دانستنی

چه مهارت‌هایی را به رزومه کاری خود اضافه کنیم؟

چه مهارت‌هایی را به رزومه کاری خود اضافه کنیم؟

اگر پشت کامپیوتر نشسته اید و به مغزتان فشار می‌آورید که کدام مهارت‌ها را باید به رزومه خود اضافه کنید، نترسید. با کمک تعدادی از متخصصین می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر، براحتی –و با صداقت کامل– رزومه خود را با مهارت‌هایی که استخدام‌کنندگان بدنبال آن هستند، پر کنید.

۱- رایج‌ترین مهارت‌های مورد قبول استخدام‌کنندگان را بررسی کنید.

O’Donnell، بنیان‌گذار سایت مشاور شغلی careerealism.com و نویسنده‌ی کتاب “شغل گرایی: رویکرد هوشمندانه به حرفه‌های رضایت‌بخش” می‌گوید “رایج‌ترین مهارت‌هایی که اغلب افراد از قلم می‌اندازند مهارت‌های قابل انتقالی است که استخدام‌کنندگان برای یافتن آنان از اصطلاحات عمومی استفاده می‌کنند – مهارت‌هایی که قابل اندازه گیری باشند.”

مهارتهایی مثل:
• برنامه‌هایی که در آن مهارت دارید (MS word,powerpoint, excel, office)
• مدیریت پروژه
• بازاریابی
• فروش
• خدمات مشتری
• بودجه‌بندی
• استخدام
• مدیریت

۲- مهارتهایتان را تخصصی کنید.

Rita Ffriedman، مربی حرفه‌ای اهل فیلادلفیا معتقد است مهارت‌هایی که استخدام‌کنندگان در رزومه‌ی افراد جستجو می‌کنند بستگی به موقعیت شغلی دارد که فرد طالب آن است. برای مثال، اگر برای شغلی که نیاز به دانش فنی دارد درخواست می‌دهید نمونه‌های خاصی از ابزارهای تکنولوژیک و تجهیزاتی را که استفاده می‌کنید در رزومه بگنجانید.

۳- مصاحبه‌های شغلی زیادی را به دقت بررسی کنید.

Friedman می‌گوید برای اینکه مطمئن شوید اطلاعات موجود در رزومه‌تان مرتبط است، مصاحبه ‌های شغلی زیادی را به دقت مرور کرده و قسمت‌هایی را که هنگام خواندن آن با خود می‌گویید “من همیشه این کار رو می‌کنم” برجسته کنید. هنگامیکه رزومه خود را می‌نویسید ممکن است تحت تاثیر احساسات قرار بگیرید و فعالیت‌هایی را که در آن مهارت ذاتی دارید، فراموش کنید.

۴- افرادی را که در شغل مورد نظر شما مشغول به کار هستند، پیدا کنید.

Friedman و O’Donnell بررسی دقیق صفحات لینکداین (LinkedIn) افرادی که شغل مورد علاقه شما را دارن را پیشنهاد می‌دهند. بخش “مهارت‌ها” را نگاه کنید و آنهایی را که می‌توانید در رزومه خود اضافه کنید.

۵- فهرست مهارت‌هایتان را متنوع کنید.

Kate Swoboda، طراح برنامه‌ی آموزش مربی‌گری ، می‌گوید “استخدام کنندگان هنگام ارزیابی یک رزومه به دنبال دو ویژگی مهم هستند: پویایی و کنجکاوی.” او معتقد است کارفرمایان بدنبال افرادی هستند که ابتکار و انگیزه دارند.

“استخدام کنندگان بدنبال افرادی هستند که با انگیزه و کنجکاوی‌شان، فراتر از شرح شغلی روتین خود گام بردارند چرا که ارزش بیشتری برای سازمان خلق خواهند کرد.”

۶- از شخصی سازی نترسید.

Michelle Ward مربی خلاق شغل و حرفه خلاقانه می‌گوید: “من شدیدا با مخفی کردن زندگی شخصی، مهارت‌ها و علایق فردی مخالفم.”
او پیشنهاد می‌دهد که در رزومه مهارت‌هایی را بیاورید که یادگیری آنها ناشی از اشتیاق و علاقه است، چه مالکیت یک فروشگاه اینترنتی باشد چه برنامه‌ریزی برای عروسی بهترین دوستتان.

وی می گوید “من فکر می‌کنم که تعداد زیادی از شرکت ها می خواهند نمایندگانی پیگیر، کنجکاو و با شخصیت که مناسب آن شغل باشد پیدا کنند. “اطمینان حاصل کنید که تجربه‌هایتان را با اهداف شرکت و موقعیتی که برای آن ثبت نام نموده اید ارتباط می‌دهید.

۷- افتخارات خود را لحاظ کنید.

فریدمن پیشنهاد می ‌کند که فهرستی از کارهایی را که مایه‌ی افتخار شما در شغلتان هستند تهیه نمایید و سپس بیاندیشید که از چه مهارت‌هایی برای به انجام رساندن آن‌ها استفاده کرده اید.

وی می گوید “اگر بتوانید پروژه‌ی مشتری قبلی که سازمان را ترک کرده پس بگیرید از مهارت جبران ارتباطات از دست رفته برخوردارید.”
Ward می افزاید باید از خود بپرسید ” مردم چرا از من تشکر می کنند؟ مردم به چه علت مکررا از من تعریف می کنند؟”

۸- مهارت های خود را کمّی کنید.

طبق پیشنهاد O’Donnell، قبل از افزودن هر مهارتی به لیست خود، این سوالات را از خود بپرسید:
• چند پروژه را رهبری کرده ام؟
• چند عضو در گروه وجود داشته؟
• چند مشتری با کار من جذب شده اند؟
• چند نفر آموزش دیده اند؟
• چه مقدار سرمایه حاصل شد؟
• چه نوع نتایجی/پس اندازی بدست آمده؟

او می‌گوید “اگر به اندازه ی کافی از این قبیل سوالات از خود بپرسید، مسیر خود را جهت اعتبارسنجی و کمی کردن تجربه‌های خود در جهت شناساندن به استخدام کنندگان یافته اید”

فریدمن می گوید که همیشه بهتر است خود را نشان دهید به جای اینکه تواناییتان را در رزومه بیان کنید.
“برای مثال اگر شما در بازار فروش هستید شما نیازی به بیان لغات کلیدی نظیر “توسعه‌ی کسب‌وکار” یا “فروش مشاوره‌ای” ندارید. شما نیاز دارید تا مثال‌های ملموسی از مهارت‌های خود را بروز دهید نظیر: “افزایش ۶۳ درصدی فروش در مدت یکسال”

۹- مشورت کنید.

آلیسا گلبارد در این مورد می گوید: “در تعیین میزان بهره‌مندیِ شما از توانایی‌های موثر در هنگام نوشتن یک رزومه، صحبت کردن پیرامون تجربیات خود به افراد نیرو می‌دهد و بویژه در برخورد با افراد حرفه‌ای یا باتجربه این موضوع حائز اهمیت است.”

” آنها همه چیز را متفاوت می‌بینند و می‌توانند به شما کمک کنند که دوره‌های کارآموزی، حرفه‌ها، گردش کاری و تجربیات آموزشی خود را در قالب مهارت‌های مهم به رزومه اضافه کنید.”

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *