دانستنی

تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار چگونه امکان پذیر می شود؟

ایده پردازی و برنامه ریزی برای آینده بخش جدایی ناپذیر فکرهای روزانه ماست. دغدغه دیگری که ذهن ما را به خود مشغول کرده، تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار است. در واقع داشتن ایده تنها قدم اول در موفقیت ما می باشد.

ممکن است ایده ای فراوانی را داشته باشید که هر کدام از آن ها اگر به درستی پیاده شوند، در نهایت موفقیت شما را تضمین خواهند کرد. سعی کنید ابتدا ذهن خود را مرتب کنید که بتوانید بهتر برای آینده خود برنامه بریزید. در واقع زمانی که تمام تمرکز شما روی ایده پردازی باشد، پس در دنیای واقعی چه کاری را انجام خواهید داد؟

پس از آن که توانستید بر انبوه افکار و ایده های خود چیره شوید، بهتر است آن ایده ای که بیشتر از همه به علایقتان نزدیک بوده و منطقی تر به نظر می رسد را انتخاب کنید و برای پیاده کردن آن برنامه بریزید.

در این مقاله به شما کمک می کنیم که با مراحلی که در مسیر پیاده سازی ایده تان بایستی بگذرانید، آشنا شوید. این مقاله خلاصه ای از راه شما بوده و به شما کمک می کند که برنامه ای اصولی داشته باشید.

داشتن ایده مهم تر است یا پیاده کردن آن؟

داشتن ایده در واقع قدم اول شما در مسیر جذب موفقیت است. بهتر است بدانید که تقریبا تمام افرادی در طول روز ملاقات می کنید، ایده ای بزرگ و عالی در ذهن دارند و عمیقا دوست دارند که آن را به  واقعیت تبدیل کنند. اما در اصل کسی می تواند موفق شود که بداند چگونه باید آن را پیاده کند.

ما نمی گوییم که داشتن ایده مهم نیست؛ داشتن ایده ای کامل، منطقی و نوآورانه نقش بزرگی در پیشرفت زندگی افراد دارد. اما چیزی که مهم تر از آن است، تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار است. این موضوع به حدی اهمیت دارد که گاهی ایده ای ساده و پیش پا افتاده اگر اصولی اجرا شود، سود زیادی را به همراه خواهد داشت.

پس اگر احساس می کنید که ایده شما جامع و قابل اجرا است، وقت را تلف نکنید و برای تبدیل آن به سکوی پرتاب رشد فردی و پیشرفت خودتان اقدام کنید. نقل قولی در این مورد وجود دارد که می گوید: (یک احمق با برنامه موفق تر از یک باهوش اما بدون برنامه خواهد بود.)

داشتن برنامه ای دقیق برای مسیر سختی که پیش رویتان است، به شما این اطمینان را می دهد که اوضاع تحت کنترلتان است. اگر نمی دانید که از کجا شروع کنید، ما به شما کمک می کنید که دید کلی نسبت به این مسیر پیدا کرده و همین حالا کار روی ایده تان را شروع کنید.

  تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار را چگونه انجام دهید؟

حال که با اهمیت تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار آشنا شدید، سوالی که برایتان پیش می آید، درمورد چگونگی انجام آن است. می توانیم چندین مقاله در مورد این اهمیت برایتان بنویسیم اما تنها زمانی تاثیرگذار خواهد بود که روش آن را یاد بگیرید.

هیچ کارآفرین موفقی، کارآفرین زاده نمی شود. او تنها در گذر زمان و تلاش های زیاد یاد می گیرد که باید چگونه عمل کرده و مهارت های لازم را به دست می آورد. او پیش از آن که بخواهد ایده خود را پیاده کند، دقیقا می داند که هر قدم خود را چگونه بردارد.

همچنین مهارت هایی هستند که افراد تنها می توانند با قرارگرفتن در مسیر موفقیت آن را بیاموزند. ترس های خود را کنار بگذارید. هیچ فردی نتوانسته با ترسیدن موفق شود. جسارت داشته باشید که برای آنچه عمیقا دوست دارید تلاش کنید. این ویژگی است که باعث تفاوت شما با دیگران می شود.

با فرض این که شما یک یا چند ایده در ذهن خود داشته و دوست دارید آن ها پیاده کنید، در ادامه مراحلی که بایستی طی کنید را برایتان شرح می دهیم. این مراحل به طور خلاصه شما را با مسیری که بایستی طی کنید، آشنا می کند. این مراحل در اصل از مهم ترین کارهایی بوده که لازم است انجام دهید.

۱. خوب تحقیق کنید

اولین مرحله از مراحل تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار تحقیق کردن در مورد حیطه ایده شماست. در واقع بایستی پتانسیل های بازار هدف خود را به خوبی بشناسید و ایده خود را با اطلاعاتی که به دست آوردید، هماهنگ کنید. همچنین می توانید سوالات زیر را از خودتان بپرسید که بتوانید بهتر ایده خود را بپرورانید:

  • چه مشکلی را می خواهید حل کنید؟
  • این مشکل چقدر بزرگ است؟
  • این راه حل چه کمکی به بهتر شدن زندگی مردم می کند؟
  • چرا راه حل های موجود کمکی به مردم نمی کنند؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • مدل کسب و کار شما چیست؟
  • کسب و کاری که می خواهید بسازید چقدر بزرگ خواهد بود؟
  • آیا شما شایستگی های لازم را برای حل این مشکل دارید؟
  • چه ویژگی هایی دارید که شما را برای حل این مشکل مناسب می سازد؟
  • آیا این مشکل به حدی برایتان اهمیت دارد که ۵ سال و بیشتر برای آن تلاش کنید؟
  • چالش های شما در این راه چیست؟

در این مرحله سعی کنید که با افراد زیادی صحبت کنید. قرار نیست ایده خود را به آن ها بگویید. تنها سوالاتی که در این زمینه دارید را از آن ها بپرسید. این کار به شما کمک می کند که دید بهتری نسبت به بازار هدف خود داشته و ایده خود را گسترش بدهید.

همچنین با ارتباط گرفتن از افراد مختلف می توانید شبکه قوی ای برای خود بسازید. این موضوع در آینده به نفع شما خواهد بود و مزایای زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت. زیرا می توانید به سادگی پس از قرار گیری در مسیر کسب و کارتان از آن ها مشاوره های لازم را بگیرید.

زمانی که در مسیر کسب اطلاعات و آشنایی با بازار خود قرار بگیرید، ایده های فراوانی به سمت شما خواهند آمد. چرا که دید بهتری نسبت به مسائل پیدا کرده و می توانید هم ایده خود را گسترش دهید و هم ایده های جدیدی در آن زمینه کسب کنید.

۲. برنامه درستی داشته باشید

پس از آن که توانستید دید بهتری نسبت به بازار پیش روی خود داشته باشید، قطعا می توانید برنامه بهتری را برای تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار تدوین کنید. در واقع داشتن اطلاعات زیاد دست شما را در برنامه ریزی باز می کند.

برای داشتن نظم و سادگی در دسترسی به اطلاعات برنامه تدوین شده، روش ها مختلفی برای برنامه ریزی کسب و کار وجود دارد. این روش ها امتحان خود را پس داده و بسیار کامل و جامع هستند. در واقع با برنامه ریزی در این چهارچوب های از پیش تعیین شده، دید بهتری نسبت به آنچه منتظر شماست و آنچه پشت سر گذاشید، خواهید داشت.

برای برنامه ریزی در این قالب ها نیازمند اطلاعاتی در مورد کسب و کاری است که در نظر دارید، ایجاد کنید. شما با توجه به چشم اندازی ۳ تا ۵ ساله نسبت به مسیر خود این اطلاعات را کامل می کنید. با پاسخ دادن به سوالات زیر می توانید اطلاعات را به درستی به دست بیاورید:

  • محصول شما در ۱، ۲ سال آینده یا بیشتر چه شکلی به خود خواهد گرفت؟
  • چگونه مشتریان خود را جذب خواهید کرد؟
  • هزینه های بازاریابی و توزیع شما به چه صورت خواهد بود؟
  • منابع درآمد شما چه چیزهایی است؟
  • ارزش مورد انتظار مشتری ها در طول ارتباط با کسب و کار شما چیست؟
  • چگونه مشتریان خود را در بلند مدت حفظ خواهید کرد؟
  • نقطه بازگشت هزینه های انجام شده کجاست؟
  • نقطه بازگشت سود کجاست؟
  • چگونه می خواهید چالش هایی را که در مرحله تحقیق کشف کردید، حل کنید؟
  • به چه میزان سرمایه اولیه برای آغاز کار خود نیاز دارید؟
  • در طول ۳ تا ۵ سال آینده به چه میزان سرمایه گذاری نیاز دارید؟
  • چقدر طول می کشد که به سود دهی برسید؟
  • بهترین منابع مالی شما چیست؟
  • به چه همکاری هایی با دیگر افراد و شرکت ها نیاز دارید؟
  • این شرکت یا کسب و کار به چه نوع زیرساخت هایی نیاز دارد؟
  • برای ایجاد و توسعه این کسب و کار به چه تیمی نیاز دارید؟
  • از چه مشاورانی می توانید کمک بگیرید؟

حال که توانستید پاسخ سوالات بالا را در مورد ایده خود پیدا کنید، بهتر است آن را در مدل های برنامه ریزی پیاده کنید. این مدل های بخش های مختلف کسب و کارتان را مورد بررسی قرار داده و اطلاعاتی که شاید از طریق سوالات نتوانستید به دست بیاورید را به شما می دهد. در ادامه این مدل ها را برایتان شرح می دهیم.

نقشه راه محصول

نقشه راه محصول یا نمودار گانت راهی ساده اما کامل برای بررسی جریان های کاری که مراحل اصلی کسب و کار شما را تشکیل می دهد، ارائه می دهد. نکته اصلی در این بررسی، برنامه ریزی برای وابستگی  کارهاست. شما کارهای موازی را پردازش کرده و از مشکلات ناشی از تعارض آن ها جلوگیری می کنید.

شما نمی توانید تمام کارهایی که در نظر دارید را در روز اول ارائه دهید. پس در ابتدا از خود بپرسید حداقل محصول قابل اجرا (MVP) که می توانید ارائه دهید، چیست و چگونه بر اساس آن مسیر راه اندازی را پیش بینی می کنید؟

پس از آن که بتوانید MVP مناسبی را ارائه دهید، می توانید به سادگی بازخود واقعی مشتریان را دریافت کرده و در صورت نیاز تغییراتی را در آن ایجاد کنید. همچنین می توانید دید بهتری به جامعه هدف خود داشته باشید.

مدل مالی

مهم ترین مسئله در تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار مسائل مالی است. پس این برنامه نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در این مدل ما جریان های ورودی پول، هزینه ها، نیازها و در نهایت سودهایی که کسب و کار برایمان به همراه خواهد داشت را بررسی می کنیم.

بودجه به تنهایی مسئله ای گسترده است، چرا که یک جریان مشخصی برای تامین مالی هر شرکت وجود ندارد. به عنوان کارآفرین، بایستی عوامل متعددی را بررسی کنید که شامل وضعیت شخصی، نیازهای نقدینگی و برنامه بلندمدت مالی است.

در این زمینه اگر سررشته ای ندارید یا اولین بار است که پا در این عرصه می گذارید، بهتر از دیگران مشاوره بگیرید. مشاوران مالی و صاحبان کسب و کار موفق می توانند گزینه های مناسبی برای شما باشند.

چک لیست وظایف

از نظر روانشناسی، چک لیست ها بسیار مفید هستند. چرا که فرد می داند چه کاری را انجام داده، چه کار را انجام خواهد داد و چقدر در وظایف خود پیشرفت کرده است. در این لیست بایستی تمام وظایف اصلیتان از روز صفر تا روز راه اندازی یادداشت کنید.

مواردی که بهتر است یادداشت کنید شامل؛ آمادگی های قانونی و حسابداری، انطباق مدل کسب و کار، استخدام اعضای تیم، ایجاد محصول اولیه، استراتژی های بازاریابی، استراتژی های پیاده سازی، مشارک ها و توسعه کسب و کار است.

قبل از رفتن به مرحله بعد از خود بپرسید که آیا حاضرید ۵ سال آینده خود را صرف ساختن این کسب و کار کنید؟ در اصل کارآفرینی همواره راهی برای ثروتمند شدن نیست، بلکه ممکن است با شکست همراه شده و تنها آورده آن برایتان کوله باری ار تجربیات مفید باشد. همچنین این مسیر استرس فراوانی را به شما تحمیل خواهد کرد.

۳. برنامه های خود را اجرا کنید

افراد زیادی هستند که تا مرحله برنامه ریزی پیش می روند و حتی برنامه های کاملی را ارائه می دهند. اما تعداد کمی از افراد جسارت اجرا کردن و تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار را دارند. پس از گذراندن مراحل قبلی، یعنی تحقیق و برنامه ریزی، حال آماده اجرا کردن هستید.

موفقیت شما در گرو جسارتی است که برای اجرا کردن ایده خود دارید. بسته به نوع و حیطه کاری هر ایده، این مرحله می تواند بسیار متفاوت از دیگر ایده ها باشد. البته در همه موارد این مرحله شامل کار بر روی برنامه ها، نقشه راه و چک لیست راه اندازی است.

نکته اصلی که بایستی در این مرحله با آن توجه کنید، اولویت بندی است. در اصل جذب موفقیت نه تنها در مسیر کارآفرینی، بلکه در هر مسیر دیگری در گرو قدم برداشتن اصولی بوده و پایبندی به برنامه از اهمیت بالایی برخورد می باشد.

اولویت بندی این امکان را به شما می دهد که مشکلات احتمالی را کشف کرده و از آن ها جلوگیری یا آن ها را به درستی مدیریت کنید. هدف اصلی آن است که ورودی یعنی زمان و پول را با فعالیت هایی که بالاترین بازدهی را دارند، مطابقت دهید.

در این مرحله نیازهای کسب و کار خود را نیز کشف می کنید. اگر نیاز داشته باشید که پول به کسب و کار خود تزریق کنید، در اسرع وقت برای رفع این نیاز اقدام کنید. همچنین اگر نیاز است که تیم خود را گسترش دهید و افراد جدیدی را استخدام کنید، برای انجام آن تعلل نکنید.

۴. سازگار شوید

این مرحله از تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار تقریبا از جدی تری مراحل است. طبق آمارها در مرحله سازگاری چیزی حدود ۹۰% کسب و کارها شکست می خورند. چرا که نمی توانند برنامه هایی را که از پیش تدوین کرده بودند با شرایط و مسائل جدید سازگار کرده و تغییر دهند. هیچ طرح و استراتژی وجود ندارد که موفقیت کسب و کار را تضمین کرده و در برابر تمام مشکلات ایمن باشد.

سعی کنید در مورد محیط کاری خود آگاه و به روز باشید. همواره میزان رضایت و جذب مشتریان یا تغییراتی در سلایق و علایقشان ایجاد می شود را بسنجید. محصول خود را مورد بازبینی قرار داده و اگر اشکالی از سمت محصول وجود دارد، آن را رفع کنید.

در این مرحله سعی کنید که تیم پشتیبانی قوی برای محصول خود در نظر داشته باشید. تجربیات قبلی این تیم می تواند کمک بسیاری به شما کند. چرا که ممکن است مشکلی که هم اکنون درگیر آن هستید، قبلا در شرکت دیگری وجود داشته و حل شده است.

اگر بتوانید به جای ساختن راه حلی جدید، از راه حل های ابداعی دیگران استفاده کنید، در زمان خود صرفه جویی کرده و سریع تر مشکل موجود را حل می کنید. همچنین صرفه جویی در زمان به شما کمک می کند که از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

مرحله سازگاری هرگز به پایان نمی رسد و همواره در حال انجام است. پس سعی کنید همواره در حال رصد نیازهای مشتریان، بازار، جامعه هدف و مشکلات محصول خود باشید. در سال ها اول که در حال جنگیدن برای بقا هستید، اهمیت این موضوع دو چندان می شود.

۵. رشد کنید

حال که با اصول تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار آشنا شدید، ممکن است بپرسید پس از شروع آن چه چیزی در انتظارتان است؟ مسیر جذب موفقیت تنها در برنامه ریزی روی کاغذ و تحقیق خلاصه نمی شود. شما نیاز دارید که برنامه هایتان را به درستی پیاده کنید.

مسیر پیاده سازی ایده ها مسیری پر از چالش و مشکلات است که در مورد هر ایده و کسب و کار این چالش ها متفاوت است. اگر طبق مرحله قبلی، سازگاری را به خوبی بلد باشید، می توانید از پس از دسته مسائل بر بیایید.

با این حال بهتر است قبل از آن که با چالش یا مشکلی روبرو شوید، آن را پیش بینی کرده و برای مشکل احتمالی برنامه و راه حل مناسبی در نظر داشته باشید. سوالات زیر را از خود بپرسید و پیش بینی دقیق تری نسبت به آینده کسب و کارتان کسب کنید:

  • چه چالش هایی در پیش است و چگونه می خواهید برای آن ها آماده شوید؟
  • برای پیشرفت خود چه مهارت هایی را بایستی تقویت کنید؟
  • نقش شما به عنوان کارآفرین و صاحب کسب و کار چگونه با رشد شرکت تغییر خواهد کرد؟
  • با رشد شرکت چه تغییراتی در تیم بایستی اعمال شود؟
  • شرکت از نظر مالی برای مقابله با مشکلات آماده است؟
  • برای جبران کمبودهای مالی چه راه حلی در نظر دارید؟
  • چه راهکارهایی برای سوددهی دارید؟
  • رقبای شما روی چه موضوعاتی تمرکز می کنند؟
  • وضعیت کارکنان شما چگونه است؟
  • نظر مشتریانتان در مورد شما چیست؟
  • چه اشتباهی مرتکب شده اید و برای جلوگیری از تکرار آن چه می کنید؟

توانایی مشارکت اعضای تیم و کارکنان در حل چالش های کوتاه مدت، در حالی که برنامه ای برای مقابله با آن از قبل وجود نداشته، یکی از مهارت ها مهم و کاربردی است. طبق یکی از قوانین نانوشته افرادی می توانند در پیاده سازی استراتژی های کلان و عظیم موفق باشند که به جزئیات به خوبی دقت کنند.

زمانی که خبرهای خوبی از پیشرفت شرکت دریافت می کنید، معمولا آن را به سادگی می پذیرید. اما وقتی که خبرهای بدی در مورد روند کار وجود داشته باشد، معمولا سعی می کنید آن را انکار کنید یا پس بزنید. پیشرفت شما در گرو آمادگی برای پذیرش این موارد است.

در مرحله رشد و پیشرفت سازمانتان، باید تمرکزتان روی آماری که اکنون در دست دارید و تحلیل آن ها باشد. این موضوع به شما کمک می کند که موانع آینده را به خوبی حدس بزنید. همچنین به شما در برنامه ریزی برای رویارویی با آن ها کمک می کند.

جمع بندی

تبدیل ایده به موقعیت کسب و کار اگر چه ممکن است سخت به نظر برسد، اما زمانی که ایده شما با علایقتان همسو باشد، مسیر برایتان هموار می شود. مشکلات موجود کمتر به چشم شما می آیند و شما توانایی بالایی در مدیریت آن ها خواهید داشت.

بهتر است بدانید که احتمال شکست با احتمال پیروزی در این مسیر برابر است. اما چیزی که بدون شک آن را کسب خواهید کرد، رشد فردی به  واسطه کسب تجربه می باشد. تجربیاتی که در این راه به دست می آورید با هیچ کلاس درسی قابل مقایسه نیست.

از شکست نترسید و توانایی های پنهان خود را بیرون بکشید. چرا که در سختی ها می توانید توانایی هایتان را به درستی کشف و درک کنید. پس چه بهتر که این سختی ها با احتمال پیروزی و جذب موفقیت همراه باشد؟

البته بهتر است بدانید که مسیر کارآفرینی بیشتر از آن که نیاز به کار سخت داشته باشد، به کار اصولی و هوشمندانه نیاز دارد. قبل از هر قدمی که در این مسیر برمی دارید، به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و بهترین تصمیم را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *