دانستنی

فرانت اند چیست و وظایف برنامه نویس Front-End چیست؟

اگر با دنیای دیجیتال آشنا باشید، احتمالا نام فرانت‌اند (Front-End) را شنیده‌اید. جذابیت یک سایت به صورت مستقیم به فرانت‌اند مربوط می‌شود و در واقع، تمام تلاش‌های صورت گرفته در این قالب به کاربران نمایش داده می‌شوند. طراح فرانت‌اند نقش بسیار مهمی در معرفی یک کسب‌وکار دارد؛ بنابراین، اگر قصد دارید یک سایت جذاب برای معرفی محصولات خود داشته باشید، نباید از تاثیر فرانت‌اند غافل باشید.

فرانت‌اند چیست و چه ‌‌‌‌کاربردهایی دارد؟ طراح فرانت‌اند چه وظایفی بر عهده دارد؟ از کدام زبان‌ها برای برنامه‌نویسی فرانت‌اند استفاده می‌شود؟ فرانت‌اند و بک‌اند چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ از چه فریم‌ورک‌هایی برای فرانت‌اند استفاده می‌شود؟ در این مقاله پونیشا به تمامی این سوالات پاسخ داده و هر آنچه که برای آشنایی با مفهوم فرانت‌اند لازم دارید را برای‌تان شرح داده‌ایم. اگر به طراحی سایت علاقه دارید یا به دنبال استخدام برنامه نویس فرانت اند هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در این مقاله با پونیشا همراه باشید.

فرانت اند (Front-End) چیست؟

فرانت‌اند به بخش‌های قابل مشاهده یک سایت گفته می‌شود که کاربر می‌تواند با آن‌ها تعامل داشته باشد. کدهای زیادی برای ایجاد یک سایت مورد نیاز هستند؛ اما تنها کدهای مربوط به بخش فرانت‌اند جلوه بصری دارند. به بخش‌هایی از سایت که برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده هستند، Client Side گفته می‌شود. کدهای مربوط به قسمت فرانت‌اند در مرورگر کاربران پردازش و اجرا می‌شوند و برای آن‌ها قابل دسترسی هستند.

فرانت‌اند به دو قسمت اصلی طراحی و توسعه رابط کاربری تقسیم می‌شود. قسمت طراحی فرانت‌اند با نرم‌افزارهای گرافیکی انجام می‌شود تا ظاهری زیبا و کاربرپسند ایجاد شود. بخش توسعه رابط کاربری به کمک زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا اسکریپت، CSS و HTML انجام می‌شود.

تفاوت فرانت اند و بک اند چیست؟

عبارت بک‌اند همیشه در کنار فرانت‌اند شنیده می‌شود؛ اما بک اند چیست و چه تفاوت‌هایی با فرانت‌اند دارد؟ اگر سایت‌ را یک فیلم سینمایی در نظر بگیرید، بازیگران و عناصر صحنه نمایش که در معرض دید قرار دارند، همان فرانت‌اند هستند. همه ما می‌دانیم که فیلم سینمایی علاوه بر بازیگران، به کارگردان، فیلم‌بردار، نویسنده و … نیز احتیاج دارد. در حقیقت، عوامل پشت صحنه یک فیلم سینمایی، حکم بک اند را در طراحی سایت دارند.

بک‌اند از سه بخش سرور، برنامه و دیتابیس تشکیل ‌شده است و زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند تا کاربر بتواند از طریق فرانت‌اند با امکانات سایت تعامل برقرار کند. بک‌اند و فرانت‌اند مکمل هم هستند و نمی‌توان نقش هیچ‌کدام را نسبت به دیگری کم‌اهمیت‌تر دانست.

زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت ‌اند کدامند؟

قدم اول برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند، تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند است. زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار گسترده هستند؛ اما آشنایی با سه مورد از آن‌ها برای هر طراح فرانت‌اند ضروری است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین زبان‌ها در برنامه‌نویسی فرانت‌اند می‌پردازیم.

HTML

HTML یکی از معروف‌ترین زبان‌های نشانه‌گذاری در توسعه فرانت‌اند است. اگر قصد یادگیری طراحی فرانت‌اند را دارید، بهتر است از این زبان شروع کنید؛ چرا که یادگیری آن آسان است و در زمان کوتاهی می‌توانید به آن تسلط پیدا کنید.

HTML مانند اساس و اسکلت یک سایت عمل می‌کند و به کمک آن، می‌توانید ساختار مشخصی برای صفحات وب ایجاد کنید. با استفاده از این زبان، می‌توانید در قالب تگ‌ها مواردی مثل فیلم، عکس، متن و … را به صفحات وب اضافه کنید.

CSS

اگر با HTML آشنا باشید، حتما می‌دانید که CSS چیست و چرا یادگیری آن اهمیت زیادی دارد. CSS مکملی برای HTML است و به تگ‌های آن، زیبایی ظاهری می‌دهد. با استفاده از CSS می‌توان استایل تگ‌ها را تغییر داد و مواردی مثل فونت، رنگ، اندازه، شکل و … را به شکل دلخواه نمایش داد.

جاوا اسکریپت

پویانمایی صفحات وب به کمک جاوا اسکریپت انجام می‌شود. با استفاده از زبان‌های HTML و CSS، صفحات حالت استاتیک و ساده پیدا می‌کنند و ظاهر آن‌ها جذابیت لازم را برای جذب مخاطب ندارد. برای بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت، باید از جاوا اسکریپت استفاده کنیم. استخدام برنامه نویس جاوا اسکریپت می‌تواند نقش پررنگی در افزایش جذابیت سایت داشته باشد و کاربران را نسبت به استفاده از خدمات شما مشتاق‌تر کند؛ برای این منظور، می‌توانید از فریلنسرهای مجرب پونیشا هم کمک بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: جاوا اسکریپت چیست؟

فریم ورک‌های مورد استفاده در فرانت اند

ابتدا لازم است بگوییم فریم ورک چیست. چارچوب یا Framework ابزاری است که به برنامه‌نویسان فرانت‌اند امکان استفاده از کتابخانه‌هایی مانند JQuery را می‌دهد تا بتوانند پروژه‌های خود را در زمان کمتری به اتمام برسانند. طراح فرانت‌اند با استفاده از فریم‌ورک‌ها می‌تواند از کدهای آماده استفاده کند و دیگر نیازی نیست تا کدهای تکراری و پرکاربرد را بازنویسی کند. در ادامه با تعدادی از پراستفاده‌ترین فریم‌ورک‌ها در طراحی فرانت‌اند آشنا می‌شویم.

Bootstrap

فریم‌ورک بوت استرپ یکی از محبوب‌ترین چارچوب‌های آماده بین طراحان فرانت‌اند است. بوت‌استرپ فریم‌ورکی با متن باز  و رایگان است که توسط تیم توسعه‌دهندگان توییتر برای زبان CSS طراحی شده است. از بوت‌استرپ برای توسعه و طراحی سایت‌های ریسپانسیو (Responsive) استفاده می‌شود. با استفاده از این فریم‌ورک، دیگر نگرانی در مورد نحوه نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف نخواهید داشت.

Vue.js

یکی دیگر از فریم‌ورک‌های رایگان و محبوب جاوا اسکریپت، vue js است. اما vue js چیست؟ این فریم‌ورک برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های برنامه‌نویسی قابل استفاده است. استفاده از Vue.js انتخاب مناسبی برای طراحان فرانت‌اند است؛ چرا که کار با آن بسیار ساده و روان است. این فریم‌ورک بسیار انعطاف‌پذیر است و برای طراحی و‌ب‌‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها یک گزینه کاربردی محسوب می‌شود.

Angular

این فریم‌ورک فراتر از یک کتابخانه معمولی است و یک انتخاب عالی برای طراحی وب‌اپلیکیشن‌هاست. انگولار توسط تیم گوگل توسعه داده شده است. با استفاده از فریم‌ورک انگولار، دیگر نیازی نیست که طراح فرانت‌اند کدهای تکراری و خسته‌کننده را باز نویسی کند؛ بنابراین، می‌تواند زمان خود را روی بخش‌های مهم‌تر پروژه صرف کند. این فریم‌ورک در تایپ اسکریپت ایجاد شده است و مزایای استفاده از آن بسیار زیاد است. شاید تنها ایراد وارد بر انگولار، پیچیدگی آن باشد که برای تسلط بر آن، باید زمان زیادی صرف شود.

React

یکی دیگر از فریم‌ورک‌های پرکاربرد در طراحی فرانت‌اند، ری اکت نام دارد و یکی از بهترین کتابخانه‌ها برای جاوا اسکریپت است. فریم‌ورک ری‌اکت به وسیله تیم توسعه فیسبوک طراحی شده و در سال ۲۰۱۳ به صورت رایگان به بازار عرضه شد. یادگیری این فریم‌ورک در مقایسه با انواع دیگر به خصوص Angular برای برنامه‌نویسان فرانت‌اند آسان‌تر است.

این بستر با مدل شی‌گرای سند (DOM) کار می‌کند و در به‌روزرسانی تغییرات کاربری، بدون تاثیرگذاری روی سایر قسمت‌های رابط با سرعت عمل می‌کند. به کمک ری‌اکت شما می‌توانید بدون بازنویسی همه‌چیز از ابتدا از هر قسمت کد مجددا استفاده کنید. استخدام برنامه نویس ری اکت به دلیل کاربرد بالای این فریم‌ورک، می‌تواند باعث افزایش سرعت انجام پروژه طراحی سایت شود.

تفاوت UI designer با متخصص فرانت ‌اند در چیست؟

برای طراحی یک سایت، عوامل متعددی باید با هم همکاری داشته باشند و کیفیت هر بخش در موفقیت نتیجه نهایی، اثرگذار است. همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، فرانت‌اند به دو بخش طراحی گرافیکی و توسعه رابط کاربری تقسیم می‌شود. طراحی المان‌های گرافیکی بر عهده UI designer یا طراح رابط کاربری است.

طراح UI با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ، فیگما، ادوبی ایکس دی و… المان‌های گرافیکی را طراحی می‌کند. طراح رابط کاربری در فرایند کدنویسی نقشی ندارد و طرح‌های خود را در قالب یک فایل PSD در اختیار توسعه‌دهنده فرانت‌اند قرار می‌دهد تا آن‌ها را اجرایی کند.

یک طراح فرانت‌اند باید روحیه همکاری داشته باشد و بتواند با سایر طراحان و برنامه‌نویسان حاضر در پروژه، تعامل کاری خوبی برقرار کند. در پروژه‌های کوچک، ممکن است یک نفر بتواند تمام بخش‌های کدنویسی و طراحی گرافیکی را به عهده بگیرد؛ اما در پروژه‌های بزرگ، هر شخص مسئول یک بخش است. بر اساس اهمیت پروژه، ممکن است تیم‌های مجزا روی بخش‌های مختلف کار کنند. طراح فرانت‌اند به صورت مستقیم با توسعه‌دهنده بک‌اند، طراح UI و طراح UX در ارتباط است و به همین خاطر، باید بتواند با تمام این افراد همکاری موفقی داشته باشد.

طراح فرانت اند چه وظایفی بر عهده دارد؟

طراح فرانت‌اند نقش بسیار مهمی در اعتبار و برندینگ یک کسب‌وکار دارد؛ چرا که پس از ورود به یک سایت، کاربر قبل از هر چیزی با فرانت‌اند مواجه می‌شود. در هر کسب‌وکاری، کیفیت محصولات و خدمات حرف اول را می‌زند؛ اما باید توجه داشته باشید که این موضوع به تنهایی برای دیجیتال مارکتینگ کافی نیست. یک برنامه‌نویس فرانت‌اند حرفه‌ای، باعث می‌شود سایت شما ظاهری زیبا و متمایز داشته باشد. طراحی یک رابط کاربری ساده و جذاب، موجب می‌شود تا بازدیدکنندگان، تجربه خوبی را در استفاده از خدمات سایت پیدا کنند و مجددا به آن مراجعه کنند. در ادامه، مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز طراح فرانت‌اند توضیح داده شده‌اند:

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی

شاید در ظاهر، نتیجه کار یک طراح فرانت‌اند کاملا گرافیکی به نظر برسد؛ اما طراح فرانت‌اند در واقع یک برنامه‌نویس است. اولین قدم برای هر توسعه‌دهنده‌ سایت، تسلط به زبان‌های اصلی برنامه‌نویسی است.

آشنایی با کتابخانه‌ها و فریم ورک‌ها

تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی برای یک طراح فرانت‌اند الزامی است؛ اما در کنار آن‌ها، باید بتواند از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‎ها هم استفاده کند. به کمک فریم‌ورک‌های مناسب، دیگر نیازی به بازنویسی کدهای رایج نیست و طراح می‌تواند در وقت خود صرفه‌جویی کند. با استفاده از کتابخانه‌های آماده و فریم‌ورک‌ها، طراح فرانت‌اند می‌تواند بخش عمده تمرکز و زمان خود را روی توسعه رابط کاربری بگذارد.

آشنایی با اصول طراحی سایت‌های واکنش‌گرا

طراحی سایت‌های ریسپانسیو یکی از مهارت‌های مهم برای طراحان فرانت‌اند محسوب می‌شود. این روزها بسیاری از کاربران با استفاده از تلفن همراه خود، وارد سایت‌ها می‌شوند؛ به همین خاطر، طراحی سایت باید به گونه‌ای انجام شود که قالب آن در صفحه‌نمایش‌های مختلف به هم نریزد.

خلاقیت بالا و آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها

به طور معمول، جنبه‌های گرافیکی توسط طراح رابط کاربری (UI designer) طراحی می‌شوند. در پروژه‌های کوچک‌تر ممکن است یک فریلنسر طراحی سایت، تمام بخش‌ها را به عهده بگیرد؛ بنابراین، بهتر است که طراح فرانت‌اند تا حدودی با جنبه‌های گرافیکی و روانشناسی رنگ‌ها آشنایی داشته باشد. برای طراحی سایت، خلاقیت زیادی مورد نیاز است تا بازدیدکنندگان تجربه خوبی را در استفاده از سایت به دست آورند.

داشتن روحیه همکاری

طراح فرانت‌اند باید با سایر طراحان و عوامل اجرایی، ارتباط کاری مناسبی داشته باشد تا پروژه طراحی سایت به بهترین شکل ممکن پیش برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *