علم و تکنولوژی

تفاوت بی متال و کلید حرارتی چیست؟

در این مقاله همان‌طور که از عنوان آن خواندید قرار است خیلی مختصر در مورد تفاوت بی متال و کلید حرارتی با هم صحبت کنیم. حتما همراه الکتروشایلی باشید تا در پایان نتیجه خوب و کاربردی از این نوشته داشته باشیم.

نخست برویم به سراغ تعریف کلید حرارتی.

کلید حرارتی چیست؟

کلیدهای حرارتی را تشکیل از دو تجهیز مهم می‌دانند. از جمله فیوز مینیاتوری و بی متال. نام دیگر کلید حرارتی، کلید محافظ موتور یا MPCB است.

وظیفه اصلی آن حفاظت از موتور در مقابل جریان اضافه بار بوده و به عبارت دیگر چون ماهیت کلید دارد، وظیفه قطع و وصل کردن را نیز بر عهده دارد.

ساختمان کلیدهای حرارتی به گونه‌ای طراحی شده است که دارای سه تیغه هستند. در اطراف تیغه‌ها سیم حامل جریان به دور آن پیچیده شده است. عملکرد آن به این صورت است که در اثر عبور جریان اضافه بار حرارت به بی متال منتقل می‌شود و این امر باعث می‌شود تیغه خم شود. حرکت و جابه‌جا شدن بی متال‌ها موجب جا به جا شدن اهرم‌ها می‌شود و با جابه‌جا شدن اهرم، یک میکرو سوئیچ که دارای کنتاکت تبدیل باز و بسته است تغییر وضعیت می‌دهد و مدار فرمان را قطع می‌کند.

بی متال چیست؟

برای حفاظت از موتور در مقابل جریان اضافه بار باید از بی متال‌ها یا کلیدهای حرارتی  استفاده کنید. کار بی متال‌ها بر اساس دو فلز است. این دو فلز با عبور جریان از بی متال‌ها گرم شده و با این کار موجب افزایش طول فلزها می‌شوند. دو فلز با هم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می‌شود. در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکت‌ها باز و مدار قطع می‌شود.

تفاوت کلید حرارتی و بی متال

کلیدهای حرارتی یک قابلیت بیشتر نسبت به بی متال‌ها را دارا هستند. کلیدهای حرارتی علاوه بر اینکه به عنوان یک کلید موتور در مقابل جریان اضافه بار محافظت می‌کنند، وظیفه حفاظت از موتور در اتصال کوتاه را نیز بر عهده دارد. ( به سه روش می‌توانید موتور را به منبع تغذیه متصل کنید و اگر روش مستقیم را انتخاب کرده‌اید می‌توانید کنتاکتور و فیوز را تعبیه نکنید که این امر کاهش هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت. )

به عبارت دیگر چون ماهیت کلید دارند، قطع و وصل کردن را بر عهده دارند.

در حالی‌که بی متال‌ها فقط نقش حفاظت موتور را به عهده دارند. کلیدهای حرارتی نقش‌های بیشتری را به عهده دارند و این دقیقا تفاوت کلید حرارتی و بی متال است.

مزایای کلید حرارتی

  1. کلید حرارتی قابل قطع و وصل زیر بار است.
  2. دارای شستی قطع و وصل یا کلید ۰-۱ ، جهت کنترل دستی است.
  3. دارای کلید تست، جهت تست سالم بودن کلید حرارتی است.
  4. امکان اتصال کنتاکت کمکی، کنتاکت خطا و رله شنت تریپ را دارد.
  5. در صورت ایجاد اضافه بار، موتور را مستقیم قطع می‌کند و نیاز به کنتاکتور جهت فرمان دادن نیست.
  6. کلید حرارتی دارای درجه تنظیم جریان جهت تنظیم دقیق آمپر در یک بازه است.

روش نصب کلید حرارتی

جهت نصب کلید حرارتی، ورودی برق سه فاز را به ترمینال‌های ورودی کلید داده و از ترمینال‌های خروجی آن به پلاتین‌های قدرت کنتاکتور وصل می‌کنیم. سپس خروجی ترمینال‌های قدرت کنتاکتور را به تخته کلم موتور ارتباط دهید.
برای تقویت حفاظت می‌توانید کنتاکت کمکی فرمان را بر روی کلید حرارتی نصب کنید و آن را در مسیر مدار فرمان قرار دهید.

تجهیزات جانبی کلید حرارتی

کنتاکت کمکی کلید حرارتی

کنتاکت کمکی یکی از تجهیزات جانبی کلید حرارتی است. کاربرد کنتاکت کمکی در مدار فرمان و مانیتورینگ بوده و به دو صورت نصب از بالا و بغل طراحی شده است. ساختار کنتاکت کمکی به این صورت بوده که با باز و بسته شدن کلید و کنتاکت‌های اصلی، کنتاکت‌های کمکی نیز تغییر وضعیت می‌دهند.

کنتاکت خطا (آلارم) کلید حرارتی

کنتاکت حرارتی تجهیزی است که در کنار کلید حرارتی متصل می‌شود و در صورت بروز خطا، اضافه بار یا اتصال کوتاه، به کاربر هشدار و تغییر وضعیت می‌دهد ولی در حالت عادی وضعیت آن تغییر نمی‌کند.

رله آندر ولتاژ

یکی دیگر از تجهیزات کمکی کلید حرارتی رله آندر ولتاژ است که در کنار کلید حرارتی نصب می‌شود. عملکرد این تجهیز در زمان افت ولتاژ بوده و کلید را به صورت اتوماتیک قطع می‌کند و تا زمانی که ولتاژ مناسب به رله وارد نشود اجازه راه‌اندازی دوباره را نمی‌دهد.

رله شنت

رله شنت دارای دو نوع رله قطع کننده و رله وصل کننده است. این رله در کنار کلید حرارتی قابل اتصال بوده و در موارد متعددی قابل استفاده است.

یکی از این موارد کنترل و فرمان دادن از راه دور و یا قطع و وصل کردن کلید حرارتی از طریق کنترل‌ها مانندPLC  است. هنگامی که مقدار ولتاژ تغذیه این رله بین ۷۰ تا ۱۱۰ ولتاژ نامی باشد، فرمان قطع کلید را صادر می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر در مورد تفاوت بی متال و کلید حرارتی برای شما صحبت کنیم. از شما سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. از اینجا می‌توانید بخوانید بی متال چیست. همچنین شما می‌توانید برای تهیه تجهیزات برق صنعتی به‌خصوص بی متال و کلید حرارتی با کارشناسان الکتروشایلی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *