دانستنی

۷ نکته برای ساخت یک پادکست موفق

۷ نکته برای ساخت یک پادکست موفق

ساخت پادکست یکی از روش‌های بسیار کارآمد برای جذب مخاطبان آنلاین و رشد کسب و کارتان است. طبق مطالعات انجام شده، فراوانی تولید این نوع محتوا با سرعت زیادی در حال رشد است. تهیه و آپلود فایل صوتی فرایندی ساده است. ولی بسیاری از سازندگان پادکست بعد از تهیه چند اپیزود، انگیزه لازم را از دست می‌دهند. چون اطلاعی از ویژگی‌های یک پادکست موفق ندارند و بی هدف به تولید محتوای صوتی می‌پردازند. در این مقاله شما را با نکات مهم تولید یک پادکست خوب و موفق آشنا خواهیم کرد.

پادکست موفق چیست؟

موفقیت برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برخی از افراد به حجم بالای دانلود شدن پادکست، موفقیت می‌گویند. بسیاری از تولیدکنندگان پادکست در کسب و کارهای بزرگ و کوچک، موفقیت را در دستیابی به فروش بیشتر به واسطه انتشار پادکست می‌دانند. برخی دیگر هم از پادکست به عنوان طرح و پلتفرمی خلاقانه برای بیان ماجرای برندشان استفاده می‌کنند.

بنابراین، کسب و کار شما هم نسخه خاصی برای یک پادکست موفق دارد. پس اول از خودتان بپرسید: « تولید پادکست موفق در کسب و کارم چه معنایی دارد؟»

چرا تولید پادکست‌های خوب اهمیت دارد؟

  • طبق مطالعات انجام شده، این محتوا، نرخ تعامل مناسبی را با مخاطب برقرار می‌کند.
  • افراد از هر ۵ پادکستی که دانلود می‌کنند، به ۴ موردش گوش می‌دهند.
  • ۴۰ درصد از مخاطبان در طول ۴۸ ساعت پس از دانلود پادکست به آن گوش می‌کنند.
  • ۸۰ درصد از مخاطبان در طول یک هفته بعد از دانلود به پادکست گوش می‌کنند.
  • درآمد حاصل از انتشار پادکست‌ها از ۸۰۰ میلیون دلار در سال جاری به یک میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.
  • افراد تحصیل کرده مخاطب پادکست‌ها هستند. ۶۰ درصد از شنوندگان دارای مدارک کارشناسی، ارشد یا بالاتر هستند.
  • مخاطبان پادکست، از سطح اجتماعی اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند. ۴۱ درصد از شنوندگان، افرادی با درآمد بالاتر از ۷۵ هزار دلار در سال هستند.

ویژگی‌های پادکست موفق

  • دارای برنامه انتشار است. مداومت در تولید اپیزودهای با کیفیت و خوب، اهمیت دارد.
  • میزبان مرتبط با موضوع و شخصیت پادکست انتخاب می‌شود. حداقل باید از میزبان علاقمند و مطلع از موضوع پادکست دعوت کرد تا پادکست به خوبی مورد توجه مخاطبان هدف قرار گیرد.
  • پادکست خوب، اپیزودبندی می‌شود. با اپیزودبندی محتوای پادکست امکان روایت گری فراهم شده و مخاطبان شما را دنبال خواهند کرد.
  • عرضه پادکست طبق تقاضا صورت می‌گیرد. شنوندگان عاشق محتوای مدنظرشان هستند و هر هفته و هر روز به آن گوش می‌دهند.

سفارش یا انجام پروژه های گویندگی و پادکست

نکات ساخت یک پادکست موفق

در ادامه به ۷ نکته برای ساخت پادکست‌های خوب و موفق اشاره خواهیم کرد.

۱.مفهومی جذاب تولید کنید

برای موفقیت در تولید پادکست شنیدنی، باید موضوعات مورد علاقه مخاطبان را پیدا کنید. بعد این موضوعات را در قالب فایل صوتی به منبعی از اطلاعات، محتوای سرگرم کننده، محتوای آموزشی و غیره تبدیل کنید.

آماده کردن پادکست هم درست مثل محتوای متنی یا ویدئویی است! باید به محتوای مدنظرتان فکر کنید. چه پرسشی را مطرح خواهید کرد؟ از چه لحنی استفاده خواهید کرد؟ فراوانی انتشار پادکست به چه صورت خواهد بود؟ چه نوع پادکستی تهیه خواهید کرد؟ آیا مصاحبه، مونولوگ، میزبانی، روایتگری یا ترکیبی از این موارد را در نظر دارید؟

از قبل تعداد اپیزودهای پادکست خودتان را مشخص کنید. برنامه ریزی بهترین روش برای تأمل در مورد محتوا و روش ضروری برای پیش بینی فعالیت‌ها و امکانات مورد نیاز است. بعلاوه اگر می‌خواهید از فردی جهت حضور در پادکست یا به عنوان راوی دعوت کنید پس این کار را به دقیقه ۹۰ واگذار نکنید. شاید پیشنهادتان رد شود.

همواره در آغاز تولید پادکست، ایده و موضوع دقیقی وجود ندارد. بلکه شخصیت واقعی پادکست در طول چند اپیزود شکل می‌گیرد. ولی از اول باید هدف و برنامه را مشخص کنید. البته برای جلب توجه کاربران به نام جذابی هم نیاز دارید.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

۲.برنامه و ساختار اپیزود را مشخص کنید

موفقیت، تصادفی نیست. هر اپیزود باید مثل یک اثر هنری طراحی شود. تهیه محتوای پادکست مثل یک فرایند پژوهشی است. شما به ارقام مهم، نقل قول‌های معتبر و واقعیت‌های جذاب در حوزه کاری خودتان نیاز دارید. نمودار یا جدولی را برای پوشش دادن موضوعات مختلف طراحی کنید. برای مثال، اول عناصر کلیدی مدنظرتان را یادداشت کنید.

اگر پادکست شما در قالب مصاحبه است، پس اول، دستورالعمل مصاحبه را به همراه پرسش‌های کلیدی تهیه کنید. فرد مصاحبه شونده را بشناسید. آیا خیلی با مکث صحبت می‌کند؟ اجازه طرح پرسش‌های کمی را به شما می‌دهد؟ در واقع مصاحبه گرهای رادیویی هم از کارت‌هایی برای جهت دادن به مصاحبه با مهمان استفاده می‌کنند. تهیه پادکست مصاحبه‌ای هم فرایند مشابهی دارد. پس از قبل باید با فرایند تهیه انواع پادکست‌ها آشنا شوید.

۳.ضبط پادکست را تحت شرایط صوتی مناسب انجام دهید

صدای پادکست باید از بهترین کیفیت ممکن برخوردار شود. یکی از حوزه‌های رقابتی در دنیای فناوری، کیفیت فایل صوتی تولید شده است. مخاطبان و شنوندگان به سمت فایل‌های باکیفیت کشیده می‌شوند. نباید از این رقابت عقب بمانید.

از نرم افزار صوتی خوب برای ضبط پادکست استفاده کنید. محیطی ساکت با حداقل عوامل حواسپرتی را ایجاد کنید. برای مثال، گوشی را خاموش کنید، پنجره را ببندید و غیره. تا حد امکان خیلی تند حرف نزنید. تا حد امکان از هجاهای بی معنی مثل «آ»، «ام» و غیره استفاده نکنید. صحبت با ریتم کندتر، امکان فکر کردن به محتوای مطرح شده را فراهم می‌کند. این کار بسیار هوشمندانه تر به نظر رسیده و ادیت آن هم بسیار طبیعی به نظر می‌رسد.

پس تقویت فایل صوتی به دو عامل وابسته است:

  • تقویت فضا و امکانات صوتی از جمله میکروفون، هدفون، نرم افزار، کامپیوتر و غیره اهمیت دارد. که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
  • تقویت صدای خودتان یا راوی اهمیت دارد. پس از صدای خودتان مراقبت کنید و از قبل برای جلسه ضبط آماده شوید. صدای خش دار، خسته و نامفهوم هیچ جذابیتی برای شنونده ندارد.

۴.از سخت افزار حرفه‌ای برای تولید پادکست موفق استفاده کنید

با داشتن کارگاهی مجهز به ابزارهای ضبط قدرتمند صدا، فرایند ضبط هم ساده تر، حرفه ای تر و با کیفیت تر می‌شود. حالا با پیشرفت فناوری و داشتن یک گوشی هوشمند هم می‌توانید به سرعت پادکست بسازید. پس خودتان سطح کیفی صدا و کیفیت تولید پادکست را با توجه به ابزارهای مورد استفاده مشخص می‌کنید. سازنده تازه کار پادکست با کمک گوشی هوشمند یا اپلیکیشن‌هایی مثل Podbean یا Anchor (که مناسب آیفون و اندروید هستند) قادر به ضبط کردن صدا هست.

اولین سرمایه گذاری در این زمینه باید روی یک میکروفون با کیفیت صورت گیرد. چون نویز پس زمینه را کاهش داده و صدای شما را گرم تر و خوشایندتر می‌سازد. می‌توانید از میکروفون ثابت مثل USB Yeti Pro مناسب سیستم‌های Mac و PC استفاده کنید. اگر پادکست مصاحبه‌ای می‌سازید و کیفیت صوتی عالی مدنظرتان است، میکروفون‌های گران تر با عملکرد بهتر هم در دسترس هستند.

البته تهیه هدست یا هدفون هم فکر خوبی است. چون می‌توانید صدای خودتان را با کیفیت مطلوب بشنوید. هدفون‌هایی مثل Sennheiser HD280Pro به خوبی شما را از نویز اطرافتان جدا می‌کنند.

۵.از نرم افزار مناسب برای تولید پادکست استفاده کنید

نرم افزارها فرایند ادیت صدا را ساده و سریع می‌کنند. نرم افزار اصلی برای مدیریت  و ادیت فایل‌های صوتی Audacity است که از سال ۲۰۰۰ تا به حال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار روی سیستم‌های Mac، PC و Linux قابل استفاده است. این نرم افزار با ویژگی‌های مختلف هر روز در حال تکامل است. این ابزار رایگان برای ادیت پادکست‌ها (حذف قطعات نامطلوب، جمع آوری قطعات و ذخیره آنها، اضافه کردن افکت‌های صوتی یا موسیقی، اطلاح نواقص موجود در ترک‌های صوتی و غیره) مناسب است. البته نرم افزارهای پیشرفته تر در این حوزه شامل Hindenburg Journalist و Adobe Audition هستند.

این برنامه‌های محبوب دارای برنامه‌های آموزشی آنلاین و رایگان زیادی هستند. پس می‌توانید از مجموعه نرم افزارهای ادیت در کنار اپلیکیشن‌ها یا نرم افزارهای تبدیل صوت استفاده کنید. در نرم افزار Skype8 امکان ضبط مصاحبه‌ها وجود دارد. بسیاری از اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند هم امکان ضبط صدا را فراهم کرده‌اند. قبل از ضبط نهایی صدا اول این اپلیکیشن‌ها را تست کنید. چون باید اپلیکیشن متناسب با مدل گوشی خودتان را پیدا کنید تا به عملکرد مناسبی برسید.

خدمات گفتگوی صوتی آنلاین مثل Zoom هم برای پروژه‌های حرفه‌ای در دسترس کاربران قرار دارد. برای مثال اگر با میهمانان مختلفی مصاحبه می‌کنید؛ می‌توانید از قابلیت ضبط صدا در این پلتفرم استفاده کنید.

۶.پادکست را ادیت کنید

هنر ادیت کردن یا ویرایش فایل صوتی را یاد بگیرید. مقدمه و موخره مناسب، فایل شما را به پادکستی حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد. اضافه کردن موسیقی متن خوب هم پیام مدنظرتان را تقویت می‌کند.

با ادیت کردن می‌توانید حرف‌های تکراری را حذف کنید، سر و صداهای اضافه و نواقص صوتی کوچک را برطرف کنید. نرم افزار ادیت حرفه‌ای، موسیقی متن را به پادکست اضافه می‌کند. سایت‌های زیادی امکان دانلود یا تولید موسیقی را به طور رایگان فراهم می‌کنند (در این بین حق مالکیت موسیقی‌ها را در نظر بگیرید و از موسیقی‌های مجاز استفاده کنید).

اگر اهداف بسیار حرفه‌ای تری دارید، پس می‌توانید با یک آهنگساز در مورد تولید قطعه‌ای متفاوت صحبت کنید و آن را به عنوان بخشی از ویژگی صوتی پادکست خودتان در نظر بگیرید. فایل صوتی را با کیفیت عالی (حداقل Kbps256) تولید کنید و متادیتای فایل را تکمیل کنید.

۷.به پادکست خودتان هویت دهید

برای تولید پادکست موفق باید هویت بصری خاص خودتان را بسازید. روی موارد زیر کار کنید:

  • نام واضحی برای پادکست انتخاب کنید. مردم بر اساس همین نام، جذب شنیدن می‌شوند.
  • اغلب پلتفرم‌های انتشار پادکست، شما را ملزم به ارائه هویت بصری می‌نمایند. باید یک تصویر غالباً مربعی شکل را با پادکست خودتان همراه کنید. این تصویر در اندازه کوچک به نمایش در می‌آید، پس باید واضح باشد. برای اطمینان از کیفیت نمایش تصویر، آن را در سایز بزرگ (حداقل ۲۰۰۰ پیکسل) تهیه کنید.
  • به توضیحات یا دیسکرپشنی که می‌خواهید همراه با نمایش پادکست شنیده شود، فکر کنید. البته بهینه سازی موتور جستجو را هم مدنظر قرار دهید. این توضیحات به دیده شدن پادکست کمک می‌کنند. پس می‌توانید از ابزارهای جستجوی کلید واژه مثل SEMRush برای شناخت انتظارات یا عبارات مدنظر کاربران استفاده کنید.
  • وب سایتی را به پادکست خودتان اختصاص دهید. طراحی سایت، ابزاری حیاتی برای برقراری تعامل با مخاطب، انتشار پادکست و کسب درآمد از آن است. داشتن سایت اختصاصی مزایای زیادی دارد.

در نهایت . . .

برای تولید پادکست موفق به مفهومی‌جذاب و متقاعد کننده، برنامه ریزی، مدیریت کیفیت فاصل صوتی، سرمایه گذاری روی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب، تسلط بر ادیت فایل صوتی و هویت دادن به آن نیاز دارید. به نظر شما چه عوامل دیگری در موفقیت پادکست نقش دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *