دانستنی

همه چیز درباره فریلنسری + ۱۰ تا از بهترین سایت های فریلنسری ایرانی

فریلنسری چیست؟

در عصر امروزه با افزایش استفاده از اینترنت، شاهد گسترش کسب و کار اینترنتی در سراسر جهان هستیم. یکی از روش های کسب درآمد از طریق اینترنت، فریلنسینگ یا فریلنسری است که مزایای آن سبب افزایش طرفداران آن شده است. فریلنسری به معنای آزادکاری است و افرادی که کار فریلنسری انجام می دهند، فریلنسر نام دارند.

تعیین میزان حقوق این افراد بر عهده خودشان است و به صورت پروژه ای کار می کنند. این افراد در زمینه‌ هایی مانند ترجمه، طراحی گرافیک، ویراستاری، نوشتن آگهی تبلیغاتی، مشاوره کسب و کار، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت و نرم افزار و غیره فعالیت می کنند

مطابق آمار‌های نشان داده شده، تعداد فریلنسرها روز به روز درحال افزایش بوده و شما به راحتی می‌ توانید برای انجام پروژه‌ های شخصی خود از آن ها کمک بگیرید.

اگر هم خودتان تخصص خاصی دارید می‌توانید از طریق برخی وب سایت‌ها پروژه هایی را مناسب تخصص تان پیدا کنید. سپس با درخواست کننده صحبت کرده و پس از انجام توافقات اولیه آن را برای انجام دادن در اختیار بگیرید.

چرا فریلنسری بهتر از کارمندی است؟

در واقع نمی توان به طور قطع فریلنسری را بهتر از کارمندی است؛ زیرا هر کدام از آن ها طبیعتا مزایا و نکات مثبت خود را دارند. اما باید بگوییم فریلنسری یک شغل یک نفره است، زیرا فرد بدون همکار و مدیر همه‌ کارهای یک پروژه را به تنهایی انجام می‌ دهد.

پروژه هایی را که فریلنسر بر عهده می گیرد، موقتی هستند و پس از اتمام پروژه به سراغ کار دیگری می رود. علاوه بر این درآمد یک فریلنسر مانند درآمد کارمند نیست که یک نرخ معین داشته باشد، بلکه با توجه به تعداد پروژه هایی که بر عهده می گیرد، متفاوت خواهد بود و ممکن است بیشتر یا کمتر باشد.

علاوه بر این شغل فریلنسری محدودیت زمانی یا مکانی ندارد و یک شغل آزاد محسوب می شود. در ایران به این شغل ها، آزاد کاری می گویند. پس اگر شما نیز از کار در شرکت ها و زیر دست بودن مدیر ها خوشتان نمی آید و دوست دارید باب میل خود ساعت کاری خود را مشخص کنید،

توانایی های خود را افزایش داده و یک فریلنسر شوید. اما اگر بخواهیم تفاوت فریلنسری را با کارمندی بیان کنیم، می توانیم به چند مورد زیر اشاره کنیم:

بهترین سایت فریلنسری ایران

۱) آماده شدن برای رفتن به سر کار

همانطور که می دانید در شغل کارمندی شما باید با ظاهری آراسته و منظم و در زمان مشخص در اداره حاضر شوید. اما شغل فریلنسری به این کار نیازی ندارد و شما با لباس راحتی در منزل می توانید به این کار مشغول شوید.

۲) زمان بیدار شدن از خواب

زمان بیدار شدن از خواب برای شغل کارمندی ساعت مشخصی دارد و کارمندان مجبور هستند از قوانین پیروی کنند. اما در شغل فریلنسری این امور به انتخاب فریلنسر خواهد بود.

۳) کار در شرایط جوی نامناسب

در شغل های اداری در هر شرایطی باید کار انجام شود، اما در شغل دورکاری مانند فریلنسینگ چنین شرایطی وجود ندارد.

۴) تعطیلات

در شغل هایی مانند کارمندی مدت زمان کارمندی تقریبا محدود است و چندان زیاد نیست. اما در شغل فریلنسری خود فرد زمان رفتن به تعطیلات را زمانبندی کرده و حتی در تعطیلات نیز می تواند پروژه های خود را جلو ببرد.

۵) مسیر رفت و آمد

بسیاری از افراد از مسیر رفت و آمد کار اداری متنفرند و ماندن در ترافیک برای آن ها زجرآور است‌. اما در کار فریلنسری تنها مسیر های رفت و آمد، جابه جایی بین اتاق های خانه است و این سختی ها را ندارد.

بهترین سایت های فریلنسری ایران

۱) سایت کارلنسر (Karlancer)، از بهترین سایت فریلنسری ایرانی

یکی از بهترین سایت فریلنسری ایرانی، سایت کارلنسر است که کاربران زیادی داشته و در زمینه های مختلفی فعالیت می کند. از مزایای این سایت می توان به این نکته اشاره کرد که ثبت پروژه برای کارفرما کاملا رایگان انجام می شود.

علاوه بر این پس از تکمیل پروژه و پرداخت هزینه ها، ۲ درصد از مبلغ پروژه به حساب کارفرما برگشت داده می شود. فریلنسرها نیز با توجه به میزان داشتن پروژه های موفق، رتبه هایشان مشخص شده و در سایت قرار می گیرد. تا کارفرما ها بتوانند برای انجام پروژه خود به بهترین فریلنسر مراجعه کنند‌‌.

در صورتی که کارفرما از انجام پروژه اعلام نارضایتی کند، فریلنسر موظف است مشکلات را حل کرده و دوباره محتوا را برای کارفرما ارسال کند. تا زمانی که کارفرما از پروژه اعلام رضایت نکند، امکان پرداخت برای فریلنسر وجود ندارد.

سایت کارلنسر

۲) سایت فریلنس پارس

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

۳) سایت پونیشا

سایت پونیشا بهترین و موفق ترین سایت فریلنسری ایران محسوب می شود و توانسته بیش از ۲۸۰ هزار فریلنسر را جذب کرده و بیش از ۷۰ هزار پروژه موفق داشته باشد. پونیشا به فریلنسرها این امکان را می دهد که در زمینه های مختلف تولید محتوا، ترجمه، تایپ، نصب و راه اندازی وردپرس، طراحی گرافیک و لوگو و غیره به فعالیت بپردازند.

عضویت در سایت پونیشا و ۵ پیشنهاد اول آن رایگان است اما برای پیشنهادهای بعدی باید هزینه بپردازید. فقط باید به این نکته توجه کنید که ۱۰ درصد از درآمد شما به سایت تعلق می گیرد. از مزایا و محبوبیت این سایت، کار کردن راحت با آن است.

۴) سایت انجام میدم، معروف ترین سایت فریلنسری ایران

از دیگر سایت های عالی فریلنسری ایرانی می توان به سایت انجام میدم اشاره کرد. این سایت به فریلنسرها این امکان را می دهد که توانمندی های خود را به خدماتی تبدیل و درآمدهای زیادی کسب کنند.

تعداد پروژه های موفقی که در این سایت انجام شده از مرز ۲۷۵ هزار گذشته است و در زمینه های مختلف: تولید محتوا، ترجمه، تبلیغات و بازاریابی، نویسندگی، گرافیک و غیره به کاربران امکان فعالیت می دهد‌.

 

این سایت ۲۰ درصد از مبلغ پروژه را از فریلنسر کسر می کند که این مبلغ نسبت به دیگر سایت ها واقعا زیاد است و این موضوع را می توان از معایب کار در این سایت دانست.

تنها در صورتی ۵ تا ۸ درصد از میزان کمیسیون کم می شود که فریلنسر پروژه را با بهترین کیفیت و در زمان مشخص شده تحویل دهد. از مزایای این سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این سایت این امکان را برای کارفرماها به وجود می آورد که توانایی انتخاب داشته و بتواند قیمت ها را با هم مقایسه کند.
  • این اطمینان را به کارفرماها می دهد که پروژه ها به افراد توانایی سپرده می شوند و از جهت کیفیت مطالب نگرانی وجود نخواهد داشت.
  • تنها در صورتی مبلغ به حساب فریلنسر واریز می شود که او پروژه را به طور کامل انجام داده باشد.

۵) سایت پارسکدرز، از بهترین سایت فریلنسری ایران

اولین سایت فریلنسینگ ایرانی، سایت پارسکدرز بود که از سال ۱۳۸۶ آغاز به کار کرد. این سایت از قدیمی ترین استارتاپ های ایرانی محسوب می شود و با ایجاد محیطی امن برای فریلنسرها، ارتباط میان کارفرما و مجریان را بهبود می بخشد.

پس از ارائه پروژه توسط کارفرما در سایت، پارسکدرز آن را تایید می کند. بعد از آن فریلنسر ها می توانند قیمت های پیشنهادی خود را به کارفرما ارائه داده و او با بررسی رزومه فریلنسر، انجام پروژه را به او می سپارد.

پارسکدرز تنها درصدی از پروژه های موفق را دریافت می کند و به کارفرما این امکان را می دهد که درخواست خود را به صورت عمومی یا خصوصی ثبت کند. اما در صورتی که نه کارفرما باشید و نه مجری، می توانید با معرفی افراد جدید، در سود اولین پروژه شریک شوید. سودهایی مانند:

  • ۵۰٪ از سود اولین پروژه ای که کاربر به عنوان خریدار یا کارفرما در سایت پارسکدرز قرار دهد، به شما تعلق خواهد گرفت. (۵ درصد از کل مبلغ پروژه)
  • ۵۰٪ از مبلغی که فرد به عنوان مجری برای ویژه نمودن حساب خود پرداخت می‌ کند. (۳۵۰۰ تومان)
  • ۳۰٪ از سود پروژه‌ هایی که کاربر به عنوان خریدار در سایت پارسکدرز قرار می دهد. (۳ درصد از کل مبلغ پروژه)

۶) سایت تایپران

یکی دیگر از بهترین سایت های فریلنسری ایرانی، سایت تایپران است که بخشی از مجموعه سایت های کارایران به شمار می آید. این سایت پروژه های تخصصی سایت را توسط فریلنسرهای متعدد انجام می دهد و به دلیل تخصصی بودن سایت، از امکانات زیادی برخوردار است.

این سایت برای تایپرها آزمون های آنلاین تخصصی برگزار کرده و از این راه برای به انجام رساندن پروژه های تایپ با حداکثر نتیجه تلاش می کند. انجام این کار سبب افزایش کارآفرینی و اجرای پروژه های دقیق تر تخصصی تر می شود.

روند کار در سایت های کارایران به صورت گروگذاری دو طرفه بوده و این موضوع سبب افزایش امنیت دو طرفه می شود. علاوه بر این سایت های کارایران از امکانات و سیستم های ارتباطی قوی بهره مند بوده و روند انجام پروژه ها با حساسیت زیادی دنبال خواهند شد.

۷) سایت کاریشه

سایت کاریشه توانست با ارائه بهترین خدمات به کارفرما ها و فریلنسرها نام خود را در بین بهترین سایت فریلنسری ایرانی به ثبت برساند. این سایت امکان انجام فعالیت هایی مانند: طراحی تیزر، انیمیشن، برنامه نویسی وب‌ سایت، برنامه نویسی موبایل، ترجمه، تایپ، تولید محتوا، طراحی تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)، طراحی گرافیک و طراحی بنر و لوگو را برای فریلنسرها به وجود آورده است.

سایت کاریشه توانسته بیش از ۴۶ هزار فریلنسر را جذب کند و پروژه های موفقی را به انجام برساند‌. این سایت نیز زمانی دستمزد فریلنسر را واریز می کند که از موفقیت پروژه مطمئن شود.

یکی دیگر از مزایاهای این سایت، داشتن سیستم داوری و حل اختلاف است. به عبارت دیگر هنگامی که میان فریلنسر و کارفرما مشکلی پیش آمد، باید مشکل خود را به این سیستم ارجاع دهند و متعهد شوند که با رای سیستم مخالفت نخواهند کرد.

۸) سایت منکارتو

از دیگر سایت های فریلنسری ایرانی، سایت منکارتو است که مانند سایر سایت هایی که در بالا معرفی شد محیطی تعاملی را میان فریلنسرها و کارفرما ها ایجاد می کند.

در این سایت ارسال پیشنهاد برای فریلنسر رایگان است و ارسال یک پروژه برای کارفرما رایگان خواهد بود. در هر پروژه نیز ۷ درصد از مبلغ پروژه به سایت تعلق می گیرد و از دستمزد فریلنسر کسر خواهد شد.

سایت منکارتو

۹) ورکفا

ورکفا نیز یکی دیگر از سایت های فریلنسری است که توانسته فریلنسرهای زیادی را به خود جذب کند. در این سایت کارفرما پروژه خود را ثبت کرده و فریلنسرها با توجه به آن، زمان و مبلغ انجام پروژه را پیشنهاد خواهند داد.

این سایت دو روش را برای کسب درآمد برای افراد در نظر گرفته است. در روش اول شما خود به عنوان یک فریلنسر در سایت ثبت نام کرده و از طریق انجام پروژه ها درآمد کسب خواهید کرد‌.

در روش دوم با توجه به هدف سایت ورکفا که ایجاد اشتغال زایی برای افراد است، شما می توانید دیگران را به ثبت نام در این سایت ترغیب کنید‌ و این سایت را به آن ها معرفی کنید.

مراحل معرفی شامل: دریافت لینک یا بنر معرفی مخصوص و دعوت افراد است و دریافت پورسانت با هر ارتقای حساب کاربری و یا پرداخت توسط افراد دعوت شده صورت خواهد گرفت‌.

سایت ورکفا

۱۰) سایت سان تایپ

یکی دیگر از سایت هایی که مانند سایت تایپران مختص تایپ، ترجمه و ویراستاری است، سایت سان تایپ است. برای اینکه بتوانید در این سایت پروژه و سفارش هایی را بر عهده بگیرید، ابتدا باید در این سایت عضو شوید.

سایت سان تایپ روزانه ده ها سفارش داشته و از بابت جذب نیرو و مترجم هیچ محدودیتی ندارد. برای شروع کار در سان تایپ باید فرم عضویت را پر کرده و ارسال کنید.

سپس باید با توجه به تخصص خود فرم پیوست را کامل کرده و به ایمیل مرکز ارسال کنید. مدیران استخدام سان تایپ فرم شما را بررسی کرده و در طی یک روز قبولی یا عدم قبولی شما را از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهند کرد.

مزایای فریلنسری

همان طور که در بخش های قبلی نیز اشاره شد، فریلنسری یکی از ایده های درآمدزایی در منزل است و شما با در اختیار داشتن یک سیستم و داشتن دانش و توانایی کافی به راحتی می توانید یک فریلنسر شوید. اگر بخواهیم به مزایای این شغل جالب اشاره کنیم، می توانیم چند مورد زیر را معرفی کنیم.

۱) برای انجام کار به مکان خاصی نیازی نیست و در هر مکانی که بخواهید می توانید کار کنید.

۲) تنوع کاری بسیار بالاست و به راحتی می توانید به کارهای شخصی خود نیز رسیدگی کنید.

۳) زمان انجام کار بسیار انعطاف پذیر خواهد بود.

۴) درآمدی که بدست خواهید آورد، حد­ و ­مرزی نداشته و می‌ توانید با انجام پروژه‌ های بیشتر درآمد بیشتری کسب کنید.

۵) نگران اخراج شدن و بیکاری نخواهید بود.

۶) کاملا مستقل بوده و مدیر و رئیس خود خواهید بود.

۷) با توجه به علایق خود می توانید پروژه ها را برعهده گرفته و انجام دهید‌.

معایب فریلنسری

فریلنسری نیز مانند هر کار و شغل دیگری در کنار داشتن مزایا و نکات مثبت، معایبی دارد. این معایب سبب شده انجام این کار برای تعدادی از افراد بسیار سخت قلمداد شده و هرگز سراغ شغل فریلنسینگ نرود. مواردی همچون:

۱) نداشتن حقوق ثابت

۲) داشتن حداقل ارتباط با دیگران در هنگام کار و نداشتن همکار

۳) تداخل کار با زندگی شخصی

۴) نداشتن مزایای حقوق ثابت

۵) سخت بودن مدیریت چند پروژه

چگونه یک فریلنسر شویم؟

همانطور که می دانید برای انجام هر کاری به مهارت های خاصی نیاز است. امروزه نیز فضاها و محیط های زیادی برای شغل های جدید اینترنتی و غیر اینترنتی به وجود آمده است. فریلنسری نیز یکی از راه های کسب درآمد از اینترنت است که شما به راحتی می توانید با یادگیری این حرفه، به یک فریلنسر و نویسنده محتوای ماهر تبدیل شوید.

آن زمان می توانید از این راه کسب درآمد کنید و در کار خود موفق شوید. اما برای انجام این کار باید مهارت های خاصی داشته باشید که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

  • توانایی نوشتن و تولید محتوا
  • برنامه‌ نویسی
  • توسعه‌ دهنده‌ وب
  • بازاریابی
  • ترجمه
  • آموزش
  • مدیریت پروژه
  • طراحی گرافیک

کلام آخر

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از شغلی فریلنسری داشته باشیم، باید بگوییم این کار یکی از شغل های جدیدی است که رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی طرفداران بیشتری پیدا می کند. امروزه سایت های مختلفی این امکان را برای علاقه مندان به شغل فریلنسری به وجود آورده اند و آن ها به راحتی می توانند از این راه درآمد کسب کنند.

در ایران نیز سایت های زیادی وجود دارند که ما ۱۰ تا از بهترین سایت های فریلنسری را در این مطلب به شما معرفی کردیم. هر کدام از این سایت ها قوانین خاص خود را داشته و توانسته اند هزاران فریلنسر را به خود جذب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *