دانستنی

سوئیفت (Swift) چیست؟

در این مقاله سوئیفت نه یک خواننده معروف آمریکایی است و نه مخفف ارتباطات بین‌بانکی. این بار سوئیفت، یک زبان برنامه‌نویسی است که شناخت آن به کارفرمایانی که قصد دارند پروژه‌های سیستم‌عامل IOS را انجام دهند، کمک شایانی می‌کند. سؤالی که اکنون پیش می‌آید، این است که زبان برنامه‌نویسی سوئیفت (Swift) چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان برنامه‌نویسی سوئیفت چیست؟

زبان برنامه‌نویسی سوئیفت یک زبان برنامه‌نویسی خاص است که برای تمام برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها کاربرد ندارد؛ چرا که این زبان از جانب شرکت اپل برای اپلیکیشن‌های مخصوص این شرکت طراحی شده است. این زبان برای انواع سیستم‌عامل‌های اپل همچون macOS ، watchOS و tvOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان برنامه‌نویسی سوئیفت یکی از زبان‌های نوظهور در برنامه‌نویسی محسوب می‌شود که شرکت اپل برای توسعه محصولات خود از آن کمک می‌گیرد. سوئیفت زبانی چندشیوه‌ای و کامپایلری است و ترکیبی از زبان‌های پایتون، سی‌شارپ و رابی است. در حقیقت زبان سوئیفت جایگزین زبان قدیمی Objective-C شده است تا ایرادات و مشکلات این زبان را برطرف کند.

مختصری از تاریخچه سوئیفت

در سال ۲۰۱۰ کریس لانتر زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را به‌عنوان زبانی توسعه‌دهنده خلق کرد. در سال ۲۰۱۴ این زبان جدید در یک کنفرانس جهانی به‌صورت رسمی به جهانیان معرفی شد. شرکت اپل در این کنفرانس نسخه بتا از سوئیفت را ارائه داد. در سال‌های ۲۰۱۵ نسخه دوم این زبان با تغییراتی مختصر به‌روزرسانی و روانه بازار شد. پس از آن سوئیفت به‌عنوان دومین زبان محبوب در میان برنامه‌نویسان معرفی شد. در نهایت در سال ۲۰۱۶ زبان سوئیفت به‌صورت انحصاری در اختیار شرکت اپل قرار گرفت. در اوایل سال ۲۰۱۷ کریس لانتر، خالق زبان سوئیفت، از شرکت اپل جدا شد و به شرکت تسلا موتور پیوست و از آن پس برنامه‌نویسی به زبان سوئیفت را شخصی به نام تد کرمنک به عهده گرفت.

ویژگی‌های زبان سوئیفت

هر زبان برنامه‌نویسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و به‌واسطه همین ویژگی‌های خاص است که هر زبانی برای یک یا چند موقعیت مناسب می‌شود. در ادامه سعی داریم به چند ویژگی مهم از زبان سوئیفت اشاره کنیم.

الگوی پروتکل محور

اگر بخواهیم به این زبان برنامه‌نویسی شیءگرا بگوییم، پروتکل‌ها همان کلاس‌ها هستند؛ اما عملکرد بهتری نسبت به کلاس‌ها دارند. اگر شما به‌عنوان کارفرما چند پروژه با زبان شیءگرا داشته‌اید، حتماً می‌دانید که ویژگی ارث‌بری یا همان Inherit در این زبان‌ها به‌خوبی اجرا نمی‌شود، درحالی‌که در زبان‌های پروتکل محور، عملیات ارث‌بری به طور کامل انجام می‌شود و این باعث می‌شود خروجی کار بهتر شود.

انتخاب متغیرها

در حین انجام پروژه برنامه‌نویسی ممکن است شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس یا کارفرما با خطاهایی همچون nil یا null برخورد کنید. زبان سوئیفت این امکان را می‌دهد تا در حین کدنویسی با گذاشتن یک علامت سؤال در کدهای خود، از هنگ کردن اپلیکیشن‌ها جلوگیری کنند.

قابلیت رمزگشایی کدها

طراحی اپلیکیشن موبایل و وبسایت بر پایه انتقال داده انجام می‌شود؛ بنابراین ناگفته پیداست که امنیت داده تا چه میزان برای کارفرمایان مهم به نظر می‌رسد. اپلیکیشن‌ها با تعداد زیادی API و شبکه‌های متعدد در حال ارتباط هستند. پس از ارسال و دریافت داده‌ها، همگی آن‌ها باید رمزگشایی شوند که به لطف کتابخانه‌های قوی زبان سوئیفت، امنیت داده‌ها تضمین خواهد شد.

استفاده از محیط Xcode

محیط Xcode محیطی یک‌پارچه است که تمام برنامه‌نویسان از سراسر دنیا می‌توانند در صورت بروز مشکل در حین برنامه‌نویسی به این محیط مراجعه کنند و مشکل خود را به‌سرعت حل کنند. این مشارکت سبب بهبود عملکرد کارفرمایان نیز خواهد شد. ویژگی مثبت دیگر Xcode این است که از زبان‌های دیگری همچون پایتون، جاوا، سی، سی‌پلاس‌پلاس نیز پشتیبانی کند.

مزایا و معایب سوئیفت

زبان سوئیفت مثل هر زبان دیگری معایب و مزایایی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای سوئیفت

اگر بگوییم مزایای زبان سوئیفت بیش از معایب آن است، اغراق نکرده‌ایم. این جمله فقط یک ادعا نیست. در ادامه تعدادی از مزایای این زبان را برمی‌شماریم که مهر محکمی بر تأیید مزایای زبان سوئیفت خواهد بود.

ساده، کوتاه، سریع

توسعه سریع زبان سوئیفت یکی از مزایای این زبان محسوب می‌شود. ساده بودن نحو و سنتکس آن و دقت بالای زبان برای کدنویسی سبب می‌شود تا بتوانید کوتاه‌ترین و ساده‌ترین کدنویسی‌ها را داشته باشید.

مدیریت حافظه

شرکت اپل پا را فراتر از کوتاه‌نویسی و ساده‌نویسی گذاشته است و به این مسئله بسنده نکرده است. اپل با استفاده از تکنولوژی ARC مدیریت حافظه اپلیکیشن‌ها را به‌صورت خودکار به عهده گرفته است و این یعنی برنامه‌نویس می‌تواند انرژی و وقت خود را برای بهبود در سایر بخش‌های اپلیکیشن به کار برد.

پشتیبانی قدرتمند

وقتی زبان برنامه‌نویسی سوئیفت حمایت شرکتی همچون اپل را یدک می‌کشد، دیگر جای تردید باقی نمی‌گذارد. با وعده‌ای که شرکت اپل برای بهبود و ارتقاء سوئیفت داده است، کارفرمایان می‌توانند برای انجام پروژه برنامه‌نویسی موبایل، این زبان آینده‌دار را با خیالی مطمئن انتخاب کنند.

معایب زبان سوئیفت

همان‌طور که از مزایای این زبان صحبت کردیم، از معایب آن نباید غافل شویم. در ادامه مهم‌ترین معایب این زبان را ذکر خواهیم کرد.

کم سن‌وسال بودن سوئیفت

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تجربه را بالاتر از علم می‌دانید، باید گفت سوئیفت زبان باتجربه‌ای محسوب نمی‌شود. حقیقت آن است که زبان سوئیفت سرد و گرم پروژه‌های کوچک و بزرگ را نچشیده است و همین امر سبب می‌شود تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ نسبت به انجام پروژه با سوئیفت تردید داشته باشند و اگر بدانند ری اکت نیتیو چیست، ترجیح می‌دهند پروژه خود را با آن انجام دهند که راه حلی برای ساخت اپلیکیشن بدون وابستگی به سیستم عامل است. مسلم است که شرکت اپل می‌داند در دنیای برنامه‌نویسی، همچون هر دنیای دیگری، اعتماد به باتجربه‌ها آسان‌تر و راحت‌تر است؛ بنابراین به طرفداران خود قول داده است که زبان سوئیفت را ارتقاء بخشد تا این زبان به پختگی کافی برسد تا در دنیای زبان برنامه‌های باتجربه حرفی برای گفتن داشته باشد.

عدم پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی

هنوز افراد بسیار زیادی هستند که از IOS7 استفاده می‌کنند، اما شرکت اپل اعلام کرده است که زبان برنامه‌نویسی سوئیفت از نسخه‌های پایین‌تر از IOS7 پشتیبانی نمی‌کند و این به معنای نادیده گرفتن تعداد زیادی از افرادی است که در حال استفاده از این نسخه‌ها هستند.

مقایسه سوئیفت با زبان‌های دیگر

در مقایسه هر دو چیز با یکدیگر باید شباهت‌هایی در آن دو وجود داشته باشد که قابلیت مقایسه به خود بگیرد؛ بنابراین مقایسه زبان سوئیفت با زبانی همچون جاوا که زبانی قدیمی‌تر است و جامعه آماری بالایی دارد، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین مقایسه سوئیفت با Objective-C که نسخه قبلی سوئیفت است، مقایسه صحیح‌تری خواهد بود. اما در صورت نیاز می‌توانید بیشتر بخوانید که جاوا چیست و چه کاربردی در طراحی اپلیکیشن‌های اندرویدی دارد.

Swift و  Objective-Cدو زبانی هستند که با یکدیگر سازگاری بالایی دارند و این مزیت در زمان انجام پروژه‌های بزرگ بیشتر معلوم می‌شود. زبان سوئیفت جایگزین Objective-C شده است و در آزمایش‌ها و تست‌های مختلف نشان داده شده است که عملکرد سوئیفت ۴۰% بهتر از زبان Objective-C بوده است. علاوه بر این، خطایابی زبان Swift نیز از قدرت بالاتری برخوردار است و به تبع آن ارورها و مشکلات حین کدنویسی بسیار کاهش پیدا کرده است و امنیت داده‌ها در سطح بالاتری نسبت به زبان Objective-C قرار دارد.

ممکن است مقایسه سوئیفت و فلاتر هم به گوشتان خورده باشد. اما اگر بدانید فلاتر چیست، به این نتیجه می‌رسید که مقایسه این دو اساسا اشتباه است، زیرا فلاتر برخلاف سوئیفت که یک زبان برنامه نویسی است، یک فریمورک تحت زبان دارت است.

چرا باید از سوئیفت استفاده کرد؟

سوئیفت زبانی برای امنیت و کارایی بیشتر در وسایل الکترونیکی اپل طراحی شده است و برای وسایلی همچون ساعت، گوشی و لپ‌تاپ اپل کارایی دارد. زبانی که هم یادگیری و هم اجرای آن آسان است و با توجه به افزایش استفاده مردم از این برند، کار با این زبان، تضمین‌کننده آینده کسب و کار شما است؛ چراکه گفته می‌شود سوئیفت زبانی برای تغییر آینده در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، مواردی هستند که برنامه‌نویسان یا کارفرمایان را مجاب به استفاده از این زبان می‌کنند. در ادامه سعی داریم نشان دهیم که چرا باید در میان زبان‌های مختلف، زبان سوئیفت را انتخاب کنیم.

متن باز بودن سوئیفت

قابلیت توسعه و تطبیق و متن باز بودن یک زبان، محبوبیت آن زبان را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۱۷ زبان سوئیفت نیز به دلیل دارا بودن این سه ویژگی در میان ده زبان برتر دنیا بوده است.

سرعت بالا

در دنیای امروز، سرعت بالا در زبان برنامه‌نویسی ویژگی مهمی محسوب می‌شود که سوئیفت آن را داراست. برخی معتقد هستند که سرعت زبان سوئیفت با سرعت زبان C برابری می‌کند.

کلام آخر

زبان برنامه‌نویسی سوئیفت، زبانی اختصاصی برای اپلیکیشن‌های شرکت اپل است که به‌واسطه قدرت این شرکت در سال‌های آتی، حرف برای گفتن بسیار دارد. به فراخور این مقاله تعدادی از مزایای این زبان را برشمردیم؛ اما حقیقت آن است که مزایای این زبان بیش از آن چیزی است که در این مقاله گفته شده است. ناگفته پیداست که اپل هر روز محصولات خود را ارتقاء می‌بخشد و این امر به لطف ارتقاء زبان برنامه‌نویسی سوئیفت امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر قصد سفارش پروژه سوئیفت را دارید، با ثبت سفارش خود در پونیشا می‌توانید از مهارت فریلنسرهای ماهر در این زمینه بهره‌مند شوید. اعتماد به تجربه و تخصص پونیشا برای رسیدن به بهترین ایده‌ها و طرح‌ها در زمینه برنامه‌نویسی سوئیفت می‌تواند یکی از بهترین تصمیماتی تبدیل شود که در زمینه کسب‌وکار خود می‌گیرید. اگر پس از خواندن این مقاله سؤالی در خصوص زبان برنامه‌نویسی سوئیفت دارید یا در موردی از آن دچار شک و تردید شده‌اید، آن را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *