دانستنی

۸ روش که کمک می‌کند میز کاری تمیز و مرتب داشته باشید

۸ روش که کمک می‌کند میز کاری تمیز و مرتب داشته باشید

آیا میز کارتان بهم ریخته است؟
آیا هرزمان که به میز کار خود برمی‌گردید از لحظه‌ی قبل آشفته‌تر بنظر می‌رسد؟
اجازه ندهید محل کار آشفته شما مانع از بکار گرفتن توانایی‌هایتان در انجام کارها شود. در اینجا به ۸ نکته اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند همیشه میز کار مرتبی داشته باشید.

نظم = بهره‌وری
منظم بودن میز کار، کلید انجام کارها است.
علیرغم بهانه‌های بعضی از افراد، تلنبار کردن وسایل روی هم به معنای نظم نیست و یک محل کار آشفته به معنای بهره‌وری نیست.

“اگر میز کار شما بهم ریخته باشد، دیگر نه فضایی برای کار کردن خواهید داشت نه فضایی برای خلاقیت”

انگیزه در یک لحظه به سراغتان می‌آید و شما در آن لحظه نیاز به مکانی آماده برای انجام کار خود دارید، نه اینکه وقتتان را بابت تمیز کردن میز کار و آماده کردن فضای خالی تلف کنید.

در اینجا به ۸ نکته اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند میز کار مرتبی داشته باشید:

۱- یک جعبه تهیه کنید.
همه ما جعبه‌هایی مختص ایمیل‌های دریافتی داریم اما بسیاری از مردم یک جعبه بر روی میز کار خود قرار نمی‌دهند. شما به جایی نیاز دارید که برگه‌های خود را در آن بگذارید. در غیر اینصورت این برگه‌ها همه جا پخش شده و میز کارتان را بهم می‌ریزند.

۲- یک سطل زباله نزدیک خود بگذارید.
اگر مجبورید برای استفاده از سطل زباله از پشت میز خود بلند شوید، پس سطل زباله از شما خیلی دور است. مطمئن شوید دسترسی به سطل زباله برایتان آسان باشد.

۳- برگه‌های ورودی را به حداقل برسانید.
از ورود سیلی از کاغذهای آتی جلوگیری کنید یا دست کم از تعداد آنها کم کنید. مجلات غیرضروری را در مکان دیگری قرار دهید، تعداد گزارشات کاغذی و یادداشت ها را کاهش دهید .اگر به نسخه پرینت شده‌ی برگه‌ای نیاز ندارید از قرار دادن آن بر روی میز خودداری کنید.

۴- از شر آشفتگی‌های غیر ضروری خلاص شوید.
آیا به تمام خرت‌وپرت‌ها و لوازم روی میزتان نیاز دارید؟ اگر مفید نیستند آنها را از روی میز کار خود بردارید. لازم نیست بیش از حد وسواس نشان دهید، فقط وسایل موردنیاز را روی میز کارتان قرار دهید.

۵- اوقاتی را برای نظافتِ منظم در نظر بگیرید.
اگر یک ماه است که میز خود را تمیز نکرده‌اید مرتب کردن آن شاید چند ساعت طول بکشد، اما اگر هر روز نظافت کنید شاید فقط چند دقیقه برای نظافت نیاز داشته باشید. با تعیین زمان خاصی برای نظافت روزانه، کارِ مرتب کردن محل کار خود را آسان‌تر کنید.

۶- هرگاه تردید دارید، دور بریزید.
شما معمولا به ۹۹ درصد از برگه‌هایی که نگه می‌دارید، نیاز نخواهید داشت. هرگاه تردید دارید آنها را دور بریزید. اگر واقعاً به نسخه کاغذی و چاپی نیاز دارید، مطمئن شوید یک سیستم بایگانی دارید و در آن برگه‌ها را در جایی قرار می‌دهید که بعدها می‌دانید کجا قرار دارند.

۷- اسکن کنید.
آیا بهایی که بابت یک اسکنر می‌پردازید ارزش آرامش و نظمی را دارد که این دستگاه بهمراه می‌آورد؟ بله! پس با اسکن کردن برگه‌ها یا تبدیل آنها به فایل‌های PDF از شر آشفتگی آنها خلاص شوید.

۸- قبل از اینکه محل کار خود را ترک کنید میزتان را مرتب کنید.
اگر پس از ترک محل کار در پایان ساعت کاری احیاناً رئیس‌تان به میز شما سر بزند آیا به آنچه که او خواهد دید افتخار می‌کنید؟ بهترین زمان برای تمیز کردن میز، پایان روز است. با نظافت میز، روز کاریتان به پایان می رسد و برای یک شروع نو و منظم در روز بعد آماده خواهید بود.

محیط کاریِ سازمان یافته و منظم به شما کمک می‌کند کار بیشتری انجام دهید. با این کار به جای انباشتن کارهای جدید بر روی برگه‌های قدیمی، در واقع فضایی برای کار کردن خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *