دانستنی

شجاعت در زنان

شجاعت در زنان

درباره شجاعت چه می دانید؟ چه تصوری از آن دارید؟ فکر می کنید افراد شجاع به چه افرادی گفته می شود؟ تصور شما از شجاعت در زنان چیست؟ تا کنون با چند زن شجاع که موفقیت را تجربه کرده اند مواجه شده اید؟ این مقاله به همین موضوع پرداخته است، پس تا انتهای آن را مطالعه کنید.

شجاعت در زنان شامل چه نشانه هایی است؟

زنان شجاع زیادی وجود دارند؛ چه زنانی که بالا رفتن از کوه های جهان را انجام می دهند و چه زنانی که مشغول بزرگ کردن بچه های خود هستند. شجاعت را تنها نمی توان مختص کوهنوردان و یا فردی دانست که مواجهه آنها با آتش سوزی، موجب نجات چندین نفر از خطر می شود. شجاعت را می توان حسی تعریف کرد که به صداهای ذهن  خود که سعی در منصرف کردن شما از کارهای مورد علاقه دارند نادیده بگیرید و برای انجام کارهای دلخواه خود اقدام کنید.

شجاعت در موارد دیگری نیز خود را نشان می دهد؛ برای مثال از استعفا  دادن از شغل خود واهمه دارید، شجاعت آن را ندارید که درخواست ترفیع درجه بدهید، شجاعت شرکت در پروژه ای جدید در محل کار را ندارید، شجاعت ورود به مسابقه ای سخت را ندارید، از پرواز با چتر می هراسید و طاقت دوری از خانواده برای مدتی کوتاه ندارید. در واقع تمام این موارد نشان دهنده عدم شجاعت است و اگر این موارد توسط فرد انجام شود شجاعت فرد را نشان خواهد داد.

این ویژگی ها در اکثر افراد مشترک است. مطرح کردن این موارد و تفکر درباره آنها ممکن است به کنار آمدن با ترس کمک کند تا فرد برای موارد مورد نظر و مهم خود اقدام کند تا موفق شدن را دنبال کند.

 

نشانه های شجاعت در زنان

شیوه های پرورش شجاعت در زنان

در ادامه شیوه هایی ارائه شده است تا از طریق آنها شجاعت در زنان افزایش پیدا کند.

۱) آرام کردن ذهن: زنانی که شجاعت دارند سعی می کنند به صداهای ذهن خود گوش دهند. همچنین این زنان از این توانایی نیز برخوردار هستند که به بررسی و ارزیابی داستان های مربوط به خودشان بپردازند. پس از آن نیز بازنویسی داستان های مربوط به خود را به صورت مثبت، کاربردی، مطلوب و مبتنی بر حقیقت و در قالب جملات انجام می دهند. این در حالی است که گاهی اوقات در موقعیتی قرار می گیرند که تنها راه این است که اعتماد به نفس خود را از بین ببرند و بدبینی و شک را جایگزین آن کنند. پس آرام کردن ذهن یکی از شیوه های پرورش شجاعت در زنان است.

۲) از بین بردن ترس: زنان شجاع اجازه نمی دهند که هدایت زندگی آنها با ترس انجام شود. به عبارت بهتر زنان شجاع از حرکت رو به جلو همراه با ترس آگاهی دارند. در واقع آنها اجازه نخواهند داد ترسی که در درون آنها وجود دارد به مانعی بازدارنده برای قرارگیری در مسیر مورد نظرشان و دست یابی به هدف تبدیل شود. ترس را می توان به موضوعی تشبیه کرد که باید در طی مسیر رسیدن به هدف وجود داشته باشد اما نباید بیش از حد به آن توجه کرد و آن را پیوسته وارد مسیر کرد. به عبارت بهتر ترس نباید در روبروی افراد برای رسیدن به اهداف وجود داشته باشد؛ بلکه باید در کنار آنها وجود داشته باشد تا بتواند در جایگاه خود کمک کننده باشد. در غیر این صورت بازدارنده خواهد بود.

پرورش شجاعت در زنان

۳) زمان دادن به خود برای بررسی و ارزیابی واقعیت: یکی از ویژگی های زنان شجاع این است که این سوال را از خود می پرسند که بدترین موضوعی که احتمال وقوع آن وجود دارد چیست؟ اغلب افراد این روال را در پیش می گیرند که سعی می کنند موارد و پیامدهای احتمالی هر موقعیتی را بررسی و تصور می کنند، در این حالت است که ترس های احتمالی موجب آزار درونی افراد شده و باور افراد را از بین می برد. بنابراین رویدادها غم انگیز می شوند و احتمال دارد که بعد از بازگویی مجدد موقعیت، ترس ها بیشتر و بیشتر شود. اما زنان شجاع در این زمینه با اغلب افراد تفاوت دارند؛ به این صورت که این گونه از زنان زمان و فرصتی کافی برای بررسی واقعیت در نظر می گیرند و از خودشان سوال می کنند چه موارد ناخوشایندی ممکن است رخ دهد. تصور عموم این است که خجالت می تواند موجب آزارشان شود، اما زنان شجاع می دانند که امکان کنار آمدن با خجالت وجود دارد.

۴) آمادگی برای یک چالش جدید: زنان شجاع از این موضوع آگاهی دارند که چالش ها می توانند سرگرم کننده و جالب باشند. اکثر افراد به طور معمول (به خصوص زنان) در دوره هایی از زندگی به حدی درگیر چرخه شغل، مدیریت و کارهای خانه شده اند که دچار یکنواختی شده اند. گیر کردن افراد در چنین چرخه هایی موجب می شود که ناگهان متوجه گذر مدت زمان زیادی شوند.  اکثر زنان مدت زمان زیادی از عمر خود را صرف چنین چرخه هایی می کنند و از خود را از چالش های جدید محروم می کنند. اما زنان شجاع آماده هستند که با چالش ها و ماجراجویی های جدید مواجه شوند و آنها را بررسی کنند. این زنان می دانند که به دلیل کوتاه بودن زندگی، باید برای آن وقت بگذارند و به کشف موارد مورد علاقه خود بپردازند. زنان شجاع منتظر فرا رسیدن زمان مناسب و آرام شدن شرایط نخواهند ماند.

 

ترس و شجاعت در زنان

۵) نداشتن ترس: زنان شجاع از این موضوع آگاهی دارند که ترس و تردید جزئی جدایی ناپذیر از زندگی افراد است؛ اما نکته این است که برای دست یافتن به اهداف و رویاهای مورد نظر خود نباید منتظر کم شدن ترس درونی خود بشوند و در واقع نباید صبر کنند. زنان شجاع می دانند که این که فردی به طور کامل نترس باشد هیچگاه رخ نخواهد داد. در چنین موقعیت هایی تلاش می کنند که رویاهای خود را بر اساس ترس ها پایه گذاری کنند.

۶) داشتن سبک خود: زنان شجاع ترسی از تجربه راه های مختلف ندارند و سعی می کنند راه ها و روش های کمتر طی شده را برگزینند. آنها فرصت هایی که با علایق آنها مطابقت ندارد را رد می کنند و انتظارات سایر افراد را نمی پذیرند. زنان شجاع سعی می کنند به دنبال اهداف و خواسته های خود بروند و مواردی را که از دیدگاه خود و یا خانواده شان حائز اهمیت است اجرا کنند. این در حالی است که ممکن است که چنین موارد و اهدافی متفاوت با مسیرها و اهداف دوستان و خویشاوندان آنها باشد.

۷) پیدا کردن دوستان مورد نظر: زنان شجاع، گروهی برای خود تشکیل می دهند که شامل گروه اصلی از دوستان است که قابل اعتماد هستند. در واقع دوستانی که به آنها شک ندارند و از قضاوت آنها نمی ترسند. این زنان سعی می کنند که مسیرهای خود را به پایان برسانند. آنها بعد از شکست، دوباره روی پای خود می ایستند و از طریق اندوختن تجربه، این شکست ها را به فرصت تبدیل می کنند. این زنان به نیمه پر لیوان نگاه می کنند.

۸)  الهام گرفتن: زنان شجاع پیوسته در حال الهام گرفتن هستند. از دوستان خود، افراد ورزشکار مشهور، کتاب ها، مجله های مناسب، افرادی که با آنها معاشرت دارند و افرادی که با آنها گروهی مشترک دارند. زنان شجاع پیش بینی کاهش انگیزه (مانند هر احساس دیگری) را می کنند به همین دلیل انگیزه را با الهام گرفتن در سطحی بالا حفظ می کنند. زنان شجاع از زنان مثبت و الهام بخش یاد می گیرند که کارهای سخت انجام دهند.

 

پیدا کردن دوست و شجاعت در زنان

۹) پیش رفتن به جلو: زنان شجاع از این موضوع آگاهی دارند که به همان میزانی که از زنان دیگر الهام می گیرند مورد توجه هستند. زنان دیگر از طی کردن مسیر خود نیز تجربه می آموزند. زنان شجاع تلاش می کنند که زنان دیگر را تشویق کنند، از آنها حمایت کنند و الگویی برای آنها باشند. آنها تمایل دارند که چرخه حمایت، الهام، فرصت و شجاعت در زنان همواره در گردش باشد.

۱۰) به کارگیری حداکثر توان و تلاش: زنان شجاع می دانند که باید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرند و این میزان تلاش کافی خواهد بود. شاید این میزان تلاش، رضایت بخش نباشد اما بهر حال این نهایت تلاش فردی آنها است؛ به عبارت بهتر انتظارات زنان شجاع از کمال، غیر واقع بینانه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *