دانستنی

چرا باید «نه» گفتن را یاد بگیریم؟

چرا باید «نه» گفتن را یاد بگیریم؟

گفتن “نه” برای شما هم سخت است؟ اما چرا؟
باعث می‌شود احساس خودخواهی، گناه، و حتی خجالت کنیم. نمی‌خواهیم اطرافیان را ناراحت کنیم. نمی‌خواهیم در مورد ما بد فکر کنند. گاهی اوقات “بله” گفتن از رویارویی با واکنش دیگران آسان‌تر است. اما این رفتار به چه قیمتی برایمان تمام می‌شود؟

زمانی که باید “نه” بگوییم اما به جای این کار از “بله” استفاده می‌کنیم در واقع قدرت و کنترل خود را تسلیم کرده و به نیازهایمان بی احترامی می‌کنیم، زیرا نیازهای دیگران را در ارجحیت قرار می‌دهیم. گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنیم که به نفع ما نیستند. این کار خود را توجیه می‌کنیم؛ فقط همین یکبار است، زیاد طول نمی‌کشد، مهم نیست و مواردی از این قبیل. در حالیکه این موضوع بسیار مهم است.

هر بار که این کار را تکرار می‌کنیم در واقع از خواسته قلبی، ذهنی و غریزی خود چشم‌پوشی می‌کنیم.

اما چرا باید “نه” گفتن را یاد بگیریم؟

۱- عامل استرس

گفتن “بله”، زمانی که واقعا دلتان می‌خواهد “نه” بگویید، یک عامل استرس‌زای بسیار مهم برای ذهن و بدن شماست. این امر باعث اضطراب و تنش شده و اغلب منجر به کم‌خوابی می‌شود.

بدون شک این نه گفتن به تنهایی موجب استرس نمی‌شود، اما ممکن است ساده‌ترین راه برای کنترل آن باشد.

۲- صرفه جویی در زمان

ما در روز زمان محدودی در اختیار داریم. برای افزایش این زمان راه حلی وجود ندارد اما می‌توانیم نحوه استفاده از آن را کنترل کنیم. اجازه ندهید دیگران برای شما تعیین کنند که چه کارهایی را باید انجام دهید. با اینکار شما زمان ارزشمند خود را از دست خواهید داد.

استفاده از زمان به گونه‌ای که بتوانید اولویت‌های خود را در ارجحیت قرار دهید، شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کرده و نیازهای شما را برآورده می‌سازد. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه کاری ارزش زمان گذاشتن را دارد و چه کاری نه.

۳- انرژی بیشتر

انجام کارهایی که تمایلی به آن ندارید یا وقت انجام آن را ندارید فقط انرژی شما را هدر می‌دهد. این انرژی را صرف انجامِ بهتر فعالیت‌هایی کنید که واقعا باید انجام دهید.

داشتن انرژیِ بیشتر به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید، شادتر باشید و بهره‌وری‎تان نیز افزایش یابد.

۴- افزایش تمرکز

به مردم و موضوعاتی “بله” بگویید که به اهداف شما مرتبط هستند. به چیزهایی که شما را از اهدافتان دور کرده و تمرکزتان را بر هم می‌ریزد “نه” بگویید. روی موضوعاتی تمرکز کنید که شما را در یادگیری و رشد شخصی و حرفه‌ای یاری کند، موضوعاتی که با منافع‌تان سازگاری داشته باشد.

۵- به دست آوردن قدرت

با گفتن “نه” به دیگران، در واقع به خودتان “بله” می‌گویید. وقتی به دیگران اجازه ندهید که به جای شما تصمیم‌گیری کنند، کنترل زندگی خود را بدست خواهید گرفت. با اینکار اعتماد به نفس شما نیز افزایش می‌یابد.

ممکن است تعجب برانگیز باشد اما احترام اطرافیان را نیز کسب خواهید کرد. زمانی که در مورد انجام یا عدم انجام کارها نظری قطعی داشته باشید، بیشتر مورد احترام دیگران قرار خواهید گرفت. ممکن است از این کار ناراضی باشند، اما به شما احترام می‌گذارند.

۶- لذت بیشتر از زندگی

وقتی “نه” گفتن به چیزهایی که شما را آزار می‎دهد را آغاز کنید، زندگی بسیار لذت بخش‌تر می‌شود. این موضوع برای زندگی کاری شما نیز صدق می‌کند. اگر تلاش کنید که وقت و انرژی خود را صرف فعالیت‌هایی کنید که مسئولیت انجام آنها را بر عهده دارید، کار برای شما بسیار سرگرم کننده‌تر خواهد بود.

ممکن است در ابتدا سخت باشد اما گفتنِ “نه” با گذشت زمان برای شما آسان‌تر خواهد شد. نیازهای شما، زمان شما، اهداف شما، و چیزهایی که در زندگی برایتان مهم است باید راهنمایی برای تصمیم گیری‌های شما باشند. عادت به انجام این کار اندک زمانی طول می‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *