دانستنی

چگونه از تأکیدات مثبت جهت رهایی از استرس استفاده کنیم

تأکیدهای مثبت یک ابزار فوق العاده برای دوباره برنامه ریزی کردن ذهن ناخودآگاهتان از تفکر منفی به تفکر مثبت هستند. ایده این است که جملات مثبتی از آن چه دوست دارید برایتان رخ دهد ایجاد کنید و آنها را آنقدر تکرار کنید طوری که به بخشی از روش فکر کردن و نگاه کردن شما به دنیا تبدیل شوند.

تأکیدات مثبت به همان روشی عمل می کنند که منفی صحبت کردن درباره ی خود عمل می کند منتهی این روش برای شما سود و منفعت دارد.

نکاتی در مورد نوشتن تأکیدات مثبت فردی

شما می توانید از دستورالعمل های زیر برای ایجاد مجموعه ای از جملات مثبت در مورد خودتان به منظور کاهش استرس، تغییر طرز فرکتان و باانگیزه باقی ماندن استفاده کنید.

  • به نیات خود نگاه کنید. به آن چه که در زندگی خود می خواهید خلق کنید، بیندیشید. این بدین معنی است که نگاهی به انتهای اعمال و رفتارها، نگرش های خود بیاندازید و ویژگی ها و خصوصیاتی که دوست دارید در خودتان ایجاد کنید را ببینید. آیا دوست دارید که آرامش بیشتری داشته باشید؟ آیا دوست دارید عادت ها و سبک زندگی سالم تری را تمرین کنید؟ آیا دوست دارید دوستان حامی بیشتری داشته باشید؟ شما ممکن است مایل باشید یک یادداشت روزانه داشته باشید و طوفان ذهنی ( brainstorm ) ای داشته باشید تا بدانید که چه چیزی برای شما مهم است و به قلبتان برای آن چیزی که می خواهید در زندگی خودتان ایجاد کنید، رجوع کنید.
  • جملات را بسازید. زمانی که متوجه شدید چه هدف و ایده ای دارید، سعی کنید که آن ایده را به صورت جملات ساده ای بسیازیدکه بازتاب دهنده ی واقعی از آن چه که می خواهید ایجاد کنید باشد. جملات را طوری بیان کنید که از قبل درست هستند، نه این که دوست داشته باشید درست باشد. برای مثال، تأکید، (( من حس آرامش بیشتری هر روز دارم )) بهتر از، (( می خواهم حس آرامش بیشتری داشته باشم )) خواهد بود. این به این دلیل است که شما در حال برنامه ریزی دوباره ذهن ناخودآگاهتان هستید. برای ایمان پیدا کردن به این جملات و این که آنها در حال تجلی یافتن در واقعیت هستند. شما در حال تلاش برای خواستن چیزی نیستید، شما در حال ایجاد کردن آن هستید.
  • مطمئن شوید که آنها مثبت هستند. زمانی که تأکیدات مثبت ایجاد می کنید، مطمئن شوید که آنها مثبت هستند. این به این معنی است که تأکیدات مثبت باید دربردارنده آن چیزی که می خواهید ببینید و تجربه کنید و نه آن چیزی که دوست ندارید ببینید و تجربه کنید، باشد. برای مثال، بجای گفتن، (( نمی خواهم استرس داشته باشم ))، یا حتی، (( استرس در خودم را متوقف کرده ام ))، از، (( احساس آرامش دارم )) استفاده کنید. گاهی اوقات ذهن شما منفی نیست و تنها مفهوم منفی را شنیده است، (( استرس ))، که می تواند سبب جلوگیری و مانع شما گردد.
  • آنها را واقع بینانه جلوه دهید. ذهن ناخودآگاه شما می تواند از تأکیدات مثبتی که باعث افزایش و گسترش دیدگاهتان می شود سود ببرد، اما این تأکیدات نباید خیلی غیرقابل دستیابی باشند، (( داوری با قضاوت درونی ( inner judge ) )) وارد عمل شده و باعث منفی شدن تأکیدات می شود. مطمئن شوید که تأکیداتی که دارید ایجاد می کنید واقع بینانه اما در عین حال امیدوارانه باشند تا آنها برای شما تأثیر و کارکرد داشته باشند. برای مثال، تأکیدهایی مانند، (( هر روز، به هر طریق، من بهتر و قوی تر می شوم )) ممکن است حسی مانند زیاده روی یا اغراق بیش از حد را ایجاد کند، و ذهن ناخودآگاه شما ممکن است تلاش کند که متفاوت باشد. البته، (( من از اشتباهاتم درس می گیرم )) یا (( من شکرگذار و سپاسگذار هر آنچه که در زندگی دارم هستم )) ممکن است حس واقعی بودن بیشتری را برای ذهن ناخودآگاهتان ایجاد کند. امتحان کنید و ببینید چه حس هایی برای شما درست است.
  • از افراد دیگر الهام بگیرید. اگر دوست دارید برخی ایده ها برای تأکیدات طراحی شده جهت کاهش استرس از طریق افزایش افکار آرامش بخش، حس امنیت، و افزایش حس عزت نفس قدرتمندتری داشته باشید، را بدست آورید، تأکیدات نوشته شده به توسط دیگران را بررسی کنید. برخی از آنها خیلی ساده یادآوری می کنند، (( از امروز خودم در حال لذت بردن هستم )) و (( من می توانم تمام موانع سرراهم را بردارم )).

نکاتی برای اظهارات یا تأکیدات مثبت در زندگی شما

زمانی که مجموعه ای از جملاتتان را کنار هم می گذارید، در اینجا برخی از روش ها برای معرفی این تأکیدات در زندگی شما آورده شده است:

  • تکرار. احتمالا رایج ترین روش برای مهار قدرت تأکیدات تکرار مداوم و روزمره آنها برای خودتان است. تکرار چندین باره ذهنی آنها در صبح و بعدازظهر می تواند مفید باشد; تکرار آنها با صدای بلند حتی موثرتر است زیرا از این طر یق می توانید آنها را واضح تر بشنوید.
  • خودتان ضبط کنید. شما می توانید تکرار کردن تأکیدات مثبت خودتان را صبط کنید و هنگام رانندگی، یا در هنگام خواندن صبح یا انجام دیگر فعالیت هایتان دوباره به آنها گوش کنید. با یک تن صدای آرام صحبت کنید، احتمالا همراه با یک موسیقی ملایم در پس زمینه، و البته شما برای مواقع نیاز صدای خودتان را ضبط می کنید.
  • از post-Its استفاده کنید. یک روش جالب استفاده از تأکیدات قرار دادن آنها در post-its ( ورقه های کوچک به صورت فلش کارت ) است که می توانید آن را در هرجای خانه خودتان ( برروی یخچال، برروی آینه حمام و دیگر مکان هایی که آنها را مشاهده خواهید کرد ) جهت دادن پیام های مثبت به خودتان در طول روز قرار دهید. این تکنیک می تواند به تنهایی موثر باشد یا می تواند همراه با دیگر تکنیک های تأکید مانند یک تقویت ( reinforcement ) استفاده قرار گیرد.
  • خود هیپنوتیزم. برای افزایش واقعی یا حقیقی تأثیر تأکیدات، شما می توانید آنها را با استفاده از خود هیچنوتیزم انجام دهید. این روشی است که بسیار سریع تر از تکرار کردن تأکیدات در حالت هوشیاری شما می تواند برای وارد کردن تأکیدات به ذهن ناخودآگاه شما استفاده شود.

در حالی که تمام تأکیدات مثبت مفید نیستند ( اگر خیلی در مورد آنها غیرواقع بینانه باشید، ذهن ما ممکن است برضد آنها عمل کند ) اغلب آنها می توانند به شما کمک کنند که ساختار ذهنی بهتری برای ساختن یک زندگی پایدار ولذت بخش داشته باشید. این برای سرمایه گذاری نسبتا کم در زمان بسیار سودمند است. و از همه مهم تر و بهتر، آنها جالب و سرگرم کننده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *