اخبار اقتصادی

۱۴ امکان ضروری در سایت های فروشگاهی در سال ۹۹ + بررسی قابلیت های مهم

چند سالی است که بازار خرید و فروش اینترنتی در ایران هر روز داغ‌تر از روزهای قبل می‌شود. مردم توانسته است به این نوع خرید و فروش اعتماد و عادت کنند. عده‌ای زیادی از کسب و کارها توانسته است با راه اندازی یک سایت فروشگاهی و استفاده از امکانات سایت فروشگاهی درآمد خوبی کسب و کنند. اما هستند کسب و کارهایی که در این رقابت چندان پیروز نبوده‌اند. از کیفیت بد کالاها و یا نقص خدمات که بگذریم گاه این سایت فروشگاهی و نوع طراحی آن بوده است که به این کسب و کارها ضربه وارد کرده است. در طراحی سایت در تهران و در این مقاله تصمیم داریم که به امکانات مهم سایت فروشگاهی، دلیل وجود آن‌ها و ضرری که در صورت نبود این امکانات به فروشگاه وارد می‌شود بپردازیم. در انتهای مقاله می‌توان نتیجه گرفت که اگر کالای شما برای کاربر ایرانی با کیفیت و قابل احترام باشد، یک سایت فروشگاهی با چند امکانات ساده می‌تواند فروش آن را افزایش دهد و شما از رقبایتان جلو بی اندازد.

۱- دسترسی سریع به محصولات فروشگاه

امروز هر کاربر اینترنتی در صورت نیاز به هر کالایی ابتدا نام آن را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کند. شاید هدف او مشاهده قیمت کالا باشد اما اگر سایت به شکلی طراحی شده باشد که نظر کاربر را جلب کند، احتمال سفارش آنلاین محصول افزایش خواهد یافت. یکی از مهم‌ترین امکانات سایت فروشگاهی ، دسترسی ساده کاربران به محصولات است. محصولی که کاربر به آن احتیاج دارد و دیگر محصولاتی که ممکن است جایگزین مناسبی برای کالای سرچ شده باشد، باید درست جلوی چشم خریدار باشد. در دسته‌بندی محصولات سایت باید شکلی عمل شود که خریدار در پرسه جستجو به مشکل و سردرگمی دچار نشود. طراحان سایت با تجربه، با شناختی که به انواع سایت‌های فروشگاهی و نیاز مشتری دارند می‌توانند تقسیم‌بندی محصولات را به شکلی ایده‌آل طراحی کنند. در ضمن استفاده از فیلترهای کارآمد که به کاربر اجازه می‌دهد محصول خود را از بین هزاران محصول مورد نظر بیابد نیز از مسئولیت‌های طراح سایت است. استفاده از نوار پیشنهاد در صفحه محصولات می‌تواند کاربر را برای خرید گزینه بهتر یاری کند و رضایت‌مندی او را افزایش دهد.

۲- امکان معرفی و بررسی تخصصی محصولات

معرفی کامل محصول این مزیت را به همراه دارد که کاربر می‌تواند با خیالی راحت محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. هرچند همه سایت‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که توضیحات مختصری درباره محصول ارائه دهید ولی اگر بتوانید تصاویر با کیفیت از محصول منتشر کنید و یا یک ویدئو از نحوه کار با محصول در سایت منتشر کنید حتماً به بیشتر شدن مشتریان می‌انجامد. از امکانات سایت فروشگاهی می‌توان به امکان انتشار مدیای مختلف در سایت اشاره داشت.

۳- روش های متنوع درگاه پرداخت

از زمانی که کارت‌های عابر بانک جایگزین پول نقد شده است، به همراه داشتن مقدار زیادی پول به امری خنده‌دار تبدیل شده است. البته که همه فروشگاه‌های اینترنتی تمایل دارند مبلغ جنس فروخته شده را در همان روال سفارش کالا دریافت کنند و از این رو درگاه‌های پرداخت اینترنتی درسایت طراحی می‌شود اما برای یک سایت فروشگاهی ایده‌آل تنها چند درگاه پرداخت اینترنتی از چند بانک معتبر کفایت نمی‌کند. اگر به فروشگاه اینترنتی بزرگ دنیا نگاهی بی اندازید می‌توانید با پرداخت با رمز ارز، پرداخت از کیف پول خود سایت فروشگاهی و … را نیز مشاهده نمایید. در ایران ایده‌آل‌ترین روش‌های پرداخت، دریافت مبلغ در محل تحویل به صورت پول نقد، امکان پرداخت از طریق کارت خوان در زمان تحویل و پرداخت از چند درگاه معتبر از بانک‌های مختلف می‌باشد. البته بعضی سایت‌های فروشگاهی امکان واریز پول به حساب سایت و کسر نمودن مبلغ خرید از حساب را نیز تدارک دیده‌اند. برای مثال سایت فروش بلیت علاءالدین را می‌توان مثال زد.

۴- روش‌های مختلف حمل و نقل و ارسال پستی

اگر فروشگاه اینترنتی شما تنها با یک شرکت پستی قرار دارد که اتفاقاً بیشترین مبلغ را از خریدار برای تحویل محصول دریافت می‌کند باید گفت که شما در رقابت باخته‌اید. امروزه خوشبختانه شرکت‌های پستی زیادی وجود دارند که علاوه بر شرکت پست مرکزی اقدام به تحویل مرسوله‌های پستی می‌نمایند. از این رو بهتر است با چند شرکت پستی قرار دارد داشته باشید و به خریدار خود این امکان را بدهید که بهترین شرکت را با توجه به مزایایی که برای خریدار در نظر دارند انتخاب کند. به این طریق هزینه ارسال محصول را تا جایی که ممکن است کاهش می‌دهید و رضایت مشتری را به دست خواهید آورد. البته اگر بتوانید یک پیک استخدام کنید و مرسولات خود را به صورت رایگان تحویل دهید و یا اینکه سقفی برای هزینه‌های ارسال در نظر داشته باشید به مرور به تعداد خریداران خود اضافه خواهید کرد. پس می‌توان گفت امکانات سایت فروشگاهی شما زمانی کامل خواهد شد که محصول مشتری به موقع، سالم و با کمترین هزینه به دست او برسد.

۵- بررسی آمار فروش و گزارش بازدید

یک طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای مکانی برای خرید و فروش محصولات است و روزانه بین صد تا هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی زمانی می‌توانند موفق عمل کنند که بر اساس آمارها و گزارش‌ها عمل کنند. روزانه چند نفر از سایت بازدید می‌کند؟ از این تعداد چند نفر سفارش ثبت می‌کنند؟ چه کالاهایی فروش بیشتری دارد؟ کدام کالا مورد استقبال قرار نگرفته؟ کدام روش پرداخت طرفدار بیشتری دارد؟ و …. سؤالاتی که صاحبان کسب و کار دارند و این سایت فروشگاهی است که باید به آن‌ها پاسخگو باشد. یکی از مهم‌ترین امکانات سایت فروشگاهی که می‌تواند خط‌مشی سایت و صاحبان کسب و کار را متحول کند امکان دریافت آمار و گزارش بازدید است. پس یکی از مواردی که در زمان بررسی سایت فروشگاهی طراحی شده باید به آن توجه داشت، نحوه آمارگیری و آمارهایی است که سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

۶- تحلیل رفتار مشتریان در پنل سایت

تحلیل‌ها و آمار به صاحبان کسب و کار کمک می‌کنند تا بتواند تشخیص دهند که روالی که در پیش گرفته‌اند درست است و یا اینکه ایرادی در این پروسه وجود دارد. در صورتی که آمارها نشان از رسیدن به اهداف کوتاه مدت و نزدیک شدن به اهداف بلند مدت سایت بود که می‌توان نتیجه گرفت همه چیز همان‌طور است که باید باشد. پس استراتژی سایت نوآوری و قدم برداشتن در همین مسیر است. اما اگر تحلیل‌ها نشان از بسته شدن سایت توسط بیشتر خریداران باشد باید هرچه زودتر روال و رویه کار عوض شود.

۷- قابلیت چت آنلاین جهت پشتیبانی سریع

وفاداری مشتریان به سایت فروشگاهی زمانی افزایش می‌یابد که او از روال پشتیبانی سایت راضی باشد. با اینکه اکثر سایت‌های فروشگاهی دارای صفحه تماس با ما و شماره پشتیبانی هستند اما طراحی یک چت آنلاین که به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است، این مزیت را دارد که مشتری شما را همراه خود می‌پندارد.

داشتن یک سایت فروشگاهی با امکانات و عملکرد بهینه میتواد باعث رشد سریعتر کسب و کار و همچنین جلب اعتماد و جذب سریعتر مشتری نسبت به کسب و کار شما در فضای اینترنت شود پس این موضوع را دست کم نگیرید.

۸- انواع فیلترهای مختلف برای محصولات

شیکی از مهم‌ترین امکانات سایت فروشگاهی طراحی فیلترهای کارآمد برای سایت است. طراحی فیلترهایی که کاربر را در رسیدن به هدفش کمک کند در افزایش نرخ تبدیل سایت تأثیر بسزایی دارد. این فیلترها می‌تواند بر اساس قیمت، برند، نوع کالا، رنگ و … باشد. قرار دادن فیلترها در مکانی که خریدار به راحتی بتواند به آن دسترسی پیدا کند از دیگر فاکتورهای مهم در طراحی سایت فروشگاهی هستند. در ضمن بررسی صحت فعالیت فیلترها قبل از راه اندازی آن نیز از جمله کارهایی است که صاحبان کسب و کار باید انجام دهند.

۹- اعمال انواع کدهای تخفیف

کدهای تخفیف محرک‌های خوبی برای خریداران اینترنتی هستند. چه بسا مشتریانی که تنها برای استفاده از تخفیف اقدام به خرید محصولی می‌کنند. پس از هر بهانه‌ای برای اعمال تخفف و ارسال کدهای تخفیف به مشتریان استفاده کنید. به این شکل مشتریان را به فروشگاه خود وفادار می‌کنید. آن‌ها را برای خرید از سایت مشتاق‌تر خواهید کرد و در ضمن درآمد خود را افزایش خواهید داد. دریافت کد تخفیف در ازای کلیک، دریافت کد تخفیف در ازای خرید تا سقف مشخص و تخفیف به مناسب‌های مختلف از جمله امکانات سایت فروشگاهی است که به جذابیت سایت می‌افزایند.

۱۰- حالت پیشنهادهای شگفت انگیز

مشتریان وفادار به سایت‌های فروشگاهی گاه حتی در صورت عدم احساس نیاز به کالای خاصی، بخش پیشنهادهای ویژه سایت را بررسی می‌کنند. اصلاً می‌توان گفت که پیشنهادهای شگفت انگیز از امکانات جدای ناپذیر سایت‌های فروشگاهی شده است. اما بخش پیشنهاد شگفت‌انگیز با سایت شما چه می‌کند؟ در این بخش شما با قرار دادن چند کالا در مشتریان احساس نیاز ایجاد می‌کنید. فردی که تصمیم می‌گیرد یک مداد را با تخفیف ویژه از شما خرید کند، شاید پاک‌کن و تراش را نیز از همان سایت خریداری کند. پس پیشنهاد شگفت‌انگیز به افزایش نرخ تبدیل سایت کمک می‌کند و به نظر می‌رسد از شگفت‌انگیزترین امکانات سایت فروشگاهی است.

۱۱- ساخت انواع دسته‌بندی و برچسب‌گذاری

سایت‌های فروشگاهی تنها برای فروش یک نوع کالا طراحی نمی‌شوند و صاحبان کسب و کار اصولاً سرمایه خود را بین چندین گروه محصول تقسیم می‌کنند. درست تقسیم‌بندی کردن محصولات در سایت و برچسب زدن به آن‌ها از امکانات سایت فروشگاهی است. این کار باعث می‌شود که کاربران به راحتی بتوانند محصولات را جستجو کنند، صاحبان فروشگاه ساده‌تر به لیست محصولات دسترسی پیدا کنند و در انتها سئو سایت تقویت شود. دسته‌بندی و برچسب زدن اصولی به محصولات باعث راحتی کار کاربر می‌شود و راحتی کار کاربران اینترنتی ملاک امتیازدهی گوگل است. پس سایت‌هایی که جستجو محصول در آن‌ها راحت باشد از لحاظ گوگل در رتبه بهتری قرار می‌گیرد.

۱۲- اتصال به سامانه‌های پیامکی

گوشی‌های تلفن همراه امروز جزء جداناپذیر از زندگی‌ها شده‌اند. ارسال روند سفارش کالا و دریافت آن درب منزل از طریق پیامک از دیگر امکانات سایت فروشگاهی است. اگر این روال با پیامک به مشتری اعلام شود، تماس با واحد پشتیبانی سایت به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در ضمن اعتماد مشتری به سایت افزایش خواهد یافت.

۱۳- داشتن حسابداری داخلی

حسابداری در فروشگاه اینترنتی کار پیچیده‌ای است. در صورتی که در امکانات سایت فروشگاهی حسابداری داخلی طراحی شده باشد می‌تواند کار حسابداران را به میزان قابل توجهی کاهش داده و از بروز خطای انسانی کم کند. بسته به بزرگی سایت و نوع کسب و کار حسابدار داخلی سایت می‌تواند تنها میزان خرید و فروش و تعداد کالا در انبار را نشان دهد و یا اینکه پای خود را فراتر از این مرزها گذاشته و با ایجاد اسناد کار حسابداران را به میزان کافی کاهش و سروسامان دهد.

۱۴- امکان اتصال به شبکه‌های مجازی مختلف

درست است که خرید اینترنتی از سایت‌های فروشگاهی روز به روز در حال افزایش است اما پلتفرم‌های فضای مجازی بسیار بهتر و ساده‌تر این روند را مدیریت می‌کنند. اگر در امکانات سایت فروشگاهی امکان ارتباط با شبکه‌های مجازی تعبیه شده باشد، این امکان برای صاحبان کسب و کار فراهم می‌شود که بتوانند از این بستر بسیار موفق در زمینه خرید و فروش نیز بهره ببرند. پس بهتر است که علاوه بر سایت، در شبکه‌های مجازی نیز صفحاتی باز کرده و اعضای آن را به خرید سایت و خریداران ثابت سایت را به بازدید از صفحات فضای مجازی تشویق کنید. قرار دادن آدرس و آیکون صفحات مجازی در صفحه تماس با ما و در فوتر سایت الزماتی است که حتماً باید رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *