دانستنی

زندگی بدون مرز و باورهای محدودکننده

زندگی بدون مرز و باورهای محدودکننده

زندگی بدون محدودیت (مانند محدودیت هایی که شخصا به خودتان تحمیل می کنید و همچنین باورهای محدود کننده) یک هدف بلندپروازانه است که بسیاری از افراد به دنبال رسیدن به آن هستند. مطمئنم می دانید که اسب های وحشی باید رام شوند تا بتوان سوارشان شد. روش ‌های مختلفی برای شکستن اراده اسب وجود دارد، اما معروف ‌ترین روش، به اصطلاح رام کردن اسب (horse breaking ) است تا  اسب ‌ها خودشان مایل باشند به شما سواری بدهند.

به منظور ایجاد محدودیت ‌های خود تحمیلی در تفکر اسب، آنها را با یک هالتر و یک گونی سنگین که سوارکار را شبیه ‌سازی می‌ کند، می ‌بندند. یکی دو روز اسب سعی می کند خودش را از زیر بار رها کند تا اینکه قبول کند نمی تواند رها شود. در این مرحله، شخصی ممکن است سعی کند بدن خود را روی پشت اسب بگذارد تا آزمایش کند که آیا اسب سوارکاری را می پذیرد یا خیر. اگر اسب این کار را انجام دهد می توان بار اول سوار آن شد.

 

اسب از همین لحظه به شدت این واقعیت را می پذیرد که محدود است و نمی تواند از شر سواره بر پشتش خلاص شود. علاوه بر این، اسب با محدودیتی که به خود تحمیل می کند معتقد است که هر چقدر هم که تلاش کند قادر به آزاد کردن خود نیست. اسب ‌ها فقط در ذهن خود این محدودیت ‌های موجود را چنان قوی باور می ‌کنند که به دلیل تجربیات گذشته‌ شان در زمانی که قادر به انجام آن نبودند، تلاشی برای رهایی از آن نمی ‌کنند.

متأسفانه، بسیاری از انسان ‌ها وقتی نوبت به محدودیت ‌های خودتحمیلی، باورهای محدودکننده و برنامه ریزی بر اساس مرزهای درونی که فقط در ذهنشان وجود دارد می رسد، رفتاری مشابه اسب دارند.

زندگی بدون مرز و باورهای محدودکننده

مرزهای ذهنی و باورهای محدود کننده ما را از تحقق رویاها و اهدافمان و زندگی بدون محدودیت باز می دارند. اگر از ابتدا بپذیریم که قادر به غلبه بر مرزهای ذهنی خود نیستیم و نمی توانیم بدون محدودیت زندگی کنیم، حتی برای انجام این کار تلاش نمی کنیم و فرصت زندگی خود را به طور کامل از دست نمی دهیم.

در این مطلب به بررسی اینکه چگونه می ‌توانید زندگی بدون مرز و باورهای خودمحدودکننده را شروع کنید و خود را از محدودیت ‌هایی که به خودتان تحمیل کرده اید آزاد کنید، پرداخته شده است.

شماره ۱. باورهای خود محدود کننده فقط در ذهن ما وجود دارد

برای رهایی از محدودیت های خود تحمیلی، باید این واقعیت را کشف و به خاطر بسپاریم که این مرزها فقط در ذهن ما وجود دارد. محدودیت ‌ها تنها زمانی می ‌توانند روی ما تأثیر بگذارند که باور کنیم واقعی هستند.

 

شماره ۲.  شروع به بزرگ فکر کردن کنید

یک روش مهم و مؤثر برای زندگی بدون محدودیت و رهایی از باورهای خود محدود کننده، «بزرگ فکر کردن» است. هنگامی که شروع به تجسم و رویاپردازی در مورد تمام چیزهای شگفت انگیزی که می توانید در زندگی خود داشته باشید بکنید، به طور فعال مرزهایی که بر خودتان تحمیل کرده اید را از بین می برید. نکته دیگر این که بزرگ فکر کردن به شما امکان می دهد انگیزه خود را افزایش دهید زیرا می توانید برای رسیدن به چشم انداز خود مشتاق تر باشید.

« به اهداف کوچک فکر کنید و انتظار دستاوردهای کمی داشته باشید. به اهداف بزرگ فکر کنید و موفقیت های بزرگ کسب کنید.»

دیوید جوزف شوارتز

شماره ۳. محدودیت ها و مرزها را شناسایی کنید

توانایی شما در شناسایی محدودیت ها تاثیر زیادی خواهد داشت که آیا بتوانید خود را از باورهای خود محدود کننده رها کنید یا نه. فرآیند شناسایی یک محدودیت برای تشخیص اینکه باورهای خود محدود کننده فقط در ذهن شما وجود دارد ضروری است. کاهش محدودیت ‌ها می‌ تواند روند موفقیت و همچنین تلاش ‌های شما را برای شروع بزرگ ‌اندیشی سرعت بخشد!

از خود بپرسید چه چیزی شما را عقب نگه می دارد تا محدودیت ها و موانع خود تحمیلی را شناسایی کنید. محدودیت ها می تواند این فرض باشد که برای ایجاد شغل به مدرک دانشگاهی نیاز دارید. یکی دیگر از باورهای محدود کننده می تواند این باشد که محیط فعلی شما را از رشد شخصیت باز می دارد.

واقعاً مهم این است که شروع به شناسایی محدودیت ها و باورهایی کنید که شما را محدود می کند. سپس، می توانید روش زیر را اعمال کنید:

 

شماره ۴ . مرزهای ذهنی خود را گسترش دهید

با گسترش مرزهای ذهنیتان اعتماد به نفس زیادی به دست می آورید، حتی مهم تر از آن، می توانید به تدریج باورهای محدود کننده را حذف کنید و بدون ترس خارج از منطقه امن خود زندگی کنید .

هنگامی که شروع به آزمایش محدودیت های خود (که ببینید واقعی هستند یا ساخته ذهن خودتان) و همچنین کم رنگ کردن آنها کنید، متوجه خواهید شد که می توانید عملکردی خیلی بیشتر از آنچه در گذشته فکر می کردید داشته باشید. شما واقعاً باید به این نتیجه برسید که هیچ محدودیتی برای آنچه می توانید در زندگی به دست آورید وجود ندارد.

به خودتان اجازه دهید تا کم کم به مسائل بزرگ تری فکر کنید و محدودیت ‌ها، باورهای محدودکننده و موانعی که به خودتان تحمیل کرده بودید که در گذشته شما را محدود کرده‌ اند را شناسایی کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *