دانستنی

یک لوگوی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

لوگو (Logo) ابزاری است که برای نشان دادن هویت یک کسب و کار استفاده می‌شود. طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین مباحث در برندینگ است؛ چرا که آرم برند شما، اولین چیزی است که هر مشتری با آن مواجه می‌شود. بنابراین، اهمیت طراحی لوگوی حرفه‌ای برای هر کسب و کاری واضح است. اما اگر یک طراح لوگو به شما پیشنهاد نوع خاصی از لوگو را بدهد، چطور می‌توانید پیشنهاد او را رد و یا قبول کنید؟ اگر می‌خواهید برای کسب و کار خود یک نشان انتخاب کنید، چه ویژگی‌هایی را در نظر خواهید گرفت؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی‌های یک لوگوی خوب که کسب و کار شما را به بهترین شکل ممکن توصیف می‌کند، آشنا کنیم.

انواع لوگو

لوگوها انواع مختلفی دارند؛ برای اینکه بتوانید لوگوی مناسبی برای تجارت خود طراحی کنید، اولین چیزی که باید بدانید این است که کدام نوع لوگو مناسب کسب و کار شماست؟ لوگو یا نشان انواع مختلفی دارد که با توجه به کسب و کار شما بهتر است در طراحی آن، از سبک خاصی استفاده کنید. لوگوتایپ، مونوگرام، لترفرم، لوگو تصویری و لوگو انتزاعی نمونه‌هایی از انواع لوگو هستند که می‌توانید با توجه به ماهیت کسب و کار خود از آن‌ها استفاده کنید.

تاثیر یک لوگو خوب بر مخاطبان

لوگو یکی از مواردی است که در ایجاد برندینگ مناسب، جذب مخاطب و حتی فروش بیش‌تر تاثیرگذار است. اهمیت طراحی لوگو مناسب آنقدر زیاد است که به نوعی به هویت برند شما تبدیل می‌شود و در بازاریابی و برندینگ شما تاثیرگذار است. بنابراین برای یک بازاریابی موفق و ماندگاری در ذهن مخاطب مهم است که نشان شما به بهترین شکل ممکن طراحی شود.

ویژگی های یک لوگو خوب

طراحی یک لوگوی استاندارد دارای اصول و ویژگی هایی است که رعایت آن ها باعث هرچه بهتر شدن لوگوی شما خواهد شد. ویژگی‌هایی نظیر ساده بودن، همراستا بودن با هویت برند، رنگ، فونت و سایز مناسب می‌تواند در کیفت لوگو شما تاثیرگذار باشد. در ادامه ویژگی‌هایی را خواهیم گفت که در طراحی لوگوی حرفه‌ای به شما کمک می‌کند.

سادگی

ساده بودن یک لوگو باعث می‌شود مخاطب شما، به راحتی آرم تجاری شما را به خاطر بسپارد و به محض دیدن، آن را بشناسد. پیچیده بودن لوگو، نه تنها باعث می‌شود شناسایی و تشخیص آرم شما سخت شود، بلکه باعث می‌شود مخاطبان، ارتباط خوبی با برند شما برقرار نکنند.

به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست همیشه از سایز بزرگ لوگوی خود استفاده کنید. گاهی ممکن است نیاز داشته باشید از ابعاد کوچک‌تر لوگوی خود استفاده کنید؛ در این صورت اگر طراحی لوگوی شما پیچیده باشد، در بعضی سایزها فقط یک تصویر مبهم و نامفهوم خواهید داشت.

منحصر به فرد بودن

تا به حال فکر کرده‌اید اگر نشان شرکت شما مشابه نشان رقبای تجاریتان باشد، چه مشکلاتی در پی دارد؟ در این صورت ممکن است بسیاری از مخاطبانتان شما را با شرکت‌های دیگر اشتباه بگیرند و به جای استفاده از خدمات و محصولات شما، به سراغ شرکت رقیب بروند و به همین سادگی بسیاری از مشتریان خود را از دست خواهید داد.

در طراحی لوگوی خود همیشه در نظر داشته باشید که نشان شما باید خاص و متمایز از رقبا باشد؛ ایده بگیرید ولی کپی نکنید!

هدفمند بودن

پیش از طراحی لوگو، با در نظر گرفتن هدف کسب و کارتان، مخاطب خود را بشناسید و با توجه سن، جنسیت و سلیقه آن‌ها، لوگویی را طراحی کنید که بتواند به خوبی با مخاطبانتان ارتباط برقرار کند.

به یاد ماندنی بودن

یک لوگوی حرفه‌ای باید به یاد ماندنی باشد. یکی از برترین ویژگی‌هایی که نشان تجاری شما را به یک لوگو حرفه‌ای تبدیل می‌کند، به یاد ماندنی بودن آن است. لوگو شما باید به قدری به ‌یاد ماندنی باشد که مخاطبانتان با یک بار دیدن، آن را به یاد بیاورند.

مستقل از زمان بودن

بدترین کاری که می‌توانید برای برند خود انجام دهید، تغییر دادن نشان تجاریتان است. فرض کنید یک آرم برای کسب و کارتان طراحی کرده‌اید، مخاطبانتان برند شما را با این آرم می‌شناسند و بعد از مدتی، به هر دلیلی تصمیم می‌گیرید لوگو برند خود را تغییر دهید. این تغییر لوگو باعث سردرگمی و گیج شدن مخاطبان شما می‌شود و در نتیجه، ناخودآگاه تعدادی از مخاطبانتان را از دست خواهید داد.

همواره در نظر داشته باشید که در طراحی لوگو، باید رویکردی به روز داشته باشید. به عبارت ساده‌تر، لوگوی طراحی شده شما باید مدرن و به روز باشد و نحوه طراحی و رنگ آن به شکلی نباشد که بعد از مدتی، قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد.

انتخاب رنگ مناسب

همه ما در اولین مواجهه با یک لوگو، رنگ آن را می‌بینیم به همین دلیل هویت بصری برند شما کاملا در گرو انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب است. اگر می‌خواهید یک لوگوی خوب طراحی کنید، بهتر است پیش از انتخاب رنگ آن، کمی با روانشناسی رنگ‌ها آشنایی داشته باشید. رنگ‌ها تاثیر زیادی در به یاد ماندن برند شما در ذهن مخاطبتان دارند. با دانستن معنی رنگ‌های مختلف در طراحی لوگو و تاثیر آن‌ها، می‌توانید بدون اینکه لوگوی خود را پیچیده کنید، معانی و اهدافتان را به مخاطب منتقل کنید.

انتخاب سایز مناسب

در طراحی لوگو همواره در نظر داشته باشید که نشان شما به شکل‌های مختلف و در سطوح متفاوتی استفاده خواهد شد؛ پس لوگویی طراحی کنید که در سایزهای مختلف شکل خود را حفظ کند و قابل فهم باشد. مثلا ممکن است بخواهید از نشان خود روی سطوح بزرگی مانند بیلبورد استفاده کنید؛ پس باید در نظر داشته باشید که ابعاد لوگو متناسب باشد. به این نکته دقت کنید که لوگوی شما در هنگام بزرگ نمایی نباید از یک طرف کشیده شود. حتی ممکن است نیاز داشته باشید لوگوی خود را روی یک لیوان یا خودکار چاپ کنید، در این صورت، کوچک شدن لوگو نباید آن را به یک تصویر مبهم تبدیل کند. اما لوگویی که طراحی می‌کنید باید چه سایزی داشته باشد؟

اندازه استاندارد لوگو، بستگی به جایی دارد که می‌خواهید از آن استفاده کنید. مثلا میانگین ارتفاع یک لوگو برای وبسایت معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ پیکسل و اندازه استاندارد برای فاوآیکون (favicon)، در مرورگرها، ۱۵*۱۵ پیکسل است. به همین ترتیب سایز لوگوی شما برای چاپ روی کارت ویزیت، بسته‌بندی، لیوان و … متفاوت است. برای اینکه مطمئن باشید لوگو شرکت شما در اندازه‌های مختلف به خوبی نمایش داده می‌شود، باید مقیاس پذیری و تطبیق پذیری را در طراحی لوگو خود در نظر داشته باشید.

انتخاب فونت مناسب

به همان اندازه که انتخاب نمادهای بکار رفته در لوگو و سایز آن‌ها اهمیت دارد، انتخاب فونت هم حائز اهمیت است. لوگو، شناسنامه برند شما و معرف ماهیت کسب و کار شماست، پس باید در انتخاب تمام اجزای تشکیل دهنده آن حساسیت به خرج دهید. هر فونت، روانشناسی خاص خود را دارد و پیام و مفهوم خاصی را برای مخاطب شما تداعی می‌کند. مثلا استفاده از یک فونت ساده و سنتی، نمایی کلاسیک به لوگوی شما می‌دهد و مناسب کسب و کارهای حرفه‌ای است، در حالی که می‌توانید برای یک برند مخصوص کودکان، از فونت‌های فانتزی‌تر استفاده کنید.

در انتخاب فونت به این نکته توجه داشته باشید که نباید بیش از دو فونت در لوگو استفاده کنید. همچنین اگر از نام برند خود در لوگو استفاده می‌کنید و برند شما چند کلمه‌ای است، باید از یک فونت برای نوشتن آن استفاده کنید؛ اگر در نشان خود از نوشته‌های توصیفی استفاده کرده‌اید، بهتر است آن را با فونت دیگری بنویسید.

بهره گیری از نظر متخصصین حرفه ای

مشورت کردن و استفاده از پیشنهادات و انتقادات متخصصین دیگر می‌تواند در هرچه بهتر شدن طرح شما تاثیرگذار باشد. بهتر است بعد از آن که لوگو خود را طراحی کردید، نظر چند طراح حرفه‌ای را نیز بپرسید. البته اشتباهی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند ایجاد نظر سنجی برای مخاطبین و مشتریان است در حالی که شما باید نظر افراد متخصص و حرفه‌ای را درباره لوگو خود بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *