دانستنی

چرا رهبری زنان بهتر از مردان است؟!

خصوصیات بارز رهبری زنان نسبت به مردان

همیشه بر سر موضوع برتری مردان یا زنان بحث وجود دارد. کسانی که حامی حقوق زنان می باشند ادعا می کنند که حضور زنان در بخش های مدیریتی ضعیف می باشد. اما سوال اینجاست که آیا این ادعا درست است یا خیر؟! اگر شما هم مشتاق هستید در مورد رهبری زنان اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در طی تحقیقاتی که صورت گرفته زنان در رهبری نه تنها ناتوان نیستند، بلکه توانایی آن ها نسبت به مردان بیشتر هم هست. تبعیض هایی که در جامعه برای زنان صورت گرفته باعث شده آن ها از حقوق اجتماعی خود محروم شوند. حتی در بعضی از سازمان ها زنان کارمند به اندازه مردان کار می کنند و به اندازه مردان به وظیفه شان تعهد دارند، در صورتی که حقوق آن ها کمتر از مردان است.

قدرت و توانایی رهبری زنان در اکثر زمینه ها ثابت شده است

توانایی های زنان نسبت به مدیریت مردان بسیار بیشتر و قوی تر است. در صورتی که به طور کامل از توانایی زنان استفاده نشده است. از سال های دور امور خانه را زنان مدیریت می کردند. به همین دلیل آن ها می دانند که با درآمد موجود چطور خرج کنند تا مبلغی هم به عنوان پس انداز در نظر بگیرند. این مورد در مدیریت آن ها نیز تاثیر می گذارد و باعث می شود توانایی امور مالی آن ها بسیار بالا باشد.

اکثر زنان کارمند وظایفی که در طول روز دارند را یادداشت می کنند و زمان بندی آن ها را بسیار حرفه ای انجام می دهند، در صورتی که در مردان این اتفاق برعکس رخ می دهد آن ها منتظر اتفاق می مانند تا رخ دهد و بعد چاره بیندیشند.

واقعیت این است که ویژگی های منحصر به فردی در زنان وجود دارد و همین موضوع باعث می شود نسبت به کارمندان مرد تواناتر پیش بروند. زیرا زنان در رفتار خود با همکاران ملاحظه می کنند و تلاش خود را می کنند تا با بقیه کارمندان در یک جهت پیش بروند.

جالب است بدانید که دادن انگیزه در محیط کاری از مهم ترین ویژگی هایی است که فقط بعضی از افراد این توانایی را دارند. می توان گفت که زنان این توانایی را به راحتی می توانند اجرا کنند و مورد تایید همگان نیز باشد. به همین خاطر است که بسیاری اعتقاد دارند رهبری زنان فوق العاده است.

جالب است بدانید که حس کنجکاوی زنان این انگیزه را ایجاد می کند، چون آن ها می دانند که چه موقع باید رفتاری کنند که انگیزه دهد یا برعکس رفتاری کنند که باعث ترس شود. بنابراین زنان برای انگیزه دادن به کارمندان بسیار تواناتر از مردان هستند و با راه های مختلفی آن ها را تشویق می کنند.

رهبری زنان فوق العاده است، چون آن ها به راحتی می توانند احساسات خود را مهار کنند در صورتی که این موضوع برای مردان یک ضعف محسوب می شود. لازم به ذکر است که مدیران زن این توانایی را دارند در هنگامی که کارمندان انگیزه کافی برای انجام پروژه ندارند، به راحتی با دادن انگیزه و اعتماد به نفس توانایی آن ها را بالاتر ببرند تا انجام پروژه برایشان لذت بخش باشد.

طی تحقیقاتی که روی موضوع رهبری زنان صورت گرفته است، کارمندانی که تحت رهبری زنان می باشند وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و تعهد بیشتری نسبت به کار دارند. جالب است این نکته را در مورد زنان به یاد داشته باشید که آن ها به صورت ذاتی افراد را دور خود جمع می کنند، بنابراین این خصوصیت توانایی آن ها را در مشارکت بیشتر نشان می دهد.

هنگامی زنان خوشحال هستند که نقش های مختلفی داشته باشند تا بتوانند با راه حل های مختلف آن ها را سر ذوق بیاورند. شاد بودن کارمندان انگیزه آن ها را برای انجام دادن مسئولیت خود بیشتر می کند. این ویژگی مدیران زن بسیار قابل ستایش است.

 

تمایل زنان به کار گروهی

تکنیک مردان برای کارهای گروهی خصوصیات آلفا می باشد که به درد کارهای گروهی نمی خورد. در صورتی که برای پیشرفت در هر کاری باید تیم خوبی داشته باشید. این در حالی می باشد که زنان در این مورد نیز موفق هستند و تمایل آن ها به کار گروهی و اشتراک گذاشتن نظرات تمایل خاصی دارند. هنگامی که کار گروهی را می خواهند آغاز کنند راه هایی را پیشنهاد می دهند تا به نفع همه کارمندان باشد.

رهبری زنان طوری است که در مواجه با موانع می دانند باید چه رفتاری کنند تا به موفقیت در کسب و کار خود دست پیدا کنند. زنان تبعیض های فراوانی را تحمل کرده اند، ولی همچنان خواسته خود را اجرا کرده اند و در بیشتر مواقع نیز با وجود کسری ها موفق شده اند.

مردان این حس بیگانه را نمی توانند درک کنند، زیرا از ابتدای کودکی آن ها دیده شده اند و تلاشی برای اثبات خود نکرده اند. در صورتی که زنان همیشه در تلاش بوده اند تا با رفع موانعی که بر سر راهشان بوده، خودشان را اثبات کنند و به خواسته خود برسند. همین موضوع رهبری زنان را قوی تر می کند که برای رسیدن به اهداف و موفقیت در کسب و کار خود از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنند.

پایبندی بیشتر زنان به اصول اخلاق کاری

جالب است در مورد رهبری زنان این نکته را یادآور شوم که آن ها نسبت به مردان به اخلاق کسب و کار پایبندتر هستند. در اکثر مواقع اخلاق کاری مردان فقط در محیط کاری می باشد، در صورتی که زنان این اخلاق را در محیط غیر کاری نیز رعایت می کنند تا حق دیگران ضایع نشود و عدالت در مورد همه به صورت یکسان اتفاق بیفتد.

لازم به ذکر است که دلیل آن احساس گناهی می باشد که آن ها در برابر کوچکترین اشتباهی از خود نشان می دهند. بنابراین در هر سازمانی که اخلاق حرف اول را می زند، زنان می توانند آن را به راحتی مدیریت کنند. زیرا مسئولیت پذیری بیشتری نیز نسبت به مردان دارند و همین عامل موفقیت سازمان می شود.

زنان صبر و حوصله بیشتری دارند

از مهم ترین ویژگی رهبری زنان در سازمان ها این است که آن ها صبر فراوانی نسبت به مردان دارند. زنان در اکثر وقت ها با دقت بیشتر و حوصله بیشتری تصمیم می گیرند. آن ها به خوبی می دانند که تصمیمات فوری باعث پیشرفتشان نمی شود.

برای تصمیمات مهم زنان وقت زیادی را صرف می کنند تا تمام عواقب کار را در نظر بگیرند. رهبری زنان در اکثر مواقع بدون استرس است زیرا آن ها این توانایی را دارند که بر استرس خود غلبه کنند و بدون هیچ تاثیری موقعیت را مدیریت کنند.

زنان ممکن است نسبت به مردان بیشتر صحبت کنند ولی بدون فکر حرفی را نمی زنند و همیشه در صحبت های آن ها معنای خاصی وجود دارد. این توانایی از ویژگی های اساسی رهبری زنان محسوب می شود. زیرا آن ها کارهایی که می خواهند انجام دهند را به راحتی بیان می کنند و سپس علت های آن را به اثبات می رسانند.

زنان شنونده خوبی هستند

از دیگر ویژگی های رهبری زنان این است که آن ها شنونده خوبی هستند. آن ها این موضوع را درک کرده اند که خداوند به انسان دو گوش داده است. زیرا زنان در ارتباط با مشتری یا کارمندان شنونده خوبی هستند مدیریت آن ها نیز قوی تر به نظر می رسد.

جالب است بدانید که زنان در رفتارشان حمایت بیشتری را نسبت به مردان نشان می دهند. روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که حس مادری در زنان باعث به وجود آمدن این حس می شود. آن ها مهربانی و حمایت را به طور ذاتی در درون خود دارند و همین موضوع باعث می شود کارمندان تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط داشته باشند.

در مورد رهبری زنان عقاید بسیار منفی وجود دارد و آن ها برای رسیدن به مدیریت راه پر فراز و نشیبی را باید تجربه کنند. زنان در مدیریت توانایی های فوق العاده ای دارند و در معدود پست های مدیریتی که قرار گرفته اند بسیار موفق عمل کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *