دانستنی

چرا باید در خصوص مزایا و معایب ازدواج دانست؟

چرا باید در خصوص مزایا و معایب ازدواج دانست؟

وقتی ازدواج می کنیم، اغلب به دنبال شباهت هایی بین خود و شریک زندگی مان هستیم. این شباهت می تواند در حوزه پیشینه، فرهنگ، محل تولد و غیره باشد.

اما اگر با فردی با دنیایی کاملا متفاوت ازدواج کنید چه می شود؟ چرا باید مزایا و معایبی که در آینده در زندگی شما رخ می دهد را بسنجید و پیش بینی کنید.

ازدواج میان فرهنگ های مختلف یا به نوعی ازدواج بین المللی چیزی است که این روزها میان جوامع مختلف بسیار رایج است.

اما مردم به طور کامل نمی دانند در این نوع ازدواج ها چه اتفاقی می افتد. به همین دلیل است که در این مقاله به مزایا و معایب ازدواج پرداخته‎ایم تا هم به صورت کلی و هم برای کسانی که از فرهنگ های مختلف قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، این اطلاعات را کسب کنند.

دلایلی که چرا ازدواج گزینه خوبی است و مزایای آن چیست؟

به صورت کلی ازدواج امری پسندیده و نیک است که زندگی شما را تغییر اساسی می دهد و می توان آن را به دلایل بسیار زیادی امری مثبت تعریف کرد.

در ادامه مزایایی که بر اساس آن ها ازدواج را امری مثبت و دارای مزیت تعریف می کنیم، ذکر شده است:

ذهن بازتر می شود

در زندگی مشترک وقتی با ناملایمات مختلفی روبرو می شوید، ذهن شما بازتر می شود و این همان چیزی است که هر کسی در زندگی خویش می خواهد.

مدرن تر می شوید

ازدواج سبب آشنایی شما با خانواده جدید (اگر ازدواج فامیلی نکنید) و  به سبب آن آشنایی با فرهنگی جدید می شود.

تبدیل شدن به فردی بهتر

صبوری و بردباری، نگرش باز و مهربانی، ویژگی هایی است که از امر ازدواج حاصل می شود و به رشد شما کمک می کند. در واقع ازدواج یکی از راه های دوست داشتن خود و خوشبختی در دنیاست.

تحمل بیشتر نسبت به زندگی

برای پذیرفتن مسائل مختلف، صبورتر می شوید. با این نگرش، زندگی قطعا برای شما آسان تر از قبل خواهد بود.

 

زندگی هرگز خسته کننده نخواهد بود

با ازدواج کردن، با فرهنگ متفاوت آشنا می شوید که به خودی خود امری متفاوت و هیجان انگیز است.

می توانید مکان های بیشتری را کاوش کنید

کاوش در زادگاه یکدیگر به تنهایی ماجراجویی محسوب می شود. به همین دلیل است که زندگی شما بیشتر غنی می شود.

می توانید مردم جدیدی را ملاقات کنید

از دیگر مزایا و معایب ازدواج و به طور مزایای آن، می توان به ملاقات با افراد جدید اشاره کرد. ملاقات با افراد جدید به وضوح زندگی شما را جذاب تر می کند.

می توانید یکدیگر را با ارزش های همدیگر کامل کنید

فرهنگ های مختلف، ارزش هایی را به ارمغان می آورند، بنابراین می توانید دریابید که بخشی از زندگی شما با ارزش های شریک زندگی شما تکمیل می شود و بالعکس.

چشایی شما به چالش کشیده خواهد شد

زندگی با فرد جدید یعنی یعنی غذای جدید. چنین امری سبب می شود تا ذائقه چشایی شما به چالش کشیده شود و با مزه های جدیدی آشنا شوید.

به اشتراک گذاشتن هزینه ها و دارایی ها را جزء مزایا محسوب کنیم یا معایب؟

از دیگر مواردی که در خصوص مزایا و معایب ازدواج مطرح می شود، به اشتراک گذاشتن دارایی های هر فرد است.

بدین معنا که فرد با ازدواج کردن با دارایی های فرد مقابل خود نیز سروکار دارد و نوع نگاهی که به این مساله وجود دارد، مزیت و یا عیب بودن آن را مشخص می کند.

گاهی فردی از اینکه دارایی هایش را با شخص دیگری به اشتراک بگذارد، مساله ای ندارد و بخشی از زندگی مشترک می داند.

برخی از افراد نیز چنین امری را نمی پسندند و بر سر آن نیز با شریک زندگی خود به بحث و مداجله می پردازند.

زندگی مشترک به این معنی است که یا از یک مکان جدید شروع می کنید یا یکی از شما به خانه شریک زندگی خود می رود.

مورد دوم برای زوج های مسن تر غیرعادی نیست، اما زوج های جوان باید اقدامات بیشتری را برای محافظت از منافع خود انجام دهند.

 

مضرات ازدواج

در کنار تمام مزایا و معایب ازدواج که وجود دارد، معایب بسیار مهمی نیز گاهی برای آن برشمرده می شود. مهم ترین معایبی که برای ازدواج می توان برشمرد، عبارت است از:

  • سطح آزادی خود را محدود می کنید
  • باید سازش های زیادی انجام دهید
  • ممکن است در ازدواجی ناخوشایند گرفتار شوید
  • وابستگی به شریک زندگی خود
  • در هر صورت برای نفر در زندگی مشترک در صورت طلاق، ناراحتی بسیاری پدید می آید
  • طلاق ممکن است منجر به تعهدات مالی شود
  • آمار طلاق بسیار بالاست
  • بسیاری از مردم در مورد مفهوم ازدواج، امری ساده و بدون مشکل می پندارند
  • قوانین طلاق گاهی به ضرر جنسیت خاصی است
  • شما با ازدواج دولت را وارد زندگی خود می کنید
  • شما باید با خانواده همسرتان کنار بیایید
  • ممکن است فردیت شما آسیب ببیند
  • روال روزانه زندگی ممکن است بهم بخورد

سطح آزادی خود را محدود می کنید

اگرچه ازدواج می تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما مشکلات زیادی نیز با آن همراه است. یکی از معایب مهم ازدواج این است که شما مقدار زیادی از آزادی کلی خود را از دست خواهید داد.

باید سازش های زیادی انجام دهید

به عنوان مثال، اگر می خواهید با دوستان خود بیرون بروید، ممکن است لازم باشد از شریک زندگی خود بپرسید که آیا این برای او خوب است یا خیر.

بسیاری از افراد نیز با گذشت زمان حسادت می ورزند و می خواهند آنچه را که شریک زندگی خود انجام می دهد کنترل کنند، زیرا می ترسند جایگزین شوند.

بنابراین، در طول ازدواج، این احتمال وجود دارد که شریک زندگی شما سعی کند آزادی شما را تا حد امکان محدود کند و چنین امری می تواند کیفیت کلی زندگی شما را بسیار کاهش دهد.

ممکن است در ازدواجی ناخوشایند گرفتار شوید

بسیاری از مردم در سراسر جهان نیز در دام ازدواج های ناخوشایند گرفتار می شوند. با گذشت زمان، آن ها تمام محبت خود را نسبت به شریک زندگی خود و ازدواج از دست می دهند.

با گذشت زمان، ممکن است ازدواجی به امری کاملاً ناخوشایند تبدیل شود و اگر افراد ازدواج نکرده بودند، وضعیت بسیار بهتری داشتند.

 

علاوه بر این، در بسیاری از فرهنگ ها، ترک ازدواج و طلاق آسان نیست و حتی گاهی اوقات با معایب بسیاری همراه است.

بنابراین، به خصوص اگر در یکی از کشورهایی زندگی می کنید که قوانین سختگیرانه ای در رابطه با ازدواج دارند، باید با دقت فراوان ارزیابی کنید که آیا می خواهید ازدواج کنید یا نه.

وابستگی به شریک زندگی خود

مشکل دیگر ازدواج این است که شما نیز ممکن است کاملاً به شریک زندگی خود وابسته می شوید.

اغلب اوقات، یکی از افراد در زندگی مشترک دارای شغلی است تا خانواده را تامین کند در حالی که شریک زندگی دیگر در خانه می ماند و از فرزندان مراقبت می کند.

با این حال، شریکی که در خانه می ماند، تجربه زیادی در محل کار نخواهد داشت و ممکن است در آینده به سختی کار پیدا کند.

چنین امری می تواند منجر به وابستگی جدی به شریک زندگی شود، زیرا اگر شخص در خانه نتواند پول خود را به دست آورد، نگرانی های مالی می تواند به وجود آید.

بنابراین، ازدواج همچنین متضمن وابستگی قابل توجهی به یک فرد باشد. هرگز برای طرف وابسته خوبی و خیر به همراه  نیست، زیرا می تواهند برای فرد مشکل آفرین باید.

در هر صورت برای نفر در زندگی مشترک در صورت طلاق، ناراحتی بسیاری پدید می آید

ازدواج نیز در صورت طلاق می تواند بسیار مشکل ساز باشد. در بسیاری از موارد، تنها یک طرف حق حضانت را به عهده می گیرد در حالی که شخص دیگر فقط می تواند چند بار در ماه بچه های خود را ببیند.

چنین امری می تواند منجر به مشکلات روانی جدی برای افراد شود، زیرا اغلب آن ها می خواهند زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند و رشد آن ها را ببینند، اما طبق قانون خانواده اجازه انجام این کار را ندارند.

این امر نه تنها برای والدین بسیار بد است، بلکه برای بچه ها نیز عواقب بدی به همراه دارد، زیرا کودکان به هر دو والدین نیاز دارند تا از نظر عاطفی به سلامت رشد کنند.

 

طلاق ممکن است منجر به تعهدات مالی شود

در صورتی که ازدواج شما به نتیجه نرسد و مجبور به طلاق شوید، ممکن است در آینده با تعهدات مالی جدی دست و پنجه نرم کنید.

در نهایت، ممکن است در شغلی که دوستش ندارید کار کنید و مجبور شوید بخش زیادی از حقوق خود را به شریک زندگی سابق خود بدهید.

در نتیجه، ازدواج از منظر مالی نیز ریسکی بزرگ است و باید واقعاً مطمئن شوید که این خطر را به درستی درک کرده اید یا خیر تا از هرگونه پیامد مالی ناخوشایند در آینده برای شما جلوگیری شود.

جذابیت فردی ممکن است در طول زمان به شدت آسیب ببیند

به طور کلی، افراد به مرور زمان جذابیت خود را برای یکدیگر از دست خواهند داد. این نه تنها برای ازدواج، بلکه برای روابط طولانی مدت نیز صادق است.

جذابیت ممکن است در طول زمان به شدت آسیب ببیند. به طور کلی، افراد به مرور زمان جذابیت خود را برای یکدیگر از دست خواهند داد.

توجه به چنین موضوعی در ازدواج، امری بسیار مهم است، زیرا زن و شوهر باید برای حفظ و بقای عمر زندگی مشترک خود، طوری رفتار کنند که هیچ گاه برای فرد مقابل، تکراری نباشند.

آمار طلاق بسیار بالاست

نرخ طلاق بسیار بالا است، به خصوص در کشورهای غربی که در آن افراد در صورت ترک ازدواج مجبور نیستند از مجازات جدی هراس داشته باشند.

دلایل متعددی نیز وجود دارد که چرا اکثر ازدواج ها به نتیجه نمی رسند. معمولاً ترکیبی از عوامل متعدد است. با گذشت زمان، افراد شخصیت خود را در جهات مختلف توسعه می دهند.

همچنین اهداف آن ها در زندگی ممکن است برای ماندن در زندگی مشترک تغییر کند و بسیار متفاوت باشد.

برخی از افراد همچنین ممکن است بخواهند به کشورهای مختلف نقل مکان کنند در حالی که شریک زندگی آن ها می خواهد در کشور خود بماند.

همه این عوامل ممکن است منجر به طلاق شود و شما باید از این واقعیت ها آگاه باشید.

بسیاری از مردم در مورد مفهوم ازدواج، امری ساده و بدون مشکل می پندارند

یکی دیگر از مشکلات بزرگ ازدواج این است که مردم اغلب کاملاً ساده درباره ازدواج فکر می کنند و نمی دانند ازدواج در واقعیت به چه معناست.

بسیاری از افراد در سنین پایین ازدواج می کنند و نمی توانند تمام مزایا و معایب ازدواج را ببینند.

به عنوان مثال، اگر در سنین پایین توسط والدینتان مجبور به ازدواج شوید، به احتمال زیاد به آنها اعتماد خواهید کرد تا بدانند چه چیزی برای شما خوب است و ممکن است بعداً در زندگی خود در وضعیت فاجعه باری قرار بگیرید.

از این رو، بسیاری از افراد از نظر ذهنی به اندازه کافی بالغ نیستند تا تصمیم بگیرند که آیا ازدواج راه درستی است یا خیر.

دولت را وارد زندگی خود می کنید

به طور کلی، این ایده خوبی نیست که اجازه دهید دولت تصمیم بگیرد که چه اتفاقی برای ثروت شما می افتد.

در صورت طلاق، ممکن است بخش قابل توجهی از ثروت مالی خود را به شریک سابق خود از دست بدهید و ممکن است بخواهید از خود بپرسید که آیا این ریسک منطقی است یا خیر.

اگر همسرتان و شما واقعاً همدیگر را دوست دارید، ممکن است بخواهید بدون ازدواج با یکدیگر به عنوان یک زوج در کنار هم بمانید.

شما باید با خانواده همسرتان کنار بیایید

وقتی وارد ازدواج می شوید، باید با خانواده همسرتان نیز رفت و آمد داشته باشید.

در حالی که در صورت داشتن ارزش ها و تفکرات یکسان، این موضوع می تواند بسیار لذت بخش باشد. اما در صورتی که همدیگر را دوست نداشته باشید، ممکن است بسیار خسته کننده باشد.

بنابراین، قبل از ازدواج، حتماً خانواده همسرتان را بررسی کنید تا از معاشرت با افرادی که اصلاً نمی خواهید با آن ها وقت بگذرانید، خودداری کنید.

ممکن است فردیت شما آسیب ببیند

در طول ازدواج، بسیاری از افراد بخش بزرگی از شخصیت و فردیت خود را از دست می دهند. از آنجایی که مجبور هستید با شریک زندگی خود مصالحه کنید، ممکن است دیگر نتوانید خود واقعی خود را زندگی کنید.

چنین امری ممکن است منجر به ایجاد مشکلات روانی جدی شود، زیرا برای سالم ماندن، باید به شهود خود گوش دهیم و به جای اینکه همیشه خودمان را به خطر بیاندازیم و محدود کنیم، کارهایی را که واقعا دوست داریم انجام دهیم.

 

روال روزانه ممکن است شما تغییر می کند

در ازدواج، فرصت های زیادی از ما گرفته می شود، زیرا تعهدات زیادی وجود دارد که باید به آن ها رسیدگی کرد.

به عنوان مثال، باید در شغلی کار کنیم تا پول در آوریم، باید هر روز از فرزندان خود مراقبت کنیم و در این صورت زمان زیادی برای تجربه چیزهای هیجان انگیز جدید باقی نمی ماند.

این روال روزانه ممکن است برای بسیاری از افراد اصلاً رضایت بخش نباشد و به همین دلیل ازدواج ایده بدی باشد.

نتیجه گیری

ازدواج امری است که به خودی خود و در بسیاری از جوامع و فرهنگ ها پیشنهاد شده و امری پسندیده خوب نامیده می شود. مزایا و معایب ازدواج بی شمارند و در این مقاله به برخی از آن ها پرداخته شده است.

درنتجه مزایای زیادی برای آن برشمرده می شود. مزایایی مانند افزایش سطح امنیت، از نظر اجتماعی پذیرفته شدن، با یکدیگر ثروتمند شدن، در شرایط سخت زندگی از یکدیگر حمایت کردن و بسیاری از مزایای دیگر.

اما باید پذیرفت که همانند بسیاری از اتفاقات زندگی در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز همراه آن وجود دارد که به ندرت در خصوص آن صحبتی انجام می شود.

معایبی مانند سطح آزادی خود را محدود کردن، سازش های زیادی انجام دادن، در ازدواجی ناخوشایند گرفتار شدن، وابستگی به شریک زندگی خود، طلاق و تعهدات مالی، بالا بودن آمار طلاق، با خانواده همسر کنار آمدن.

با توجه به شخصیت و نوع نگاهی که شما به زندگی دارد، می توان ازدواج را امری مثبت و دارای مزایای بسیار یا امری بد و دارای معایب بسیار نامید. در این خصوص همه چیز بستگی به نوع نگاه شما و انتظار شما از این مقوله دارد.

 

 

سوالات متداول

  • معایب ازدواج چیست؟

از معایب ازدواج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح آزادی خود را محدود می کنید
  • باید سازش های زیادی انجام دهید
  • ممکن است در ازدواجی ناخوشایند گرفتار شوید
  • وابستگی به شریک زندگی خود
  • در هر صورت برای نفر در زندگی مشترک در صورت طلاق، ناراحتی بسیاری پدید می آید
  • طلاق ممکن است منجر به تعهدات مالی شود
  • آمار طلاق بسیار بالاست
  • بسیاری از مردم در مورد مفهوم ازدواج، امری ساده و بدون مشکل می پندارند
  • قوانین طلاق گاهی به ضرر جنسیت خاصی است
  • شما با ازدواج دولت را وارد زندگی خود می کنید
  • شما باید با خانواده همسرتان کنار بیایید
  • ممکن است فردیت شما آسیب ببیند
  • روال روزانه زندگی ممکن است بهم بخورد
  • مزایای ازدواج چیست؟

از مزایای بسیاری که ازدواج دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سطح امنیت در زندگی
  • از نظر اجتماعی پذیرفته شدن
  • شما می توانید با همسر خود ثروت بسازید
  • شما می توانید در شرایط سخت زندگی از یکدیگر حمایت کنید
  • در بسیاری از فرهنگ ها امری ضروری است
  • شاید بهتر می توانید رابطه خود را حفظ کنید
  • مزیت مالیاتی مربوط به ازدواج در بسیاری از کشورها وجود دارد
  • ارتباطات خانوادگی ممکن است به شغل شما کمک کند
  • به پایداری مقوله خانواده کمک می کند
  • با دغدغه های مذهبی همسو است
  • شما را از تنهایی محافظت کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *