دانستنی

۷ روش ساده‌ برای محافظت از چشم در برابر گوشی‌های هوشمند

۷ روش ساده‌ برای محافظت از چشم در برابر گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های هوشمند می‌توانند دلیلی برای چشم درد شما باشند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که روزی ۱۵۰ بار به گوشیتان نگاه می‌کنید، چشمانتان بهای اعتیاد شما به صفحه نمایش گوشی را می‌پردازد.

خیره شدن به گوشی – یا تبلت و لپ تاپ، برای مدت طولانی موجب خشکی، خارش و خستگی چشم شده و حتی دید را کاهش می‌دهد و ایجاد سردرد می‌کند.

خوشبختانه می‌توانید با رعایت چند عادت ساده و سالم، فشار چشم ناشی از زل زدن به گوشی را کم کنید و به چشمان خود استراحت بدهید.

۱- پلک بزنید، و باز هم پلک بزنید.

پلک زدن (برای بیش از یک ثانیه) چشم شما را مرطوب نگه داشته و خشکی و سوزش آن را کم می‌کند. زمانیکه به صفحه گوشی خیره شده‌ایم معمولا یک سوم کمتر از حالت عادی پلک می‌زنیم که این امر موجب آسیب رساندن به اشک‌هایی می‌شود که محافظ چشم ما هستند.  با ۱۰ بار پلک زدن در هر ۲۰ دقیقه چشمان خود را مرطوب نگاه دارید. پلک زدن به تمرکز دوباره‌ی چشم نیز کمک می‌کند.

۲- تابش را به حداقل برسانید.

اگر دستگاه هوشمند شما مجهز به شیشه‌ی ضد تابش نیست یا از محافظ صفحه‌ی مات استفاده نمی‌کنید، احتمالا در معرض انعکاس آزاردهنده‌ای از این تابش هستید. راه حل آن آسان و کم هزینه است: یک کاور ضد بازتاب تهیه کرده و به دقت آنرا روی صفحه‌ی گوشی بچسبانید. اثر انگشت روی این محافظ صفحه‌ بجا نمی‌ماند.

۳- استراحت کنید.

به نظر کار مشکلی می‌آید، اینطور نیست؟ اما چشمانتان قدردان این موضوع خواهند بود. احتمالا تا کنون قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را شنیده‌اید. این قانون می‌گوید هر ۲۰ دقیقه با نگاه کردن به جسمی در فاصله‌ی ۲۰ مایلی، ۲۰ ثانیه به چشمتان استراحت دهید. اینکار به ماهیچه‌های چشم استراحت داده و زمان کافی برای فکر کردن به اپلیکیشن بعدی را به شما می‌دهد.

۴- نور صفحه را تنظیم کنید.

تاریکی یا روشنایی بیش از حد صفحه‌ی گوشی چشم شما را مضطرب کرده و در حفظ تمرکز مشکل ایجاد می‌کند. برای از بین بردن چنین مشکلاتی، وارد تنظیمات گوشی شده و نور صفحه را نزدیک به نور محیط تنظیم کنید. مگر اینکه در رختخواب و در محیطی بسیار تاریک باشید که در اینصورت دچار بی‌خوابی خواهید شد!

۵- کنتراست و سایز متن را تنظیم کنید.

کنتراست و سایز متن گوشی هوشمند تا حدودی تسکین مورد نیاز را فراهم می‌کند، چرا که خواندن محتوای وب، ایمیل‌ها، قرارهای روی تقویم و هر چیز دیگری در آن راحت‌تر است.

۶- صفحه‌ی گوشی را تمیز نگه دارید.

بطور معمول صفحه تلفن هوشمند خود را با یک پارچه‌ی خشک (نه مرطوب!) تمیز کنید تا گرد و غبار، جرم، لکه و اثر انگشت از روی آن پاک گردد.

۷- گوشی را کمی دورتر نگه دارید.

باور کنید اتفاقی نمی‌افتد، نیازی نیست همیشه دور از شما باشد. برخی افراد گوشی خود را در فاصله‌ی ۲۰ سانتی صورتشان نگه می‌دارند. این اصلا خوب نیست! سعی کنید گوشی ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر دورتر از چشمانتان باشد تا به آنها استراحت بدهید. شاید اول خنده دار به نظر بیاید اما طولی نمی‌کشد که عادت می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *