دانستنی

راهنمای جامع قیمت گذاری طراحی لوگو

اگر صاحب یک کسب و کار هستید و می‌خواهید در میان رقبایتان بهتر دیده شوید، داشتن یک لوگوی اختصاصی، برای شما امری ضروری است. یک لوگوی خوب می‌تواند به برند شما هویت ببخشد و در ذهن مخاطبان شما ماندگار شود؛ بنابراین، صرف هزینه برای طراحی حرفه‌ای آن، یک سرمایه‌گذاری سودمند برای کسب و کار شما محسوب می‌شود. در این بین، حتما برایتان سوال پیش می‌آید که هزینه‌ی طراحی لوگو چقدر است و باید چه مقدار از بودجه خود را به آن اختصاص دهید؟ به طور کلی، باید بگوییم که قیمت طراحی لوگو ثابت نیست و بر اساس عوامل زیادی تعیین می‌شود. در ادامه عوامل موثر در تعیین تعرفه لوگو را بررسی می‌کنیم و یک راهنمای جامع برای قیمت گذاری لوگو به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید با خیالی راحت، پروژه لوگوی خود را به دست طراحان بسپارید.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه طراحی لوگو

طراحان گرافیک، از معیارهای مختلفی برای تعیین قیمت لوگو استفاده می‌کنند. با این که در نهایت، طراح، تعیین کننده‌ی هزینه‌ی لوگو است، اما معیارهای تعیین هزینه، باید طوری باشند که شما را، به عنوان کارفرما، نیز متقاعد کنند. نمی‌توان یک لیست قیمت لوگو را آماده کرد و آن را به همه اختصاص داد، اما عواملی وجود دارند که در این هزینه تاثیرگذار هستند که در ادامه تعدادی از آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم.

نوع لوگو

لوگوها انواع مختلفی دارند که از بین آن‌ها می‌توان به تایپوگرافی، لوگوی تصویری، لوگوی ترکیبی و … اشاره کرد. طراحی هرکدام از انواع لوگو، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که در قیمت نهایی طراحی لوگو تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، قیمت طراحی لوگوی ترکیبی، به مراتب از قیمت تایپوگرافی بیشتر است و دلیل آن هم، پیچیده‌تر و زمان‌برتر بودن طراحی نوشتار و تصویر به صورت همزمان است.

زمان طراحی

یافتن یک ایده‌ی منحصربه‌فرد برای لوگو، که همگام با ویژگی‌های کسب و کار و درخواست شما باشد، به خلاقیت و صرف زمان احتیاج خواهد داشت و این زمان، می‌تواند معیاری برای ارزش‌گذاری و تعیین قیمت لوگو باشد.

لوگوهایی که زمان بیشتری برای طراحی آن‌ها صرف شده باشد، قیمت بالاتری خواهند داشت. از طرفی، اگر نیاز به طراحی فوری لوگو داشته باشید، طراح می‌تواند تعرفه طراحی لوگو را افزایش دهد، زیرا در چنین شرایطی، باید به صورت فشرده‌تر روی پروژه شما کار کند.

تعداد نمونه‌های اولیه

شما می‌توانید از طراح لوگوی خود بخواهید تا در حین کار، مجموعه‌ای از طرح‌ها، تصاویر، رنگ‌ها و تایپوگرافی‌های متفاوت را به شما ارائه کند تا با هم، بر سر انتخاب طرح نهایی به توافق برسید. هرچه تعداد اتودهای اولیه‌ای که طراح در اختیار شما قرار می‌دهد، بیشتر باشد، هزینه طراحی لوگو بیشتر خواهد شد.

تعداد دفعات ویرایش

حتی اگر طراحی لوگوی خود را به حرفه‌ای‌ترین طراحان بسپارید، ممکن است به چند مرتبه ویرایش تا رسیدن به طرح نهایی احتیاج داشته باشید. شما می‌توانید قبل از شروع کار، برای تعداد دفعات ویرایش، با طراح به توافق برسید و در صورت نیاز به دفعات ویرایش بیشتر، هزینه بیشتری به او پرداخت کنید.

تجربه و پیش زمینه‌ی طراح

تجربه‌ی طراح نیز در تعیین هزینه لوگو تاثیر زیادی دارد. مطمئنا یک طراح تازه‌کار، هزینه کمتری نسبت به یک طراح حرفه‌ای و باتجربه از شما دریافت خواهد کرد. تعداد نمونه کارها، نظرات سایر کارفرماها و امتیازی که فریلنسرها دریافت کرده‌اند، مواردی هستند که با مشاهده و بررسی آن‌ها، می‌توانید میزان تجربه‌ی طراح را متوجه شوید.

بودجه‌ی شما

قبل از اقدام به طراحی لوگو برای کسب و کار خود، لازم است برای بودجه‌ای که می‌خواهید هزینه کنید، برنامه ریزی کنید. به این منظور، لازم است پیش‌زمینه‌ای از هزینه‌ها داشته باشید و متناسب با بودجه‌ی خود، نوع خدمات طراحی را انتخاب کنید. همانطور که گفتیم، طراحی لوگو یک نوع سرمایه‌گذاری روی کسب و کار خودتان است؛ بنابراین سعی کنید با طراحان حرفه‌ای کار کنید تا اثری ماندگار و مطابق با استانداردهای طراحی دریافت کنید. مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد، در پیشبینی هزینه‌ی لوگو به شما کمک خواهند کرد.

طراحی لوگو چقدر هزینه دارد؟

همانطور که تا کنون گفتیم، مانند هر سرویس دیگری، هنگام سفارش طراحی لوگو نیز، انواع مختلفی از لوگوها با قیمت‌های گوناگون وجود دارند و مهم این است که بدانید در ازای پول خود، چه چیزی دریافت می‌کنید.

هزینه طراحی لوگوی حرفه‌ای، به این بستگی دارد که با چه کسی کار کنید. هیچ هزینه ثابتی برای طراحی لوگو وجود ندارد. اما برای تخمین هزینه‌ها، در ادامه چند محدوده قیمت طراحی لوگو را بیان می‌کنیم.

قیمت طراحی لوگو کمتر از ۱ میلیون تومان ۱ تا ۳ میلیون تومان بیش از ۳ میلیون تومان
طراح طراحانی با تجربه کم و نمونه کارهای محدود طراحان مجرب با خدمات حرفه‌ای طراحان یا تیم‌های باتجربه و استراتژیست‌های خلاق
کیفیت طراحی با نوآوری کم و با استفاده از قالب‌های آماده طراحی نسبتا خلاقانه و با کیفیت طراحی با کیفیت بسیار بالا و منحصربه‌فرد
مناسب برای کسب و کارهای نوپا و کوچک کسب و کارهایی که نیاز به یک لوگوی حرفه‌ای با بودجه‌ی متوسط دارند کسب و کارهای بزرگ که به دنبال برندینگ حرفه‌ای هستند
سطح خلاقیت کم متوسط زیاد

هزینه طراحی کمتر از ۱ میلیون تومان

ممکن است پیشنهاد طراحی لوگو با مبلغ چند صد هزار تومان، وسوسه برانگیز باشد. اما قبل از اینکه تصمیم به طراحی لوگوی ارزان بگیرید، باید از خود بپرسید که دلیل این ارزانی چیست و آیا لوگوی طراحی شده، برای کسب و کار شما مناسب خواهد بود یا خیر؟

افرادی که به تازگی وارد حوزه طراحی لوگو شده‌اند و نمونه کارهای کمتری نسبت به افراد حرفه‌ای دارند، معمولا کارهایشان را با قیمتی پایین‌تر ارائه می‌کنند و برای طراحی، ممکن است از لوگوهای آماده در سطح اینترنت نیز کمک بگیرند. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی کسب و کاری کوچک و محلی دارید، می‌توانید لوگویی با این قیمت سفارش دهید.

هزینه طراحی بین ۱ تا ۳ میلیون تومان

طراحانی که لوگوهایی را با بازه قیمتی ۱ تا ۳ میلیون تومان ارائه می‌کنند، تنها به ارائه یک لوگو با قالب آماده اکتفا نکرده و در طراحی خود، از خلاقیت و نوآوری استفاده می‌کنند. این افراد معمولا نمونه کارها و تجربه بیشتری نسبت به گروه قبل دارند. اگر کسب و کاری با اندازه متوسط دارید و می‌خواهید لوگویی داشته باشید که شما را از رقبایتان متمایز کند، همکاری با این فریلنسرها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هزینه طراحی بیشتر از ۳ میلیون تومان

طراحان مشهور و یا اساتید طراحی، نسبت به بقیه طراحان، هزینه بیشتری را برای طراحی لوگو دریافت می‌کنند و در ازای آن، لوگویی با کیفیت بسیار بالاتر به شما ارائه خواهند کرد که تمام ویژگی های یک لوگوی حرفه ای در آن رعایت شده است. این طراحان که ممکن است به صورت تیمی نیز کار کنند، از قالب‌های آماده استفاده نمی‌کنند و لوگویی نوآورانه برای شما طراحی خواهند کرد که شبیه هیچ لوگوی دیگری نیست. بنابراین اگر قصد دارید کسب و کار خود را به صورت حرفه‌ای گسترش دهید و لوگویی ماندگار داشته باشید، بهتر است بودجه‌ای بیش از ۳ میلیون تومان به طراحی لوگو اختصاص دهید.

چرا نباید به سراغ طراحی لوگوی ارزان برویم؟

در بسیاری از موارد، منظور از طراحی لوگوی ارزان یا حتی رایگان، استفاده از لوگوهای آماده و انجام تغییرات جزئی روی آن‌ها است. این لوگوها، به دلیل غیرحرفه‌ای بودن، می‌توانند حتی به برند شما آسیب وارد کنند. از طرفی، این لوگوها قابلیت ثبت هم نخواهند داشت زیرا احتمالا کپی و شبیه به لوگوی دیگر برندها هستند.

همچنین باید به یاد داشته باشید که هیچ متخصص حرفه‌ای، کار باکیفیت خود را ارزان نمی‌فروشد و برای کار خود ارزش قائل است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به فکر برندینگ حرفه‌ای خود باشید و یک بار برای همیشه، هزینه کرده و لوگویی عالی طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *