دانستنی

چگونه سئو انجام بدهیم ؟

 سئو و بهینه سازی سایت یکی از مهمترین وظیفه افرادی که سایت راه اندازی کردند.  شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه سئو انجام بدهیم ؟  در این مقاله از سایت آکادمی سبز قصد داریم شما را مرحله به مرحله با سئو و بهینه سازی سایت آشنا کنیم.

 بعد از راه اندازی و ساخت سایت نوبت به سئو بهینه سازی سایت تان می رسد. در نگاه اول شاید فکر کنید که اگر بخواهیم سایتمان را سئو کنیم ممکن است کار بسیار سخت و دشواری باشد! یا اینکه باید چندین میلیون تومان به یک سئو کار بدهیم تا سایتمان را بهینه سازی کند!

 اما می خواهم در این مقاله به شما آموزش بدهم که   چطور خودتان می توانید با کمترین هزینه ممکن سایت تان را بهینه سازی کنید.  اگر هنوز با اصول سئو و بهینه سازی سایت آشنا نشده باشید ممکن است فکر کنید که برای یادگیری مباحث سئو حتماً باید خیلی تخصصی سئو را یاد بگیرید!  ولی می خواهم بگویم اگر شما هنوز مباحث سئو را بلد نیستید  کم کم با پیاده سازی مباحث روی سایتتان  می توانید به مرور زمان به یک سئو کار حرفه ای تبدیل شوید.

  در ادامه همراه ما باشید تا به صورت کامل پاسخ سوال تان را که چگونه و انجام بدهیم را بدهم.

چگونه سئو انجام بدهیم ؟

چگونه سئو انجام بدهیم ؟

 قبل از اینکه به فکر سئو و بهینه سازی سایت تان باشید باید به صورت کامل با مراحل سئو و بهینه سازی سایت آشنا شوید. قبل از اینکه به مراحل سئو و بهینه سازی سایت بپردازیم می خواهم به شما بگویم که اصلاً سئو یا SEO چیست؟

 سئو یا SEO  مخفف شده کلمه search engine optimization  است.  به زبان خیلی ساده سئو یعنی  کاری کنید که سایت تان در نتایج اول گوگل دیده شود. پس هدف اصلی شما از بهینه سازی سایت یعنی اینکه کاری کنید مخاطبانتان وقتی یک کلمه یا عبارات را در گوگل جستجو می کنند سایت شما در نتایج اول گوگل قرار بگیرد.

 تا الان فهمیدی که  منظور از سئو و بهینه سازی سایت چیست؟  برای اینکه در ادامه درک بهتری نسبت به سئو سایت داشته باشید می‌خواهیم به همراه سئو بپردازیم. پس همراه من باشید تا شما را با سئو و بهینه سازی سایت آشنا کنیم.

چگونه سئو انجام بدهیم ؟ (مراحل سئو و بهینه سازی سایت)

چگونه سئو انجام بدهیم ؟ (مراحل سئو و بهینه سازی سایت)

سئو و بهینه سازی سایت به ۳ مرحله تقسیم میشود.  برای اینکه بتوانید خیلی اصولی روی سئو و بهینه سازی سایت کار کنید  باید بتوانید این سه مرحله را خیلی اصولی انجام بدهید. اصلا نیازی نیست که فکر کنید سئو و بهینه سازی سایت کار بسیار سخت و دشواری است و نمی توانید از پس این کار بر بیاید.  در ادامه سعی می کنم خیلی اصولی و کاربردی با این سه مرحله از سئو  آشنا کنم  و به شما قدم به قدم بگوم که چگونه می‌توانید سئو سایتتان را انجام بدهید.

کلا سئو و بهینه سازی سایت به ۳ مرحله تقسیم بندی میشود. سئو شامل سه مرحله زیر است:

  • انتخاب کلمات کلیدی برای سایتتان
  • سئو داخلی سایت
  • سئو خارجی سایت

۱- انتخاب کلمات کلیدی برای سایت

1- انتخاب کلمات کلیدی برای سایت

 اولین مرحله در سئو و بهینه سازی سایت انتخاب کلمات کلیدی است.  منظور از کلمات کلیدی همان عبارات و کلماتی هستند که مخاطبان و کاربران تان در گوگل جستجو می کنند.  در هر زمینه‌ای که وب سایت تان را راه اندازی کرده باشید یکسری کلمات و عبارات وجود دارند که کاربر ها آنها را در گوگل جستجو می کنند.

 قبل از اینکه شروع به بهینه سازی سایت تان کنید باید مشخص کنید که در حوزه کاری تان کاربر ها چه عباراتی را جستجو می کنند.  بعد از این که آن کلمات کلیدی را پیدا کردید باید برای هر کلمه کلیدی یک محتوای کامل و جامع بنویسید.  البته درباره تولید محتوا در قدم بعدی به صورت کامل پرداختیم.  تولید محتوا جزئی از از دومین مرحله در سئو و بهینه سازی سایت است.

 به عنوان مثال همین عبارت ” چگونه سئو انجام بدهیم ”  یک عبارت کلیدی در حوزه کاری آکادمی سبز است.  پس در اولین قدم برای سئو و بهینه سازی سایت تان باید بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید.  راه و روش های زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد.

 برای انتخاب کلمات کلیدی می توانید از ابزارهای مثل kwfinder , keyword planner , keywordtool.io و حتی خود گوگل استفاده کنید.  البته یکی از بهترین روش ها برای انتخاب کلمات کلیدی  استفاده از خود گوگل است.

 برای اینکه بتوانید با استفاده از گوگل  بهترین کلمات کلیدی را برای سایت تان انتخاب کنید  کافیست که  اصلی‌ترین و مهم ترین کلمه کلیدی حوزه کاری تان را در گوگل جستجو کنید و در انتهای صفحه گوگل به شما یک سری کلمات کلیدی پیشنهاد می دهد. کلماتی که گوگل به شما پیشنهاد می دهد  می تواند بهترین کلمات کلیدی برای سایت تان باشد.

 به عنوان مثال اگر بخواهم بهترین کلمات کلیدی  برای کلمه ”  چگونه سئو انجام بدهیم ”  را پیدا  کنیم  کافیست که کلمه ” چگونه سئو انجام بدهیم ”  را در گوگل جستجو کنیم.   در انتهای صفحه گوگل به ما یکسری کلمات کلیدی پیشنهاد می کند .  البته به این نکته توجه کنید هر کلمه کلیدی که گوگل به شما پیشنهاد می کند را مجدد در گوگل جستجو کنید باز می توانید کلمات کلیدی جدید تری پیدا کنید.

 برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید  با کلمه کلیدی ” چگونه سئو انجام بدهیم ” را در گوگل جستجو می کنیم  و در  انتهای صفحه گوگل کلمات کلیدی مشابه را به ما نشان می دهد.

۲- سئو داخلی یا on page seo

2- سئو داخلی یا on page seo

 دومین مرحله در سئو و بهینه سازی سایت سئو داخلی یا on page seo است.  منظور از سئو داخلی یعنی به مجموعه کارهایی که باید داخل سایت تان انجام دهید تا سایتتان برای گوگل بهینه سازی شود را سئو داخلی می گویند.  مهمترین فاکتور در سئو داخلی  تولید محتوای هدفمند و جامع است.

 همانطور که در مرحله اول سئو یکسری کلمات کلیدی برای سایت پیدا کردیم در این مرحله باید برای هر کلمه کلیدی یک محتوای کامل و جامع بنویسیم و اصول سئو داخلی و سئو محتوا را رعایت کنیم.  خیلی از افراد برای اینکه شروع به تولید محتوا کنند فکر می‌کنند تولید محتوا  کار بسیار سخت و دشواری است.  خیلی از افراد فکر می کنند که باید خودشان یک محتوای کامل و جامع خلق کنند.

 در صورتی که می خواهم به شما بگویم اگر می خواهید محتواهای با کیفیت برای سایتتان تولید کنید  اصلا نیازی به خلق محتوا ندارید.  به زبان خیلی ساده شما می توانید با جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف بهترین و با کیفیت ترین محتواها را برای سایتتان تولید کنید.

 به این نکته بسیار مهم توجه کنید که تولید محتوای سئو شده و هدفمند می تواند مهمترین فاکتور در سئو و بهینه سازی سایت باشد. البته تولید محتوا به تنهایی نمی تواند باعث شود شما در کلمات کلیدی مختلف به نتایج اول گوگل برسید.  وقتی برای هر کلمه کلیدی تان شروع به تولید محتوا می کنید باید  تمام اصول سئو محتوا را در سایت تان پیاده سازی کنید.

 یکی دیگر از نکات بسیار مهم  در تولید محتوای هدفمند این است که شما باید بر اساس نیاز مخاطبان و کاربران تان شروع به تولید محتوا برای سایتتان کنید.  هدف اصلی از تولید محتوا این باشد که بتوانید با مقالاتی که روی سایتتان منتشر می کنید نیاز مخاطبان را برطرف کنید.  اگر بتوانیم نیاز مخاطبان را شناسایی کنید و برای آن ها شروع به تولید محتوا کنید  روی فروش محصولات و خدماتتان هم تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 پس هدف اصلی شما از تولید محتوا باید رفع نیاز مخاطبان و کاربران تان باشد. البته در ادامه به شما خواهیم گفت که چه اصولی را برای این که بتوانید سئو سایت تان را انجام بدهید  باید رعایت کنید.

نکات حرفه ای تولید محتوای سئو شده سایت:

۱-  اولین نکته انتخاب کلمات کلیدی است.  قبل از اینکه شروع به تولید محتوا برای سایت تان کنید  باید بهترین کلمات کلیدی را برای سایتتان انتخاب کنید.

۲-  بعد از انتخاب کلمات کلیدی باید کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید و کامل رقیبانتان را بررسی کنید. بررسی رقبا یکی از مراحل مهم در سئو و بهینه سازی سایت است.  برای اینکه بتوانید به نتایج اول گوگل مخصوصاً رتبه اول گوگل برسید باید به بهترین شکل ممکن رقیبانتان را کامل بررسی کنید و یک محتوای کامل تر و جامع تر نسبت به   رقیبانتان بنویسید.

۳-  بعد از بررسی رقبا باید شروع به نوشتن مقاله برای کلمه کلیدی مدنظرتان کنید. سعی کنید محتوایی که تولید می کنید کامل تر و جامع تر از رقبا باشد. در محتوایی که می نویسید تمام  موضوعاتی که رقیبانتان پوشش دادند را پوشش بدهیم. این کار باعث می شود محتوای شما یک محتوای کامل و مرجع محسوب شود.

۴-  در تولید محتوا به این نکته توجه کنید که هدف اصلی تان رفع نیاز مخاطب باشد. محتوای تان را باید طوری بنویسید  که وقتی کاربر آن را خواند نیازش برطرف شود.

۵-  برای اینکه بتوانید از طریق محتوایی که تولید می کنید ورودی بیشتری بگیرید پیشنهاد میکنیم کلمات کلیدی هم خانواده با کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید را پیدا کنید و در محتوای تان تمام کلمات کلیدی هم خانواده را  تکرار کنید.  این کار باعث می شود علاوه بر اینکه محتوای شما روی کلمه کلیدی مدنظرتان رتبه بگیرد روی کلمات کلیدی هم خانواده با کلمه کلیدی اصلی تان هم رتبه میگیرد.

۶-   در محتوایی که تولید می کنید باید اصول لینک سازی داخلی را رعایت کنید. سعی کنید به مقالات هم مرتبط لینک بدهید.  دادن لینک داخلی یکی از از فاکتورهای مهم درس ها و بهینه سازی سایت است.

۷-  در محتوایی که تولید میکنید باید اصول لینک سازی خارجی را رعایت کنید.  در محتوای تان سعی کنید به منابع معتبر که اعتبار بالایی دارند  لینک خارجی بدهید. به عنوان مثال در همین مقاله   به سایت های تخصصی در زمینه سئو لینک خارجی داریم.

۸-   سعی کنید از عنوان جذاب برای محتوا تان استفاده کنید. استفاده از عنوان جذاب باعث می شود راحتتر به نتایج اول گوگل برسید.

۹-  سعی کنید کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی هم خانواده با کلمه‌ی کلیدی اصلی‌تان را  در تگ H2  و H3  تکرار کنید.

۱۰-   در پاراگراف اول سعی کنید یک ویدیوی چند دقیقه ای قرار بدهید. برای قرار دادن ویدیو  می توانید از  سایت آپارات استفاده کنید.

۱۱-  حتماً از تصاویر هم مرتبط در محتوای تان استفاده کنید. استفاده از تصاویر و عکس های  هم مرتبط تاثیر مثبتی روی سئو سایت تان می‌گذارد.

۳- سئو خارجی سایت یا off page seo

3- سئو خارجی سایت یا off page seo

 سومین مرحله برای اینکه بتوانید سئو سایتتان را انجام بدهید،  سئو خارجی یا off page seo است.  منظور از سئو خارجی  یعنی به مجموعه کارهایی که باید خارج از سایت تان انجام بدهید  تا سایتتان برای گوگل بهینه سازی شود را سئو خارجی می گویند.

 شما به تنهایی فقط با رعایت کردن اصول سئو داخلی نمی توانید سایتتان را به نتایج اول گوگل برسانید.  البته ممکن است در کلمات کلیدی راحت و خیلی راحت فقط با تولید محتوا به نتایج جدول برسید.  اما برای اینکه بتوانید در کلمات کلیدی اصلی و پر رقابت حوزه کاریتان رتبه بگیرید باید اصول سئو خارجی را  کامل یاد بگیرید.

 مهمترین فاکتور در سئو خارجی ساخت بک لینک با کیفیت برای سایت است.   به زبان ساده بک لینک یعنی  وقتی یک سایتی به سایت شما لینک میدهد  باعث میشود اعتبار سایتتان بالا برود.  در سئو خارجی شما باید خودتان برای سایتتان شروع به ساخت بک لینک کنید.

 باید در سایت هایی که اجازه درج لینک میدهند عضو شوید و به صفحات سایتتان لینک بدهید.  لینک دادن به سایت تان باعث می شود به مرور زمان اعتبار صفحات سایتتان بیشتر شود و راحت تر بتوانید برای سایتتان بک لینک بسازید.  البته همانطور که موضوع ساخت بک لینک بسیار مهم است من به شما توصیه می کنم حتما این مقاله زیر را مطالعه کنید. در مقاله زیر به صورت کاملا تصویری و ویدیویی به شما آموزش داده ایم که چطور می توانید در سایت هایی که اعتبار بسیار بالایی دارند شروع به لینک سازی برای سایت تان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *