دانستنی

پنج اصل ازدواج

پنج اصل ازدواج که نمی دانید

امروزه با توجه به گزارش های ثبت شده، آمار طلاق رو به افزایش است و متأسفانه دیگر ازدواج ها دوام سابق را ندارند. چه چیزی باعث می شود که نهاد ازدواج به عنوان کانون محبت از هم پاشیده شود؟ به طور حتم دانستن پنج اصل ازدواج برای اینکه بتوانید زندگی مشترک خود را حفظ کنید، ضروری است.

همه افراد دوست دارند که ازدواج موفقی داشته باشند، اما علاقه و داشتن نیت پاک برای انجام این کار کافی نیست و لازم است که دو طرف در زندگی اقدامات و فداکاری هایی انجام دهند. با با همراه باشید تا پنج اصل ضروری ازدواج را بدانید و به کار ببندید.

 

پنج اصل ازدواج کدامین هستند؟

برای اینکه در ازدواج دچار سردرگمی نشوید و ازدواج قوی و پایداری داشته باشید، لازم است که کارهایی انجام دهید و می توانید به پنج اصلی که در ادامه برای شما می آوریم تکیه کنید.

به عنوان یک زوج روی نیازهای خود تمرکز کنید

بسیاری از زوج های جوان در پیدا کردن الگو مناسب و داشتن نگرش فکری دچار تشویش می شوند، اما شما باید برای ارضای نیازهای خود تعادل ایجاد کنید. همیشه به گونه ای عمل کنید که به نظر برسد به عنوان یک تیم به خود و شریکتان نگاه می کنید. همیشه نیازهای همسرتان را مد نظر قرار دهید و هیچگاه نگذارید که او احساس کند نسبت به خواسته های او بی تفاوت هستید.

داشتن نگرش مهم ترین چیز است

از قدیم گفته اند از کوزه همان برون تراود که در اوست. شما همانی می شوید که فکر می کنید و نه چیز دیگری. طرز فکر یا نگرش شما هر چیزی باشد بر نحوه ارتباط خوب یا ضعیف شما تاثیر می گذارد و اثر آن در روحیه، وجودمان و سطح شادی خودمان و همسرمان دیده می شود. انتخاب نگرش یا چارچوب بسیار مهم است.

اینکه شما انتخاب کنید در قالب یک فرد عصبانی یا افسرده باشید، نه تنها بار سنگینی ایجاد می کند، بلکه سبب وارد شدن استرس به رابطه شما می شود و همسرتان تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر با خود تمرین کنید و سعی داشته باشید نگرش مثبت خود را در طول رابطه حفظ کنید به کسب موفقیت نزدیک تر می شوید. همچنین نگرش مثبت باعث می شود که روابط فردی موفق داشته باشید و به خودی خود جذب عشق و موفقیت را به همراه دارد. بنابراین باید مشکلات را به صورت گروهی برای زوج ببینیم و اگر مشکل یا بیماری برای شریک مان پیش بیاید، خود را مسئول بدانیم.

 

با یکدیگر ارتباط برقرار کنید

زندگی های پرمشغله امروز سراسر پرتلاطم است و شما گاهی خود را درمیان این مشکلات گم می کنید. این نکته بسیار حائز اهمیت است که بین زندگی کاری، روابط خانوادگی و دیگر چالش ها به ارتباط با همسرتان اهمیت دهید که انجام آن در میان این همه مشغله سخت به نظر می رسد.

شما نباید به استرس ها و چالش ها اجازه بدهید که بین شما و همسر تان فاصله بیاندازد. یکی از پنج اصل ازدواج این است که شما باید زمان هایی را به ارتباط با همسرتان اختصاص دهید. می توانید در زمان صرف شام در مورد دغدغه های خود و کارهایتان با او صحبت کنید یا اینکه احساس خود را نسبت به مسائل مختلف بیان کنید. این کارها باعث می شود که شریکتان احساس کند که از نظر روانی و احساسی به او نزدیک هستید و او را مامنی امن برای بازگو کردن احساساتتان فرض می کنید.

اگر با همسرتان ارتباط برقرار نکنید باعث می شود شریک شما در تاریکی بماند و مسائل هر روز بد و بدتر شوند و این پایه و اساس دیگر مشکلات مانند خیانت است به خصوص وقتی که بین زن و شوهر فاصله بیفتد. بنابراین شما می توانید بسیاری از مشکلات خود را به وسیله گفت و گو و ارتباط آزاد حل کنید. سعی کنید فردی را برای ازدواج انتخاب کنید که به شما شبیه باشد و با وجود مشکلات در کنار یکدیگر بمانید و ازدواج را مدام العمر تلقی کنید.

رابطه خود را از اعتماد لبریز کنید

 

اعتماد یکی از مهم ترین موارد در هر رابطه ای است. اعتماد پایه ای است که رابطه بر آن بنا می شود و روابطی که اعتماد در آن وجود ندارد به مرور زمان رو به فروپاشی می روند. بدون اعتماد هیچ رابطه ای پیش نمی رود. در ازدواج نیز به همین صورت است، اعتماد محور هر ازدواجی است و اگر احساس می کنید که نیازمند بازنگری اعتماد نسبت به یکدیگر هستید هر چه زودتر اقدام کنید و برای این کار از یک مشاور کمک بگیرید.

مغرور نباشید تا بتوانید از افراد موفق مشاوره بگیرید

شما باید هر چیزی که در آستین دارید را رو کنید که بتوانید از موفقیت ازدواج خود اطمینان کسب کنید. شما می توانید از افراد و دوستانی که در اطرافتان ازدواج موفق داشته اند، مشاوره بگیرید. از توصیه های آن ها استفاده کنید که در مسیر درست قرار بگیرید. پس غرور را کنار بگذارید و هر کاری که برای حفظ رابطه لازم است را انجام دهید که یکی از پنج اصل ازدواج است و به شما یاری می رساند.

ویژگی های یک رابطه سالم در کنار رعایت پنج اصل ازدواج چیست؟

به طور حتم رابطه ای موفق است که در آن هر دو طرف احساس رضایت داشته باشند و این رابطه سالم به وسیله مرزها و محدودیت ها، احترام و ارتباطات تقویت می شود. برای اینکه رابطه پایدار باشد به چیزی بیشتر از علایق مشترک و احساس بین دو نفر نیاز دارد.

به راستی رابطه به دو فرد آگاه نیاز دارد که علاوه بر درک و فهم طرف مقابل و مراقبت از آن، باید از خود نیز مراقبت کنیم. ما در این مقاله ویژگی های یک رابطه سالم را توضیح می دهیم و به کارگیری آن موجب جذب عشق و رشد فردی می شود.

به یکدیگر احترام بگذارید

احترام گذاشتن یکی از مهم ترین شاخصه های روابط سالم و موفق است. هنگامی که این موش و گربه بازی به پایان می رسد، بسیاری از افراد تمایلات، احساسات و نیازهای شریک خود را فراموش می کنند. در روابط سالم و پایدار، هر کدام از طرفین به یکدیگر احترام و ارزش می گذارند و با سخن، حرکات و رفتارشان از یکدیگر مراقبت می کنند.

اگر می خواهید روابطتان مستحکم باشد و آن را برای هر روز حفظ کنید، مطمئن باشید که به نیازها و احساسات او به این صورت پاسخگو هستید و به او احترام می گذارید و توجه دارید. شما نیز هر روز باید به صورت متقابل این احساسات و احترام ها را از شریکتان دریافت کنید.

 

شما نسبت به یکدیگر آسیب پذیر هستید

ارتباط خوب یکی از ویژگی های ضروری رابطه موفق است. اگر شما جزء افرادی باشید که نتوانید احساسات و نیازهای هایی که در ذهنتان می گذرد را بیان کنید یا احساسات خود را به طرف مقابلتان نگویید، چیزی را که نیاز دارید را به دست نمی آورید. این یکی از مواردی است که پنج اصل ازدواج شامل آن نیز می شود، پس به آن اهمیت ویژه بدهید.

هنوز هم بسیاری از افراد هستند که به دلیل خجالت و عادتی که طی سال ها در آنها نهادینه شده است، نمی توانند به دیگران در مورد احوالاتی که بر آنها می گذرد چیزی بگویند. اگر شما بتوانید احساسات خود را با شریکتان در میان بگذارید، بی گمان شما در رابطه ای ایمن هستید که ماندگار خواهد بود.

 

هر دو نفر صداقت تزلزل ناپذیر را حفظ می کنید

در یک رابطه سالم و موفق شما باید تمایل داشته باشید هر آن چیزی را که برایتان رخ داده است را برای طرف مقابلتان تعریف کنید، هر چند که زشت باشد و امکان اینکه طرف مقابل آزرده شود وجود داشته باشد. اگر می خواهید روابطتان به درازا بکشد و پایدار باشد باید بدانید که نمی توانید پشت کوهی از دروغ و فریب پنهان شوید.

از قدیم گفته اند ماه پشت ابر پنهان نمی ماند و اگر شما بدانید که طرفتان چیزی را از شما پنهان می کند یا به شما چیزی می گوید دیگر برای شما سخت خواهد بود که به او اعتماد کنید و احساس امنیت داشته باشید. صداقت یکی از مواردی است که در کنار پنج اصل ازدواج می تواند شما را یاری کند.

صداقت به ایجاد اعتماد و اعتقاد به یکدیگر کمک می کند. وجود صداقت برای ماندگاری رابطه بسیار ضروری است. پس کاری کنید که با صداقت اعتماد فرد مقابل را جذب کنید و شریکتان هم همین اعتماد و صداقت را نسبت به شما داشته باشد.

بین طرفین همدلی متقابل وجود دارد

یکی از ویژگی های کلیدی یک رابطه سالم همدلی است. همدلی به این معنا است که ما سعی در متوجه شدن شرایط شریک مان و احساسات او داشته باشیم. داشتن همدلی به این معنا نیست که به اجبار شما تمامی مشکلات و نگرانی های شریکتان را برطرف سازید، بلکه به این معناست که در این مشکلات با او همراه باشید.

اگر شما به اتفاقات رخ داده برای شریکتان توجه بیشتری نشان دهید و سعی کنید حوادث و اتفاقات را از زاویه دید او ببینید، شما به جای اینکه از شریکتان دور شوید روز به روز به آن نزدیک تر می شوید.

هر دو طرف مهربانی را در اولویت قرار دهید

هر آن چیزی را که برای خود می پسندی، برای دیگران هم بپسند. این جمله بسیار معروف است و ما همواره باید آن را در روابط خود لحاظ کنیم. تمامی کارهایی که برای بهترین دوست خود انجام می دهید برای شریکتان نیز انجام دهید. سعی کنید برای کمک کردن همیشه خودتان پیش قدم شوید و مسائل را پیش بینی کنید.

به این فکر کنید که آنها به چه چیزی نیاز دارند و سعی کنید تا حد امکان در کنار آنها باشید. از انجام رفتارهایی که روی مخ آنها راه می رود خودداری کنید و راهی پیدا کنید تا شریکتان را قوت قلب ببخشید و تقویت کنید. تفکر، توجه، ملاحظات و مهربانی از اصلی ترین ویژگی های یک رابطه سالم هستند که در کنار پنج اصل ازدواج بسیار یاری کننده است.

به خط قرمزهای یکدیگر احترام بگذارید

 

توجه داشته باشید که در رابطه شما دو نفر با احساس نیاز متفاوت هستید و هرگز فراموش نکنید که نیازهایی وجود دارد که شاید شما یا شریکتان نمی خواهید به اشتراک بگذارید. ممکن است در همه چیز به توافق نرسید و گاهی ممکن است مورد دلخواه شریکتان را نخواهید و سلیقه شما نباشد.

بسیار مهم است که به نظرات یکدیگر احترام بگذارید و به حریم و خط قرمزهای یکدیگر تجاوز نکنید. این مرزها می تواند احساسی، فیزیکی و هر گونه مرز دیگری باشد. محدودیت و مرزها در رابطه یک ویژگی اصلی رابطه هستند.

هر دوی شما به رابط متعهد هستید

نکته مهم در رابطه این است که شما باید بیشتر از اینکه به شریکتان توجه کنید، باید به رابطه توجه کنید و متعهد باشید. اگر شما بیشتر از اینکه به خود فکر کنید به فکر سلامت و آینده رابطه باشید، سعی می کنید که اقدامات سازنده تر و رفتارهای متفاوتی داشته باشید. انجام و متعهد بودن به تعهد در کنار پنج اصل ازدواج بسیار اهمیت دارد. ف

این تنها در جهت برآورده کردن نیازهای شما نیست، بلکه به منزله قدرت بخشیدن به رابطه و به اصطلاح تقویت آتش رابطه است. پس به این خاطر است که روابط ادامه پیدا می کنند و یک رابطه سالم یعنی همین.

هر دو طرف متفکر هستید

متفکر بودن یکی از ویژگی های اصلی رابطه سالم است که بسیاری از اوقات نادیده گرفته می شود. زیرا بیان و توضیح آن بسیار سخت است. متفکر بودن به این معنا است که شما شریکتان را در ذهن خود داشته باشید و به راه هایی فکر کنید که به بهبود زندگی او کمک می کند و خوشحال می شود.

این کار باعث می شود تا شما تمایلات، نظرات و علایق طرف مقابل را بدانید و در جهت آنها عمل و حرکت کنید نه اینکه با آنها بجنگید. هر چقدر که شریکتان را بهتر و بیشتر بشناسید باعث می شود بیشتر متفکر بودن را تمرین کنید. در طول روز با خود فکر کنید که چه کارهایی می توانید برای کمک و بهبود زندگی او انجام دهید؟ و چه کارهایی روز شریک شما را خوش می کند و می سازد؟

 

کلام آخر

اگر شما هم در شرف ازدواج هستید یا به آن فکر می کنید، دانستن این نکته برای شما ضروری است که بدانید تنها داشتن نیت پاک و انگیزه برای ازدواج کافی نیست و لازم است که پنج اصل ازدواج را بدانید تا بتوانید در رابطه تان موفق و پایدار باشید. با رعایت این پنج اصل شما اطمینان و آرامش خاطر بیشتری پیدا می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *