دانستنی

اهمیت قیمت گذاری در فروش اینترنتی

اهمیت قیمت گذاری در فروش اینترنتی

نقش و اهمیت قیمت گذاری در فروش اینترنتی به اندازه ای است که برخی سایتها به عنوان استراتژی کاری به آن نگاه می کنند. به اعتقاد کارشناسان بازاریابی اینترنتی ، قیمت گذاری و چگونه اجرای آن می تواند از سوی مدیران به عنوان یک سیاست کاری تاثیرگذار مدنظر باشد . بیشتر کاربران به دنبال کالاهای ارزان قیمت هستند ، شما به مدیر فروشگاه باید برای اینها برنامه ای داشته باشید.

یک کسب و کار اینترنتی زمانی موفق است که همه جوانب بازار را بررسی کرده و با توجه به  آن اقدام کند لذا یکی از عوامل موثر ، قیمت گذاری مناسب بر روی کالا و محصولات است تا مشتری بیشتری جذب شود به دلیل اهمیت بالا ، در سایت پول یابی قصد دارم تا نقش قیمت گذاری در فروش اینترنتی و بقای یک کسب و کار اینترنتی را بررسی کنم . همراه ما باشید.

اهمیت قیمت گذاری در فروش اینترنتی

اگر صاحب یک فروشگاه و یا کسب و کار اینترنتی هستید به نوع خرید مشتریان باید توجه خاص کنیید حتما مشاهده کرده اید که اجناس و محصولات ارزان ، بهتر و بیشتر از کالاهای گرانقیمت به فروش می رود. این یک پدیده عادی در تمام دنیا است که مشتری به دنبال جنس ارزانتر برود و در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی این قضیه بیشتر روی می دهد.

ندانستن و یا عدم دقت به این موضوع ساده ولی مهم ، چه بسا که کسب و کارها را با چالش جدی مواجه کند. گاهی فروشگاهی محصولات و خدمات بسیار مرغوب و درجه یک دارد ولی آن مقدار فروشی که انتظار دارد محقق نمی شود ، شاید دلایل فروش کم ، طراحی نامناسب فروشگاه ، چینش بد محصولات ، اشکال در معرفی درست کالا، سختی در فرایند خرید و… باشد و شاید هم یکی از دلایل قیمت نامناسب کالاها باشد .

برای رفع برخی مشکلات ، لازم است تا مدیران کسب و کارهای آنلاین یک استراتژی و برنامه خوب جهت قیمت گذاری محصولات اتخاذ کنند رعایت این اصول موجب افزایش فروش و کسب درآمد بالای اینترنتی می شود که مهم ترین آنها عبارتند از:

۱- داشتن تنوع قیمت ها

نباید که همه محصولات فروشگاه از یک قیمت ثابت و بالا برخوردار باشند. فروشگاه اینترنتی برای موفقیت، باید همه رده های قیمتی کالا و خدمات را رعایت کند. مشتریان با هدفها و هزینه های متفاوت وارد فروشگاه می شوند لذا برای جلب رضایت همه سلیقه ها باید تنوع داشت.

معمولا بیشتر فروش ها مربوط به محصولات ارزان قیمت تا متوسط می باشد و محصولات گرانقیمت فروش کمتر و پایین تری دارند و این کاملا طبیعی است اکثر انسان ها دوست دارند ارزان خرید کنند. اما مدیران فروشگاهها باید تنوع قیمتی را با رعایت اصول و توصیه های زیر رعایت کنند. (برای اطلاع از شیوه فروش محصولات گرانقیمت به مقاله : فروش محصولات و خدمات گرانقیمت نگاه کنید.)

مدیران فروشگاهها اینترنتی با اتخاذ برخی ایده های ساده و تا حدودی بدیهی در قیمت گذاری کالاها و خدمات، ضمن افزایش فروش ، می توانند کسب و کار خود توسعه دهند.
توصیه ها برای تنوع قیمت محصولات :

– برخی محصولات دردسرساز بوده لذا سعی کنید تا آنها را با قیمت پایین تر بفروشید چون اگر محصولات دردسر ساز را هم قیمت محصولات مشابه قیمت گذاری کنید فروش نخواهند رفت.

– زمانی که مشتریان به بررسی یک محصول می پردازند در کنارش یک محصول مشابه با قیمت ارزان تر را هم پیشنهاد دهید این کار فروش شما را بیشتر می کند.

– تنوع قیمت را با رعایت اصول سوددهی انتخاب کنید و بدون هدف ، قیمت محصولات را کم نکنید چون موجب ضرردهی شما در بلندمدت می شود

–  تعداد مشتری مهم است ولی مهم تر از آن بقای کسب و کار اینترنتی شما است به منظور حفظ کسب و کار، سود منصفانه را مدنظر داشته باشید

– در تولید محصولاتی که فروششان کم و با دردسر است دقت کنید و بیش از اندازه در انبار نگه ندارید .

– تغییر قیمت ها را بر اساس اصول و بررسی بازار انجام دهید و از افراط و تفریط در این موضوع پرهیز کنید .

۲- انتخاب یک محصول و خدمات ارزان با هدف جذب کاربران

گاهی لازم است یکی از محصولات و خدمات خود را با هدف جذب کاربران بیشتر و یا افزایش ترافیک سایت و نیز فروش بیشتر، ارزان تر از دیگران عرضه کنید و انتظار سود چندانی از فروش آن نداشته باشید. این کار در ظاهر سود چندانی ندارد ولی واقعیت این است که گاهی طعمه قرار دادن یک محصول برای فروش سایر محصولات، تاثیر گذار است.

کاربران زمانی که برای خرید آن محصول می آیند ممکن است محصولات دیگر شما را هم بخرند. این استراتژی در بسیاری از فروشگاهها رعایت می شود و اتفاقا جواب خوبی هم داده است. مدیران فروشگاه از سود فروش یکی از محصولات صرفنظر می کنند تا با جذب کاربران و فروش دیگر محصولات ، آن را جبران کنند.

۳- امتیاز ارسال رایگان محصول در مقابل خریدهای معین

ارسال محصولات به صورت پست و یا با پیک موتوری، هزینه های جانبی فروشگاه محسوب می شود که مشتری بعد از خرید و یا حین سفارش باید آن را بپردازد زمانی که کسب و کارهای اینترنتی رشد می کنند با احتساب قیمت متوسط کالاها برخی امتیازات را به خریدار می دهند که عبارتند از

– در ازای تعداد خریدی معین و یا بیشتر، فرضا بیش از سه یا چهار کالا و یا خرید مبالغی خاص مثلا بیش از ۱۲۰ هزار تومان به بالا ، مشمول ارسال رایگان محصول شده و بابت این موضوع تخفیف می گیرد.

– گاهی در ازای دو یا سه خرید از فروشگاه ، یک محصول خاص و کوچک به عنوان هدیه به مشتریان داده می شود .

رعایت این اصول ، فروش محصولات را بسیار بالا می برد منتهی در محاسبه هدیه و یا ارسال رایگان ، باید قیمت متوسط محصولات را در نظر داشت تا در درازمدت موجب ضرر و زیان فروشگاه نشود.

۴- نمایش کالا و محصولات مشابه

زمانی که کاربران و مشتریان در حال مشاهده محصولات و خدمات هستند شاید فرصت نداشته باشند تمام سایت را بگردند برای همین توصیه می شود، در زمان مشاهده یک محصول، محصولات مشابه و یا کاربرپسند و محبوب، با قیمت های متفاوت هم نمایش داده شود شاید مشتری با این شیوه، ترغیب شود آنها را بخرد.

بهتر است که محصولات مشابه با تخفیف های هوشمندانه هم نمایش داده شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. شیوه اجرا ونمایش این نوع محصولات در فروشگاه بسیار ساده است و کافیست تا این امکانات را در فروشگاه تعریف کنید و زمانی که کاربر برای مشاهده محصولی وارد شد این امکانات برایش فهرست وار نمایش داده شود.

۵- اهمیت کوپن های تخفیف دار در افزایش فروش

هیچ گاه نباید از اشتیاق کاربران به خرید محصولات و خدماتی که تخفیف دارند غافل شد . این تخفیف ها باید به صورت کوپن های زمان دار و به بهانه های مختلف به کاربران ارائه شود مثلا به مناسبت جشن های ملی و اعیاد مذهبی و یا اتفاق خاص در فروشگاه و یا ارائه سرویس ویژه و… پیشنهاد شود. این کوپن های زمان دار کاربران را تشویق می کند تا قبل از اتمام زمان کوپن، اقدام به خرید محصولات کنند.

این استراتژی در افزایش فروش اینترنتی بسیار موثر بوده و حتی باعث نجات برخی کسب و کارهای آنلاین شده است. توصیه می شود مدیران فروشگاهها در این زمان برخی تمهیدات را لحاظ کنند مثلا برای رهایی از محصولات کم فروش و دردسر ساز آنها را با قیمت پایین تر عرضه کنند و برخی از محصولات مرغوب را افزایش قیمت دهند این کار موجب رها شدن از این محصولات دردسر ساز هم می شود.

می توانید با دادن آگهی در سایت ، ارسال ایمیل و یا ارسال پیامک ،کاربران را از وجود کوپن های تخفیف دار مطلع کنید.

سخن پایانی نقش قیمت گذاری در فروش اینترنتی

مجموعه این استراتژی ها که بسیاری از آنها از سوی فروشگاههای بزرگ اینترنتی رعایت می شود موجب افزایش فروش اینترنتی و کسب درآمد بالا می شود. اتخاذ این شیوه های ساده این حس خوب را به مشتری می دهد که خریدش از فروشگاه اینترنتی شما همراه با سود زیاد بوده و منفعت زیادی نصیبش کرده است. ضمن اینکه با افزایش فروش ، شما هم سود بیشتری خواهید داشت.

برخی کارها و اقدامات به نظر ساده و پیش پا افتاده می رسد ولی تاثیر زیادی در کسب درآمد بالای اینترنتی دارد. رعایت این ایده ها و راهکارهای ساده ، در درازمدت هم موجب شهرت فروشگاه شما در بین مشتریان به عنوان فروشگاه منصف با قیمت های ارزان خواهد شد که همواره جشنواره تغییر قیمت ها دارد و این موضوع موجب شهرت کسب و کار شما در اینترنت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *