دانستنی

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ  یا همان  Influencer marketing یکی از روش‌های جدید و پربازده  بازاریابی امروزی است. در این روش، از افراد بیشتر شناخته شده با مخاطبان وفادار در پلتفرم‌های اجتماعی استفاده می‌شود تا پیغام تبلیغاتی برند به مخاطبان این افراد برسد. درواقع با استفاده از این روش، در ازای پرداخت مبلغی مشخص، می‌توانید از مخاطبان این اینفلوئنسرها و اثری که بر روی مخاطبانشان دارند، استفاده کنید تا محصول و خدماتتان را به صورت غیر مستقیم تبلیغ کنید. برای اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اثر بخش، باید این نوع از مارکتینگ را به همراه شیوه‌های دیگر بازاریابی چون بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی محتوا به کار ببرید.

چرا باید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟

با استفاده همزمان از این شیوه‌های مارکتینگ، می‌توانید مطمئن شوید که نه تنها محتوای تبلیغی شما جذابیت خود را دارد و توسط اینفلوئنسرها به مخاطبان جدیدی نمایش داده می‌شود، بلکه تبلیغات شما از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های متعدد آن، گستره بیشتری از مخاطبان را در بر خواهد گرفت. فراموش نکنید، با آنکه استفاده از این شیوه‌های بازاریابی عموما همراه هم انجام می‌شود، اما هرکدام از آن‌ها، شیوه‌ها، استراتژی‌ها و معنای متفاوتی با یکدیگر دارند. یکی روش‌های مارکتینگ که بیشتر اوقات با اینفلوئنسر مارکتینگ اشتباه گرفته می‌شود، بازاریابی دهان‌به‌دهان یا Mouth to Mouth Marketing است. همانطور که گفتیم، در  اینفلوئنسر مارکتینگ از افراد برجسته  و پر مخاطب با تاثیرگذاری بالا برای تبلیغات استفاده می‌شود اما در بازاریابی دهان‌به‌دهان، تبلیغات از طریق ارتباط واقعی میان و مشتری یا مصرف کننده و در ترغیب به خرید از طریق به اشتراک‌گذاری تجربیات انجام می‌شود. بنابراین اینفلوئنسر مارکتینگ به خودی خود شامل بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌شود.

اینفلوئنسر به چه کسی گفته می‌شود؟

امروزه هر گوشه و کناری از شبکه‌های اجتماعی را که ببینیم، افراد تأثیرگذار یا مشهوری را پیدا می‌کنیم که مخاطبان وفادار خود را دارند  که آن‌ها را به صورت دائمی دنبال می‌کنند و از آن‌ها الهام می‌گیرند. این افراد می‌دانند محتوا چیست و به طور موثر، از آن برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده می‌کنند.

البته زمانیکه در مورد اینفلوئنسر‌ها صحبت می‌کنیم، تنها منظورمان آن دسته از افرادی که با تولید محتوا در سوشال مدیا طرفداران و مخاطبان خودشان را پیدا کرده‌اند نیست، در واقع هرکسی که بتواند روی عده از افراد تاثیر بگذارد، می‌تواند جزو اینفلوئنسرها تلقی شود. از ورزشکاران و بازیگران شناخته شده گرفته تا بلاگر‌ها و واینر‌ها، همگی جزو دسته‌بندی اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند. تفاوت اینفلونسر‌ها را می‌توانید در دسته‌بندی آن‌ها ببینید.

سلبریتی ها

بازیگران، هنرمندان، ورزشکار‌ها و بسیاری از افراد دیگری که در دنیای واقعی طرفداران و مخاطبان خودشان را دارند و در عین حال در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و به تولید محتوا می‌پردازند، در این دسته از اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند.

واینرها

این افراد تولید کننده محتواهای سرگرم‌کننده در پلتفرم‌های اجتماعی هستند. حتما اکانت‌هایی را دیده اید که با تولید محتوای خنده‌دار و کمدی، مخاطبان فراوانی پیدا کرده‌اند.

بلاگرها

تا چند سال پیش، تصوری که از بلاگرها داشتیم، کسانی بودند که محتوای متنی تولید می‌کردند، اما این تعریف از بلاگر امروزه کمی قدیمی شده است. امروزه بلاگرها می‌توانند بدون تولید محتوای متنی و با ساخت پادکست یا ویدئوها فعالیت داشته باشند و به نقد و بررسی تخصصی و بیان تجربه کاربری خود بپردازند. بلاگرها یکی از بهترین انتخاب‌های اینفلوئنسر مارکتینگ برای کمپین‌های پروموت محصول هستند چراکه به راحتی با توضیح تجربه کاربری خود در مورد خدمات یا محصولات مورد نظر می‌توانند تمایل برای خرید یا استفاده از آن محصول را بالا ببرند.

میکرو اینفلوئنسرها

داشتن حدودا ۲ تا ۵۰ هزار فالوور می‌تواند شما را به یک میکرو اینفلوئنسر بدل کند. هرچند، همیشه داشتن این میزان فالوئر به معنای اینفلوئنسر بودن نیست، میکرواینفلوئنسرها عموما در یک حوزه‌ی خاص فعالیت دارند و در مورد همان حوزه نیز تولید محتوا می‌کند این اینفلوئنسرها برای کمپین‌های افزایش فالوور اینستاگرام بسیار مناسب هستند چرا که مخاطبان وفاداری دارند که بسیار تحت تاثیرشان هستند.

ماکرو اینفلوئنسر

ماکرو اینفلوئنسرها محدوده میان میکرو اینفلوئنسر و مگا ایمفلوئنسرها را شامل می‌شوند. این دسته، مخاطبانی بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون فالوئر دارند. بیشتر این دسته از اینفلوئنسرها شهرتشان را مدیون پلتفرم‌های اجتماعی، علل الخصوص اینستاگرام هستند.

مگا اینفلوئنسر

اینفلوئنسرهایی با بیش از یک میلیون فالوئر در فضای مجازی که نه تنها برای مخاطبان خود شناخته شده‌اند، بلکه توسط دیگر افراد جامع هم عموما شناخته می‌شوند هستند. بیشتر مگا اینفلوئنسرها همان سلبریتی‌ها یا ورزشکاران شناخته شده و در برخی مواقع اینفلوئنسرهایی هستند که به مرور زمان در میان مخاطبان شناخته شده‌اند و راه خود را به سوی مخاطبان میلیونی باز کرده‌اند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چطور به بازاریابی شما کمک می‌کند؟

همانطور که گفتیم، در بازاریابی اینفلوئنسری، اینفلوئنسرها می‌توانند به عنوان حامی تبلیغاتی شما، محصولات، خدمات یا حتی برندتان را به مخاطبان خود معرفی کنند. در واقع اینفلوئنسر با تولید محتوای تبلیغاتی شما برای مخاطبش، او را به دنبال کردن برند شما ترغیب می‌کند. علاوه بر این، اینفلوئنسرها توانایی این را دارند که ذائقه‌ی مخاطبان‌شان را تغییر دهند یا تعیین کنند؛ در نتیجه، در تصمیمات خرید مشتریان کم تاثیر نیستند.

چه عواملی را باید در انتخاب اینفلوئنسرها در نظر گرفت؟

هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید تا اینفلوئنسر مارکتینگ را به برنامه‌های مارکتینگ خود اضافه کنید، می‌بایست برای آن آمادگی داشته و به چند نکته مهم که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، توجه داشته باشید.

چه نوع اینفلوئنسری برای تبلیغات شما مناسب است؟

بعد از آنکه در استراتژی تبلیغاتی خود مشخص کردید در چه پلتفرم‌هایی قصد تبلیغات اینفلئونسری را دارید، می‌توانید بسته به پلتفرم مورد نظر، اینفلوئنسر خود را انتخاب کنید. قطعا می‌دانید که قوی بودن عملکرد یک اینفلوئنسر در یک شبکه اجتماعی به معنای عملکر خیلی خوب او در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیست. بعد از انتخاب پلتفرم تبلیغاتی خود، حالا نوبت به انتخاب اینفلوئنسر می‌رسد. در این مرحله باید KPIهای تبلیغاتیتان را انتخاب کنید که چه اینفلوئنسری می‎‌تواند شما را به اهداف‌تان برساند. در این مرحله می‌توانید از بودجه مورد نظرتان هم کمک بگیرید. با بودجه‌بندی درست می‌توانید گروه مناسبی از اینفلوئنسرها را بر اساس اهدافتان انتخاب کنید.

اینفلوئنسر شما در چه حوزه‌ای تولید محتوا می‌کند؟

بگذارید با این مثال ساده برایتان این موضوع را توضیح بدهیم. فرض کنید که شما یک فروشگاه لباس دارید و می‌خواهید تبلیغات فروشگاهتان را به یک اینفلوئنسر بسپارید. به نظرتان کدام یک از این اینفلوئنسر‌ها می‌توانند بیشتر به شما کمک کنند؟ اینفلوئنسر فودی یا همان تستر غذا، اینفلوئنسر لایف استایل یا اینفلوئنسر حوزه طراحی لباس؟ جواب این سوال واضح است. بنابراین قبل از هر چیزی بهتر است به دنبال اینفلوئنسری باشید که بتواند در مورد برند شما به مخاطبین هدف‌تان آگاهی دهد! این را نیز در نظر داشته باشید که برخی فریلنسرها، خودشان برایتان محتوای تبلیغاتی را تولید می‌کنند و برخی دیگر، محتوای آماده‌ی شما را منتشر می‌کنند که در آن صورت، ممکن است به متخصصی برای طراحی پست و استوری اینستاگرام نیاز داشته باشید، که می‌توانید از فریلنسرهای فعال در این حوزه کمک بگیرید.

آیا مشتریان قبلی از اینفلوئنسر مورد نظر راضی بوده‌اند؟

قبل از آنکه با یک اینفلوئنسر برای تبلیغات شروع به همکاری کنید، بهتر است تا با مشتریان قبلی صحبتی داشته باشید، اما اگر نمی‌توانید به این مشتریان دسترسی پیدا کنید، راه راحت‌تری هم وجود دارد، با در خواست دیدن اینسایت پیج، استوری‌ها، پست‌های تبلیغاتی اینفلوئنسر چک کردن واقعی بود فالوورها، نرخ تعامل، کامنت‌ها و نظراتی که درباره‌ی آن‌ها نوشته شده، به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که آیا این اینفلوئنسر می‌تواند به شما در تبلیغ محصولات، خدمات یا برندتان کمک کند یا نه!

روش پرداخت به اینفلوئنسر چگونه است؟

بهتر است پیش از  شروع همکاری با اینفلوئنسر، در مورد نحوه و شرایط پرداخت صحبت کنید. برای مثال یکی از راه‌های پیش روی شما برای پرداخت هزینه‌های تبلیغات، پرداخت به شرط بازدهی است، یا آنکه می‌توانید میزان هزینه پرداختی را بر اساس میزان موفقیت کمپین یا تبلیغات مورد نظرتان تعیین کنید. اما هزینه تبلیغات اینفلوئنسری چگونه تعیین می‌شود؟ روش‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد و تقریبا هر  اینفلوئنسر با توجه به میزان فالور‌ها و عملکردش می‌تواند برای استوری یا پست محتوا، نرخ‌های متفاوتی را درخواست کند.

کلام آخر

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از ابزارهای جدید بازاریابی است که در چند سال اخیر توانسته کاربردی بودن خود را به خوبی نشان دهد؛ چراکه نه تنها باعث افزایش فالوررها و مخاطبان می‌شود، بلکه حتی در تبدیل این مخاطبان به مشتری‌های بالفعل هم بی‌تاثیر نیست.  پیدا کردن اینفلوئنسر مهم است؛ اما مهمتر از آن، داشتن محتوایی مناسب است. این محتوا می‌تواند تولید محتوای پست آموزشی یا سرگرمی باشد یا حتی داشتن استوری‌های تعاملی جذاب. اگر هنوز در این مورد کاری انجام نداده‌اید پونیشا می‌تواند به شما کمک کند تا نه‌تنها محتوایی قوی و مخاطب پسند اردائه دهید بلکه با استخدام ادمین اینستاگرام هم بتوانید تعاملی مناسب با مخاطبانتان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *