اخبار اقتصادی

ایده پردازی چیست؟ تکنیک ها و فاکتورهای موفقیت آن را بگویید

در طول زندگی بشر در این کره خاکی، این موجود دو پا با نظریه ها و ایده های مختلفی روبرو شده است که همیشه ذهن او را درگیر خود کرده است. اما جالب است بدانید که این پیش فرض ها و ایده ها هستند که باعث حرکت انسان رو به جلو می شوند. این ایده ها باعث ایجاد نوآوری هستند و دریچه های جدید را به روی بشر می گشایند. اما واقعاً ایده پردازی چیست؟

ما با همراه باشید تا شما را با این مفهوم و همچنین تکنیک و فاکتورهایی که به ما کمک می کنند تا در ایده پردازی موفق باشیم را به شما بگوییم.

 

ایده پردازی چیست؟

ایده ها کلید اصلی نوآوری و خلاقیت هستند. بدون آنها، چیز زیادی برای اجرا وجود ندارد چرا که اجرا کلید اصلی یادگیری است. ایده های جدید برای پیشرفت در هر زمینه ای حیاتی هستند. بدیهی است که این ایده ها نمی توانند به صورت تنها و واحد، خلاقیت ایجاد کنند و شما به سیستمی نیاز دارید که بتواند این ایده ها را مدیریت کند.

هدف ما از ایده پردازی تنها این نیست که تعداد زیادی ایده تولید کنید، بلکه باید در این راستا به کیفیت آنها نیز اهمیت بدهید. ما موافق هستیم که گاهی دست و پنجه نرم کردن با تعداد زیادی ایده با کیفیت بالا می تواند سخت باشد. گیر کردن در عادت های قدیمی و روتین زندگی زمانی که انتظار می رود چیز جدیدی خلق کنید، کاملاً طبیعی و عادی است.

برای اینکه از بند اسارت عادت های قدیمی خلاص شوید، ما تصمیم گرفته ایم که به ایده پردازی به چشم یک کل یا مجموعه نگاه کنید و سعی داریم توصیه ها، ابزارها و تکنیک هایی که به طور سیستماتیک به شما در تولید ایده کمک می کنند را معرفی کنیم.

چرا ایده پردازی مهم است؟

حال با این سؤال کلیدی رو به رو می شویم که چرا ایده پردازی مهم است؟ و اصلاً ایده پردازی چیست؟ ایده پردازی به فرآیند تولید، توسعه و انتقال ایده های انتزاعی، بصری یا دیداری گفته می شود. این مرحله قسمت جلویی قیف مدیریت ایده است. تمرکز اصلی آن بر ارائه راهکار برای حل مشکلات واقعی و فرصت های درک شده است.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ایده ها اولین قدم به سمت پیشرفت و بهبودی هستند. پیشرفت ما به عنوان نوع بشر بستگی به ایده های جدید ما دارد. از دید یک فرد، اگر احساس می کنید که در یک وظیفه گیر افتاده اید یا نمی توانید مشکل خاصی را برطرف سازید، ایده های جدید می توانند به شما در حرکت رو به جلو کمک کنند.

شاید شما به دنبال راه حل جدیدی برای حل یک مشکل یا سد خلاق هستید؟ یا به دنبال راه های بهتر برای حل مشکل خود می گردید؟ شاید شما به دنبال ایده های جدید هستید تا بتوانید به صورت کامل فرصت های جدید را کشف کنید؟

 

هنگامی که زمان سازمان شما فرا رسد، بهترین راه برای کشف دانش خلاقانه و ضمنی این است که به تولید و جمع آوری ایده های جدید از کارمندانتان بپردازید. توانایی خلق و توسعه ایده های جدید این اجازه را به شما می دهد که مرتبط بمانید و در سازمان خود تغییرات مثبتی ایجاد کنید.

به گفته باربارا یانوشکیویچ: فکر خلاقانه الهام بخش ایده است و ایده الهام بخش تغییر. شاید هدف سازمانی شما این باشد که کارایی خود و تیمتان را بهبود بخشید یا به ایده های جدید برای بهبود و ارتقا کیفیت محصولات خود نیاز دارید؟

صرف نظر از اهداف شما و نوع ایده هایی که به دنبال آن هستید، هدف ایده های جدید بهبود راه های عملکرد شماست. در مقیاس بزرگ، اقتصادها برای پیشرفت و توسعه و افزایش رفاه به نوآوری وابسته هستند. نوآوری باعث ایجاد فناوری و کسب و کارهای جدید می شود که فرصت های شغلی را برای مردم ایجاد می کند.

اگرچه نوآوری تنها در مورد ایده نیست، اما قسمت مهمی از یک معادله هستند، که بدون وجود آن دیگری نیز وجود نخواهد داشت و این پاسخ به پرسش ایده پردازی چیست را آسان می کند.

ابزارها و تکنیک هایی برای تولید ایده

اگر ما به ایده های جدید نیاز داشته باشیم باید چکار کنیم و از کجا شروع کنیم؟ این احتمال است که شما یک جلسه طوفان و یا درگیری ذهنی داشته باشید. تجربه نشان داده است که طوفان ذهنی نه تنها وقت بیشتری از شما می گیرد و باعث تولید ایده های کمتری می شود، بلکه منجر به ارائه ایده های بدتر نسبت به زمانی می شود که همان شرکت کنندگان سعی در ارائه ایده به تنهایی داشتند.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نشان می دهد طوفان ذهنی برای ارائه ایده بهترین راه نیست. برنامه ریزی، سازمان دهی و مستند سازی جلسه به گونه ای که در چارچوبی قابل استفاده باشد، زمان بیشتری از ما می گیرد. اگرچه راه های خاصی برای بهبود عملکرد طوفان ذهنی وجود دارد، اما فراتر از هدف است.

نکته کار در این است که شما نباید طوفان ذهنی را برای خود پیش فرض کنید. با این حال، تکنیک های مفید دیگری وجود دارند که این ارزش را دارا می باشند تا به وسیله آنها روش فکر کرن متعارف را به چالش بکشید. در مسیر پیش رو شما به ایده های جدید نیاز خواهید داشت، پس بهتر است چند تکنیک در ذهنمان برای تولید ایده داشته باشیم.

بسیاری از این روش های ایده پردازی را می توان برای طوفان ذهنی موثرتر و دیگر انواع ایده پردازی استفاده کرد.

چالش ایده

چالش ایده در برابر ایده پردازی چیست به معنای فرم متمرکز نوآوری است که شما مشکل یا فرصت ها را به امید ارائه راه حل های خلاقانه مطرح می کنید. هدف چالش ایده این است که در ایده پردازی و تولید ایده در رابطه با موضوعی از پیش تعریف شده، برای مدت زمانی محدود شرکت کند.

چالش ایده به شما این امکان را می دهد که بتوانید سؤالات خاصی را طراحی کنید و این سؤالات را به شنوندگان خاصی انتقال دهید که ایده های جدید با بینشی منحصر به فرد دریافت کنید. پیش از راه اندازی یک چالش

ایده بسیار مهم است که مشخص کنید با آنچه کاری می خواهید انجام دهید.

دو نوع چالش ایده وجود دارد: رویکردهای مشکل محور و رویکرد راه حل محور. شما باید اول مشخص کنید که به دنبال شناسایی چالش ها هستید یا برای آنها راه حل های بالقوه پیدا می کنید. وقتی که یک چالش ایده را سازمان دهی می کنید، پارامترهای مختلفی برای به دست آوردن نتیجه ای که به دنبالش هستیم وجود دارند که می توانید آن ها را انتخاب کنید مثل موضوع، مخاطبین، مسئولیت ها، زمان و کانال.

به یاد داشته باشید که روش چالش ایده، بهترین تکنیک برای زمانی است که می خواهید ایده های زیادی ایجاد کنید. اگر تعداد مخاطبین کمتری را در جریان ایده پردازی درگیر کنید مطمئناً این روش بهترین راه نیست و برای اثربخشی بیشتر باید مخاطبین بیشتری را به کار بگیرید.

 

اگرچه چالش ایده شما را قادر می سازد که ایده ها را سریع و با دقت جمع آوری کنید، اما برنامه ریزی زمان می برد و اگر منبع مناسبی برای اجرای آن نباشد، ارزش تلاش کردن را ندارد. همچنین زمان بندی مناسب برای موفقیت آن ضروری است.

تکنیک اسکمپر

در پاسخ به سوال ایده پردازی چیست و چه تکنیک هایی دارد می توان به تکنیک اسکمپر اشاره کرد. تکنیک اسکمپر تکنیکی است که توسط باب ابرل ابداع شده است و روشی برای حل مشکل و فکر خلاقانه است. این یک تفکر جامع برای به کارگیری تفکر انتقادی برای اصلاح ایده ها، مفهوم ها و فرآیند هایی است که از گذشته وجود داشته اند.

هدف تکنیک اسکمپر این است که بخشی از فرآیندها و ایده هایی که قبلاً وجود داشته اند را برای رسیدن به بهترین راه حل اصلاح کنند. این تکنیک از ۷ عملکرد تشکیل شده است که می توانند برای جابجایی بخش ها در فرآیند استفاده شوند.

جایگزینی

جایگزینی تکنیکی است که شامل جابجایی بخشی از محصول، مفهوم یا فرآیند با یکدیگر است که سبب بهتر شدن دستاورد نهایی می شود.

  • تطبیق

تطبیق سازگاری به تجزیه و تحلیل احتمالات را برای ایجاد انعطاف بیشتر و تمرکز بر پیشرفت های افزایشی مشابه در ایده میپردازد.

  • ترکیب

تکنیک ترکیب امکان ترکیب دو ایده برای یک راه حل اثرگذار را کشف می کند.

  • اصلاح

اصلاح ایده به مشکل یا فرصت از دید بزرگتری نگاه می کند و نه فقط به ایده بلکه به بهتر شدن نتیجه نهایی کمک می کند.

استفاده دیگر

این رویکرد بر پیدا کردن راه هایی که بتوان ایده یا راه حل را برای هدف های دیگر استفاده کرد، تمرکز دارد. و امکان مزایای آن را در صورت ارائه در سایر بخش های کسب و کار، تجزیه و تحلیل می کند.

  • حذف

تکنیک حذف بسیار ساده است و در صورت حذف یک یا چند بخش از مفهوم به بررسی نتیجه احتمالی می پردازد.

  • معکوس

این فرآیند بر معکوس کردن عناصر قابل تعویض یک ایده تمرکز دارد.

 

اگرچه تکنیک اسکمپر برای جلسات طوفان ذهنی طراحی شده است، اما در برابر ایده پردازی چیست، می توان آن را در به خوبی در فرآیند تفکر

Nنیز به کار برد. اغلب افراد تمایل دارند که بر پیدا کردن ایده بزرگ بعدی تمرکز کنند. هنگامی که شما ایده های جدید را تولید می کنید، فراموش کردن این نکته آسان است که پیشرفت های تدریجی مستمر توسط ایده هایی که در دراز مدت تأثیرگذار بوده اند، به وجود می آید.

هنگامی که شما به صورت ثابت ایده پردازی می کنید، شانس بردن ایده بزرگ را از طریق چند ایده کوچک را دارید. گاهی تنها چیزی که ممکن است لازم باشد این است که به پشت سر نگاه کنید تا ببینید چه چیزهایی دریافت کرده اید. هنگامی که شما از ایده ها یا فرآیندها به عنوان یک نقطه شروع استفاده می کنید، چیزهای زیادی برای شما در مورد شرایط فعلیتان آشکار می شود و این چیزی است که تکنیک اسکمپر می خواهد.

تفکر مخالف

تفکر مخالف فرآیندی است که به شما کمک می کند که پیش فرض های قدیمی مرتبط با کسب و کارتان را زیر سؤال ببرید. اگر احساس می کنید که تیم شما درگیر تفکرات قدیمی است و ارائه ایده های خارج از چارچوب سخت به نظر می رسد این یک ابزار مفید است که باعث نزدیک تر شدن شما به موفقیت می شود.

معمولاً بهترین راه حل ها در فرآیند تفکر خطی پیدا نمی شوند. اگرچه مغز ما به این صورت سیم کشی شده است، اما تفکر مخالف یا معکوس می تواند به ما در زیر سؤال بردن هنجارها کمک کند. با این طرز فکر، شما سمت مخالف چیزی که نرمال است را در نظر می گیرید و حتی می توانید برای پیدا کردن راه های غیر معمول به عقب بازگردید که جذب پول و جذب ثروت را داشته باشید.

کارت های طوفان ذهن

کارت های طوفان ذهنی ابزارهایی هستند که توسط هیئت نوآوری برای ارائه هزاران ایده جدید در ارتباط با چالش ها و مشکلاتی که با آنها کار می کنید، ایجاد شده اند. در برابر ایده پردازی چیست کارت های طوفان فکری به شما کمک می کنند تا عوامل خارجی مانند روندهای اجتماعی، فناوری های جدید و مقرررات را در زمینه کسب و کار خود در نظر بگیرید.

این رویکرد این امکان را به شما می دهد که با تلاش کم تعداد زیادی ایده تولید کنید. اگرچه بسیاری از ایده ها منطقی به نظر نمی رسند، اما این وسیله می تواند به شما هنگامی که در رکود گیر افتاده اید و درگیر بلاک خلاقانه هستید، کمک کند و بسیار مفید باشد.

تفکر قیاسی

تفکر قیاسی به تکنیک استفاده از اطلاعات یک منبع برای حل مشکل دیگری می گویند. اغلب یک راه حل برای یک مشکل یا فرصت، می تواند برای حل مشکل یا فرصت دیگر به کار برود. برای مثال تفکر قیاسی می تواند یک بیزینس موفق را بررسی کند، پارامترهایی که سبب موفقیت آن بوده اند را شناسایی کند و از این موارد برای کسب و کار خود استفاده کند.

این یک راه حل ساده برای ارائه ایده هایی هستند که از قبل تایید شده اند. این تکنیک ها همه شما را در این راه یاری می کنند و برای این کار باید به مدیریت ایده توجه کنید و با به کارگیری ابزارها و قوانین آن روابط موفق در کار خود داشته باشید.

موفقیت با تولید انبوه

قبل از به کارگیری افراد سعی کنید که مشکل یا فرصت پیش آمده را برای خود تعریف کنید، افراد مناسب را درگیر کار کنید، محدودیت ها را تنظیم کنید. این کارها به خودی خود سبب موفقیت و بهبود کیفیت ایده می شوند.

کلام آخر

در دنیای مدرن امروز برای اینکه بتوانیم فردی خلاق باشیم و از ایده ها و فرصت های قدیمی بهره بگیریم تا در مراحل زندگی از جمله کسب و کار موفق باشیم، ایده پردازی بسیار مهم است، اما ابتدا باید بدانیم که ایده پردازی چیست؟ پاسخ به این سؤال ما را نه تنها در کسب و کار بلکه در تمامی زمینه ها به موفقیت می رساند. ایده پردازی به معنای تولید، توسعه و انتقال ایده ها است که برای موفق بودن در آن تکنیک هایی وجود دارد که باید برای موفقیت و روابط موفق آنها را به کار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *