دانستنی

سوشیال سیگنال چیست؟ چه اهمیتی برای سئو دارد؟

سوشیال سیگنال چیست؟ چه اهمیتی برای سئو دارد؟

شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیاها نقش پر رنگی در زندگی و فضای کار دارند. سوشیال سیگنال یا سیگنال شبکه های اجتماعی فاکتوری مهم برای اندازه گیری بازخورد و اثر بخشی محتوا در شبکه های اجتماعیست. بردن بازی سئو و رسیدن به رتبه های بالا در نتایج جستجوی اینترنتی در بازار دیجیتال امروزی، اهمیت زیادی برای کسب و کارها دارد. بهترین روش برای پیروزی در این رقابت، به کارگیری سوشیال سیگنال برای سئوی سایت است. همه کسب و کارها باید سئو محتوا را در اولویت قرار دهند.  در این مقاله نگاهی به مفهوم سوشیال سیگنال و نحوه تقویت آن می‌اندازیم.

سوشیال سیگنال یا سیگنال شبکه های اجتماعی چیست؟

سوشیال سیگنال (Social Signal) عبارت از لایک ها، به اشتراک گذاری ها، کامنت ها یا بازدیدهای حاصل از شبکه های اجتماعی یک صفحه اینترنتی است. این تعامل با شبکه‌های اجتماعی از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آید. به طور خلاصه، سیگنال اجتماعی همان قابلیت مشاهده شدن محتوای سایت در شبکه‌های اجتماعی است. پین شدن در پینترست، لایک شدن در اینستاگرام و مشاهده شدن در یوتیوب نمونه هایی از سیگنال‌های اجتماعی هستند. یکی از عوامل رتبه بندی سایت ها توسط گوگل و روش های بررسی رتبه بندی سایت به وسیله سایر موتورهای جستجو، همین سیگنال‌های شبکه اجتماعی هستند. یعنی عملکرد صفحه شبکه اجتماعی شما تأثیر مستقیمی روی عملکرد سئوی سایت دارد.

سوشیال سیگنال به گوگل نشان می‌دهد که شرکت شما، برندی معتبر است. بعلاوه فعال بودن شرکت در فضای مجازی را هم نشان می‌دهد. گوگل، محتوای جدید و جریان مستمر سیگنال‌های اجتماعی جدید را در اولویت قرار می‌دهد. سایر دلایل اهمیت سیگنال‌های اجتماعی برای سئو را در ادامه بیان می‌کنیم.

استخدام ادمین شبکه های اجتماعی

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

سیگنال‌های شبکه اجتماعی چه اهمیتی برای سئو دارند؟

سوشیال سیگنال یا سیگنال‌های اجتماعی به روش‌های زیر قادر به تقویت سئو هستند:

سیگنال‌های رتبه بندی

موتورهای جستجو، ترکیبی از سیگنال‌های اجتماعی را به عنوان سیگنال رتبه بندی در نظر می‌گیرند. یعنی این سیگنال  نشان می‌دهد که مشتریان و مصرف کنندگان در حال بحت کردن از برند شما هستند. این قضیه از طرف دیگر باعث می‌شود که رتبه بندی SERP (صفحه حاصل از موتور جستجو) سایت هم افزایش یابد. سیگنال‌های اجتماعی در حکم توصیه نامه‌هایی برای سایت شما عمل کرده و از اعتبار سایت به موتورهای جستجو خبر می‌دهند. سپس هر چقدر به سیگنال‌های اجتماعی بیشتری برسید؛ رتبه بندی سایت هم افزایش خواهد یافت.

اعتبار دامنه

اعتبار دامنه یا دامین برای رتبه بندی اهمیت حیاتی دارد. با ابزار Serpstat Backlink Analysis می‌توانید اعتبار دامنه وب سایت را بررسی کنید. تمامی خلاصه اطلاعات حاصل از بک لینک‌های دامنه در نتایج این ابزار تحلیلی قابل مشاهده است. شاخص مهم در این حوزه Serpstat Domain Rank یا SDR است که نمره اعتبار دامنه را مشخص می‌کند. این نمره از صفر تا صد متغییر است. اصول محاسباتی این ابزار هم مشابه Google Page Rank است. یعنی شاخص عددی وابسته به تعداد سایت های لینک خورده به دامنه مورد بررسی بعلاوه تعداد سایت های لینک خورده به سایت های متصل به سایت مورد بررسی است. پس با افزایش بک لینک های سایت مورد بررسی و سایت های متصل به آن، مقدار SDR هم افزایش می یابد. افزایش سوشیال سیگنال‌ها نشان دهنده قدرت مناسب دامنه و ارزشمندی URL است.

اعتبار دامنه و سوشال سیگنال

لینک های داخلی یا ورودی

سوشیال سیگنال‌ها به تولید لینک‌های داخلی کمک می کنند. هنگامی که فردی یک هایپرلینک را به سایت شما یا سایت مرتبط به سایت شما درون محتوای خودش جای می‌دهد، لینک‌های داخلی ایجاد کرده است. هنگامی که دیگران مقالات شما را به اشتراک می‌گذارند، یک سیگنال اجتماعی به وجود می‌آید و در برخی مواردیک لینک داخلی هم به وجود می‌آید. وب سایت هایی که بک لینک های با کیفیت زیادی دارند، رتبه بندی بالاتر را در نتایج جستجو به دست می‌آورند. بعلاوه لینک های داخلی یا ورودی، قابلیت دیده شدن و آگاهی از برند را هم افزایش می‌دهند.

افزایش مرور یا پیمایش در سایت

سیگنال‌های حاصل از شبکه های اجتماعی، قادر به افزایش زمان وقت گذرانی افراد در سایت شما هستند. تعداد بالای سیگنال‌های اجتماعی نشان از آن دارد که افراد زیادی با محتوای منتشر شده از جانب شما تعامل برقرار کرده اند. هر چقدر سیگنال‌های اجتماعی بیشتری به دست آورید و از سئوی بهتری برخودار شوید؛ به معنای صرف زمان بیشر از جانب کاربران و مشتریان احتمالی روی وب سایت است که افزایش احتمال فروش را نشان می‌دهد.

دسترسی به مخاطبان واقعی

یکی از دلایل اصلی اهمیت سوشیال سیگنال دسترسی به افراد واقعی است. در نتیجه به راحتی به کاربران علاقمند به کالاها و خدمات خودتان دسترسی پیدا خواهید کرد. هدف اصلی موتورهای جستجو، رفع نیازهای کاربران است. به همین دلیل روش های کلاه سیاه در زمینه لینک سازی و رتبه بندی، هیچگاه در بلندمدت جواب نمی‌دهد. چون افراد واقعی را مدنظر قرار نداده و تنها به نبال گول زدن الگوریتم های گوگل است.

اگر روی بهینه سازی کلیدواژه ها و تولید محتوای مفید متمرکز شوید؛ حضورتان در شبکه اجتماعی و تعامل با افراد بهبود یافته و می توانید نیازهای مردم و مشکلاتشان را رفع کنید. در نتیجه آنها شما را به دوستانشان معرفی خواهند کرد که باعث افزایش آگاهی از برند و در نتیجه تقویت فروش خواهد شد.

چگونه سیگنال‌های اجتماعی را افزایش دهیم؟

سیگنال‌های اجتماعی، تفاوت عمده‌ای در سئو سایت به وجود می آورند و می‌توانید روی تقویت این سیگنال‌ها کار کنید. چون سوشیال سیگنال اهمیت زیادی دارد؛ پس فقط داشتن راهبرد سئو کفایت نمی‌کند. شما باید برنامه قدرتمندی برای شبکه های اجتماعی طراحی کنید. برخی از راهبردها جهت افزایش سیگنال‌های شبکه های اجتماعی و بهبود سئو در اینجا معرفی می‌شوند.

۱.محتوای قدرتمند و خوبی تولید کنید

اگر محتوا را پر از کلیدواژه کنید، دیگر موتور جستجو توجهی به آن نمی‌کند. امروزه اگر می‌خواهید محتوای شما بیشتر در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، به محتوای معنادار نیاز دارید. بیشتر روی حل مشکلات و پاسخگویی به پرسش های مخاطبان متمرکز شوید. باید مطمئن شوید که افراد بیشتری محتوا را به اشتراک می‌گذارند و آنرا می‌بینند.

برای رسیدن به این هدف، برای تولید محتوا وقت بگذارید تا محتوای جذابی تولید کنید. برخی از شرکت ها با قراردادن دکمه اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی، کار تبادل محتوا را برای کاربران ساده تر می‌کنند. البته این کار کفایت نمی‌کند. با تولید محتوای با کیفیت و مرتبط، تعداد بازدیدها از محتوا افزایش یافته و احتمال ایندکس شدن محتوا به وسیله موتورهای جستجو افزایش می‌یابد. یعنی در هنگامی که کاربر کلمه یا عبارت خاصی را جستجو می‌کند؛ محتوای شما به سرعت در اختیارش قرار می‌گیرد. این حالت بهترین اتفاق ممکن در بازاریابی است.

زمانی که محتوای باکیفیت را به اشتراک می‌گذارید، افراد بیشتری با آن تعامل برقرار کرده؛ سیگنال‌های بیشتری دریافت می‌کنند؛ اعتبار وب سایت افزایش یافته و به رتبه بالاتری می‌رسید. همه این موارد باعث افزایش بک لینک‌ها و سوشیال سیگنال‌ها می‌شوند.

۲.به طور روزانه، پست بگذارید

برای رسیدن به حداکثر سوشیال سیگنال‌ها، هر روز به پست گذاری در شبکه اجتماعی بپردازید. این کار باعث می شود تا برندتان در ذهن مخاطب هک شود. از طرفی گوگل هم شرکت شما را شرکتی فعال و رقابتی در نظر می‌گیرد.

پست گذاری در زمان مناسب از روز هم اهمیت دارد. بهترین زمان برای هر برندی متفاوت است. البته اوقات فراغت مخاطبان و کاربران بهترین زمان برای ارسال پست است. در اینجا باید به اطلاعات جمعیت شناختی مخاطبان صنعت خودتان توجه کنید. با توجه به ابزارهای تحلیلی، زمان فعال بودن مخاطبان در شبکه های اجتماعی را مشخص کنید و در همین زمان پست و محتوا ارسال کنید تا به بالاترین نرخ تعامل برسید.

۳.پروفایل های اجتماعی را بهینه سازی کنید

هدف شما از بازاریابی، کمک به مخاطبان برای شناخت برندتان در هر جای ممکن است. اگر پروفایل های اجتماعی شما از محتوای مناسب و متناسب با محتوای وب سایت برخوردار شوند، رتبه بندی و اعتبار وب سایت هم افزایش می‌یابد. در نهایت نرخ کلیک شدن و ترافیک ارگانیک به سمت سایت هم بهبود می‌یاب

۴.تمامی تصاویر را بهینه سازی کنید

تصاویر به کسب و کارتان رنگ و روح می دهند؛ که در نهایت باعث جذب مخاطب می شوند. بهینه سازی تصاویر علاوه بر جذاب شدن کسب و کار باعث افزایش ترافیک هم می‌شوند. متن جایگزین حاوی کلیدواژه های مناسب را به عکس ها اضافه کنید. تصاویر الهام بخش، مخاطب را برای به اشتراک گذاری محتوا، ترغیب می‌کند. شاید این عامل بسیار ساده به نظر برسد ولی اگر درست به آن بپردازید، تفاوت زیادی در ترافیک سایت ایجاد خواهد کرد.

۵.کمپین و رقابت را ترتیب دهید

با راه اندازی کمپین در شبکه اجتماعی به سیگنال اجتماعی بالاتری می‌رسید. کمپین حاوی هدف کلی و پلتفرم های مدنظر را طراحی کنید. سپس محتوای متنی و تصویری مورد نیاز را بسازید و از ابزارهای تقویمی مثل Later برای انتشار آنها استفاده کنید. در طول کمپین، بازخورد مخاطبان را بررسی کرده و با فالورهایتان تعامل برقرار کنید. در صورت نیاز، راهبردتان را براساس بازخوردهای دریافتی اصلاح کنید.

رقابت و جایزه روش‌های خوبی برای ایجاد علاقمندی و همهمه در مورد برند شما هستند. برای مثال لایک کردن، تگ کردن دوستان و پست مجدد استوری را شرط ورود به مسابقه قرار دهید.

بازاریابی به کمک اینفلوئنسرها هم مفید است. این کار در توییتر بسیار مفید است و گوگل علاوه بر توییت‌ها و ریتوئیت‌ها، سطح محبوبیت یا حجم افراد توئیت کننده در اکانت را هم مدنظر قرار می دهد. بنابراین اگر اکانت بزرگی در مورد برند شما توئیت کند در زمینه سیگنال‌های اجتماعی و سئو بسیار مفید است.

۶.در تمامی پلتفرم های اجتماعی، فعال بمانید

حضور در تمامی پلتفرم ها می‌تواند سوشیال سیگنال را در جهت سئو تقویت کند. اگر در پلتفرم های زیر، اکانت ندارید، آنها را فعال کنید:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توییتر
  • فیسبوک
  • لینکدین
  • پینترست
  • یوتیوب
  • آپارات

هر چقدر از پلتفرم های اجتماعی بیشتری استفاده کنید؛ سیگنال‌های بیشتری به دست آورده و به سئوی بهتری می رسید.

۷.توقف و راهبردپردازی مجدد

شاید زمانی که با فواید رسانه اجماعی در زمینه سئو آشنا شوید و تمامی روش های مذکور را امتحان کردید؛ منتظر نتایج فوری هستید. ولی این فرایند می‌تواند شما را ناامید کرده و به نتایج کارآمدی نرسد. برای اجتناب از این شرایط، هر مرتبه روی یک پلتفرم اجتماعی کار کنید.

اول مناسب ترین پلتفرم برای کسب و کارتان را انتخاب کرده و تمامی روش های بازاریابی برتر را روی آن اجرا کنید. هدف گذاری روشن در شروع کار را فراموش نکنید. بعد از سه ماه کار در این زمینه دوباره اهداف را بازبینی کرده و مقدار دستیابی به آنها را مشخص کنید. اگر پیشرفتی نداشتید به افراد خبره در این حوزه مراجعه کرده یا راهبرد دیگری را امتحان کنید.

در نهایت . . .

سوشیال سیگنال اهمیت زیادی برای سئو دارد. این سیگنال‌ها روش مناسبی برای افزایش آگاهی از برند هستند.  آنها اثر مستقیمی روی رتبه بندی سایت در نتایج موتورهای جستجو دارند. هر چقدر سیگنال‌های اجتماعی بیشتری را هول برند خودتان تولید کنید، سئوی سایت هم تقویت خواهد شد. آیا تاکنون از شبکه های اجتماعی در راهبرد بازاریابی خودتان استفاده کرده اید؟ نظرات خودتان را در مورد سوشیال سیگنال با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *