اخبار اقتصادی

فریلنسرها چگونه می توانند بهره وری خود را افزایش دهند؟

افزایش بهره‌وری، یکی از دغدغه‌های اساسی برای افراد در هر شغل و جایگاه به شمار می‌رود. این دغدغه برای فریلنسرها نیز بیشتر احساس می‌شود. حتما شما هم به عنوان یک فریلنسر تمایل دارید که بهره‌وری خود را افزایش دهید و با آرامش خیال بیشتری به اهداف شغلی که برای خود تعیین کرده‌اید، دست پیدا کنید. در حال حاضر، که افراد زیادی می‌دانند فریلنسر کیست و کار کردن به صورت فریلنسری چه مزایایی دارد، به دنبال رشد توانایی‌های خود برای فعالیت در این زمینه هستند. اما تنها داشتن مهارت‌های تخصصی برای موفقیت به عنوان یک فریلنسر کافی نیست و شما باید بتوانید پروژه‌های خود را با نظم و تمرکز بالا پیش ببرید؛ در این صورت، بالاترین بازدهی را خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی راهکارهایی برای افزایش میزان بهره‌وری و تقویت انگیزه در زمینه فریلنسینگ بپردازیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه از وقت خود را به خواندن این متن اختصاص دهید.

راهکارهایی برای افزایش بهره وری افراد فریلنسر

از مهم‌ترین ویژگی‌های کار فریلنسری، انعطاف‌پذیری در برنامه زمانی و اختیار عمل بالاست. معمولا فریلنسرها فقط با یک شخص یا گروه به خصوص کار نمی‌کنند؛ بنابراین باید توانایی مدیریت برنامه‌های مختلف را داشته باشند. یک فریلنسر موفق باید برای تمام پروژه‌های کوچک و بزرگی که به او سپرده شده است، ارزش قائل باشد و به فراخور حجم کار مورد نیاز، برای هر یک از آن‌ها زمان کافی اختصاص دهد. گاهی حجم کاری بالا، برنامه فشرده و موعد تحویل‌های نزدیک به هم، باعث ایجاد نگرانی برای فرد می‌شود که در این حالت، ممکن است نتواند بعضی از پروژه‌ها را با کیفیت مدنظر و مطابق با استانداردهایی که برای خود معین کرده است، پیش ببرد. به این منظور پیشنهاد می‌شود کتاب هایی برای فریلنسرها منتشر شده است که مطالعه‌ی آن‌ها می‌تواند کمک کننده باشد؛ چرا که افزایش بهره‌وری، یکی از ضروریات کار برای فریلنسرهاست تا بتوانند بیشترین کیفیت و بازدهی را داشته باشند. در ادامه، راهکارهایی برای ارتقای بهره‌وری فریلنسرها آورده شده است:

برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید

یک فریلنسر موفق، همیشه با برنامه جلو می‌رود و تمام تلاش خود را برای حفظ نظم به کار می‌گیرد. برنامه‌ریزی دقیق باعث حفظ تعادل بین کار و زندگی شخصی می‌شود تا هیچ‌کدام از این دو مورد، فدای دیگری نشود. برنامه شما باید شخصی‌سازی شده باشد تا فشاری بیش از حد معقول بر شما وارد نشود. برنامه کاری خود را منعطف و بر اساس شرایط واقع‌بینانه تنظیم کنید و همواره به آن چه برای خود تعیین کرده‌اید، پایبند بمانید.

برای کارهای خود زمان‌بندی مناسب در نظر بگیرید

زمان‌بندی مناسب یکی از ارکان اصلی در داشتن یک برنامه موفقیت‌آمیز است. برای هر کاری، تایم مناسب و مشخصی اختصاص دهید و فراموش نکنید که این زمان‌بندی، باید بر پایه‌ شرایط شما تعیین شود. اگر شما فردی هستید که صبح‌ها بازدهی بیشتری دارید، عمده کارهای خود را در ساعات ابتدایی روز انجام دهید. در مقابل، اگر معمولا شب‌ها بهتر کار می‌کنید، در طول روز به کارهای شخصی خود برسید و پروژه خود را به شب موکول کنید.

تصمیمات و برنامه‌های خود را یادداشت کنید

ذهن انسان توانایی‌های بی‌شماری دارد؛ اما برای جلوگیری از هرگونه خطای احتمالی، بهتر است که برنامه‌های خود را تنها در ذهنتان نگه ندارید. همواره برنامه‌ها و اهداف خود را یادداشت کنید و علاوه بر آن، هر ایده‌ای که به ذهنتان رسیده است را بلافاصله بنویسید. برنامه‌های مکتوب خود را به صورت یک چک‌لیست درآورید و به ترتیب پیش بروید.

هدف‌گذاری را فراموش نکنید

برای خودتان اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر بگیرید و فاکتورهایی مثل زمان و درآمد را در این موضوع لحاظ کنید. می‌توانید در ابتدا اهداف یک سال خود را مشخص کنید و سپس برای هر ماه هم هدف‌گذاری کنید. تعداد پروژه‌ها و مسائل مالی را با این اهداف در یک راستا نگه دارید و قبل از شروع هر پروژه، مشخص کنید که به دنبال تحقق چه خواسته‌هایی هستید. داشتن یک طرح ذهنی به شما کمک می‌کند تا بدانید چگونه پروژه بگیرید، چگونه آن را در جهت درستی هدایت کنید و سپس با بهترین کیفیت به اتمام برسانید. همچنین داشتن یک نقشه ذهنی، موجب ثبات قدم در دستیابی به اهداف و تمرکز هر چه بیشتر روی توانایی‌هایتان می‌شود.

پروژه خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

کار به عنوان فریلنسر معمولا به این معناست که صفر تا صد یک پروژه به شما سپرده می‌شود؛ بنابراین موارد زیادی وجود دارند که باید به آن‌ها رسیدگی کنید و از صحت تمامی مراحل اطمینان حاصل کنید. برای مدیریت صحیح، باید پروژه خود را به چند بخش مختلف تقسیم کنید و ترتیبی برای رسیدگی به آن‌ها مشخص کنید. برای هر قسمت از پروژه، زمان مناسب اختصاص دهید و سعی کنید در بازه زمانی مقرر آن را به انجام برسانید تا قبل از رسیدن ددلاین‌ها، کارها را انجام داده باشید.

در یک محیط مشخص و مناسب کار کنید

سعی کنید که در یک محل مشخص به انجام پروژه بپردازید تا تمرکز بیشتری داشته باشید. اتاق کار شما باید شرایط مطلوبی داشته باشد و محیطی آرام با نور کافی باشد. در جایی کار کنید که در آن، کمترین میزان حواس‌پرتی ممکن وجود داشته باشد؛ اگر در خانه این امکان فراهم نیست، می‌توانید به کتابخانه یا فضاهای کار اشتراکی بروید.

ارتباط گسترده ایجاد کنید

یکی از دلایلی که کارفرمایان تمایل دارند پروژه‌های خود را به فریلنسرها بسپارند، امکان برقراری ارتباط بیشتر است. کارفرما را در جریان جزئیات و پیشرفت‌های بخش‌های مختلف پروژه قرار دهید و با استفاده از پیام‌رسان‌های مختلف با او در ارتباط باشید. همچنین برای حضور فعالانه در بازار کار، می‌توانید در پلتفرم‌های معتبری مانند پونیشا حضور پیدا کنید؛ چرا که بسیاری از کارفرمایان از این پلتفرم‌ها برای برون‌سپاری پروژه‌های خود استفاده می‌کنند و شما می‌توانید نام خود را همچون یک برند در بین فریلنسرهای دیگر ثبت کنید.

از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید

همان‌طور که در متن اشاره کردیم، یک فریلنسر معمولا تمام قسمت‌ها یا بخش عمده‌ای از یک پروژه را به تنهایی انجام می‌دهد؛ بنابراین باید به جزئیات زیادی رسیدگی کند. گاهی ممکن است که یک فریلنسر به طور همزمان روی چند پروژه کار کند که در این حالت، پیگیری تمام جزئیات کمی مشکل خواهد بود. برای رفع این موارد، می‌توانید از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید تا بهره‌وری خود را افزایش دهید و تمامی جنبه‌های پروژه‌هایی که در دست دارید را تحت کنترل داشته باشید. برخی از ابزارهای محبوب برای مدیریت پروژه عبارتند از: ترلو (Trello)، آسانا (Asana) و کلیک آپ (Click up)

چه مواردی فریلنسرها را به دام می‌اندازند؟

فریلنسرها افرادی هستند که به صورت مستقل کار می‌کنند؛ بنابراین اگر برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشند، ممکن است در انجام پروژه‌های خود دچار کمبود وقت شوند. رعایت نکردن بعضی موارد می‌تواند بازدهی این افراد را کاهش دهد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

عدم توجه به برنامه ریزی

داشتن یک برنامه مشخص و اولویت‌بندی کارها از لازمه‌های پیشرفت است. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات، این است که کاری را شروع کنید و ببینید که چگونه پیش می‌رود. در این حالت، بسیاری از بخش‌ها را به زمانی دیگر موکول می‌کنید و حتی ممکن است از انجام بعضی از قسمت‌ها غافل شوید. نداشتن برنامه‌ریزی دقیق به شدت از بهره‌وری شما کم می‌کند؛ بنابراین همواره لیست کارهای خود را یادداشت کنید و به هدف‌گذاری خود پایبند بمانید.

قبول کردن پروژه های زیاد به صورت همزمان

مالتی تسکینگ (Multitasking) یک ویژگی بسیار خوب و کاربردی است؛ با این حال، در صورت تعدد پروژه‌های مختلف، ممکن است نتوانید روی هر یک از آن‌ها به اندازه کافی زمان بگذارید و در این حالت، کیفیت و بازدهی کار شما پایین می‌آید. همواره توانایی و محدودیت‌های زمانی خود را مدنظر داشته باشید تا هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید.

عدم استراحت کافی

این که تنها دغدغه شما کار و درآمدزایی باشد، باعث می‌شود در بلندمدت انگیزه خود را از دست بدهید و بهره‌وری شما کاهش پیدا کند. زمانی که برای استراحت در نظر می‌گیرید به اندازه وقتی که برای کار می‌گذارید در بازدهی شما موثر است. پس از انجام کار به مدتی مشخص، کمی به جسم و روحتان استراحت دهید؛ چرا که با یک ذهن باز می‌توانید خلاقیت‌های خود را به بهترین شکل شکوفا کنید.

عدم تمرکز کافی

معمولا فریلنسرها در خانه کار می‌کنند و به همین دلیل، ممکن است حین کار برخی از امورات شخصی خود را هم انجام دهند. در زمان انجام پروژه و کار در خانه فکر خود را تنها معطوف به کار کنید و از پرش‌های ذهنی خودداری کنید. به این منظور، می‌توانید برای خود قوانینی تعیین کنید و به آن‌ها مقید بمانید. به عنوان مثال، مشخص کنید که دو ساعت کار کنید، سپس چند دقیقه را صرف همنشینی با خانواده، سرگرمی و امور شخصی کنید و دوباره کار خود را با جدیت از سر بگیرید.

یک فریلنسر چگونه می‌تواند انگیزه خود را افزایش دهد؟

وقتی به طور تخصصی روی یک حوزه متمرکز باشید، ممکن است پس از مدتی، انگیزه و حتی خلاقیت خود را از دست بدهید. کاهش انگیزه در نهایت میزان بهره‌وری شما را کم می‌کند؛ بنابراین، هنگام قبول پروژه‌های مختلف، روحیات، علایق و توانایی‌های خود را در نظر داشته باشید. در ادامه چند راهکار ساده برای افزایش انگیزه توضیح داده شده است:

پیوسته اما منعطف کار کنید

یک روال مشخص برای کار کردن داشته باشید که به آن پایبند بمانید و برای خود یک برنامه منعطف تعریف کنید. برنامه شما باید در جهتی باشد که به صورت منظم در راستای اهداف پروژه خود قدم بردارید. یک برنامه درست باید به گونه‌ای تنظیم شود که اگر کار ضروری پیش آمد یا ناخوش‌احوال بودید، وقفه‌ ایجاد شده آسیبی به مراحل پروژه نرساند؛ در این صورت با اضطراب مواجه نمی‌شوید و انگیزه خود را در روند کار از دست نخواهید داد.

استراحت کردن را از یاد نبرید

پس از اتمام یک پروژه، بلافاصله به سراغ پروژه‌ بعدی نروید و اندکی به خود استراحت دهید. به خاطر داشته باشید که کار کردن تنها یکی از ابعاد زندگی شماست و باید به اندازه کافی برای تفریح و استراحت خود زمان اختصاص دهید. پس از استراحت، پروژه جدید خود را با انگیزه بیشتری آغاز خواهید کرد.

پیشرفت‌هایتان را به خود یادآوری کنید

هرگاه حس کردید خسته وبی‌انگیزه هستید، دستاوردهایی که در این مسیر داشته‌اید را به خود یادآوری کنید. می‌توانید یک دفتر برای نوشتن هد‌ف‌های خود تهیه کنید و هر چندوقت به آن مراجعه کنید تا ببینید چه تعدادی از آن‌ها محقق شده‌اند. مرور موفقیت‌های گذشته، یکی از بهترین راهکارها برای این است که دوباره انگیزه خود را به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *