دانستنی

نحوه تعیین اهداف شغلی بلندپروازانه

اهداف

نحوه تعیین اهداف شغلی بلندپروازانه

ارتقا جایگاه کاری به سطحی بالاتر به معنای تعیین و حفظ اهداف شغلی است. هدف شغلی یک هدف هدفمند است که توضیح می دهد که می خواهید حرفه نهایی شما چیست.

تعریف اهداف شغلی گامی حیاتی برای دستیابی به موفقیت است. برای رسیدن به آنجا باید بدانید به کجا می روید. دانستن اهداف شغلی شما فقط برای شما مهم نیست، بلکه برای کارفرمایان بالقوه نیز مهم است. رابطه بین یک کارفرما و یک کارمند زمانی بهترین نتیجه را دارد که اهداف شما برای آینده و اهداف آنها در یک راستا باشد. گفتن:«اوه، من نمی دانم. من هر کاری انجام می ‌دهم.» باعث می‌ شود که شما بلاتکلیف به نظر بیایید، و شما را به انجام کارهای نامناسبی که شما را به زندگی رویایی ‌تان هدایت نمی‌ کنند مجبور می ‌کند.

رویکرد یکسان الگوهای هدف شغلی، اهداف و تجربیات منحصر به فرد شما را در نظر نمی گیرد. آنها به شما کمک نمی کنند که برجسته شوید و ممکن است پتانسیل کامل شما را منعکس نکنند.

 

چگونه با استفاده از مفهوم SMART هدف شغلی خود را تعریف کنید

به جای تکیه بر یک چارچوب کلی برای توضیح دیدگاه خود، از یک مدل هدف گذاری آزمایش شده و واقعی استفاده کنید. SMART مخفف عبارت Specific, Measurable, Action-oriented, Realistic with Timelines (مشخص، قابل اندازه گیری، قابل اجرا، محدود به زمان) است. این چارچوب اهداف را با شکستن آنها به مراحل کوچک تر شفاف تر می کند.

نکات مفید هنگام تعیین اهداف شغلی SMART:

  • ابتدا با اهداف کوتاه مدت شروع کنید. روی اهداف کوتاه مدت خود کار کنید و سپس علایق بلندمدت را پیش ببرید. اهداف کوتاه مدت مواردی هستند که تکمیل آنها ۱ تا ۳ سال طول می کشد. انجام اهداف بلند مدت ۳-۵ سال طول می کشد. همانطور که در اهداف کوتاه مدت خود موفق می شوید، این موفقیت باید به تحقق اهداف بلند مدت شما کمک کند.
  • دقیق باشید، اما زیاده روی نکنید. شما باید اهداف شغلی خود را مشخص کنید، اما اگر آنها را بیش از حد مشخص کنید، آنها دست نیافتنی می شوند. به جای اینکه بگویید: «من می‌ خواهم مدیرعامل بعدی اپل باشم، جایی که یک محصول میلیارد دلاری ایجاد خواهم کرد»، چیزی شبیه به «هدف من این است که مدیرعامل یک شرکت موفق باشم.»
  • نحوه رسیدن به اهداف خود را روشن کنید. شما باید بتوانید اقداماتی را که برای پیشرفت شغلی خود انجام خواهید داد توضیح دهید. اگر نمی توانید مراحل را توضیح دهید، پس باید هدف خود را به بخش های قابل کنترل تری تقسیم کنید.
  • خود محور نباشید کار شما نه تنها باید به پیشرفت شما کمک کند، بلکه باید از اهداف کارفرمای شما نیز حمایت کند. اگر اهداف شما خیلی متفاوت است، ممکن است نشانه این باشد که شغلی که انتخاب کرده اید مناسب نیست.

 

اگر می ‌خواهید درباره تعیین اهداف SMART اطلاعات بیشتری کسب کنید، ویدیوی زیر را تماشا کنید تا بدانید چگونه می ‌توانید اهداف شغلی SMART را تعیین کنید.

پس از اینکه نحوه تعیین اهداف SMART را روشن کردید، می توانید از این چارچوب برای مقابله با سایر جنبه های کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است اهداف SMART را برای بهبود بررسی عملکرد خود، جستجوی شغل جدید یا تغییر تمرکز خود به یک حرفه متفاوت تعیین کنید.

نمونه ‌هایی از روش ‌های استفاده از اهداف SMART برای دستیابی به اهداف شغلی کوتاه ‌مدت را در بخش بعدی پوشش خواهیم داد.

تعیین

 

چرا به برنامه توسعه فردی نیاز دارید؟

تعیین اهداف بخشی از فرمول بزرگتر موفقیت است. شما ممکن است بدانید چه کاری می خواهید انجام دهید، اما همچنین باید بفهمید که چه مهارت هایی دارید، چه چیزی کم دارید و بزرگ ترین نقاط قوت و ضعف شما کجاست.

۴۰ نمونه از اهداف برای کار و شغل

همه این صحبت ‌ها در مورد هدف ‌گذاری و خود ارزیابی ممکن است از نظر تئوری عالی به نظر برسد، اما شاید شما نیاز به مقداری الهام داشته باشید تا بفهمید اهدافتان چه باید باشد.

برای تغییر شغل

  1. در رویدادهای شبکه ای بیشتر شرکت کنید و مخاطبین جدید ایجاد کنید.
  2. به موقعیت … ارتقا پیدا کنید.
  3. افزایش حقوق بگیرید
  4. امسال برنامه ریزی کنید و به تعطیلات بروید.
  5. با قبول مسئولیت های جدید موافقت کنید.
  6. روابط معناداری با همکاران و مشتریان خود ایجاد کنید.
  7. به طور منظم بازخورد بخواهید.
  8. یاد بگیرید که وقتی از شما خواسته می شود که بیش از حد کار کنید، چگونه بگویید «نه».
  9. وظایفی را که دیگر نیازی به مسئولیت آنها نیستید محول کنید.
  10. … سال در نقش رهبری باشید.

برای تغییر مسیر شغلی

  1. یک مهارت جدید را انتخاب کنید و یاد بگیرید.
  2. یک مربی پیدا کنید
  3. در زمینه مورد علاقه خود داوطلب شوید.
  4. متعهد شوید که آموزش ببینید یا به مدرسه برگردید.
  5. جدیدترین کتاب های مرتبط با رشته خود را بخوانید.
  6. تصمیم بگیرید که آیا از تعادل کار و زندگی خود راضی هستید یا خیر و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید.
  7. برنامه ریزی کنید که چه مراحلی را برای تغییر شغل باید بردارید.
  8. فهرستی از افرادی که می ‌توانند مرجع شخصیت باشند یا توصیه‌ هایی ارائه کنند، تهیه کنید.
  9. متعهد شوید که امسال تعداد مخاطبین جدید مشخصی در این زمینه ایجاد کنید.
  10. یک برنامه مالی ایجاد کنید.

برای گرفتن ترفیع

  1. هزینه های کسب و کار را تا درصد معینی کاهش دهید.
  2. مدیریت خرد اعضای تیم خود را متوقف کنید.
  3. یک مربی شوید.
  4. طوفان فکری راه هایی را مطرح کنید که می توانید بهره وری و کارایی خود را در محل کار افزایش دهید
  5. به دنبال یک فرصت آموزشی جدید برای رفع یک ضعف باشید.
  6. راهی برای سازماندهی فضای کاری خود بیابید.
  7. هر هفته یا هر ماه یا هرسه ماهه از یک رئیس یا همکار مورد اعتماد خود بازخورد بگیرید.
  8. ارتباط بهتری شوید.
  9. راه های جدیدی برای تیمی بودن پیدا کنید.
  10. یاد بگیرید چگونه ساعات کاری را بدون به خطر انداختن بهره وری کاهش دهید.

 

برای انجام یک مصاحبه شغلی

  1. مرزهای شخصی را در محل کار مشخص کنید و بدانید که چه کاری باید انجام دهید تا روز خود را سازنده تر و قابل مدیریت کنید.
  2. مراحل ایجاد یک تصویر حرفه ای برای خود را مشخص کنید.
  3. دنبال حرفه رویاهای خود بروید تا کاری پیدا کنید که احساس شغلی نداشته باشد.
  4. به دنبال مکانی برای دنبال کردن علاقه خود و به کارگیری دانش و مهارت های خود باشید.
  5. راه جدیدی برای همکاری با متخصصان در زمینه خود پیدا کنید.
  6. فرصت هایی را برای مشاهده دیگرانی که در شغل مورد نظر شما کار می کنند، شناسایی کنید.
  7. خلاق تر شوید و از منطقه راحتی خود خارج شوید.
  8. از شما بخواهید که مهارت های مرتبط تری برای کارتان آموزش ببینند.
  9. فرصت هایی را برای کشف میدان و گسترش افق خود بخواهید
  10. در محل کار به یک جایزه خاص توجه کنید و به دنبال آن باشید.

سوالات متداول تعیین هدف شغلی

من مطمئن هستم که شما هنوز در مورد تعیین اهداف شغلی خود سؤالاتی دارید، بنابراین در اینجا من لیستی از متداول ترین سؤالات درباره اهداف شغلی را آورده ام.

  1. اگر مطمئن نباشم می‌ خواهم شغلم چه باشد، چه؟

اگر مطمئن نیستید، در مورد آن صادق باشید. به کارفرما اجازه دهید به همان اندازه که می دانید از کاری که می خواهید انجام دهید مطلع شود. تمایل خود را برای استفاده از نقاط قوت خود برای کمک به شرکت ابراز کنید. وقتی این رویکرد را در پیش گرفتید، با چند مثال از گفته خود حمایت کنید.

 

  1. آیا دروغ گفتن در مورد اهداف شغلی من اشکالی ندارد؟

دروغ گفتن به کارفرمایان احتمالی به فاجعه ختم می شود. در مصاحبه، یک دروغ می تواند شما را احمق جلوه دهد، زیرا نمی دانید چگونه به سؤالات بعدی پاسخ دهید.

حتی اگر فکر می کنید ممکن است هدف شغلی شما دقیقاً با انتظارات کارفرما برای استخدام طولانی مدت مطابقت نداشته باشد، باز و صادق باشید. احتمالاً نقاط مشترک بیشتری از آنچه آنها تصور می کنند وجود دارد، و این به شما بستگی دارد که هر شکاف در انتظارات را پر کنید.

صادق بودن و توضیح این ارتباطات به کارفرمای خود نشان می دهد که شما فکر زیادی برای این برنامه کرده اید. شما فقط آنچه را که می خواهند بشنوند به آنها نمی گویید.

  1. آیا بهتر است یک هدف بلندپروازانه داشته باشم یا باید انتخاب کم خطری داشته باشم؟

شما باید هدفی داشته باشید که شما را به چالش بکشد، اما اهداف SMART همیشه معقول هستند. اگر هدفی را مطرح کنید که بسیار فراتر از توانایی های شماست، ساده لوح به نظر می رسید. آسان کردن بیش از حد اهدافتان نشان دهنده فقدان انگیزه است.

کارفرمایان کارمندهای جدیدی می‌ خواهند که بتوانند خود را بازتاب دهند و مایل به مقابله با چالش‌ ها باشند.

  1. آیا می توانم چندین هدف شغلی داشته باشم؟

بهتر است یک هدف شغلی مشخص و مشخص داشته باشید و به آن پایبند باشید. (البته، باز هم می توانید اهدافی در سایر زمینه های زندگی خود داشته باشید.) داشتن یک هدف شغلی واحد نشان می دهد که شما توانایی تمرکز دارید و این نشان می دهد که دوست دارید کاری را که در نظر دارید انجام دهید.

از سوی دیگر، ممکن است چندین هدف شغلی مرتبط داشته باشید. این می تواند به این معنی باشد که شما اهداف کوتاه مدتی دارید که با هدف نهایی شغلی بلندمدت شما مطابقت دارد. همچنین ممکن است چندین هدف کوچکتر داشته باشید که در یک هدف واحد تغذیه می شوند.

به عنوان مثال، اگر می خواهید وکیل شوید، ممکن است یک وکیل حقوقی شوید و همزمان در دانشکده حقوق شرکت کنید. اگر می خواهید مدیر مدرسه باشید، ممکن است اهداف اولیه را داشته باشید که معلم کلاس درس باشید و سیاست آموزشی را مطالعه کنید. در هر دو مورد، این مشاغل موقت و تحصیلات اضافی به شما کمک می کند تا به هدف نهایی خود برسید.

خلاصه

شما باید مدتی را به تعیین اهداف شغلی اختصاص دهید، اما با برخی مسیرها بسیار موفق تر خواهید بود. به یاد داشته باشید به:

  • اهداف SMART تعیین کنید. اهداف SMART خاص، قابل اندازه گیری، قابل اجرا و هماهنگ با جدول زمانی هستند. وقتی اهدافی را با در نظر گرفتن این موارد تعیین می کنید، احتمالاً به نتایجی که می خواهید دست خواهید یافت.
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید. اهداف کوتاه مدت شغلی را می توان در ۱-۳ سال تکمیل کرد، در حالی که اهداف بلند مدت ۳-۵ سال طول می کشد. اهداف کوتاه مدت شما باید شما را برای دستیابی به اهداف بلند مدت خود آماده کنند.
  • با ارائه یک برنامه توسعه فردی، توانایی های خود را ارزیابی کنید. دانستن نحوه تعیین اهداف کمکی به شما نخواهد کرد اگر خودتان را نشناسید. با انجام برخی از خودارزیابی ها، نقاط قوت و ضعف خود را درک کنید.
  • اهدافی را انتخاب کنید که متناسب با اهداف نهایی شما باشد. اهداف شغلی شما باید با یکدیگر مرتبط باشند. اگر اینطور نیستند، ممکن است لازم باشد تمرکز خود را محدود کنید. اهداف شما باید با نوع شغلی که می ‌خواهید و کیفیت زندگی ‌ای که می‌ خواهید رهبری کنید، مطابقت داشته باشد.
  • در مورد اهداف خود با کارفرمایان بالقوه شفاف باشید. همیشه با کارفرمایان احتمالی در مورد آنچه می خواهید در زندگی خود انجام دهید صادق باشید. اگر اهداف شما با اهداف شرکت متفاوت است، راهی بیابید که بین آنچه برای خود می ‌خواهید و انتظارات کارفرمایتان پلی بزنید.

با انجام کار تعیین هدف در حال حاضر، می توانید انتخاب های آگاهانه ای در مسیر شغلی خود داشته باشید. اگر همه چیز برای شما تغییر کرد، همیشه می توانید برنامه خود را تنظیم کنید، اما نکته کلیدی این است که به خودتان یک نقشه راه برای موفقیت بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *