دانستنی

معرفی بهترین موقعیت‌های شغلی مرتبط با رسانه‌های دیجیتال

با افزایش محبوبیت اینترنت، مشاغل مرتبط با رسانه‌های دیجیتالی هم تقاضای بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند. خیلی از این مشاغل تنوع و چالش‌های هیجان‌انگیزی را ارائه می‌کنند که می‌تواند جذابیت خاصی داشته باشد. با این حال، آیا شغل‌های مرتبط با رسانه دیجیتال را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید هرکدام چه ویژگی‌های و الزاماتی دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مشاغل مرتبط با رسانه‌های دیجیتال بپردازیم. با ما همراه باشید.

فعالیت به‌صورت دورکاری امروزه برای خیلی از کارکنان متداول شده است. سیستم دورکاری در زمینه رسانه‌های دیجیتال نیز بسیار متداول است، چراکه حضور فیزیکی کارکنان اهمیت چندان بالایی در این زمینه ندارد و بیشتر کار به مهارت‌ها و خلاقیت آن‌ها در استفاده از ابزار مختلف بستگی دارد؛ بنابراین، اگر به دنبال شرایط شغلی منعطف و در راستای پیشرفت‌های تکنولوژی و رسانه‌ای هستید، این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مدیر رسانه‌های اجتماعی

اگر پیش‌تر سابقه کاری در زمینه ارتباطات داشته باشید، مدیر رسانه‌های اجتماعی می‌تواند یک موقعیت شغلی بسیار مناسب برای شما باشد. مدیر رسانه‌های اجتماعی وظیفه بسیار مهمی را در یک شرکت ایفا می‌کند و نباید تنها آن را محدود به تولید محتوا دانست.

مدیر رسانه‌های اجتماعی برای کار خود باید ارتباط نزدیکی با مدیر کسب‌وکار و مدیر فروش داشته باشد، استراتژی‌ها و نقشه‌های پیشرفت و توسعه مجموعه را با یکدیگر شکل دهند و فعالیت خود را بر همان اساس تدوین کنند. کار با ابزارها، طراحی منابع، افزایش انگیزه شغلی، بهبود رویه‌ها، ارائه گزارش‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی، شکل‌دهی برند، تعامل با مشتری، مدیریت و نظارت بر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… همگی می‌توانند جزو مواردی باشند که مدیر رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در آن‌ها تأثیرگذار باشد.

تولید رسانه‌های دیجیتال

خلاقیت و تسلط شما بر ابزارهای تولید رسانه‌های دیجیتال چقدر است؟ اگر به این موارد احاطه دارید، سمت مسئول تولید رسانه‌های دیجیتال هم می‌تواند برای شما مناسب باشد. منظور از تولید رسانه‌های دیجیتال یعنی تولید ویدئوهای دیجیتالی، عکس‌ها، بازی‌ها، صفحات وب، رسانه‌های اجتماعی، فایل‌های صوتی و… دیجیتالی.

بنابراین، اگر معتقد هستید که توانایی‌های متنوعی در زمینه رسانه‌های دیجیتالی دارید، این حیطه شغلی هم می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. پیش از شروع، بهتر است کمی به این موضوع هم فکر کنید که به نظر خودتان با چند شرکت و مجموعه می‌توانید کار کنید و اینکه کارهای روزانه شما چقدر متنوع خواهد بود.

روزنامه‌نگار دیجیتالی

روزنامه‌نگاری سنتی و روزنامه‌های چاپی در گذشته تنها منبع خبری بودند. اما امروزه روزنامه‌نگاری دیجیتالی تمام دنیای اخبار و خبرنگاری را در دست گرفته‌ است. طبق بررسی‌ها، مردم بیشترین خبرها را از طریق تلفن‌های همراه خود می‌خوانند. بنابراین همین موضوع می‌تواند موقعیت مناسبی برای شما ایجاد کند تا از توانایی‌های خود در زمینه رسانه‌های دیجیتالی، در عرصه روزنامه‌نگاری استفاده کنید.

به عنوان مثال،‌ می‌توانید رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یک شبکه خبری را مدیریت کنید تا مخاطبان شما همیشه در جریان اخبار روز و لحظه‌ای قرار داشته باشند. در همین راستا، شما مسئول اطمینان پیدا کردن از آخرین روندها، اخبار، گزارش‌ها و مصاحبه‌ها خواهید بود. البته یادتان باشد که تمام این کارها را باید به صورت کاملاً دقیق، حرفه‌ای و با مدیریت زمان پیش ببرید.

فرقی نمی‌کند که تجربه روزنامه‌نگاری داشته باشید یا خیر. برای شروع می‌توانید یک پورتفولیو (نمونه‌کار) ویدئویی برای خودتان ایجاد کنید. کار خودتان را با یادداشت کردن رویدادهای اطراف خودتان شروع کنید. نوت برداری کنید، مصاحبه انجام دهید و این موارد را به یک شرکت خبری محلی خود ارائه کنید. توصیه می‌کنیم که این کار را با هدف کسب تجربه انجام دهید و برای شروع کار چندان انتظار سود مالی نداشته باشید. به نظر ما این کار واقعاً‌ هیجان‌انگیز و متنوع است، چراکه در هر روز با کار و موضوعات جدیدی سروکار خواهید داشت. این موضوعات در کنار چالش‌برانگیز بودن، می‌توانند جذابیت شخصی نیز برای شما داشته باشند.

هماهنگ کننده و روابط عمومی

اگر در زمینه برقراری ارتباط و یا هماهنگی بین افراد و اجزاء مختلف سازمان تخصص دارید، این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. به‌عنوان یک هماهنگ کننده، شما باید به تمام اعضای یک تیم کمک کنید تا در راستای یک هدف مشترک با یکدیگر کار کنند.

شما این کار را می‌توانید در یک سازمان خصوصی و یا یک اداره دولتی انجام دهید. طی انجام این کار، شما باید روی برنامه‌ها و رویدادهای مختلف تحقیق کرده و سعی کنید شرکت و اداره خود را تبلیغ کنید. به عبارت دیگر، قسمتی از بخش ترفیع استراتژی‌های بازاریابی سازمان به عهده شما خواهد بود و باید این پیام را خوبی منتقل کنید که سازمان شما چرا می‌تواند برای مخاطب مفید باشد. در مجموع، اگر به ارتباطات اجتماعی با دیگران علاقه‌مند هستید، این کار می‌تواند برای شما مفید باشد.

تحلیل‌گر بازاریابی

همان‌طور که می‌دانید، تنوع مشاغل در عرصه بازاریابی بسیار بالا است. تحلیل‌گر بازاریابی یکی از شغل‌های تخصصی‌تر در زمینه بازاریابی است که به‌صورت جزئی مسائل بازاریابی و شناخت رفتارهای مشتریان مجموعه می‌شود. یک تحلیل‌گر بازاریابی سعی می‌کند تا با استفاده از اعداد، روندها را شناسایی کرده و آن‌ها را دنبال کند. بنابراین، اگر به تحقیق در حوزه آمار و رفتار مصرف‌کننده علاقه‌مند هستید، این شغل می‌تواند انتخابی هوشمندانه برای شما باشد.

‌یک تحلیل‌گر بازاریابی باید سعی کند تا متوجه شود مشتریان دقیقاً دنبال چه محصولی هستند؟ آن‌ها به مرور زمان برای چه محصولاتی بیشتر خرج می‌کنند؟ به عنوان مثال،‌ یک کسب‌وکار ممکن است در طول تعطیلات بتواند درآمد خود را افزایش دهد. در این میان، تحلیل‌گر بازاریابی می‌تواند تشخیص دهد که دقیقاً چه زمانی برای فروش محصولی خاص مناسب است. اگر انگیزه‌های پشت خرید یک محصول را به‌خوبی درک کنید، روش افزایش فروش و تبلیغ آن‌ را هم بهتر می‌توانید مدیریت کنید. درهرحال، روی این شغل هم می‌توانید کمی بیشتر فکر کنید، شاید شما قهرمان اصلی در کمپین بازاریابی بعدی شرکتی خاص باشید!

استراتژیست محتوا

در ابتدا لازم است که بین استراتژیست محتوا و تولیدکننده محتوا تمایز قائل شوید. به‌عنوان یک استراتژیست محتوا، شما مسئول آماده‌کردن، برنامه‌ریزی، ویرایش و انتشار نوشته‌های وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی موبایلی، ویدئوها، تبلیغات، سئو، خبرنامه‌های ایمیلی و… خواهید بود.

برای انجام این شغل شما باید بدانید که برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند مشتری‌های بیشتری به دست بیاورد، به چه چیزهایی احتیاج دارد. برنامه‌های بازاریابی را برای مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مختلف تدوین کنید، با اعضای تیم خود و سایر تیم‌های موجود در مجموعه همکاری کنید تا ایده‌های مناسبی برای استراتژی محتوایی خود ایجاد کرده و مخاطب احتمالی خود را بهتر و بیشتر بشناسید. استراتژیست محتوا باید تلاش کند تا محتوا را بر اساس اصول SEO و برای مخاطب‌های مشخصی آماده کند و از ابزارهای مختلفی هم برای ردیابی و تحلیل بازخورد این محتواها استفاده کند. در مجموع، اگر فکر می‌کنید نظم کاری خوبی دارید و توانایی مالتی تسکینگ (چندوظیفگی) شما بالا است، تدوین استراتژی محتوا می‌تواند شغل مناسبی برای شما باشد.

کارآفرین دیجیتال

این مورد شاید یکی از گزینه‌هایی باشد که چندان به آن فکر نمی‌کنید. ولی اگر ایده‌ی خاص و سودآوری برای محصول و یا خدمات دیجیتالی خاصی دارید، می‌توانید کسب‌وکار خودتان را شروع کنید. شروع کسب‌وکارهای سنتی امروزه شاید دشواری بیشتری داشته باشد. چراکه هزینه‌های مربوط به شروع کار احتمالاً بالاتر هستند و ابزارهای بازاریابی و دسترسی به مشتریان بالقوه‌ نیز محدودتر خواهد بود. ولی شروع یک کسب‌وکار اینترنتی هزینه کمتری دارد. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید یک اپلیکیشن موبایلی و یا پلتفرم رسانه اجتماعی مخصوص خودتان را ایجاد کنید.

اگر به دنیای هنر علاقه‌مند هستید، می‌توانید یک وب‌سایت تجاری ایجاد کرده و آثاری هنری و دیجیتال خود را در آن به فروش برسانید. ایجاد یک فروشگاه اینترنتی و فروش محصولات فیزیکی نیز یکی دیگر از متداول‌ترین ایده‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. چیزی که باعث موفقیت شما در این حیطه شغلی می‌شود، ممارست در انجام کار، سخت‌کوشی و تلاش بسیار است. با کمی تلاش و پشتکار، ایده کسب‌وکار شما تبدیل به واقعیت خواهد شد.

متخصص فرینلس رسانه‌های اجتماعی

تخصص شما در زمینه رسانه‌های اجتماعی است و خلاقیت خوبی هم در این زمینه دارید؟ اگر جواب شما بله است، شاید بهتر باشد که شغل «متخصص فریلنس رسانه‌های اجتماعی» را کمی بیشتر جدی بگیرید. این کار شامل برنامه‌ریزی، ساخت، طراحی، زمان‌بندی، بررسی بازخورد‌ها و آنالیز محتوا برای رسانه‌های اجتماعی کسب‌وکارها می‌شود.

این شغل مستلزم رقابت با سایر صفحات رسانه‌های اجتماعی کسب‌وکارهای رقبای شما است، ولی نکته مهم این است که استراتژی رسانه اجتماعی شما چقدر با استراتژی آن‌ها تفاوت داشته و عملکرد بهتری دارد. باید در نظر داشته باشید که سبک محتوای تولید شده توسط شما چیست؟ آیا مخاطب به این محتوا احتیاج دارد؟ مخاطب بیشترین تعامل را با چه سبک محتوایی دارد؟ برنامه شما برای طراحی و راه‌اندازی کمپین‌های مختلف چیست؟

آیا گوشه بازار خاصی را برای شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مدنظر دارید؟ محتوای شما تخصصی است یا عمومی؟ چطور قصد دارید تفاوت و مزیت مجموعه خود را به مشتریان منتقل کنید تا شما را انتخاب کنند؟ در مجموع، شما باید بتوانید به‌تمامی این سؤالات و بسیاری سؤالات دیگر پاسخ داده و این موارد را برای شرکت‌هایی که به صورت فریلنس با آن‌ها کار می‌کنید مشخص کنید.

تولیدکننده محتوا

اگر در زمینه تولید فرم‌های مختلف محتوا و بیان داستان‌گونه موضوعات علاقه‌مند بوده و یا اینکه استعداد بیشتری دارید، تولید کردن محتوا دیجیتالی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. علاوه بر این، اگر تحصیلات و یا تخصص شما در ارتباط با تبلیغات، سینما، فیلم‌برداری، انیمیشن‌سازی، ادیت ویدئو و یا پادکست باشد، این شغل برای شما هم می‌تواند مرتبط و جالب باشد. در هرحال،‌ تولید کردن محتوا احتیاج به فردی خلاق دارد که توانایی به کارگیری ابزارهای مختلف جهت خلق محتوای خلاقانه خود را نیز داشته باشد.

به عنوان یک تولیدکننده محتوا، ممکن است به‌عنوان مسئول تولید یک ویدئو، یک متن یا مقاله، طراحی‌های گرافیکی، عکاسی، ساخت محتوای خلاقانه، ساخت پادکست و یا مسئول نظارت بر عملکرد یک تیم تولید محتوا انتخاب شوید.

از انجام شغل‌های مرتبط با رسانه‌های دیجیتال لذت ببرید

دنیای تکنولوژی کاملاً متحول شده است. بر همین اساس، مشاغل مرتبط با رسانه‌های دیجیتال هم تغییرات زیادی کرده‌اند. امروزه تقاضا برای این شغل‌ها بیش از هر زمان دیگری است. اگر جز افرادی هستید که ترجیح می‌دهید به‌صورت دورکاری با مجموعه‌های مختلف کار کنید، شغل‌های معرفی شده در این مقاله را حتماً به‌عنوان گزینه‌های جدی خود در نظر داشته باشید. ولی این توصیه را در خاطر داشته باشید: اگر قصد فعالیت در زمینه رسانه‌های دیجیتال را دارید، همیشه سعی کنید که چندین مهارت را در کنار هم داشته باشید و خود را محدود به یک مهارت خاص نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *