سبک زندگی

اعتماد به نفس در دوره بیماری

اعتماد به نفس در دوره بیماری

اعتماد به نفس در دوره  بیماری یا حتی پس از آن دست خوش تغییرات و نوساناتی است که هر کسی ممکن است با آن مواجه شده باشد، مخصوصا بعد از این پاندمی یا همه گیری اخیر ویروس کووید ۱۹، که دیدیم چه انقلابی در دنیای انسان ها به وجود آورد، کسب و کارمان، نحوه ی معاشرت با دیگران و در کل روز مره مان را متحول کرد.

خب از این تراژدی که بگذریم، می رسیم به بحث خودمان یعنی، اعتماد به نفس و اینکه چگونه بیماری  روی آن اثر میگذارد، اصلا چگونه می توانیم آن را تقویت کنیم؟ خب لازمه  همه  اینها این است که اول بدانیم اعتماد به نفس چیست و نقش آن چقدر مهم است. با کمک این مقاله ما یاد می گیریم که چه در دوره بیماری چه بعد از آن، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم و از مزایای افزایش آن و همچنین باور خود نسبت به خودمان آگاه شویم.

اعتماد به نفس چیست و چه نقشی دارد

اعتماد به نفس به نوعی احساس اعتماد شما به توانایی ها، کیفیت  ها و قضاوت خود است. تحقیقات نشان می دهد که این احساس عادت سالمی است که برای سلامتی و رفاه روانی مهم محسوب می شود. احساس اعتماد به خود می تواند به یک احساس کلی از باور و اعتماد به توانایی شما در کنترل زندگی تشبیه کرد یا حتی می تواند مربوط به موقعیت خاصی باشد.

 

به عنوان مثال ممکن است در یک زمینه تخصصی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، اما در زمینه های دیگر احساس اعتماد به نفس کمتری بکنید. داشتن یک سطح سالم از اعتماد به نفس می تواند به ما کمک کند در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر شویم. تحقیقات نشان داده که افرادی اعتماد به نفس بیشتری نسبت به بقیه دارند از نظر تحصیلاتی و آموزشی، به دستاورد های بیشتری رسیده اند که این طبیعی است.

جالب است بدانید از اثرات بسزایی که اعتماد به نفس دارد این است که انگیزه را در شما برای رسیدن به اهداف(چه بلند مدت چه کوتاه مدت) تقویت می کند. با مطالعاتی که در سطوح بالاتر اعتماد به نفس در ورزشکاران به عمل آمده، نشان می دهد که این عادت سالم، منجر به افزایش انگیزه برای تمرین ورزش این گروه شده است.

اعتماد به نفس در محیط های مختلف اجتماعی و فردی به ما کمک می کند.

چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم

خوشبختانه باید بگم که را ه های مختلفی وجود دارد تا به کمک آن بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید؛ چه در یک زمینه خاص اعتماد به نفس نداشته باشید«یا حتی در موقعیت های خاص، مثل اعتماد به نفس در دوره بیماری» و چه در تلاش برای ایجاد حس اطمینان بیشتری در مورد موضوعات مختلف هستید. این تقویت کننده های اعتماد به نفس می توانند، کمکی برای شما باشند.

خودتان را اصلا با دیگران مقایسه نکنید

آیا شما از جمله افرادی هستید که در اینستاگرام ظاهر خود را با دیگران مقایسه می کنید؟! یا حتی شاید دنبال این هستید که دوستتان چقدر درآمد دارد؟ نظریه مقایسه اجتماعی بیانگر این است که انجام مقایسه طبیعی است ولی آیا به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند؟ جواب صد البته که خیر است.

حتی ممکن است که اثر عکس داشته باشد و این را بدانید که شما فقط قابل قیاس با خودتان هستید.

طی یک تحقیق از مجله  رسمی انجمن بین المللی برای مطالعه ی تفاوت های فردی و در مورد موضوع اعتماد به نفس در دوره بیماری توسط سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا که هر ساله انجام می شود، ارتباط مستقیمی است بین حسادت و احساسی که شما نسبت به خود دارید. محققان اشاره کردند، زمانی که افراد خود را با دیگران در دو کفه ی ترازو قرار می دهند، حسادت را تجربه می کنند و در نتیجه هرچه بیشتر حسادت می کردند، بیشتر احساس بدتری نسبت به خود داشتند.

یک سوال، وقتی دائم در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستید، چگونه اعتماد به نفس را به وجود می آورید؟ اول به خودتان یادآوری کنید که انجام این کار مفید نیست. اصطلاحا هرکسی در میدان مسابقه ی خودش می دود و نه در رقابت با دیگران.

اگر نسبت به زندگی شخصی دیگران در شما حسادتی وجود دارد، به خودتان نقاط قوت خود و موفقیت هایی که در زندگی کسب کرده اید «هرچند کوچک» را یادآور شوید. دفتری داشته باشید برای خود و در آن، جاهایی در زندگی که با سربلندی گذراندید را یک بار بنویسید و از خودتان قدردان باشید.

به استعداد های خود فکر کنید، زیرا که تحقیقات نشان داده هر انسانی از هر سی و چهار استعداد مستند در زندگی، چهار مورد آن را داراست و اینها همه کمک می کنند، به اینکه تمرکز خود را به جای زندگی دیگران به روی زندگی خودتان منعطف کنید.

 

اطراف خود را با افراد مثبت اندیش پر کنید

لحظه ای وقت بگذارید و به احساس و رفتار دوستانتان نسبت به خودتان، فکر کنید. آیا شما را در گفتار و رفتار بالا می برند یا بالعکس پایین می آورند و مورد تمسخر قرار می دهند؟ آیا آنها دائما شما را قضاوت می کنند یا شما را همانطور که هستید می پذیرند و قبول دارند؟

افرادی که با آنها وقت می گذرانید، می توانند بر افکار و نگرش های شما نسبت به خودتان بیشتر از آنچه که تصور می کنید تأثیر گذار باشند. بنابراین به احساسی که دیگران به شما القا می کنند توجه کنید. خلاصه اینکه اگر بعد از معاشرت با شخص خاصی احساس بدی نسبت به خودمان دست داد و با خودمان گفتیم«من دیگر به هیچ وجه به دیدن این آدم نمی آیم»، آن شخص به اصطلاح روانشناسی، سمی است و می بایست سریعا با گزینه  خداحافظی خود را منور و شاد سازیم!

در عوض اطراف خود را با افرادی پر کنید که اولا شما را دوست دارند و بهترین ها را برای شما می خواهند. به دنبال افرادی باشید که مثبت اندیش هستند و به ساخت یا بهبود اعتماد به نفس در دوره بیماری شما کمک می کنند و این را در نظر بگیرید که پیدا کردن اینگونه افراد مثبت در زندگی، ارزش ضربه هایی را که در زندگی متحمل شده ایم و افراد اشتباهی را که اننخاب کردیم را دارند.

 

مثبت اندیشی می تواند عامل مهمی برای ایجاد اعتماد به نفس در بیماری می باشد.

مراقب بدن خود باشید

وقتی که شما از سلامت بدن خود غافل می شوید، داشتن یک احساس خوب قاعدتا دشوارتر می شود. اگر تمریناتی را انجام دهید که باعث مراقبت از ذهن، بدن و روح شما شود، قطعا اثرات مثبت آن را در زندگی خود می بینید. در نتیجه احساس اعتماد به نفس بیشنری خواهید داشت.

برای رسیدن به سطح بالاتر اعتماد به نفس در دوره بیماری، در اینجا چند تمرین را خدمت شما، معرفی می کنیم:

  • رژیم غذایی: تغذیه سالم فواید زیادی دارد از جمله رسیدن به سطوح بالاتر اعتماد به نفس در دوره بیماری و عزت نفس. زمانی که شما غذا های مقوی و پر خاصیت را به بدن خود می رسانید، احساس سلامتی و پرانرژی بودن می کنید که طبیعتا محصول این تغذیه کردن حس شادابی و بهتر شدن روز افزون، خواهد بود.

 

  • تمرین و ورزش: مطالعات به طور مداوم نشان دادند که ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس در دوره بیماری می شود.

به عنوان مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که بعد از تمرینات فیزیکی منظم، شکل ظاهری بدن شرکت کنندگان بهبود پیدا کرد و وقتی تصویر ظاهریشان را بعد تغییر دیدند، احساس اعتماد به نفس بیشتری داشتند.

  • مراقبه: علاوه بر تمرینات تمدد اعصاب، مراقبه یا همان مدیتیشن((meditation می تواند به روش های مختلف به افزایش اعتماد به نفس و رشد فردی شما کمک کند. مثلا مراقبه می تواند به شما کمک کند تا به خود آگاهی برسید و خود را همان گونه که هستید بپذیرید همچنین مدیتیشن به شما می آموزد که از سرزنش و خود گویی خودتان کم کم دست بکشید و ذهن را آزاد و رها بگذارید و از صحبت ها و قضاوت های منفی ذهنی که در اعتماد به نفس شما اختلال ایجاد می کنند، خودداری کنید.
  • خواب با کیفیت: لازم است بدانید، کم خوابی می تواند بر احساسات شما تاثیر بسزایی داشته باشد و بالعکس، خواب با کیفیت با ایجاد ویژگی هایی مثبتی چون خوش بینی و عزت نفس همراه است.

 

عادت های غذایی در سلامت جسم و روح و اعتماد به نفس در دوره بیماری ما بسیار مهم هستند.

با خودتان مهربان باشید

داشتن احساس دوست داشتن و دلسوزی نسبت به خود یعنی چه؟ یعنی وقتی که اشتباه می کنید، شکست می خورید یا یک پسرفت را تجربه می کنید با مهربانی با خودتان برخورد کنید. این رفتار به شما این اجازه را می دهد که از نظر عاطفی انعطاف پذیرتر شوید و بهتر چالش های احساسی را کنترل کنید. در طی این فرایند، ارتباط خود را با دیگران بهتر کنید.

بنابر این دفعه  بعدی که در یک موقعیت چالش برانگیز قرار گرفتید، به این آگاه باشید که کامل نبودن و نقص داشتن و همچنین شکست در مواقعی بخشی از انسانیت است. تمام تلاشتان را بکنید تا به چالش های ذهنیتان با حس دلسوزانه نسبت به خود(با آشتی با کودک درون) جهت بدهید.

خودگویی مثبتانه را تمرین کنید

خودگویی منفی و ملامت می تواند توانایی هایتان را محدود کند و با متقاعد شدن ناخود آگاهتان به این  که «تو نمی توانی با چیزی کنار بیایی» یا این  که «این کار خیلی سخته» و «حتی به تلاش کردنش هم فکر نکن!»، اعتماد به نفس شما کاهش پیدا می کند. از سویی دیگر، خودگویی که مثبت و خوش بینانه است، می تواند به حس دوست داشتن خود، غلبه بر شک و تردید ذهنی و رویارویی با چالش های جدید کمک کند.

با ترس هایتان روبه رو شوید

از به تاخیر انداختن کارها برای اینکه به اعتماد به نفس بیشتری برسید، ممنوع! مثل درخواست کردن از کسی برای دوستی و رابطه گرفته تا درخواست ترفیع شغلی. یکی از بهترین راه حل ها برای ایجاد اعتماد به نفس در دوره بیماری، مواجه شدن با ترس هایمان است.

روبه رو شدن با ترس هایی که خود حاصل کمبود اعتماد به نفس است را تمرین کنید حتی اگر می ترسید که خجالت زده شوید یا قرار است که گند بزنید، این تمرین را انجام دهید چراکه مواجه با این حس دو دلی و شک می تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند. به خودتان بگویید که صرفا این یک آزمایش است و موفقیت در آن در حال حاضر ملاک نیست.

 

راه های مراقبه کردن و تمدد اعصاب چگونه است؟

ممکن است یاد بگیرید که کمی مضطرب بودن یا انجام دادن چند اشتباه، آنقدرها که فکر می کردید بد نیست. هر بار که رو به جلو حرکت می کنید، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خودتان پیدا می کنید

در پایان اینگونه تمرین ها، این تجربه بزرگ برای شما به ارمغان می آید که بی گدار به آب نزنید و از به وجود آمدن ریسک های بزرگی که منجر به عواقب منفی بزرگتر می شوند، جلوگیری کنید. در ادامه درمورد تأثیرات بیشتر اعتماد به نفس در دوره بیماری می خوانید.

ویژگی های افراد با اعتماد به نفس

وقتی هدف شما این است که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، دانستن اینکه تفاوت بین ویژگی های یک شخصیت با اعتماد به نفس و یک شخصیت متزلزل چیست، راهنمای راه شما خواهد بود. در اینجا به چند مورد از این تفاوت ها اشاره می کنیم:

افراد با اعتماد به نفس          

  • موفقیت دیگران را جشن می گیرند
  • بردبار و ذهن پذیرایی دارند
  • خوشبین هستند
  • مایل به ریسک کردن هستند
  • لبخند رضایت درونی دارند (چهره ی گرفته ندارند)
  • قاطع هستند
  • همیشه در حال یادگیری و رشد هستند
  • اشتباهات خود را می پذیرند
  • مسئولیت پذیر هستند

افراد با رفتار متزلزل

  • قضاوت می کنند و به دیگران حسادت می کنند
  • ذهن بسته و خودپسندی دارند
  • بدبین هستند
  • از تغییر می ترسند
  • عیب هایشان را پنهان می کنند
  • دو دل و بلا تکلیف اند
  • جوری رفتار می کنند که انگار همه چیز را می دانند
  • بهانه جو و توجیح کننده هستند
  • همیشه دیگران را مقصر می دانند

 

 اعتماد به نفس چگونه در به انسان کمک می کند؟  

مزایای اعتماد به نفس در دوره بیماری

اعتماد، به نفس خود مخصوصا در دوره های خاص از زندگی احساس خوب بودن را القا می کند و می تواند مزایای بیشتری در خانه، محل کار و روابط شما به همراه داشته باشد؛ خب در اینجا نگاهی داریم به چند مورد از اثرات اعتماد به نفس:

  • عملکرد بهتر: به جای هدردادن زمان و انرژی خود با نگرانی در مورد اینکه به اندازه کافی خوب نیستید، می توانید انرژی خود را صرف تلاش های خود کنید. در نهایت زمانی که اعتماد به نفس داشته باشید، عملکردتان رو به بهبود خواهد بود.
  • روابط سالم تر: داشتن اعتماد به نفس نه تنها احساس شما نسبت به خود را متأثر می کند، بلکه به شما کمک می کند دیگران را بهتر درک کنید و دوست داشته باشید. حتما این را شنیده اید که می گویند برای دوست داشتن دیگران، اول باید خودتان را دوست داشته باشید. همچنین به شما، این قدرت را می دهد که اگر در رابطه ای «هر چند قدمت دار» هستید و متوجه شدید که رابطه غلطی را تجربه می کنید، از آن دور شوید.
  • آغوش باز برای چیز های جدید: از دیگر تبعات داشتن اعتماد به نفس این است که تمایل بیشتری به امتحان چیز های جدید پیدا می کنید مثل درخواست ارتقای شغلی یا ثبت نام در یک کلاس آشپزی یا ورزشی و… زمانی که به خود و توانایی هایتان اعتماد دارید، ارائه ی خود و نشان دادن خود به دیگران به کار آسانی تبدیل می شود.
  • تاب آوری: باور به خودتان می تواند انعطاف پذیری یا توانایی شما را برای غلبه بر هر چالش یا ناملایماتی که ممکن است پیش بیاید را افزایش دهد.

 

نتیجه گیری

جدا از کلیشه های قرون وسطایی و ناکارآمد، مخصوصا در عصر جدید پیش رو، هر کسی در یک زمانی از زندگی با مشکلات اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کند. خوشبختانه چندین راه کار برای بهبود و کنترل آن وجود دارد از جمله این مقاله که سعی شد با پرداختن به عادت رفتاری اعتماد به نفس در دوره بیماری چه بعد از بیماری، به شما عزیزان خدمتی ارائه شود.

گاهی اوقات می بینیم که اعتماد به نفس پایین ممکن است ناشی از یک بیماری مثل افسردگی یا اضطراب باشد. در این جور مواقع مطمئن باشید که اولا شما معیوب یا دیوانه نیستید. دوما اگر دیدم که این عدم اعتماد به نفس در کار، زندگی اجتماعی و یا تحصیلی لطمه ای وارد کرده یا می کند، هیچ کس بهتر و تخصصی تر از یک درمانگر بهداشت روان به شما کمک نخواهد کرد. (البته بعد از خودتان!) متخصص با شما قدم به قدم تا بهبودی کامل پیش می آید و به درک شما از مشکل و افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *