دانستنی

فیلتر اینستاگرام در چین

جالب است بدانید که در چین نه فیسبوک دارند نه اینستاگرام و نه به دنبال مطلبی در گوگل هستند! آن ها حتی از اخبار های بی بی سی هم خبر ندارند و بی جهت نیست که می گویند همیشه مشغول کار هستند و موضوعی برای اتلاف وقت ندارند. اما علت فیلتر اینستاگرام در چین از چه قراره؟ بسیاری از کشورها از در دسترس قرار گرفتن اطلاعات مردمان خود در شبکه های اجتماعی و سایت خدمات دهنده خارجی می ترسند و سعی می کنند نمونه مشابه داخلی را برای امنیت کاربران خود فراهم سازند. طبق تحقیقات انجام شده موضوع از این قرار است که چین در تلاش است با این اقدامات نفوذ گوگل را در کشور کم کند! کشور چین علاوه بر این که قوانین جالب و پیچیده ای دارد زبان سختی هم دارد! اما با این حساب افراد خواهان یادگیری این زبان هستند که می توانند از طریق موسسات و آموزشگاه زبان چینی این زبان را یاد بگیرند.

 

کشور چین پیشرفته ترین مکانیزم فیلتر در جهان را دارد

مکانیزم فیلترینگ در کشور چین تا حدی بالا است که که از آن به عنوان دیوار آتش عظیم چین یاد می کنند که تا به الان قادر بوده بسیاری از سایت های پر بازدید جهان را از بازدید جمعیت میلیاردی خود محروم سازد تا فیلتر سایر سایت های پر بازدید توسط چین برای مدیران این سایت ها مشکل بزرگی باشد. اما سوال این است که چینی ها تا به الان چه سایت هایی را در کشور خود مسدود کرده اند؟ البته شایعاتی در این باره وجود دارد که برخی می گویند بسیاری از موسسات آموزشی و آموزشگاه زبان در چین هم سیستم فیلترینگ دارند که این موضوع صحت ندارد.

 

فیلتر گوگل در چین

می توان گفت هر سرویس جدید گوگل که راه اندازی می شود چینی ها سریعا اقدام به مسدود کردن آن می کنند. در سال ۲۰۱۱ درست زمانی که گوگلی ها شبکه اجتماعی خود گوگل پلاس را رو نمایی کردند این سایت در چین فیلتر شد. قبل از آن نیز گوگل در اعتراض به سانسورهای بسیار اینترنتی در چین دفتر خود را تعطیل کرد. این موضوع باعث شده مدیر اجرایی گوگل در این کشور تا به حال چند بار از وضعیت آزادی اینترنت چین در مصاحبه های خود انتقاد کرده است. پیش از این موضوع نیز یوتیوب و توییتر نیز در سال ۲۰۰۹ هم در چین فیلتر شد.

 

فیلتر فیسبوک در چین

لاازم به ذکر است بدانید که گوگل پلاس اولین شبکه اجتماعی نبود که در چین مسدود گردید. پیش از آن پر جمعیت ترین شبکه های اجتماعی جهان مانند فیسبوک هم فیلتر گردید تا دست کاربران چینی به این سایت نرسد. فیسبوک در سال ۲۰۰۸ فیلتر شد و پس از آن اعتراضات زیادی را از سوی کاربران به این کشور همراه داشت. یکی از دلایل فیلتر این سایت برای چینی ها انتشار گسترده اعتراضات اویغورها که به اقلیت مسلمان چین در این سایت بود گفته می شود بود.

 

 فیلتر شدن اینستاگرام در چین

جالب است بدانید که اینستاگرام از معدود سایت های خارجی است که در چین فیلتر نشده بود اما پس از تظاهرات وسیع مردمان هنگ کنگ و انتشار عکس های آن در این سایت دولت چین در ۱۹ سپتامبر امسال تصمیم به مصدود کردن سایت اینستاگرام گردید!

فیلتر بی بی سی در چین

از میان سایت های خبری و خبرگذاری های خارجی چینی ها تصمیم گرفتند در اکتبر امسال سایت بی بی سی را هم مسدود کنند تا از اخبار این رسانه خارجی و تحلیل هایش در امان باشند.


موضوع برطرف سازی فیلترینگ اینترنت در بخشی از چین

چین قصد دارد در آینده بخشی از فیلترینگ اینترنت را به منظور ترویج توریسم متوقف کند. طبق گزارشات دیجیاتو توریستانی که به مناطق مشخصی مانند جزیره جنوبی استوایی می روند می توانند به فیس بوک، توییتر و یوتیوب دسترسی داشته باشند. توقف سازی فیلترینگ در راستای بدل شدن این بخش به بندر آزاد تا سال ۲۰۲۰ اعلام گردیده است. چین به واسطه سیستم فیلترینگ خود دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی را مسدود کرده است و توریست ها در آینده می توانند در دو شهر از چین به شبکه ها و سایت های یاد شده دسترسی داشته باشند. البته هنوز تکلیف رفع فیلتر مواردی مانند اینستاگرام، گوگل و واتس آپ مشخص نشده است.

 

نکته طنز آمیز در رابطه با فیلترینگ چین

کشور چین هرگونه نظری را که درباره طرح توریسم جدر در ارتباط با رفع فیلترینگ مورد بحث در شبکه های اجتماعی ارسال شده بود را هم مسدود کرد و از زمان اعلام این طرح تا به اکنون نظرات بسیاری حذف شده اند. تصمیم جدید چین در رابطه با کاهش محدودیت ها بر این بخض تعجب بسیاری ندارد و قبل از این بر بخش هایی مانند ماکائو و هنگ کنگ تعهدات امنیتی ضعیف تر و نیز قوانین ساده تری نسبت به سایر بخش های چین اعمال شده بود. همین بخش ها اخطارهایی را از دولت دریافت کرده اند. البته هنگ کنگ و ماکائو به واسطه دولت جداگانه ای اداره می شوند اما اداره های آن ها طبق قوانین چین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *