دانستنی

ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو در دنیای بازاریابی امروز، در حکم چوب جادوی بازاریاب‌ها عمل می‌کند و محتوای ساده را به محتوای تعاملی و جذاب تبدیل می‌کند. ویدیو مارکتینگ یا تبلیغات ویدیویی یکی از قدرتمندترین روش های بازاریابی محتوایی می باشد.  استفاده از این جادو، نیازمند یادگیری در زمینه ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی است.

ویدئو بر فضای شبکه‌های اجتماعی هم سلطه دارد. طبق پژوهش‌های صورت گرفته از هر شش کانال رسانه‌ای که مشتریان سرتاسر جهان در آنها به تماشای ویدئو می‌پردازند، چهار کانال متعلق به شبکه‌های اجتماعی هستند. پس برندها نیازمند راهبرد ویدئو مارکتینگ هستند. حالا دیگر ویدئوها تنها بخشی از برنامه بازاریابی نیستند. شما برای موفقیت در کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی باید به آنها بها دهید.

اگر ویدئو نسازید، احتمال عقب ماندن در بازار کسب و کار وجود دارد. هر چه ویدئوی ساده‌تر با محتوایی زیباتر بسازید، بیشتر توجه مخاطبان را جلب می‌کنید. حالا به کمک فناوری، امکان ضبط ویدئوهای باکیفیت با کمک گوشی‌های هوشمند وجود دارد. تیم کارلنسر در این مقاله اطلاعات مورد نیاز در مورد ویدئو مارکتینگ را در اختیارتان قرار می‌دهد.

Creative concept banner. Vector illustration for video marketing, social media, entertainment, video tutorials and training, apps, online advertising and presentation.

تعریف ویدئو مارکتینگ

به کارگیری ویدئوها برای تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات، افزایش تعامل در کانال‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، آموزش مشتریان و مصرف کنندگان و دسترسی به مخاطبان در رسانه‌های جدید را ویدئو مارکتینگ می‌دانیم.

چرا ویدئو مارکتنیگ اهمیت دارد؟

در چند سال اخیر شاهد محبوبیت روزافزون ویدئوها به عنوان نوعی از بازاریابی محتوا بوده‌ایم. این راهبرد در سال ۲۰۱۷ در صدر فهرست تاکتیک‌های بازاریابی قرار گرفت. تیم‌های بازاریابی روی این روش به عنوان یکی از راهبردهای آگاه سازی مخاطبان متمرکز شدند و بابت تولید ویدئو بسیار هزینه کردند. ویدئو مارکتینگ در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ از یک تاکتیک بازاریابی به یک راهبرد کامل در کسب و کار تبدیل شد.

امروزه ویدئو در قالب رویکرد کاری جامع از جانب تمامی تیم‌های بازاریابی به روشی کاربردی و قابل ارزیابی تولید می‌شود. بیش از ۵۰ درصد از مصرف کنندگان بیش از هر محتوای دیگری به دنبال مشاهده ویدئوهای مربوط به برندهای مدنظرشان هستند.

ویدئوها فراتر از سرگرمی عمل می‌کنند. برای مثال ویدئوی قرار گرفته روی صفحات ورودی سایت‌ها می‌تواند نرخ تبدیل را بیش از ۸۰ درصد افزایش دهد. به علاوه اشاره به کلمه ویدئو در قسمت موضوع ایمیل هم نرخ باز شدن را تا ۱۹ درصد افزایش می‌دهد. همچنین ۹۰ درصد از مشتریان هم معتقدند که مشاهده ویدئوها به آنها در تصمیم گیری برای خرید بسیار کمک کرده است.

ویدئو نحوه برقراری ارتباط میان فروشندگان و مشتریان احتمالی و تبدیل آنها به خریدار را متحول نموده است. بعلاوه خدمات پس از فروش هم ارتقاء پیدا کرده و رضایت مشتریان افزایش یافته است. به طور کلی ویدئو مارکتینگ برای کل فرایند کسب و کار مفید است و تنها محدود به افزایش آگاهی از برند نمی‌شود.

۱۲ نوع از ویدئو مارکتینگ

قبل از تولید ویدئو نیازمند آشنایی با انواع ویدئوها و انتخاب تاکتیک ویدئو مارکتینگ متناسب با کسب و کارتان هستید. پس به فهرست زیر دقت کنید.

۱.ویدئوهای دمو (Demo)

این ویدئوها نحوه عملکرد محصولات شما را نمایش می‌دهند. می‌توانید نحوه گشت و گذار درون نرم افزار تولید شده یا شیوه مصرف محصول خاصی را در ویدئو نشان دهید.

۲.ویدئوهای برند

این ویدئوها در قالب بخشی از کمپین تبلیغاتی بزرگتر تهیه شده و چشم انداز، مأموریت یا محصولات و خدمات شرکت را نمایش می‌دهند. هدف از این ویدئوها آگاه سازی مخاطبان در مورد برند و جلب توجه آنها است.

۳.ویدئوهای رویدادی

آیا کسب و کارتان، میزبان یک کنفرانس، میزگرد، جذب سرمایه گذار یا رویداد دیگری است؟ می‌توانید فیلمی از نکات برجسته این رویداد را تهیه کرده و یا قسمت‌های جالب سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها را منتشر کنید.

۴.مصاحبه‌های کارشناسی

ضبط مصاحبه با کارشناسان سازمان خودتان یا مصاحبه با رهبران صنعتی روشی عالی برای جلب اعتماد مخاطبان است. اینفلوئنسرهای کسب و کارتان را پیدا کنید (فرقی ندارد که با شما هم عقیده هستند یا نه) و در مقابل مخاطبان با آنها گفتگو کنید.

متخصصان صنعتی می‌توانند نکات خوبی را در اختیار بینندگان قرار دهند. معمولاً این ویدئوها به سرعت منتشر می‌شود. در طول مصاحبه‌ها از بحث‌های فنی نترسید چون با این نوع محتوا به یادگیری مخاطبان کمک می‌کنید.

۵.ویدئوهای آموزشی یا فنی

از ویدئوهای آموزشی برای آموزش مطالب جدید و مورد نیاز مخاطب استفاده کنید. آن‌ها با این ویدئوها با کسب و کار شما و راه حل‌های مورد نیازشان آشنا می‌شوند. تیم فروش و خدمات پس از فروش هم می‌تواند از این ویدئوها در تعامل با مشتریان استفاده کند.

۶.ویدئوهای توضیح دهنده

مخاطبان با دیدن این ویدئوها، متوجه می‌شوند که چرا به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. اغلب ویدئوهای توضیح دهنده روی پرسونای اصلی خریدار متمرکز هستند که به دنبال حل مشکل خاصی است. این پرسونا با بهره گیری یا خرید راه حل ارائه شده از جانب کسب و کار به مشکلش غلبه می‌کند.

۷.ویدئوهای انیمیشنی

می‌توان از ویدئوهای انیمیشنی برای انتقال مفاهیم دشواری که نیازمند تجسم یا توضیح مفاهیم انتزاعی است، استفاده کرد. برخی از بزرگسالان هم توجه ویژه‌ای به این نوع محتوا دارند و با تولید این ویدئوها به سلایق مختلف احترام می‌گذارید.

۸.ویدئوهای موردی و ویدئوهای اظهار رضایت مشریان

مشتریان احتمالی می‌خواهند بدانند که آیا محصول شما می‌تواند مشکلشان را حل کند؟ یکی از بهترین روش‌ها برای پاسخ به این پرسش تولید ویدئوهای موردی است که اظهار رضایت و وفاداری مشتریان را نشان می‌دهند. این افراد بهترین مدافعان کسب و کارتان هستند. آن‌ها را جلوی دوربین ببرید تا چالش‌هایشان را در کنار راه حلی که شرکت شما در اختیارتان قرار داده بازگو کنند.

۹. ویدئوهای زنده (Live)

بینندگان با دیدن ویدئوهای زنده، نگاهی به پشت صحنه شرکت شما می‌اندازند. این کار نرخ‌های تعامل را افزایش می‌دهد. بینندگان برای ویدئوهای زنده بیشتر از ویدئوهای متداول وقت می‌گذارند. آنها با دیدن مصاحبه، سخنرانی‌ها و رویدادهای زنده تمایل بیشتری برای اظهار نظر و طرح پرسش دارند.

۱۰.ویدئوهای ۳۶۰ درجه و واقعیت مجازی

بینندگان با دیدن ویدئوهای ۳۶۰ درجه می‌توانند محتوای قرار گرفته در هر زاویه را مورد بررسی قرار دهند. درست مثل این که خودشان درون همان موقعیت قرار گرفته‌اند. بینندگان با این سبک از ویدئوی کروی می‌توانند مکان یا رویداد خاصی مثل کاوش در قطب جنوب یا ملاقات با کوسه کله چکشی را تجربه کنند. بینندگان با وجود واقعیت مجازی (VR) می‌توانند تجارب دیداری خودشان را هدایت و کنترل کنند. این گونه ویدئوها با ابزارهایی مثل Oculus Rift یا Google Cardboard قابل مشاهده است.

۱۱.ویدئوهای واقعیت افزوده (AR)

در این ویدئوها به آنچه که در حال مشاهده در دنیای واقعی هستید، لایه‌ای دیجیتال اضافه می‌شود. برای مثال می‌توانید دوربین گوشی هوشمند را به سمت اتاق نشمین بگیرید و بعد واقعیت مجازی به شما نشان می‌دهد که کاناپه مدنظرتان درون این فضا به چه شکلی در می‌آید. اپلیکیشن IKEA Place یکی از بهترین نمونه‌های واقعیت افزوده است.

۱۲.پیام‌های شخصی شده

ویدئو، روش خلاقانه‌ای برای تداوم مکالمه یا پاسخ دادن از طریق ایمیل یا متن است. می‌توانید از نرم افزار Loom برای پوشش دادن رویدادی مهم یا ارائه توصیه‌های شخصی استفاده کنید. این ویدئوها لحظات منحصر به فرد و لذت بخشی را در اختیار مشتریان آتی قرار می‌دهد و آنها را برای خرید کردن ترغیب می‌کنید.

تولید ویدئو به کارهای زیادی نیاز دارد. در ادامه جزئیات تولید و انتشار ویدئو را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مراحل تولید ویدئو

دوربینتان را بردارید تا بعد از مطالعه این بخش، آماده فیلم سازی برای کسب و کارتان شوید.

۱.برای ویدئو برنامه ریزی کنید

قبل از ضبط و ادیت ویدئو باید هدف از تهیه ویدئو را بشناسید. چرا این کار را می‌کنید؟ هر هدفی که برای این کار دارید باید در فرایند تولید ویدئو لحاظ شود. بعد از تماشای ویدئو چه انتظاری از مخاطب دارید؟ تیم بازاریابی باید به اهداف روشنی برسند تا درگیر فیلمبرداری مجدد و ادیت مداوم نشوید و وقت تلف نکنید.

نظرات زیادی در حین تولید ویدئو مطرح می‌شود. چطور باید همه آنها را در نظر بگیرید. با کمک Google Forms یا Survey Monkey می‌توانید پرسشنامه بسازید و آن را در میان ذینفعان پروژه پخش کنید. با این روش پرسش‌های مشابهی را از همه می‌پرسید و پاسخ‌ها را یک جا جمع می‌کنید.

مخاطب شما کیست؟

کدام پرسونای خریدار را هدف قرار می‌دهید؟ در اینجا باید پرسونای خریدار شرکت خودتان را مشخص کنید.

چه هدفی دارید؟

آیا به دنبال افزایش آگاهی از برند هستید؟ آیا به دنبال فروش بیشتر هستید؟ می‌خواهید محصول جدیدی عرضه کنید؟ در نهایت مخاطب بعد از تماشای ویدئو چه کاری باید انجام دهد؟

ویدئو در کجا منتشر خواهد شد؟

آیا روی اینستاگرام منتشر خواهد شد؟ آیا قبل از صفحه ورودی سایت قرار می‌گیرد؟ باید قبل از انتشار ویدئو در کانال‌های مختلف، پلتفرم خاصی را مشخص کنید.

همواره بازه زمانی خاصی را مشخص کنید. ویدئویی که ضبطش چند ماه طول می‌کشد در مقایسه با کار چند روزه بودجه متفاوتی دارد.

چقدر بودجه دارید؟

از قبل بودجه را مشخص کنید تا کارتان گران تمام نشود. جستجو کنید و پارامترهای واقع گرایانه ای را مشخص کنید.

پیش نیازهای خلاقیت در تولید ویدئو کدامند؟

بعد از تعیین بودجه، مهارت‌ها و منابع باید به موانع بروز خلاقیت فکر کنید. آیا برای تولید تصاویر گرافیکی به طراح و گرافیست نیاز دارید؟ آیا به دنبال تهیه انیمیشن یا ویدئوهای زنده هستید

چه چیزی باعث موفقیت ویدئو خواهد شد؟

چند شاخص کلیدی عملکرد را هماهنگ با اهداف تولید ویدئو مشخص کنید.

۲.برای ویدئو نمایشنامه بنویسید

حالا دیگر جایی برای ویدئوهای فاقد نمایشنامه وجود ندارد. تا حالا مستندهای اشک آور و ویدئوهای حیوانات خانگی زیادی را دیده‌اید. با این حال اغلب ویدئوهای کاری نیازمند نمایشنامه یا فیلمنامه هستند.

اگر به این گام توجهی نکنیدT باید فیلم تهیه شده را بیش از حد ادیت کنید. در نهایت ویدئوی بیش از حد طولانی منتشر می‌کنید و احتمالاً مخاطبانتان را در این مسیر از دست می‌دهید. نوشتن نمایشنامه را با طرح کلی آغاز کنید. نکات اصلی را یادداشت کرده و ترتیب منطقی آنها را مشخص کنید.

تمامی پیش نویس ها را در Google Docs قرار دهید تا به همکاری بهتری رسیده و نظرات را به موقع مشاهده کنید. می‌توانید از مسیر «Insert>Table» برای به کارگیری یکی از تمرین‌های نمایشنامه نویسی تلویزیونی استفاده کنید. در اینجا نمایشنامه دو ستونی وجود دارد. گفتار را در ستون سمت چپ و ایده‌های بصری مربوط به آن را در ستون راست وارد می‌کنید.

برای فهمیدن هدف ویدئو، بیننده را تا پایان ویدئو منتظر نگذارید. در همان ابتدای کار باید نظر مخاطب را جلب کنید. این امر در ویدئوهای آموزشی و توضیح دهنده اهمیت زیادی دارد. زبان گفتاری ویدئو باید به صورت آرام، واضح و مکالمه‌ای بیان شود. صمیمانه با مخاطب صحبت کنید و از اصطلاحات فنی و دشوار اجتناب کنید

۳.دوربینی که با آن کار می‌کنید را بشناسید

بسیاری از مالکان کسب و کار به خاطر عدم آشنایی با تجهیزات فیلمبرداری وارد ویدئو مارکتینگ نمی‌شوند. ولی فیلمبرداری کردن خیلی هم دشوار نیست. به راحتی می‌توانید از دوربین گوشی هوشمندی که در جیب یا کیفیتان قرار گرفته استفاده کنید.

قبل از فیلمبرداری با گوشی به فضای ذخیره سازی کافی نیاز دارید. نمایش نوتیفیکیشن ها را در حین فیلمبرداری غیرفعال کنید تا مزاحم کارتان نشود. گوشی را به صورت افقی در مقابل سوژه بگیرید. آنقدر به سوژه نزدیک شوید که دیگر نیازی به زوم کردن پیدا نکنید. این کار از شطرنجی شدن و تار شدن فیلم نهایی جلوگیری می‌کند.

فیلمبرداری با دوربین‌های حرفه‌ای و Prosumer

با این که گوشی‌های هوشمند برای تهیه فیلم مناسب هستند ولی می‌توانید از فیلم‌هایی با کیفیت بسیار بالاتر  هم استفاده کنید. دوربین‌های دیجیتال زیادی در بازار وجود دارند که در ادامه به دو مورد از آنها اشاره می‌کنید.

  • دوربین‌های Prosumer: این دوربین‌ها پلی میان دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های بسیار پیشرفته محسوب می‌شوند. این دوربین‌ها برای تهیه فیلم‌هایی که قصد انتشارشان را داریم، بسیار مناسب هستند. اغلب آنها دارای لنز ثابت هستند تا به خروجی ساده‌ای برسیم.
  • دوربین‌های حرفه‌ای: دوربین‌هایی مثل DSLR ها، تنظیمات دستی خوبی برای فیلمبرداری دارند تا بتوانیم سوژه را از پس زمینه جدا کنیم. این دوربین‌ها در اصل برای عکاسی مناسب هستند ولی کوچکی و عملکرد مناسب در نور کم به همراه امکان تعویض لنزها، آن‌ها را به ابزار عالی برای تولید ویدئو تبدیل کرده است. البته کار با آنها نیازمند آموزش است.

۴.استودیوی خودتان را آماده کنید

علاوه بر خرید دوربین و مطالعه در موردش به سه پایه، میکروفون، لامپ و غیره هم نیاز دارید. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تجهیزات اصلی

همواره با سه پایه فیلمبرداری کنید. با سه پایه به صحنه با ثبات رسیده و احتمال شکستن وسیله‌های اطرافتان وجود ندارد. سه پایه با توجه به نوع دوربین و لنزش در قیمت‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد. در کنار سه پایه به باتری دوربین و SD کارت هم نیاز دارید.

تجهیزات صوتی

دوربین دارای میکروفون داخلی برای ضبط صدا هست ولی از آن استفاده نکنید. اگر دوربین را در فاصله منطقی از سوژه قرار دهید، قدرت میکروفون دوربین کاهش می‌یابد. پس به میکروفن مناسب نیاز دارید. میکروفون‌های بی سیم و دارای سیم در بازار وجود دارند. اگر در فضای کنترل شده فیلمبرداری می‌کنید، می‌توانید از Shotgun mic استفاده کنید. این میکروفون در خارج از کادر فیلمبرداری قرار گرفته و سر و صداهای اطراف را به طور طبیعی ضبط می‌کند. سرمایه گذاری روی خرید میکروفون ارزش دارد، چون محتوای تولید شده در فرایند ویدئو مارکتینگ را تا حد زیادی بهبود می‌دهد.

تجهیزات نورپردازی

حالا که دوربین و میکروفون دارید باید به نورپردازی دقت کنید. شما به چند لامپ و سه پایه لامپ نیاز دارید. این نوع نورپردازی را سه نقطه می‌نامیم. یعنی سه منبع نور به طور هدفمند در اطراف سوژه قرار گرفته و آن را در بر می‌گیرند. در نتیجه سایه‌های خوشایندی روی چهره تشکیل می‌شود.

منبع نور اصلی را در زاویه ۴۵ درجه در سمت چپ یا راست سوژه قرار دهید. نور را در بالای سر و به سمت زمین قرار دهید. این نور اصلی باید آنقدر پرنور باشد که به تنهایی هم کل صفحه را روشن کند. بعد باید نور پر کننده را در زاویه ۴۵ درجه از سوژه و در سمت دیگر نور اصلی قرار دهید. این نور در نزدیکی یا در بالای سطح قرارگیری چشم‌های سوژه قرار می‌گیرد. این نور باید سایه‌های حاصل از منبع نور اصلی را کاهش دهد، ولی آنها را به طور کامل محو نمی‌کند. پس نور پر کننده ضعیف‌تر از نور اصلی است.

در نهایت به نور پس زمینه نیاز دارید که لایه سوم از بعد فیلمبرداری را تشکیل می‌دهد. سوژه را پشت به زمینه قرار داده و نور را در بالای سر و پشت او قرار دهید طوری که خارج از کادر فیلمبرداری قرار بگیرد. نور روی پشت سر سوژه متمرکز است و او را از پس زمینه جدا می‌کند.

استودیو را در دفتر کارتان به پا کنید

حالا که حداقل تجهیزات را دارید می‌توانید دفتر کارتان را به استودیوی فیلمبرداری تبدیل کنید. می‌توانید تمامی تجهیزات را داخل کمد نگه دارید و در اتاق بزرگتر مثل اتاق کنفرانس فیلمبرداری کنید. اگر اتاق مجزایی را به استودیو اختصاص دهید، زمان آماده سازی برای فیلمبرداری کاهش می‌یابد. البته اتاق مدنظرتان نباید خیلی خالی باشد چون صدا در اتاق اکو پیدا می‌کند. پس مبلمان، قالیچه و کمد را به فضای اتاق اضافه کنید.

به تهویه اتاق و سروصدای آن دقت کنید. اتاقی با کمترین سروصدای اضافه پیدا کنید. می‌توانید از کاغذ یا پرده عکاسی هم استفاده کنید که بهتر از دیوار سفید به نظر می‌رسد.

قبل از فیلمبرداری افراد متفرقه را از اتاق خارج کرده و نورهای سقفی را خاموش کنید. نورپردازی سه نقطه‌ای را روشن کنید. حالا باید آرامش خودتان را حفظ کنید. مضطربانه به نورها و دوربین نگاه نکنید.

۵.از استعدادتان کمک بگیرید

اگر فردی با تجربه و مطمئن در شرکت هستید، پس مشکلی با تهیه ویدئو ندارید. استعداد تولید ویدئوهای حرفه‌ای، بسیار نادر است اما با کمی صبر می‌توانید به همکارانتان هم در این زمینه آموزش دهید. قرار گرفتن در مقابل دوربین ترسناک است. کلی برنامه ریزی می‌کنید ولی ناگهان همه چیز را فراموش می‌کنید.

می‌توانید نمایشنامه را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کرده و با کمک لپ تاپی که زیر خط دید دوربین قرار گرفته هر مرحله را به طور مجزا فیلمبرداری کنید. درست مثل گوینده اخبار می‌توانید متن مورد نظرتان را از روی لپ تاپ بخوانید.

فیلمبرداری به فشار دادن دکمه ضبط محدود نمی‌شد. باید نقش مربی را برای سوژه ایفا کنید. هر بخش فیلمبرداری شده را بازبینی کنید و بازخورد دهید. به همین دلیل تهیه جدول نمایشنامه اهمیت دارد. باید شرایط نورپردازی یا جزئیات صحنه در بخش‌های مختلف فیلمبرداری ثابت باقی بمانند تا به ویدئوی یکپارچه برسید. در پایان فیلمبرداری می‌توانید به اول نمایشنامه برگردید و بخش اول را دوباره فیلمبرداری کنید. چون سوژه در طول فیلمبرداری به آرامش بیشتری رسیده و ممکن است که اضطرابش در قسمت ابتدایی فیلم مشهود باشد. حالا که در حالت آرامش بیشتری قرار دارد یک بار دیگر بخش ابتدایی را فیلمبرداری کنید. در قسمت ادیت فیلم هم بهترین بخش را انتخاب کنید.

اصول ترکیب بندی

برخی از فیلم‌ها بسیار جذاب هستند. این شرایط به خاطر داستان یا موقعیت مکانی جذابشان نیست در اینجا قدرت ترکیب بندی یا Composition مطرح است. هنگامی که اشیاء و سوژه‌ها در جای مناسب قرار می‌گیرند، کیفیت ویدئو مارکتینگ تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

ترکیب بندی ویدئو مشابه عکاسی و آثار هنری است. در ابتدا قاعده یک سوم (rule of thirds) را در نظر بگیرید. با ترسیم ذهنی دو خط افقی و دو خط عمودی باید به حس تعادل برسید. عناصر کلیدی باید در محل تقاطع این خطوط قرار بگیرند.

برای مثال اگر ویدئوی مصاحبه یا فنی تهیه می‌کنید، چشم‌های سوژه باید هماهنگ با خط افقی بالای کادر و نزدیک یکی از خطوط عمودی قرار بگیرد. در حین فیلمبرداری از چهره‌ای که در حال صحبت است می‌توانید کمی جای خالی در بالای سر فرد قرار دهید.

برای بهبود ویدئو مارکتینگ می‌توانید از B-roll استفاده کنید. B-Roll در واقع فیلم مکملی است که به عنوان برشی مجزا اضافه می‌شود. می‌توانید از صحبت مرکز خدمات با مشتریان، ویرایش وب سایت از جانب طراح سایت، صحنه‌های دفتر کار یا عکس‌های محصولات خودتان فیلم بگیرید. در واقع B-roll به دنبال تقویت داستان فیلم است. در حین جمع آوری B-roll می‌توانید ترکیبی از شات ها از زوایا و فاصله‌های مختلف را جمع آوری کنید. فیلمسازان این شات های مختلف را به صورت زیر نامگذاری می‌کنند.

انواع شات ها

  • Establishing shots: بیننده با شات های واید می‌تواند کل صحنه را ببیند. این شات برای آغاز ویدئو مناسب است.
  • Medium shots: شات های باریک‌تری که روی سوژه یا بخشی از صحنه متمرکز هستند. فیلمبرداری مصاحبه با شات های مدیوم انجام می‌شود.
  • Close-ups: شات هایی که برای نمایش جزئیات، زوم شده‌اند. مثلاً دستان فردی که روی کیبورد در حال تایپ است یا در حال پر کردن یک فنجان قهوه است.

درس آخر در ترکیب بندی، داشتن تداوم (Continuity) در فیلمبرداری است. فرایند ترکیب شات ها به صورت یک توالی را تداوم می‌نامیم. با این روش حس قرار گیری در یک زمان و مکان مشترک را به بیننده منتقل می‌کنید. در نتیجه هر جزئی از صحنه مثل یک فنجان باید تا پایان فیلمبرداری دقیقاً در مکان مشخص خودش قرار بگیرد.

هماهنگی در فعالیت‌ها هم بخش مهمی در تداوم فیلمبرداری است. برای مثال اگر سوژه باید درب را باز کند و وارد اتاق دیگر شود پس می‌توانید آنها را به صورت زیر نمایش دهید.

۶.به قصد ادیت کردن، فیلمبرداری کنید

برخی از افراد در حوزه فیلمبرداری و برخی دیگر در حوزه ادیت، حرفه‌ای هستند. شما باید نکات مربوط به هر حرفه را در نظر بگیرید. مثلاً یک فیلمبردار به فکر گرفتن فیلم تمامی سوالات مصاحبه است. ولی ادیتور به فکر استفاده از شات های مختلف در تدوین فیلم است.

پس اگر به قصد ادیت کردن، فیلمبرداری می‌کنید باید قبل و بعد از هر شات کمی فضای خالی قرار دهید. بنابراین کار ادیت را ساده می‌کنید. اگر ادیتور، بخش‌های مختلف فیلمبرداری از سوژه را کنار هم قرار دهد امکان جابجایی ناگهانی چهره و دستهای سوژه وجود دارد. به این امر jump cut گفته می‌شود که در تصویر زیر مشاهده می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توان از B-roll استفاده کرد.

اگر با دو دوربین فیلمبرداری کنید هم می‌توانید جامپ کات‌ها را حذف کنید. دوربین اول را در مقابل سوژه و دوربین دوم را با زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه قرار دهید تا ادیتور بین صحنه‌های دو دوربین جابجا شود.

در نهایت هر بخش را ۱۰ مرتبه یا بیشتر فیلمبرداری کنید. هرگاه که سوژه اشتباه کرد، دستتان را در مقابل دوربین تکان دهید تا ادیتور متوجه مشکل شود و برای دیدن کل فیلم وقت کمتری تلف کند.

۷.نظم دهی به فیلم

نظم دهی به فیلم دشوار است ولی کار ادیت را ساده می‌کند. فایل‌های ویدئویی حجم زیادی را اشغال کرده و نگهداری آنها روی کامپیوتر باعث کاهش سرعت پردازش می‌شود. پس درایو اکسترنال تهیه کنید. درون درایو پوشه‌ای را به هر پروژه اختصاص دهید. درون هر پوشه مجموعه‌ای از پوشه‌ها برای نگهداری فیلم، صوت، طراحی‌های گرافیکی و غیره در نظر  بگیرید. چیدمان پوشه را به شکل زیر انجام دهید.

نام هماهنگی برای پوشه‌های پروژه و فایل‌های ادیت شده انتخاب کنید. برای مثال نام هر کدام را با سال- ماه و تاریخ ضبط آغاز کنید. می‌توانید ویدئوهای ترفندهای اینستاگرامی را به صورت «۱۸۰۶۲۵-instagram-hacks» ذخیره کنید که نشان دهنده فیلم‌های ضبط شده در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸ است. با کمک دراپ باکس یا گوگل درایو از همه فایل‌های قرار گرفته روی هارد، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

۸.ادیت کردن فیلم

بعد از اتمام فیلمبرداریT تازه نصف راه را رفته‌اید. حالا باید ادیت و ویرایش کنید. نرم افزارهای مختلفی متناسب با سطح مهارت شما برای ادیت کردن فیلم وجود دارند. برخی از آنها رایگان و برخی هم گران هستند. حتی برنامه‌ها و اپلیکیشن های رایگان برای موبایل هم وجود دارد.

برنامه‌های میان رده: Apple iMovie

نرم افزار ادیت اپل، iMove است. با سیستم‌های مک و iOS سازگار است. کار با آن ساده و کاربر پسند است. در تمامی محصولات اپل به صورت رایگان قابل استفاده است. امکان ادیت ویدئوها با کات کردن، اضافه کردن عنوان، موسیقی، افکت‌های صوتی، اصلاح رنگ، اضافه کردن فیلتر و جلوه‌های ویژه را دارد.

برنامه‌های پیشرفته: Adobe Premiere Pro

برنامه‌ای پیشگام برای ویرایش ویدئو است که افراد تازه کار و حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. رابط کاربری قابل سفارشی سازی و ابزارهای ادیت پیشرفته دارد. بسیاری از فیلم‌های پیشرفته هالیوودی از این نرم افزار استفاده کرده‌اند. این برنامه به راحتی با سایر برنامه‌های خانواده ادوبی مثل افتر افکت و فتوشاپ هماهنگ می‌شود. این پلتفرم از فیلم‌های بسیار با کیفیت پشتیبانی نموده و دارای ابزارهای اصلاح رنگ و گریدینگ است. تنها قیمت بالای این نرم افزار یکی از نقاط ضعف آن است. اشتراک سالیانه پریمیر پرو CC در حدود ۲۴۰ دلار هزینه دارد. اگر تازه کار هستید، نسخه‌های ارزان‌تر مثل Adobe Premiere Elements را امتحان کنید. البته نسخه های کرک شده و رایگان این برنامه‌ها در سایت های ایرانی و تورنت وجود دارد.

۹.انتخاب موسیقی متن

موسیقی به عنوان عاملی قدرتمند در تعیین حس و حال فیلم عمل می‌کند پس بودجه آن را لحاظ کنید. انتخاب موسیقی متن مناسب تفاوت میان پروژه‌های حرفه‌ای و آماتور را مشخص می‌کند. قوانین کپی رایت را در استفاده از قطعات موسیقی رعایت کنید.

مخاطبان و سلایق آنها را هم در حین انتخاب موسیقی در نظر بگیرید. آیا به موسیقی جدید علاقه دارند یا سنتی؟ در اینجا اطلاعات جمعیت شناسی مخاطبان مثل سن و تحصیلات اهمیت پیدا می‌کند. بعلاوه نوع ویدئو هم نقش مهمی در تعیین موسیقی دارد. آیا ویدئوی شما آموزشی ، مصاحبه‌ای یا سخنرانی است؟ موسیقی نباید بر محتوای اصلی غلبه پیدا کند.

تا حد امکان از موسیقی ساده و موسیقی که با آلات واقعی نواخته شده استفاده کنید تا به اثری حرفه‌ای و به روز برسید. در نهایت موسیقی مقدمه و مؤخره را تعیین کنید که به عنوان پس زمینه محتوای اصلی عمل می‌کند. این حالت در صورتی که یک موسیقی متن کامل برای کل فیلم در نظر نگرفته‌اید، بسیار مناسب است.

۱۰.صداگذاری

در نهایت بعد از تهیه فیلم و موسیقی به صداگذاری نیاز دارید. صداگذاری ویدئوی مجزایی است که با اسپیکر روی دوربین ضبط نمی‌شود. صدا در ویدئو مارکتنیگ به اندازه تصویر اهمیت دارد و به آن جان می‌دهد. با بودجه مناسب می‌توانید صداگذاری معقولی را در طول مراحل زیر انجام دهید.

  • مکانی آرام پیدا کنید و نمایشنامه را با صدای بلند بخوانید. به پژواک صدا درون اتاق دقت کنید. اگر صدای مزاحمی وجود ندارد به مرحله بعد بروید.
  • آماده شوید. هر چقدر بیشتر تمرین کنید کارتان بهتر می‌شود. قبل از ضبط نهایی صدا چند بار نمایشنامه را بخوانید و قسمت‌های دارای مکث، انتقال و کلمات دشوار را علامت گذاری کنید. برای کاهش خش صدا به اندازه کافی آب بنوشید و از لباس‌های تنگ و جواهرات سنگین استفاده نکنید.
  • تست کنید و گوش دهید. با یک برداشت نمی‌توان صدای عالی ضبط کرد. با استفاده از هدفون کیفیت صدایتان را وارسی کنید. به جای ادیت صدا، دوباره آن را ضبط کنید. اول چند پاراگراف اول را چند مرتبه مرور کنید تا صدایتان گرم شود. اگر صدایتان سوت می‌کشد کمی از میکروفون فاصله بگیرید.
  • در نهایت آرامش خودتان را حفظ کنید. شمرده بخوانید، مکث کنید و نفس بگیرید.

پلتفرم‌های هاستینگ ویدئو برای ویدئو مارکتینگ

حالا که ویدئویی را با تمامی مشکلات پیش رو آماده کردید باید آن را در فضای آنلاین منتشر کنید. چند گزینه در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

یوتیوب

یوتیوب بزرگترین پلتفرم هاستینگ ویدئو در جهان است. این پلتفرم بعد از گوگل بزرگترین پلتفرم جستجوی ویدئو و پربازدیدترین وب سایت است. هر روز بیش از ۵ میلیارد ویدئو در یوتیوب دیده می‌شود. آپلود ویدئو در آن رایگان است. می‌توانید ویدئوها را از نظر جستجو، بهینه سازی کنید. با یوتیوب می‌توانید کانال اختصاصی خودتان و مشترکین خودتان را به دست آورید. احتمال مشاهده ویدئوهای شما از جانب کاربران کانال بسیار بیشتر از سایر مخاطبان است.

مخاطبان با ارائه کامنت و لایک با شما ارتباط برقرار می‌کنند. البته تبلیغات قرار گرفته در این پلتفرم می‌تواند حواس مخاطبان شما را پرت کند. از طرفی این پلتفرم بسیار اعتیادآور است و ۸۳ درصد از بازدیدکنندگان محو تماشای ویدئوهای مختلف می‌شوند. همین امر امکان افزایش ترافیک سایت از طریق یوتیوب را کاهش می‌دهد.

ویمئو (Vimeo)

دومین پلتفرم هاستینگ ویدئو در جهان ویمئو نام دارد. رابط کاربری این پلتفرم بسیار ساده و کاربر پسند است. تبلیغات محدودتری در مقایسه با یوتیوب و کیفیت بالاتری دارد. مخاطبان حاضر در این پلتفرم بیشتر از افراد حرفه‌ای هستند. ویمئو دارای اکانت های مختلف و مناسب کسب و کار است. اکانت های پریمیوم، فضای ذخیره سازی بیشتر، تحلیل‌های پیشرفته، حمایت از مشتری، قابلیت سفارشی سازی، دسترسی به ابزارهای تولید لید و غیره را دارند. ویمئو برای نمایش محتوای با کیفیت و هنرمندانه بسیار مناسب است. ظاهر زیبای این پلتفرم آن را به مکانی فوق العاده برای هاستینگ فیلم تبدیل کرده است.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

 Vidyard

پلتفرمی اختصاصی برای کسب و کار است. در اینجا به کسب و کاری ویدئو محور تبدیل می‌شوید. شما به محتوای ویدئویی اختصاصی برای فیسبوک و اینستاگرام نیاز دارید پس وارد Vidyard شوید. در این پلتفرم با دیدگاههای مختلف، ویدئوهای مورد علاقه مخاطبان و نحوه تماشای ویدئوها آشنا می‌شوید. سپس این نگرش‌ها را در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی یا CRM به کار می‌گیرید. یکی از قابلیت‌های این پلتفرم، شخصی سازی ویدئوها به تفکیک نام بیننده و یا شرکت دخیل در طراحی ویدئو است. این قابلیت اهمیت زیادی در ویدئو مارکتینگ دارد.

آپارات

آپارات، بزرگ‌ترین و پربازدیدترین پلتفرم آپلود و تماشای ویدئوهای آنلاین در ایران است. آپلود ویدئو در آن رایگان است. همجنین قابلیت آپلود زیرنویس، آپلود ویدئوهای ۳۶۰ درجه، ویدئوهای طولانی با کیفیت HD و… را نیز پشتیبانی می‌کند. امکان تبلیغات در آپارات، افزایش بازدید، اضافه کردن کارت به ویدئو و… هم در آپارات مهیا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *