دانستنی

چرا باید گاموفوبیا یا ترس از ازدواج را جدی بگیریم؟

چرا باید گاموفوبیا یا ترس از ازدواج را جدی بگیریم؟

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج، ترسی غیرمنطقی از ازدواج و متاهل شدن است.

فردی که از این عارضه رنج می برد، باید انتظار داشته باشد که هنگامی که به ازدواج فکر می کند، میزان بسیار بالایی از اضطراب را تجربه کند، چه رسد به اینکه در واقعیت زوجی متاهل را ببیند.

گاهی اضطراب این افراد آنقدر شدید است که حتی ممکن است حمله پانیک شدیدی را در نتیجه آن به فرد وارد کند.

اگرچه هجوم چنین اضطرابی با این شدت برای همه افرادی که از گاموفوبیا رنج می برند، صدق نمی کند، اما با این وجود احتمال وقوع آن نیز بسیار محتمل است.

فردی که در نتیجه گاموفوبیا، حمله پانیک شدیدی را تجربه می کند، می تواند انتظار داشته باشد که ضربان قلب او افزایش یابد، افزایش سرعت تنفس را احساس کند، فشار خون او بالا برود، تنش عضلانی را حس کند، لرزش و تعریق بیش از حد نیز برای او رخ دهد.

اگرچه حملات پانیک ممکن است همیشه برای همه افرادی که علائم گاموفوبیا را تجربه می کنند، صدق نکند، اما در برخی از افراد این علائم بسیار شدید است.

افرادی که از گاموفوبیا رنج می برند شاید اینگونه تصور می کنند که به راحتی می توان از ریشه و ترسشان اجتناب کنند.

همچنین با اطمینان از اینکه به هیچ وجه در معرض ازدواج قرار نمی گیرند، این موضوع را به حد افراط می رسانند.

به عنوان مثال، فردی با این شرایط ممکن است صرف نظر از مدت زمانی که در رابطه بوده، از ازدواج امتناع کند.

این نگرانی بیش از حد و تفکر غیرمنطقی، یکی از علل اصلی ناراحتی ذهنی اینگونه افراد است.

اگرچه ممکن است فردی با این وضعیت به شدت از منبع ترس خود اجتناب کند و بتواند اضطراب خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد، اما انجام این کار در دراز مدت علائم گاموفوبیا را بدتر می کند.

 

علائم گاموفوبیا

تقریباً مانند هر نوع فوبیای دیگری که وجود دارد، اضطراب در فرد مبتلا به گاموفوبیا می تواند، برجسته ترین علامت بیماری او است.

همچنین گاهی اضطراب ممکن است به حدی باشد که حملات پانیک شدید را در پی خود داشته باشد.

با توجه به شدت حمله عصبی، ممکن است فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان را نیز پیدا کند. با این حال میزان شدت ترس و عصبی شدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل زیادی نیز بستگی دارد.

علاوه بر این، فردی که دچار گاموفوبیا می شود، ممکن است تلاش های بسیاری را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که به هیچ وجه با منبع ترس خود در ارتباط نیست و نخواهد بود.

این تلاش به این معنی است که اینگونه افراد نه تنها از مناطقی که ممکن است با ترس خود در تماس باشند دوری می کنند، بلکه ممکن است بسیار تلاش کنند تا از وقوع آن در آینده نیز جلوگیری شود.

برخی از مهم ترین علائم ترس از ازدواج یا  گاموفوبیا، عبارت است از:

  • اضطراب هنگام فکر کردن به ازدواج
  • دوری کردن و اجتناب دائم از افراد متاهل
  • عدم کنار آمدن با ترس و اضطراب
  • تنش عضلانی بدن، لرزش و تعریق
  • احتمال وقوع حملات پانیک یا عصبی شدید

علل وجود گاموفوبیا در فرد

دلیل قطعی و مشخصی برای گاموفوبیا یا ترس از ازدواج وجود ندارد. با این وجود، عواملی مانند ژنتیک و محیط هر دو نقش بسیار مهمی در ایجاد این بیماری ایفا در افراد دارند.

به عنوان مثال، اگر فردی سابقه خانوادگی بیماری روانی، به ویژه اختلالات اضطرابی یا فوبیای خاصی داشته باشد، ممکن است احتمال مبتلا شدن او به گاموفوبیا بیشتر از سایر افراد باشد.

همچنین این احتمال وجود دارد که به دلیل داشتن استعداد ژنتیکی، ابتلا به بیماری های روانی به طور کلی در اینگونه افراد زیاد باشد.

اگر کسی به صورت ژنتیکی دارای سابقه بیماری ذهنی و فوبیا نباشد و محیط نیز اثرات شدیدی بر وی نداشته باشد، احتمال درگیر شدن با  گاموفوبیا به صورت بسیار شدید، اندک است.

 

هر نوع رویداد دردناک عاطفی که به نوعی با ترس های مختلف مرتبط با گاموفوبیا همراه است، برای فردی که ژنتیک فوبیا را دارد، عامل تشدیدکننده به حساب می آید.

اگرچه تا کنون دلایل دقیق و مشخصی برای گاموفوبیا یافت نشده است، اما اکثر متخصصان سلامت روان بر این باورند که هم ژنتیک و هم عوامل محیطی نقش بسیار مهمی در ایجاد هر نوع اختلال روانی ایفا می کنند.

بنابراین، بررسی و تحلیل دقیق تر نسبت به این دو پارامتر، مشخص می کند که آیا فرد در معرض خطر ابتلا به گاموفوبیا است یا خیر.

روش های غلبه بر گاموفوبیا

اگر از جمله افرادی هستید که فکر ازدواج در دل شما ترس ایجاد می کند، اما این ترس را قبول ندارید و به دنبال راهکاری برای دوری از آن هستید، در ادامه راهکارهای اصلی برای غلبه بر گاموفوبیا ذکر شده است:

باید به این درک برسید که هیچ چیز بعد از ازدواج تغییر نمی کند

گذشته از نام خانوادگی و عادت به نام بردن به عنوان همسر یا شوهر، واقعیت این است که بیشتر جنبه های شخصیتی شما و رابطه شما در واقع بعد از ازدواج تغییر نمی کند.

اطراف خود را با زوج های خوشبخت احاطه کنید

اگر شما ترس از ازدواج دارید و نمی توانید صحبت های مربوط به ازدواج و متاهل شدن را تحمل کنید، با تعامل با افراد متاهل هستند، احساس مثبت را در خود به وجود آورید.

می توانید در خصوص این ترس با افرادی که اکنون متاهل هستند و زندگی مثبت و خوشبختی نیز دارند، صحبت کنید و از تجربیات آن ها استفاده کنید.

ریشه ترس خود را بیابید

گاهی لازم است به اطراف خود نگاهی بیندازید و مشخص کنید که آیا ترس شما از ازدواج نتیجه درونی کردن تمام روابط ناموفقی است که تاکنون مشاهده کرده اید یا منشاء دیگری به همراه دارد.

شاید مشکلات ازدواج والدین شما اثر بدی روی شما داشته باشد و سبب شود که ازدواج کردن را برای همیشه در ذهن خود رد کنید و پس بزنید.

 

همچنین گاهی ممکن است فرد مبتلا به گاموفوبیا، دارای تجربه بدی از ازدواج در گذشته باشد که همچنان پس از جدایی نیز از آن رنج می برد.

انتظارات خود را از ازدواج به صورت دقیق مشخص کنید

اگر در ابتدای امر و هنگامی که قصد دارید ازدواج کنید، انتظاراتی که از زندگی متاهل و شریک زندگی خود دارید را مشخص کنید، به بسیاری از ترس های مرتبط با ازدواج می توانید غلبه کنید و روحیه بهتری به دست آورید.

به دنبال درمان خود باشید

در برخی از مواقع موقعیت فرد مبتلا به این ترس و تنش روحی، به گونه‎ ای است که باید با پزشک متخصص یا مشاور گفت وگو کند و به دنبال راه حل های پزشکی باشد.

عدم توجه به این مساله و ادامه یافتن حملات عصبی، سلامتی بدن بیمار را در شرایط خطرناکی قرار می دهد.

بی توجهی و اصرار بر این موضوع که صرفا با دوری از ازدواج می توان از این فوبیا نیز اجتناب کرد، در طولانی مدت مشکلات بسیاری را بدون شک برای فرد به وجود خواهد آورد.

درمان های مفید برای مقابله با گاموفوبیا

درمان از جمله گزینه های کلیدی برای انواع فوبیا و ترس های عصبی است و گاموفوبیا یا ترس از ازدواج نیز در لیست این فوبیاها می گنجد.

با کمک و تشخیص صحیح حرفه ای بیماری، می توان ترس را مدیریت و کنترل کرد و به زندگی عادی و سالم از منظر روحی و روانی بازگشت.

انواع روش های درمانی که برای این بیماری پیشنهاد می شود، عبارت است از:

روان درمانی

این نوع درمان، به عنوان گفتار درمانی نیز در نظر گرفته می شود، به این صورت که پزشک متخصص به صحبت های شما گوش می دهد.

شما نیز می توانید در مورد مسائل و مشکلات و ترسی که با آن مواجه هستید، صحبت کنید و احساسات خود را نسبت به مساول پیرامون تان بیان کنید.

درمان شناختی- رفتاری

درمان شناختی- رفتاری، شکلی موثر از درمان برای بیماری های مختلف روحی و روانی است.

با این روش درمانی، مشاور یا پزشک متخصص می تواند در خصوص اینکه چگونه در موقعیت های خاص متفاوت فکر کنید و عمل کنید، به شما کمک کند و این گونه موارد را بیاموزید.

این روش درمانی زمانی مفید است و نتیجه بخش می شود که بر فوبیای ازدواج غلبه کنید و مسیر درمانی را از پیش از این آغاز کرده باشید.

 

مواجهه درمانی

مواجهه درمانی ممکن است گزینه مناسبی برای مقابله با ترس از ازدواج باشد.

با استفاده از این روش درمانی، از شما خواسته می شود که خود را در معرض چیزی قرار دهید که از انجام آن می ترسید. بدین ترتیب با گذشت زمان، ترس و اضطراب شما نیز کاهش می یابد.

روش درمانی مواجهه درمانی ممکن است به معنای شرکت در مراسم عروسی یا صحبت در مورد برنامه های ازدواج دیگران باشد.

ایده این روش این است که وقتی در مورد موضوع اصلی ترس خود فکر می کنید و با چیزهایی که باعث اضطراب شما می شود، روبه رو می شوید، مقابله با آن ها به مرور زمان آسان تر می شود.

دارو درمانی

در برخی موارد نیز استفاده از دارو به صورت همزمان در کنار دیگر روش های درمانی نیز توصیه می شود و می تواند نتیجه بخش باشد.

به طور کلی داروهای خاصی برای درمان این بیماری یا سایر فوبیاها وجود ندارد و صرفا مواردی هستند که آرامش بخش بوده و سبب کاهش اضطراب بدن می شوند.

لازم به ذکر است که مصرف دارو نیز باید حتما با مشورت پزشک و با داشتن نسخه پزشک انجام شود.

اگر شریک زندگی شما گاموفوبیا داشته باشد چه باید کرد؟

شاید این جمله را شنیده باشید که می گویند مردها از ازدواج می ترسند. واقعیت این است که برخی از مردان ممکن است ترس از ازدواج را داشته باشند، اما این فوبیا ربطی به جنسیت ندارد.

 

در هر صورت، باید بدانید که اگر شریک زندگی شما تحت تأثیر گاموفوبیا قرار گرفت، چه کاری باید انجام دهید. برخی از این نکات عبارت است از:

۱. با شریک زندگی خود صحبت کنید

اگر نگران این هستید که همسرتان دچار گاموفوبیا شده است، در اولین فرصت باید با او صحبت کنید تا متوجه شوید چه احساسی نسبت به شما دارند.

شاید احساسی خاصی نسبت به شما وجود داشته باشد که از آن بی خبر هستید و به طور کلی اینگونه تصور می کنید که شریک زندگی تان از ازدواج می ترسد.

از آنها بپرسید که عمیقا چه احساسی نسبت به این موضوع دارند؟ چرا فکر می کنند ازدواج کردن ترسناک است؟ چه عاملی سبب به وجود آمدن این احساس در آن ها شده است؟

شاید پاسخی برای تمام این پرسش ها دریافت نکنید، اما پرسیدن آن ها از واجبات است.

۲. در مورد درمان این بیماری با او صحبت کنید

موضوع دیگری که باید در مورد آن با همسرتان صحبت کنید، درمان بیماری و ترس او نسبت به ازدواج است.

اگر هر دو طرف این خواسته را دارید که رابطه خود را ادامه دهید، باید نحوه انجام این کار را بیابید. در اینگونه مواقع صحبت کردن و مشورت خواستن از یک مشاور ازدواج بسیار به شما کمک خواهد کرد.

می توانید در حضور مشاور در خصوص اهدافی که در زندگی دارید و اینکه به چه نحوی می خواهید زندگی مشترک خود را پیش ببرید، صحبت کنید.

علاوه بر این، ممکن است همسر شما بخواهد خودش به پزشک مراجعه کند تا بتواند این مشکل را حل کند. اگر می خواهند، شما باید در این تصمیم از آنها حمایت کنید.

۳. گزینه های موجود خود را در نظر بگیرید

اگر شریک زندگی شما قصد درمان خود در خصوص ترس از ازدواج را ندارد، شما باید تصمیم بگیرید که چه کاری می خواهید انجام دهید و چگونه می خواهید از این مرحله گذر کنید.

اگر می خواهید بدون ازدواج با شریک زندگی خود، رابطه طولانی مدت داشته باشید، شاید این مورد قابل انجام باشد.

اما اگر ازدواج نکردن برای شما موضوعی دردآور و سخت است، باید با خود این مساله را حل و فصل نمایید و موقعیت خود را در زندگی تان مشخص کنید.

 

نتیجه گیری

درصد بسیار زیادی از مردم در سراسر جهان (تقریباً ۲۷٪) گاموفوبیا دارند، بنابراین بهتر است بدانید که شما تنها نیستید.

افرادی بسیاری مانند شما در دنیا هستند و در مقابل نیز افرادی بسیاری وجود دارند که می توانند به شما برای حل این مشکل کمک کنند.

برای بهتر شدن زندگی خودتان و پیشرفت روحی و روانی باید جهت جل این مشکل از دیگران یا متخصصان کمک بگیرید و به تلاش برای درمان خود با جدیت تمام ادامه دهید.

نباید اجازه دهید که ترس از تعهد یا ازدواج، شما را از شاد بودن و داشتن رابطه ای که دوست دارید باز دارد. امروزه روش های درمانی گوناگونی برای این موضوع وجود دارد.

سوالات متداول

  • ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست؟

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج، ترسی غیرمنطقی از ازدواج و متاهل شدن است.

فردی که از این عارضه رنج می برد، باید انتظار داشته باشد که هنگامی که به ازدواج فکر می کند، میزان بسیار بالایی از اضطراب را تجربه کند، چه رسد به اینکه در واقعیت زوجی متاهل را ببیند.

گاهی اضطراب این افراد آنقدر شدید است که حتی ممکن است حمله پانیک شدیدی را در نتیجه آن به فرد وارد کند.

  • گاموفوبیا چه علائمی دارد؟

تقریباً مانند هر نوع فوبیای دیگری که وجود دارد، اضطراب در فرد مبتلا به گاموفوبیا می تواند، برجسته ترین علامت بیماری او است.

همچنین گاهی اضطراب ممکن است به حدی باشد که حملات پانیک شدید را در پی خود داشته باشد.

برخی از مهم ترین علائم ترس از ازدواج یا  گاموفوبیا، عبارت است از:

  • اضطراب هنگام فکر کردن به ازدواج
  • دوری کردن و اجتناب دائم از افراد متاهل
  • عدم کنار آمدن با ترس و اضطراب
  • تنش عضلانی بدن، لرزش و تعریق
  • احتمال وقوع حملات پانیک یا عصبی شدید
  • چگونه می توان گاموفوبیا را درمان کرد؟

درمان از جمله گزینه های کلیدی برای انواع فوبیا و ترس های عصبی است و گاموفوبیا یا ترس از ازدواج نیز در لیست این فوبیاها می گنجد.

انواع روش های درمانی که برای این بیماری پیشنهاد می شود، عبارت است از:

  • روان درمانی
  • درمان شناختی- رفتاری
  • مواجهه درمانی
  • دارو درمانی
  • اگر شریک زندگی شما گاموفوبیا داشته باشد چه باید کرد؟

اگر شریک زندگی شما تحت تأثیر گاموفوبیا قرار گرفت، چه کاری باید انجام دهید. برخی از این نکات عبارت است از:

  • با شریک زندگی خود صحبت کنید
  • در مورد درمان این بیماری با او صحبت کنید
  • گزینه های موجود خود را در نظر بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *