دانستنی

تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک چیست؟

«نور، صدا، حرکت!» این تنها بخشی از یک فرایند جذاب برای تولید فیلم‌های واقعی است. بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف، ترجیح می‌دهند که ساخت تیزر تبلیغاتی خود را با استفاده از عناصر فیلم‌برداری، بازیگری و کارگردانی پیش ببرند. البته بسیاری دیگر هم خلاقیت و نوآوری به خرج می‌دهند به سراغ محتوای موشن گرافیک می‌روند؛ اما پرسش اساسی در همین لحظه مطرح می‌شود که تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک دقیقاً در چه چیزهایی است و چرا باید یکی را بر دیگری ترجیح داد؟ بدیهی است که برای ساختن فیلم و تیزر واقعی یا رئال باید از ابزار نورپردازی، فیلم‌نامه، کارگردان و بودجه بیشتری استفاده کرد، اما اوضاع در موشن گرافیک طور دیگری است.

هدف ما از نوشتن این مقاله، ارائه تعاریف دقیق و بررسی تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک است. بنابراین تا انتها همراه ما باشید تا با بهترین روش‌ها جهت خلق محتوای تصویری و ویدیویی برای تبلیغ کسب‌وکارتان آشنا شوید.

موشن گرافیک چیست؟

قبل از بررسی تفاوت موشن گرافیک و فیلک رئال، بیایید ببینیم موشن گرافیک چیست. موشن گرافیک (Motion Graphic) یک واژه مرکب است؛ دو واژه “موشن” یعنی حرکت و “گرافیک” یعنی تصویر، به‌خوبی بیانگر مفهوم این نوع محتواهای تصویری هستند. به عبارت ساده‌تر، یک طرح موشن گرافیک شامل محتوایی تصویری است که توسط نرم‌افزارهای تخصصی و قدرتمند مثل فتوشاپ یا ایلوستریتور، ساخته و پرداخته می‌شود. هدف از خلق موشن گرافیک این است که یک هدف مشخص (مثلاً تبلیغ مؤثر و جذاب یک کسب‌وکار یا محصولات آن) را در اوج خلاقیت و جذابیت به مشتریان نشان دهد.

برای درک بهتر تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک، کافی است به نحوه انتقال پیام در هرکدام از آن‌ها نگاه کنید. در خلق موشن گرافیک از تصاویر واقعی استفاده نمی‌شود و برای تصاویری که در آن استفاده می‌شوند، باید یک فرایند حساس و دقیق را پشت سر گذاشت. بعضی از افراد به‌اشتباه گمان می‌کنند که موشن گرافیک همان انیمیشن است و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که با موشن گرافیک می‌توان موضوعات متنوع و گسترده‌ای همچون ساخت لوگو موشن یا بنرهای تبلیغاتی و ویدیویی را هم پوشش داد.

نکته مهم در تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک، به وجود حرکات و صداهای بیشتر در محتواهای موشن گرافیک مربوط می‌شود. از آنجایی که معمولاً محتواها، کاراکترها و نحوه تبلیغات کسب‌وکار شما در موشن گرافیک پویاتر و جذاب‌تر است، می‌توان روی جذب شدن مشتریان بالقوه حساب ویژه‌ای باز کرد.

تعریف تخصصی تر موشن گرافیک

در تعریف تخصصی‌تر موشن گرافیک این‌طور آمده است که: «یک طرح موشن گرافیک، داستانی را روایت خواهد کرد که تصاویر ساکن و بی‌تحرک هرگز قادر به انجام دادن و اجرا کردن آن نیستند». از این تعریف تخصصی، می‌توان نتیجه گرفت که موشن گرافیک چیزی فراتر از یک تصویر ساکن با نوشته‌های تبلیغاتی در مورد کسب‌وکار شماست؛ البته ناگفته نماند که این طرح آن‌قدر هم طولانی و روایی نیست که بتوان از آن به‌عنوان یک کارتون یا انیمیشن یاد کرد. کاربردهای مهم ساخت موشن گرافیک را می‌توان در موارد زیر به‌وضوح مشاهده کرد:

  • ساخت محتواهای تلویزیونی
  • فیلم و سینما
  • تبلیغات هوشمندانه محصولات و خدمات یک کسب‌وکار
  • جذب مشتریان بالقوه در فضای دیجیتال مارکتینگ
  • انتشار محتوا جهت ارتقای آگاهی عمومی یا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده گسترده در ویدیو مارکتینگ

همه چیز در صحنه واقعی است؛ ویدیو رئال چیست؟

همان‌طور که از عنوان این نوع محتوا معلوم است، فیلم رئال مشخصاً به محتوایی گفته می‌شود که برای خلق آن باید از فضاها، اشیا و افراد واقعی استفاده کرد. اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک در واقعی بودن جزئیات و عناصر محتواست. در فیلم‌های رئال به هیچ عنوان از تصاویر گرافیکی استفاده نمی‌شود و رسالت انتقال پیام تبلیغاتی یا اهداف دیگر بر دوش کارگردان، داستان (استوری لاین)، فیلم‌بردار، بازیگر و دیگر عوامل صحنه است.

در دنیای تخصصی فیلم و سینما، این محتوای تصویری را در دسته‌بندی مخصوصی با عنوان ژانر رئال قرار می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید، واژه رئال (Real) به معنای واقعی است؛ بنابراین برای خلق چنین محتوایی باید از شخصیت‌های واقعی با بازی‌های گیرا و جذاب استفاده کرد. مثلاً اگر شما در حوزه فروش محصولات خانگی فعالیت می‌کنید و قصد دارید که برای تبلیغ یخچال فریزر سایدبای‌ساید، یک ویدیو رئال خلق کنید، باید از داستان، بازیگر، دوربین، صحنه و محصول واقعی کمک بگیرید. جذب مشتری از این طریق، به مراتب سخت‌تر از موشن گرافیک است و در این بخش، کیفیت حرف اول را می‌زند؛ این ویژگی هم یک تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک محسوب می‌شود.

تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک در چیست؟

حالا به‌خوبی می‌دانید که برای خلق محتواهای تصویری به روش رئال یا واقعی باید از ابزارهای بیشتری بهره گرفت و به قول معروف، حسابی ریخت‌وپاش کرد؛ این تنها یک تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک محسوب می‌شود. مواردی که در جدول زیر در اختیار شما قرار می‌گیرند، از مهم‌ترین نکات در بحث تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک تلقی می‌شوند:

محتوای موشن گرافیک محتوای فیلم رئال (واقعی)
تصاویر و مفهوم تبلیغات به‌صورت مستقیم، ساده و به‌دوراز هرگونه پیچیدگی ارائه می‌شوند مشتریان با تماشای یک تیزر تبلیغاتی به سبک رئال، با بازیگر همذات‌پنداری می‌کنند و احتمال جذب شدن به برند شما زیاد خواهد بود
جدید، خلاقانه و جذاب هستند محتوای واقعی باکیفیت در فیلم‌های رئال می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی مشتریان بگذارد
برای تمامی اقشار جامعه قابل درک است برای ارائه محتوای تخصصی استفاده از داستان یا استوری لاین در فیلم‌های واقعی لازم است
هزینه خلق محتوای موشن گرافیک مقرون‌به‌صرفه و مناسب است به دلیل برخورداری از فضای واقعی و ابزار تخصصی، هزینه بسیار زیادی را در پِی خواهد داشت
تمامی تصاویر در محیط نرم‌افزاری خلق می‌شوند و می‌توان شهرها، محیط‌‌های باز، اتفاقات، رویدادها و شخصیت‌های مختلف را به‌راحتی طراحی کرد تصویربرداری در فیلم‌های رئال (چنانچه نیاز به جابه‌جایی در شهرهای مختلف باشد) باعث طولانی شدن پروژه می‌شود
با استفاده از عناصر انیمیشنی و متحرک می‌توان مفاهیم تبلیغاتی را ساده‌تر و عمیق‌تر به مشتریان ارائه داد مفاهیم به کار رفته در فیلم‌های واقعی با توجه به استوری لاین و روایی بودن محتوا، پیچیده و با جزئیات است
در پروژه‌های مربوط به محتوای موشن گرافیک، شما با یک نفر (طراح انیمیشن) طرف هستید و این، کار شما را به‌مراتب آسان‌تر خواهد کرد ممکن است که در یک پروژه تبلیغاتی در حوزه فیلم‌های رئال، شما با کارگردان دچار اختلاف نظر شوید؛ این اتفاق طبیعی است، اما در مقایسه با طرح موشن گرافیک انرژی بیشتری می‌طلبد

فیلم رئال و موشن گرافیک چه تأثیری بر کسب‌وکارها دارند؟

این بخش از مقاله شامل همان سؤال پرتکرار و رایجی است که بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف از تیم‌های طراح می‌پرسند. حالا با آگاهی بر تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک، به خوبی با مزایا و معایب هرکدام آشنا هستید و باید بدانید که تأثیر هرکدام از این محتواهای تصویری بر کسب‌وکار شما چیست.

بدیهی است که برای تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات بر مشتریان بالقوه در فضاهای رسمی‌تر مثل تلویزیون، محتواهای واقعی یا رئال می‌توانند مؤثرتر ظاهر شوند. این دست از محتواهای تصویری با نشان دادن تصویر، عملکرد و ضرورت استفاده از یک محصول می‌توانند مشتریان بیشتری را روانه کسب‌وکار شما کنند.

در دنیای نوپای بازاریابی دیجیتال نباید از موشن گرافیک و امکاناتی که برای تبلیغات تجارت شما و همچنین موفقیت در بیزینس مارکتینگ به وجود می‌آورد، غافل شد. موشن گرافیک یک رسانه موفق، خلاقانه و قدرتمند در بازاریابی مدرن محسوب می‌شود که می‌توان محتواهای متنوعی را به‌واسطه آن به نمایش درآورد. از جمله تأثیراتی که موشن گرافیک بر کسب‌وکار شما می‌گذارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تبلیغ آنلاین محصولات و خدمات شما به‌صورت سریع، خلاصه و مفید
  • افزایش تأثیرگذاری بر نرخ تبدیل کاربر به مشتری واقعی در کمپین‌های تبلیغاتی
  • امکان ارائه کامل و بی‌نقص ویدیوهای مفسر یا Explainer Videos؛ (مثلاً اگر می‌خواهید ایده‌ها، معرفی محصولات، معرفی سیستم کاری جدید و … را به مشتریان بالقوه نشان دهید، موشن گرافیک می‌تواند به شما و کسب‌وکارتان کمک ویژه‌ای کند)
  • قابل استفاده به‌عنوان پست‌های هوشمندانه و جذاب برای شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار شما مثل اینستاگرام، توییتر، لینکدین و …

جمع بندی

محتواهای تجاری و تبلیغاتی انواع بسیاری دارند و محتواهای تصویری مثل موشن گرافیک و فیلم رئال از این قبیل هستند. در این مقاله سعی کردیم تفاوت فیلم رئال با موشن گرافیک را به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم. بعد از خواندن این مقاله می‌توانید برای ارتقای موفقیت کسب‌وکارتان با تکیه بر این محتواهای تصویری اقدام کنید. پونیشا در کنار شماست تا با فراهم کردن بستری مناسب، زمینه همکاری‌تان را با افراد متخصص به وجود بیاورد. همین حالا پروژه مورد نظرتان را در پونیشا ایجاد کنید و با حرفه‌ای‌ها وارد همکاری شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *