دانستنی

صفر تا صد یک کارآفرینی طراحی لباس موفق

کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار شخصی برای بسیاری از طراحان لباس یک آرزو است. این مطلب یک مقاله کامل و جامع برای رسیدن به هدف کارآفرینی طراحی لباس است.

در این مقاله مطالب مورد نیاز برای تولید محصول متمایز و همچنین برندسازی محصول را برای کارآفرینی در طراحی لباس شرح داده‌ایم.

همچنین نحوه نوشتن یک طرح توجیهی اقتصادی و مناسب را برای کارآفرینی در طراحی لباس آموزش خواهیم داد.

می‌دانیم که امروزه در بازار مد و لباس رقابت زیادی وجود دارد، ما سعی کردیم راهکارهایی برای شناسایی پتانسیل‌های بازار مد و لباس ارائه دهیم.

در اینجا سعی شده صفر تا صد مواردی که برای کارآفرین شدن در طراحی لباس موفق نیاز است را آموزش دهیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

    کارآفرین به چه کسی می‌گویند

    کارآفرین کسی است که با فرآهم کردن نیروی انسانی و سرمایه موردنیاز، یک تجارت را با هدف تأمین نیازهای اجتماعی یک جامعه و سودآوری انجام می‌دهد.

    مهم‌ترین توانایی یک کارآفرین موفق، داشتن ابتکار عمل و ایده پردازی قوی است.

    یک کارآفرین برای آنکه موفق باشد و بتواند در این بازار شلوغ به کار خود ادامه دهد به آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های ضروری آن نیازمند است. این آموزش‌ها به کاهش خطای احتمالی کسب کارهای نوپا و همچنین رونق کسب و کارهای قدیمی کمک می‌کند.

    مهارت‌های یک کارآفرین طراح لباس موفق

    قبل از شروع هر کاری باید مهارت‌های مورد نیاز آن کار را آموخت درواقع قبل از دویدن باید راه رفتن را یاد گرفت، یک کارآفرین طراح لباس موفق باید مهارت‌های زیر را به طور کامل آموخته باشد تا بتواند مسیر موفقیت را به خوبی طی کند.

    مهارت خیاطی:

    خیاطی هنر برش و دوخت پارچه است. یک خیاط ماهر می‌تواند یک طراح لباس خوب هم باشد. درواقع اگر شما یک طراح لباس هستید که خیاطی هم می‌دانید، در مسیر کارآفرینی طراحی لباس موفق‌تر هستید زیرا با دیدن یک پارچه، یک دوخت ساده یا ترکیب چند عکس از مدلینگ‌ها، ایده‌های خوبی به ذهنتان خطور می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم اگر یک طراح لباس بخواهد کارآفرینی کند بهتر است که مهارت خیاطی را بیاموزد.

    شناخت انواع پارچه:

    به لایه‌های درهم بافته شده از نخ‌ها، الیاف طبیعی و مصنوعی پارچه گفته می‌شود.

    الیاف طبیعی شامل پشم، ابریشم، پنبه و کتان می‌باشد و الیاف مصنوعی شامل پلی‌استر، نایلون و ریون می‌باشد.

    یک کارآفرین طراح لباس موفق باید انواع مختلف پارچه را بشناسد، زیرا برای دوخت لباس با توجه به مدل لباس انتخاب یک پارچه مناسب اهمیت زیادی دارد.

    ما سعی کردیم با توجه به اهمیت این موضوع در کارآفرینی طراحی لباس به صورت مختصر و مفید انواع پارچه را به شما عزیزان معرفی کنیم.

    پارچه لی:

    پارچه لی یا همان جین دارای استحکام زیادی است و به دلیل زیبایی خاصی که دارد مورد توجه تمام سلیقه‌ها می‌باشد و هیچ وقت از مد نمی‌افتد.

    انواع آن شامل نخی، کشی، کاغذی، غیرکشی و ضخیم می‌باشد و برای دوخت مانتو و شلوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    پارچه نخی:

    این نوع پارچه که همان پارچه پنبه‌ای می‌باشد جنس نرمی دارد و به دلیل آنکه گرمای بدن را به بیرون منتقل می‌کند باعث ایجاد خنکی می‌شود و برای فصل‌های بهار و تابستان بسیار مناسب است. به دلیل الیاف به کار رفته در آن به سه دسته مصنوعی، مخلوط و طبیعی تقسیم‌بندی می‌شود.

    پارچه کتان:

    کتان به دلیل قابلیت جذب آب بالا و خنکی آن، در فصل‌های بهار و تابستان بسیار کاربرد دارد. برای ساخت این پارچه از گیاه کتان استفاده می‌شود.

    از این پارچه بیشتر برای تهیه پیش‌بند، کیف، رومیزی، پوشش مبل و دستمال سفره و … استفاده می‌شود. به دلیل آنکه بعد از شستشو تغییر سایز می‌دهد بهتر است قبل از برش یک بار شسته شود.

    پارچه ابریشم:

    پارچه ابریشم از پیله کرم ابریشم ساخته می‌شود. این پارچه بسیار لطیف، براق و نرم است و در رنگ‌های مختلف وجود دارد. از این پارچه گران قیمت برای دوخت شال، مانتو، کروات، کت و شلوار و … استفاده می‌شود.

    چرم طبیعی:

    چرم طبیعی از پوست حیواناتی مانند بز، گوساله، گوسفند، مار و … طی فرآیند دباغی تهیه می‌شود.

    این نوع پارچه به دلیل خاصیت گرما، بیشتر برای دوخت لباس‌های زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    چرم مصنوعی:

    چرم مصنوعی ترکیبی از لایه پی‌وی‌سی و لایه روکش است. به دلیل تولید این پارچه از مواد شیمیایی قیمت ارزان‌تری نسبت به چرم طبیعی دارد.

    چگونه چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهیم؟

    ۱- چرم مصنوعی سطح صاف و یک دستی دارد درحالی که چرم طبیعی صاف نیست و قسمت‌های مختلف آن ضخامت متفاوتی دارد.

    ۲- طرح‌هایی که در چرم طبیعی وجود دارد یکنواخت و منظم نیست اما طرح‌هایی که در چرم مصنوعی وجود دارد بسیار منظم و یکنواخت است.

    ۳- اگر چرم مصنوعی را فشار دهیم تغییری نمی‌کند اما چرم طبیعی در اثر فشار چروک می‌شود.

    ۴- چرم طبیعی هنگام سوختن بوی موی سوخته حیوانات می‌دهد. درحالی که چرم مصنوعی هنگام سوختن بوی پلاستیک سوخته می‌دهد.

    ۵- چرم طبیعی برخلاف چرم مصنوعی آب را به خود جذب می‌کند.

    ۶- پشت چرم طبیعی پرزدار است درحالی که چرم مصنوعی حالت نخ مانند دارد.

    ۷- انعکاس نور خورشید به چرم طبیعی به صورت یک دست نمی‌باشد.

    ۸- چرم طبیعی چون از پوست حیوانات ساخته شده است هنگام لمس کردن گرما را به دست انتقال می‌دهد.

    پارچه ساتن:

    ساتن صاف و براق می‌باشد و در تولید آن از پنبه، ابریشم، نایلون، رایون، پولیستر و … استفاده می‌شود و به دلیل وزن کم نیاز به مراقبت زیاد دارد.

    انواع پارچه ساتن شامل عاشقی، نگین‌دار، فیروزه‌ای، شیشه‌ای و … می‌باشد که در تولید لباس‌های زنانه از آن استفاده می‌شود.

    پارچه مخمل:

    تولید پارچه مخمل کار بسیار سختی است. مخمل نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، کتان، پنبه و پشم تهیه می‌شود و از دسته پارچه‌های اشرافی می‌باشد.

    پارچه ویسکوز:

    پارچه ویسکوز که به آن ریون هم گفته می‌شود دارای ماهیت گیاهی می‌باشد که طی فرآیند شیمیایی در دو نوع پرز کوتاه و پرز بلند تهیه می‌شود. این پارچه به دلیل آنکه خنکی ایجاد می‌کند بیشتر برای تولید لباس‌های تابستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    پارچه پشمی:

    برای تولید پارچه پشمی از پوست و پشم گوسفند، بز، خرگوش و … استفاده می‌شود. پشم به دلیل حالت کشسانی که دارد بعد از شستشو شکل ظاهریش تغییر نمی‌کند. لباس‌های پشمی به حفظ دمای بدن کمک می‌کنند.

    پارچه لمه:

    لمه از نخ‌های براق و الیاف رنگی ساخته می‌شود. این پارچه به دلیل زیبایی که دارد در بین بانوان محبوب است و برای دوخت لباس‌های مجلسی زنانه از آن استفاده می‌شود.

    پارچه حریر:

    پارچه حریر یک نوع ابریشم نازک است و از الیاف طبیعی تهیه شده است. حریر دارای انواع مختلفی از قبیل حریر ساتن، کرپ حریر، حریر پرده‌ای و … می‌باشد.

    پارچه کنفی:

    کنف از گیاه شاهدانه ساتیوا تهیه می‌شود و دارای ضخامت و استحکام خوبی است و چون از الیاف طبیعی تهیه می‌شود دارای بوی خاصی است و برای از بین بردن بوی آن می‌توانید بعد از شستشو آن را زیر نور خورشید پهن کنید.

    پارچه نایلون:

    از این نوع پارچه به دلیل خاصیت کششی و سایشی که دارد در تولید جوراب استفاده می‌شود.

    پارچه بنگالین:

    برای تولید این پارچه از ابریشم، پشم و الیاف مصنوعی استفاده می‌شود و نام آن از بنگال گرفته شده است چون اولین بار در آنجا تولید شده است.

    پارچه ژورژت:

    برای تولید این پارچه از ابریشم یا پلی‌استر استفاده می‌شود، لمس زبری دارد و وزن آن از ابریشم کمی سنگین‌تر است.

    پارچه لینن:

    لینن نوعی پارچه کنفی است که از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شده است و هرچه درصد پنبه نسبت به پلی‌استر در آن بیشتر باشد این پارچه کیفیت بهتری دارد.

    پارچه فاستونی:

    پارچه فاستونی از ترکیب پشم و پلی‌استر، پشم و کرک تهیه می‌شود و در تهیه انواع مانتو، کت و شلوار، کت و دامن و … کاربرد دارد.

    پارچه کرپ:

    این پارچه نازک و توری مانند است و از ابریشم، پشم یا پلی‌استر تهیه می‌شود. این پارچه بیشتر در فصل زمستان کاربرد دارد.

    پارچه استرج:

    استرج از الیاف الاستیسیته که جزو الیاف مصنوعی است تهیه می‌شود این پارچه خاصیت کشسانی و ارتجاعی دارد و چون جنس آن از نایلون است تعرق بدن را به لایه‌های بعد منتقل می‌کند و برای تهیه لباس ورزشکاران بسیار مناسب است.

    پارچه پلی اتلین:

    این پارچه از الیاف مصنوعی تولید می‌شود و مقاومت زیادی در برابر سایش و پاره‌شدن دارد.

    پارچه کچه:

    جنس پارچه کچه از پشم طبیعی است و به روش‌های صنعتی و طبیعی رنگرزی می‌شود. برای شکل دادن به این پارچه از ابزار مخصوصی مانند سوزن استفاده می‌شود. و از آن در کارهای نمدمالی سنتی، عروسک‌سازی و تزیین پارچه‌های نمدی و پشمی استفاده می‌شود.

    پارچه تی‌سی:

    پارچه تی‌سی یا همان تترون از ۶۵ درصد پنبه و ۳۵ درصد پلی‌استر به روش بافت تاری و پودی (یعنی الیاف به صورت عمودی و افقی روی هم قرار می‌گیرند) ساخته می‌شود.

    از این پارچه برای دوخت لباس‌های فرم، مبلمان، کوسن و وسایل خواب استفاده می‌کنند.

    پارچه مکلون:

    مکلون از الیاف پلی‌پروپیلن که برای تولید موکت و فرش است تهیه می‌شود. جذب رطوبت این الیاف صفر است و استحکام بالایی دارد.

    پارچه نینون:

    این پارچه از الیاف ابریشم تهیه می‌شود و برای استحکام بیشتر گاهی به آن الیاف نایلون اضافه می‌کنند، نینون بافت حلقوی دارد و از درهم تنیدن تار و پود مانند تور به وجود می‌آید و استفاده اصلی آن برای تهیه پرده است.

    رنگ شناسی:

    یک اصل بسیار مهم در طراحی لباس رنگ‌شناسی است و تمامی افرادی که در دنیای مد و فشن فعالیت می‌کنند باید آن را بیاموزند.

    رنگ‌شناسی در طراحی لباس به شخصیت، سلیقه و موقعیت اجتماعی افراد بستگی دارد. یک طراح لباس موفق باید پیام هر رنگ و ویژگی‌های آن را به خوبی بداند بتواند بهترین خروجی را داشته باشد.

    یک کارآفرین طراح لباس موفق باید بداند کدام رنگ‌ها را می‌تواند باهم ست کند و از کدام رنگ‌ها در کنار هم استفاده کند درواقع باید تاثیر رنگ‌ها را بر یکدیگر بداند.

    رنگ‌ها به سه دسته اصلی قرمز، زرد و آبی تقسیم می‌شوند. به این دلیل به این رنگ‌ها اصلی گفته می‌شود چون با هیچ رنگ دیگری ترکیب نشده و در ذات خود خالص هستند.

    اگر این رنگ‌های اصلی را دو به دو باهم ترکیب کنیم رنگ‌های ثانویه ایجاد می‌شوند.

    در نتیجه در کارآفرینی طراحی لباس موضوع شناخت رنگ‌های اصلی، نحوه ترکیب آنها و به دست آوردن رنگ‌های ثانویه و همینطور شناخت رنگ‌های سرد، گرم و هارمونی رنگ‌ها بسیار اهمیت دارد.

    خلاقیت در طراحی:

    خلاق بودن یعنی با دیدی هنرمندانه و دقیق به طرحمان نگاه کنیم، افکار خلاق، یک طرح جدید ایجاد می‌کند، یک کارآفرین طراح لباس باید به جای پیروی از الگو‌های قدیمی ایده‌های جدید داشته باشد.

    خلاقیت طی زمان پرورش پیدا می‌کند برای ایجاد آن باید از حریم امن خود بیرون آمد. مواردی مانند استرس، نگرانی و تفکرات منفی با مختل کردن ذهن خلاقیت را کاهش می‌دهند بنابراین افکار منفی را دور بریزید و ذهنتان را آرام کنید.

    ایده‌پردازی اولین قدم برای ایجاد یک طرح خلاقانه است و با تحقیق و کسب دانش بهبود می‌یابد درواقع هرچه اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید ایده‌های بیشتر و بهتری به ذهنتان می‌رسد.

    مطالعه کتاب‌هایی در زمینه خلاقیت در طراحی می‌تواند کمک شایانی در ایده‌پردازی برای طراحان لباس باشد و مطالعه این کتاب‌ها به افرادی که می‌خواهند کارآفرینی طراحی لباس انجام دهند اکیداً توصیه می‌شود.

    آشنایی با پتانسیل‌های بازار مد و لباس برای کارآفرینی طراحی لباس

    صنعت مد و فشن صنعتی پیشرفته است که هر روز وسیعتر از قبل می‌شود، بازاریابی در این حوزه یک فرآیند هدفمند و مستمر است که با مطالعه و برنامه‌ریزی به موفقیت می‌رسد.

    بازار‌های مجازی باعث شده تا امروزه بسیاری از تولیدکنندها و فروشندها در زمینه مد و پوشاک از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای معرفی و فروش محصول خود استفاده کنند. بنابراین برای حضور و موفقیت در این بازار پر رقابت باید تولید محتوای خوب که نشان‌دهنده نکات مثبت محصولات می‌باشد انجام شود تا بتوانند مخاطبین زیادی جذب کنند.

    یک کارآفرین طراح لباس باید رقبا و کسب و کارهایی که در زمینه طراحی لباس و مد کار می‌کنند را شناسایی و محصولات تولیدی آنها را بررسی کند و به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری مشتریان توجه کند تا بتواند با تولید محصولی متمایز از رقبا مشتریان زیادی جذب کند و به کارآفرینی موفق تبدیل شود.

    نوشتن یک طرح توجیهی مناسب برای کارآفرینی طراحی لباس

    طرح توجیهی یک گزارشی است که قابل انجام بودن یک پروژه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد، کسب و کارهای نوپا برای آنکه بتوانند از بانک تسهیلات دریافت کنند یا برای دریافت مجوز و جذب سرمایه‌گذار نیاز به نوشتن طرح توجیهی دارند.

    نوشتن طرح توجیهی توسط یک فرد متخصص در زمینه کسب و کار انجام می‌شود.

    یک کارآفرین طراح لباس چگونه یک محصول متمایز تولید کند

    تمایز کسب و کار به این معنی است که محصول شما در یک رقابت دست بالا را داشته باشد، رقابت در بازار بسیار زیاد است، بنابراین ایجاد تمایز در محصول کار سختی می‌باشد، درواقع باید اطمینان حاصل کنید که محصول شما چه وجه تمایزی نسبت به محصولات مشابه در بازار باید داشته باشد تا مشتری را به خود جذب کند.

    تمایز محصول باعث می‌شود محصولات‌تان منحصر به فرد باشند. شما می‌توانید با استفاده از یک طراحی مخصوص به خودتان، ارائه‌ی پشتیبانی و … به این هدف برسید.

    هدف اصلی یک کارآفرین موفق این است که جنبه‌هایی از محصول را که باعث می‌شوند مشتریان بخواهند با شما معامله کنند، شناسایی و بر آن‌ها تمرکز کند.

    هنگام تولید محصولتان، مشتری ایده‌آل خود را درنظر بگیرید و به موارد زیر توجه کنید:

    ۱- مشتریان شما به چه ویژگی‌هایی نیاز دارند؟

    ۲- در ازای این ویژگی‌ها، چه‌قدر پول پرداخت می‌کنند؟

    ۳- چگونه برای خرید تصمیم‌ می‌گیرند؟

    آگاهی از مخاطب می‌تواند در نحوه‌ی متمایز کردن محصول‌تان از رقبا در بازار به شما کمک کند.

    برای دانستن این مسئله که مشتریان از چه ویژگی‌هایی از محصول شما خوش‌شان می‌آید و از چه چیزهایی بدشان می‌آید، به شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید. برای تولید یک محصول متمایز، هر آن‌چه را از کامنت‌ها و بازخوردها متوجه شده اید را به کار بگیرید. شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر پیشرفت کسب و کار‌ها دارند.

    برندسازی

    برندینگ یا همان برندسازی یکی از مهم‌ترین اصول هر کسب‌وکاری می‌باشد. درواقع برند شما، اعتبار شما در نزد مشتری است.

    .برند چیزی فراتر از نام تجاری یا یک لوگوی گرافیکی می‌باشد

    چیزی که مشتریان جدید را جذب می‌کند و مشتریان قدیمی را حفظ می‌کند برند شماست.

    برند یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر سازمان می‌باشد زیرا به سازمان هویت می‌دهد و مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند تا از محصولات آن سازمان خرید کنند. برندسازی از بازاریابی و تبلیغات شما حمایت می‌کند و باعث می‌شود افرادی که برای شما کار می کنند به مجموعه شما افتخار کنند.

    برند یک عامل اصلی برای مصرف‌کنندگان در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *