده در این مقاله می‌تواند برای شما جالب و کارآمد باشد.

جایگاه شغلی خود را شناسایی کنید

اگر به برنامه نویسی فکر می‌کنید، به احتمال زیاد شغلی در زمینه تکنولوژی را در نظر داشته باشید. امروزه مشاغل و شرکت‌های زیادی به دنبال مهارت‌های شما هستند و عموم آن‌ها از تخصص شما برای بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر قصد دارید در حوزه بازاریابی کار کنید،‌ باید مشخص کنید که دوست دارید در کدام‌یک از بخش‌های بازاریابی کار کنید؟ بازاریابی محصول؟ پیش‌برد فروش؟ محتوا؟ تبلیغات؟ و یا هر بخش دیگری. همین موضوع در مورد مهندسی هم صدق می‌کند. تمایل دارید که مهندس فول استک باشید؟ آیا واقعاً می‌دانید یک مهندس Full Stack بودن به چه معنا است؟

بهترین راه برای پیدا کردن جایگاه و علاقه‌ی خود، این است که در دوره‌های کوتاه کارآموزی شرکت کرده و چندین مورد مختلف را امتحان کنید. البته همیشه می‌توانید شغل و حیطه کاری خودتان را تغییر دهید، ولی اگر برای مدت کافی در یک شغل بمانید، تجارب ارزنده‌ای در آن زمینه به دست آورده و پیشرفت بیشتری می‌کنید.

یکی از راه‌های دیگر برای تصمیم‌گیری در مورد آینده‌ی شغلی، کمک گرفتن از یک مربی است. اگر یک فرد خبره و باتجربه در زمینه مشاغل تکنولوژی را می‌شناسید، از او درخواست کمک و راهنمایی کنید. اگر آن فرد تمایل کمک کردن به شما را داشت، می‌توانید سؤالات خودتان را بپرسید. مثلاً اینکه فرآیند فروش به چه شکل است؟ چطور یک محصول را بعد از عرضه و ورود به بازار بهینه سازی می‌کنند؟ اگر برنامه‌ای از گوگل‌پلی و یا اسپ‌استور حذف شد، چه کار می‌کنند؟ در هرحال،‌ این افراد هم زمانی تازه‌کار بودند، با چالش‌های مختلف مواجه شده بودند و موفق شدند از پس آن‌ها برآمده و پیشرفت کنند. بنابراین، تجربه‌های آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای آینده شغلی شما باشد.

درک کنید که کسب و کارها چطور کار می‌کنند

بیشتر کسب‌وکارها و خیلی از مشاغل فرآیند اجرایی یکسانی دارند. برای مثال، فرآیند تبدیل خریدار بالقوه به خریدار واقعی، جذب سرمایه، فرآیند فروش و جذب نقدینگی، چرخه‌ی توسعه و…

درک این فرآیندها شما را تبدیل به گزینه بسیار جذاب‌تری برای استخدام می‌کند. اگرچه ممکن است مدرک دانشگاهی و تحصیلات مرتبطی داشته باشید، ولی بهترین راه برای درک این فرآیندها، از طریق تماشا کردن آن‌ها است. مدرک دانشگاهی شما می‌تواند پایه علمی مناسبی برای یادگیری این موارد باشد.

کارآموزی یکی دیگر از روش‌های یادگیری این فرآیندها است. راه دیگر این است که شما خودتان یک پروژه را به صورت کامل مدیریت کنید. برای مثال، توانایی شما در توسعه‌ی یک اپلیکیشن واقعاً قابل تحسین است. ولی توسعه‌ی اپلیکیشن فقط بخشی از فرآیند است. بهتر است خودتان تمام فرآیندهای بعدی را انجام داده، آن را در اپ‌استور بارگذاری کرده، عملکرد آن را کنترل کرده و سپس در طی آپدیت‌هایی، نقاط ضعف آن را برطرف کرده باشید.

یک برنامه Hub را یاد بگیرید

امروزه تکنولوژی روش و فرآیندهای کاری را دستخوش تغییرات زیادی کرده است. طبق تحقیقات، در سال ۲۰۱۶، شرکت‌ها به‌‌طور متوسط از ۱۴۲۷ سرویس ابری مجزا استفاده کرده‌اند. با وجود برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار متنوع و مجزا، نیاز به افراد متخصص و حرفه‌ای در زمینه مدیریت این سیستم‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

اپلیکیشن‌های مدیریت کسب‌وکار جامعی مثل Salesforce ،Workday و NetSuite وجود دارند که استفاده از آن مستلزم این است که یک کارمند تمام وقت مسئول آن‌ها باشد. اگر قصد دارید که یک شغل مناسب در شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی پیدا کنید، تسلط به این نرم‌افزارها می‌تواند امتیاز مناسبی برای شما باشد.

تحلیل و آمار بهترین دوستان شما هستند

امروزه تجزیه و تحلیل واقعاً ستون فقرات تمام مشاغل است. Google و SubSpot مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی برگزار کرده و گواهی‌نامه‌هایی را ارائه می‌دهند که اعتبار بالایی داشته و می‌تواند برگ برنده شما در میان سایر متقاضیان شغلی باشد. شرکت در این دوره‌ها به شما کمک می‌کند اپلیکیشن‌هایی را طراحی کنید که مفیدتر و قابل‌فروش‌تر هستند.

تسلط به Google Analytics هم یکی دیگر از مهارت‌هایی است که تسلط به آن برای هر برنامه‌نویس و یا فرد فعال در شرکت‌های تکنولوژی محور ضروری است. دوره‌های آموزشی بسیار با کیفیتی از دانشگاه‌های معتبر در وب‌سایت Coursera به صورت رایگان ارائه می‌شود.

قابلیت وفق پیدا کردن با شرایط را دارید؟

داشتن طرز فکر صحیح بسیار اهمیت دارد. دنیای استارت آ‌پ‌ها/ مشاغل تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت و تغییر است. اگر با کار کردن در محیطی که سرعت تغییرات آن بسیار بالا است احساس راحتی نمی‌کنید، این زمینه کاری برای شما مناسب نیست. چراکه این احتمال واقعاً وجود دارد که بسیاری از مسائل هفته به هفته در این شرکت‌ها تغییر کنند.

اگر ایده‌ی چندین هفته کار کردن روی یک پروژه و ایده و سپس دور انداختن آن پروژه و شروع طرحی جدید شما را آزار می‌دهد، بهتر است رزومه خود را برای شرکت‌هایی ارسال کنید که بیش از ۳۰۰ کارمند دارند. سازوکار این شرکت‌ها خیلی بیشتر تعریف شده و تصمیمات ثبات بسیار بیشتری دارند.

بیش از یک مهارت را یاد بگیرید

فناوری‌های جدید، مانند هوش مصنوعی، با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت هستند و بخش بیشتری از دنیای اطراف ما را شکل می‌‌دهند. اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، تمام این فرآیندها احتیاج به کدنویسی دارند.

ولی اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم، هوش مصنوعی تنها مربوط به کدنویسی نیست. در کنار یک برنامه‌نویس، ما به ترکیبی از مهارت‌های دیگر هم احتیاج داریم. از طراحی گرفته، تا تحلیل داده‌ها و یا حتی کپی رایتینگ.

تجربه نشان‌ داده است که ارائه یک محصول و کار دقیق و بی‌نقص، نیازمند یک تیم کامل و حرفه‌ای است. درحالی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند خیلی از سیستم‌ها و اپلیکیشن‌ها کدنویسی بسیار خوبی دارند، وجود یک تیم قوی و کامل باعث موفقیت آن پروژه شده است. به عبارت دیگر، افراد متخصص باید مفاهیم و ایده‌های مختلفی را در کنار یکدیگر به خوبی ارائه کنند، سپس برنامه‌نویس‌ها آن‌ها را تبدیل به برنامه کنند.

برای مثال، مادامی که یک زبان‌شناس قواعد گرامری را به‌خوبی به تیم توسعه‌دهنده (برنامه‌نویس) منتقل نکند، آن‌ها هم نمی‌توانند اپلیکیشنی مثل Grammarly را طراحی کنند که ایرادات گرامری شما را به‌صورت خودکار تصحیح کند؛ بنابراین، تسلط بر بیش از یک مهارت می‌تواند امتیاز بزرگی برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *