دانستنی

شبکه اجتماعی چیست؟ شبکه‌های اجتماعی، چه تاثیراتی بر زندگی روزمره ما گذاشته است؟

شبکه اجتماعی چیست؟ شبکه‌های اجتماعی، چه تاثیراتی بر زندگی روزمره ما گذاشته است؟

در همین دو ثانیه‌ای که مشغول خواندن تیتر این مقاله از پونیشا بودید، حدود ۱۸۶ هزار ویدیو در شبکه اجتماعی یوتیوب دیده، ۱۹ هزار توییت در توییتر نوشته و ۲ هزار پست در اینستاگرام آپلود شد!

به گزارش یکتانت، در سال ۲۰۲۱ تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان به ۴٫۲۰ میلیارد نفر رسیده است؛ یعنی بیش از نیمی از مردم جهان! اما چرا شبکه‌های اجتماعی این روزها تا این حد محبوب دل فعالان فضای مجازی هستند؟ یا حتی بیایید کمی عمیق‌تر این مسئله را بررسی کنیم؛ اصلاً شبکه اجتماعی چیست، انواع شبکه های اجتماعی کدامند و تأثیر شبکه‌های اجتماعی در زندگی مدرن و کسب‌وکارها چگونه است؟

این مطلب از پونیشا، یک راهنمای جامع برای آشنایی با بهترین شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را تا انتها مطالعه کنید.

شبکه‌ اجتماعی چیست؟ از ظهور تا انقلاب

واژه‌نامه Merriam-Webster  شبکه‌ اجتماعی را اینگونه توصیف می‌کند: «شبکه‌های اجتماعی اشکالی از ارتباطات الکترونیکی هستند که از طریق آن‌ها کاربران، جوامع آنلاینی را برای به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات، ایده‌ها، پیام‌های شخصی و سایر محتواها (مانند ویدیوها و تصاویر) ایجاد می‌کنند.»

اگر سن و سالتان کمی بیشتر از یک دهه باشد، احتمالاً روزهای خوب معاشرت‌های حضوری و محدودیت کاربرد تلفن‌های همراه به تماس و پیامک را به‌خاطر می‌آورید.

اما با ظهور تکنولوژی‌های جدید در دهه‌ اخیر، تقریباً مفهوم هر عملی دستخوش تغییر شد. آلبوم‌های عکس به پست‌های اینستاگرامی تبدیل شدند؛ صفحات طویل و حوصله‌سربر آگهی‌های استخدامی روزنامه، جای خود را به هشتگ‌های کاریابی در لینکدین دادند؛ ورق‌زدن کاتالوگ‌های هنری و قدم‌زدن در موزه‎‌ها با اسکرول‌کردن صفحه Feed پینترست جایگزین شدند؛ دید و بازدیدها جای خود را به تماس‌های ویدیویی دادند و از همه مهم‌تر، معاشرت‌ها به واتس اپ، تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی پیام رسان محدود شدند.

این انقلاب ارتباطی، شاید با ظهور شبکه‌های دیجیتال اولیه مانند ARPANET (در سال ۱۹۶۹) و Friendster (در سال ۲۰۰۱) شروع شد. اما بدون شک، با معرفی شبکه اجتماعی فیسبوک در سال ۲۰۰۴، به اوج خود رسید. به‌طوری که مرکز تحقیقات PEW ادعا می‌کند تنها یک سال پس از معرفی فیسبوک، ۵ درصد از بزرگسالان آمریکا، عضو شبکه‌های اجتماعی شدند؛ آماری بی‌نظیر تا آن زمانی که شاید خیلی‌ها نمی‌دانستند شبکه اجتماعی چیست!

در حالی که Social Mediaها ابتدا به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده به میدان آمدند، با مرور زمان، به یک سرگرمی مورد علاقه برای همه گروه‌های سنی تبدیل شدند. اما چگونه یک سرگرمی به‌ظاهر بی‌ضرر، این روزها به یک «اعتیاد» نگران‌کننده تبدیل شده است؟

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۷ از مجله بین‌المللی Technology in Society، بیش از ۲۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان از اعتیاد به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی رنج می‌برند. با توجه به افزایش قابل توجه استفاده از رسانه‌های اجتماعی از سال ۲۰۱۷ تا کنون، احتمالاً تعداد افراد بسیار بیشتری در حال حاضر به اعتیاد دیجیتالی مبتلا هستند.

این آمار و ارقام زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بیشترین میزان حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی، نه مربوط به کشورهای غربی، بلکه برای ۶ کشور امارات (۹۹ درصد)، کره جنوبی (۸۹٫۳ درصد)، تایوان (۸۸٫۱ درصد) هلند و مالزی (۸۸ درصد) و هنگ کنگ (۸۵ درصد) است. یعنی ۵ کشور آسیایی از میان ۶ کشور با بیشترین تعداد کاربر در جهان!

اگرچه آمار دقیقی از کاربران شبکه اجتماعی ایران در فضای مجازی وجود ندارد، اما شرایط ما هم چندان خوشبینانه‌تر از همسایه‌های آسیاییمان نخواهد بود.

اما چرا اینقدر نگران کاربران فعال در سوشال مدیاها هستیم؟ کمی صبر کنید تا پاسخ این سؤال را هم بخوانید!

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با ترشح دوپامین در مغز، سبب علاقه بیشتر کاربران به گشت‌وگذار در این فضا می‌شود. به همین دلیل مانند یک معتاد واقعی، دوست داریم بیشتر فعالیت کنیم، بیشتر دیده شویم و بیشتر مورد تأیید مخاطبانمان قرار بگیریم.

آیا شما هم یک «معتاد دیجیتالی» هستید؟

عموماً اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی شواهد علمی ندارد. با این حال در ادامه با چند فاکتور این اعتیاد مدرن آشنا می‌شویم.

  • گاهی به شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کنید یا برای استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنید؟
  • آیا مایل به استفاده بیشتر و بیشتر از سوشال مدیاها هستید؟
  • آیا از رسانه‌های اجتماعی برای فراموش‌کردن مشکلات شخصی خود استفاده می‌کنید؟
  • آیا اغلب سعی می‌کنید استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در طول روز کاهش دهید اما موفق نمی‌شوید؟
  • اگر نتوانید از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید، بی‌قرار یا کلافه می‌شوید؟
  • آیا استفاده شما از شبکه‌های اجتماعی تا جایی است که تأثیر منفی آن را بر شغل یا تحصیلات خود احساس می‌کنید؟

اگر به بیش از ۳ مورد از گزینه‌های بالا پاسخ «بله» داده‌اید، تبریک می‌گوییم؛ به جمع معتادان دیجیتالی خوش آمده‌اید!

اما تأثیر شبکه‌های اجتماعی در زندگی مدرن، به اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود! در کنار معایب بزرگ شبکه‌های اجتماعی، مزایای استفاده از این فضای نوظهور نیز می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا با تأثیر شبکه‌های اجتماعی در زندگی مدرن بیشتر آشنا شویم.

تاثیر شبکه های اجتماعی در زندگی مدرن

مقاله اخیر IAS Insider (لیدر جهانی علوم تکنولوژی و دیجیتال) درباره نحوه حضور کاربران در فضای مجازی می‌گوید: «تنها فعالیت کاربران در شبکه‌های مجازی، ورود و گشت‌وگذار در آن‌ نیست. آن‌ها نام پلتفرم‌ها، محل زندگیشان، آنچه که دوست دارند و می‌شناسند را می‌گویند. کاربران امروزی فضای دیجیتال، به دلخواه خودشان به‌کمک بازاریاب‌ها می‌آیند و واضح‌ترین تصویری را که آن‌ها برای هدف قراردادن مصرف‌کنندگان خاص نیاز دارند، ترسیم می‌کنند.»

پس از گسترش شبکه‌های اجتماعی، توانایی دسترسی به مصرف‌کنندگان، آن هم با دانستن اطلاعات و علایق دقیق آن‌ها افزایش یافت. متخصصان بازاریابی هم این فضا را غنیمت شمردند و با علم به این که محتوا چیست و چگونه می‌تواند در فضای مجازی موثر باشد، و به‌سرعت، خود را با بازار جدید وفق دادند.

امروزه با نفوذ سوشال مدیا در زندگی روزمره، تقریباً در هر لحظه در معرض تبلیغات هستیم و این مهم‌ترین تأثیر شبکه‌های اجتماعی در زندگی مدرن است. پس تفاوتی ندارد درحال لایک‌کردن عکس‌های سفر اخیر دوستتان باشید یا به صحبت‌های یک اینفلوئنسر جوان گوش دهید؛ تبلیغات در کمین شما هستند!

تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو؛ زمین بازی جدید کسب‌وکارها!

آیا فعالیت در سوشال مدیا بر سئو (SEO) تأثیر دارد؟ پاسخ یک بله قطعی است. چنانچه هنوز با خدمات سئو آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله ما با عنوان سئو چیست را مطالعه کنید.

شاید در نگاه اول، تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی سئو، به اندازه «هیچ» به‌نظر برسد. با این حال، در این بخش از مقاله «شبکه اجتماعی چیست؟» متوجه می‌شویم این تأثیرات کوچک اما پنهان، تا چه اندازه می‌توانند زمین بازی را برای صاحبان کسب‌وکارهای مختلف تغییر دهند!

افزایش ترافیک سایت

ترافیک همیشه به‌عنوان یکی از عوامل اصلی رتبه‌بندی سایت مورد توجه بوده است. اگر هنوز از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری محتوای خود استفاده نمی‌کنید، بدانید که فرصت بزرگی را از دست داده‌اید. شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای به اشتراک‌گذاشتن هر نوع محتوایی هستند که در قسمت وبلاگ یا فروشگاه وبسایتتان تولید می‌کنید.

مشاهده پروفایل شبکه‌های اجتماعی در SERP

حتماً برای شما هم پیش آمده است که با جستجوی نام خود یا دوستانتان، پروفایل صفحات مجازی مانند فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام و صفحات فعال دیگر را در صفحه نتایج گوگل یا SERP مشاهده کنید.

ساخت پروفایل‌ در شبکه‌های اجتماعی مختلف و بهینه‌سازی و فعالیت در آن‌ها، امکان دیده‌شدن در موتور جستجوی گوگل و جذب ترافیک سایت را افزایش می‌دهد.

اسامی صحیح و به‌یادماندنی، پروفایل‌های فعال و تولید محتوای جذاب و متناسب با بستر اجتماعی، یک راه ساده برای بهبود سئو خواهد بود.

به‌دست آوردن بک لینک‌های بیشتر

شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی، به سایت خود لینک دهید. بک لینک‌ها به موتورهای جستجو نشان می‌دهند دیگران آنچنان محتوای وب سایت شما را ارزشمند می‌دانند که حاضرند از آن به‌عنوان مرجع یا رفرنس یاد کنند. در نهایت اگر محتوای شما از نظر گوگل برای کاربران مفید به‌نظر برسد، قطعا می‌تواند جایگاه بالاتری در صفحه نتایج کسب کند.

با افزایش بک لینک صفحاتتان نه تنها بستر مناسبی برای تبلیغ و برندینگ خودتان خواهید داشت، بلکه به‌واسطه لینک‌های معتبر و متعدد، عزیزِ دل گوگل نیز خواهید شد!

کسب جایگاه در اشکال متنوع

یکی از جالب‌ترین تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر سئو، دیده‌شدن به روش‌های غیر معمول است. با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل، رفع نیاز مخاطب اولویت گوگل و تولیدکنندگان محتوا در این موتور جستجو شده است. به همین دلیل، مثلاً برای یک کوئری مانند «آموزش پارک دوبل» دیگر نه یک مقاله، بلکه یک ویدیوی آموزشی ساده اما کاربردی در صدر صفحه نتایج قرار می‌گیرد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند این جایگاه نخست را متعلق به ما کند. مثلاً با تولید ویدیو در یوتیوب و آپارات یا انتشار تصویر در پینترست، به‌راحتی می‌توانید دیده شوید و ورودی ارگانیک بالایی داشته باشید.

جالب است بدانید گوگل به‌تازگی اعلام کرده است که به‌زودی اقدام به ایندکس محتواهای منتشرشده در اینستاگرام نیز خواهد کرد! پس مطمئن باشید در آینده‌ای نه‌چندان دور، کوچک‌ترین فعالیت شما از چشم گوگل دور نخواهد ماند. پس از همین حالا بهتر است با الگوریتم های اینستاگرام آشنا شوید.

اعتمادسازی برای برند و کسب جایگاه در سئوی محلی، می‌تواند از دیگر تأثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی بر سئو باشد.

Social Media Communication World Map Concept Internet Network Connection

اهمیت شبکه های اجتماعی برای کسب و کار ها

شاید شما نیز از صاحبان مشاغلی باشید که می‌خواهند بدانند آیا شبکه‌های اجتماعی در راه اندازی کسب و کار اینترنتی، فروش و سود‌آوری آن‌ها تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر؟

از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید در بخش‌های زیر برای زیر و رو کردن کسب‌و‌کارتان استفاده کنید:

  • ایجاد یک فروشگاه آنلاین در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام
  • جذب مشتری از طریق طراحی پست و استوری اینستاگرام به صورت حرفه‌ای
  • پیداکردن نیروی متخصص برای بهبود ساختار‌های کسب‌و‌کارتان از طریق این شبکه‌ها
  • ایجاد یک راه‌ ارتباطی قوی میان مشتری و شما به‌عنوان فروشنده از طریق استخدام ادمین اینستاگرام
  • و…

معرفی برترین شبکه های اجتماعی در ایران و خارج از ایران

به گزارش نوین هاب، پلتفرم ایرانی آنالیز شبکه‌های اجتماعی، واتس اپ با ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر ایرانی، در صدر لیست محبوب‌ترین یا حداقل پراستفاده‌ترین شبکه اجتماعی در ایران قرار دارد. در رتبه دوم، پیامرسان تلگرام با ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار کاربر ایرانی است که با وجود فیلترینگ و محدودیت‌های اعمال‌شده برای آن، همچنان اپلیکیشن محبوب کاربران برای ایجاد ارتباط، خرید و فروش، پرکردن اوقات فراغت و حتی شنیدن موسیقی است.

با یک اختلاف جزئی، اینستاگرام در رتبه سوم این رقابت تنگاتنگ قرار دارد. Instagram با ۴۴ میلیون کاربر ایرانی فعال، یکی از مهم‌ترین بسترهای کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران محسوب می‌شود. چه کسب‌وکار شما ارائه یک محصول باشد و چه یک خدمت یا حتی آموزش، اینستاگرام با قابلیت‌های مختلف خود، بهترین فضا برای تبلیغات و فعالیت را برای شما فراهم کرده است.

لینکدین، توییتر، فیسبوک، آپارات، یوتیوب، تامبلر، گپ، پینترست و تعدادی از شبکه های اجتماعی ایرانی، از دیگر پلتفرم‌های آنلاینی هستند که این روزها بیش از قبل مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته‌اند.

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در خارج از ایران

جالب است بدانید وضعیت شهرت و محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در خارج از ایران کمی متفاوت است.

برخلاف ایران، فیس بوک قهرمان رقابت‌های سنگین وزن‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در جهان است! در حال حاضر، فیس بوک دارای ۲٫۷۴ میلیارد کاربر فعال است که این عدد به‌صورت لحظه‌ای (۶ کاربر جدید در هر ثانیه) درحال افزایش است.

نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۵ از کاربران ۱۸ الی ۳۲ ساله فیسبوک نشان داد که این وبسایت به‌عنوان وبسایت موردعلاقه ۵۸ درصد از آن‌ها معرفی شده است. اما در چند سال اخیر، سوشال مدیاهای نوظهور مانند اینستاگرام و تیک تاک، این آمار جذاب را از دست Facebook ربودند؛ به‌طوری که در سال ۲۰۲۰ این عدد به ۳۲ درصد کاهش یافت.

می‌توانیم با قطعیت بگوییم بزرگترین مقصر این کاهش محبوبیت، اینستاگرام است. شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو‌یی که در همین بازه زمانی، سهم خود را از این جمعیت از ۱۵ درصد به ۲۷ درصد افزایش داد.

اینستاگرام، محبوب‌ترین اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس در جهان با مجموع ۱.۲۲ میلیارد کاربر فعال جهانی پس از فیسبوک، یوتیوب، واتسپ و فیسبوک مسنجر در رتبه پنجم قرار دارد.

شبکه‌های اجتماعی، نزدیک باشید اما دور!

در این مقاله گفتیم که شبکه اجتماعی چیست، محبوب ترین شبکه های اجتماعی را بررسی کردیم و گفتیم که رابطه شبکه اجتماعی و سئو چیست. در یک نگاه کلی می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی این روزها دیگر نه فقط یک فضای مجازی، بلکه ابزار زندگی افراد شده‌اند. در چنین شرایطی دیگر تفاوتی ندارد صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید یا کمی زمان اضافی در روز برای تفریح داشته باشید؛ شبکه‌های اجتماعی به‌دردبخورترین ابزار دم دست شما هستند. البته مراقب باشید این استفاده روزمره به اعتیاد دیجیتالی تبدیل نشود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *