دانستنی

طراحی سایت یا اپلیکیشن؟ کدام یک بهتر است؟

به فکر راه‌اندازی یک تجارت آنلاین هستید؟ بین انتخاب طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن شک دارید؟ البته که هر یک از این پلتفرم‌ها در جایگاه خود می‌توانند برای یک کسب‌وکار ضروری باشند و اصلاً نمی‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. اما در برخی از مواقع، سرمایه به قدری نیست که بتوان در همان ابتدا هر دو پلتفرم را ایجاد کرد.

در برخی دیگر از مواقع هم ممکن است اصلاً یکی از این بسترها به اندازه لازم برای تجارت مورد نظر کارایی نداشته باشد. پس پارامترهای گوناگونی در این انتخاب دخیل هستند. برای اینکه بدانید دقیقاً به کدام یک از این بسترها برای راه‌اندازی یا توسعه تجارت خود نیاز دارید، قبلاً از هر چیز باید درباره سایت و اپلیکیشن به صورت جداگانه تحقیقات کافی را انجام دهید.

در اینجا قرار است کاربردها، مزایا، تفاوت‌ها و اهمیت هر یک از این پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارهای گوناگون را بررسی کنیم تا در نهایت به جواب این سوال برسیم که طراحی سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟

تفاوت سایت و اپلیکیشن

اولین سؤالی که هنگام انتخاب یکی از این بسترها ممکن است با آن مواجه شوید این است که فرق بین سایت و اپلیکیشن چیست؟ شاید برای شما این یک پرسش پیش پا افتاده باشد، اما افراد بسیاری هستند که هنوز تفاوت‌های جدی این دو را نمی‌دانند. اپلیکیشن‌ها برنامه‌هایی هستند که توسط یک برنامه نویس اندروید یا IOS کدنویسی می‌شوند. در واقع این سری از افراد کار طراحی اپلیکیشن از صفر تا صد را بر عهده دارند. در این بین وب اپلیکیشن‌ها را هم داریم و اگر می‌خواهید بدانید وب اپلیکیشن چیست، پیشنهاد می‌کنم درباره آن در بلاگ پونیشا بخوانید.

در مقابل توسعه‌دهندگان وب، کار طراحی سایت با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی را بر عهده دارند. هر دوی این سیستم‌ها با استفاده از اینترنت قابلیت استفاده دارند؛ اما تفاوت اصلی این دو برنامه بیشتر از هر چیز در نحوه ارائه محتواست.

به عبارتی اپلیکیشن‌ها معمولاً برنامه‌های پرمحتوایی نیستند، اما در مقابل اغلب سایت‌ها محتواهای متعدد صوتی، تصویری و گرافیکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در مقابل محتوا محور بودن وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها بر اساس عملکرد و کارکرد خود شناخته شده هستند. همچنین مطالب وب‌سایت‌ها برای تمامی کاربران به یک شکل نمایش داده می‌شوند، این در حالی است که محتواهای ارائه شده از سوی وب اپلیکیشن‌ها بیشتر بر اساس فاکتورهای گوناگون مثل سن و جنسیت متغیر خواهند بود. در ادامه، کاربردهای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینید کدام یک برای کسب و کار شما مناسب‌تر است.

کاربردهای سایت

تا به اینجا بررسی کردیم که اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با سایت دارد. سایت‌ها مجموعه صفحاتی هستند که با در بر گرفتن مجموعه‌ای از اطلاعات در کنار دیگر سایت‌ها بر روی سرورها قرار می‌گیرند. هر سایت برای مجزا شدن از دیگر سایت‌ها به یک کد یا IP مختص به خود مجهز است. سایت‌ها بسته به نوع طراحی و هدفی که پشت ایجاد آن‌هاست، می‌توانند طیف گسترده‌ای از کاربردها را داشته باشند.

تا امروز مشخص شده است که سایت‌ها می‌توانند برای اکثر مشاغل ضروری باشند. مثلاً فرقی ندارد که شما یک کارگاه نجاری داشته باشید و بخواهید هنر دستان خود را در معرض دید عموم قرار دهید یا اینکه یک فروشگاه داشته باشید، زیرا می‌توانید با ایجاد نسخه آنلاین آن، به مشتریان جدیدی از سراسر کشور نیز دسترسی داشته باشید. البته هدف‌های دیگری هم از طراحی سایت وجود دارد.

مثلاً شخصی ممکن است بخواهد وب‌سایت شخصی خود را برای به نمایش درآوردن رزومه و توانمندی‌های خود طراحی کند. شرکتی یک وب‌سایت اطلاع‌رسانی داشته باشد، وب‌سایت‌هایی برای نظرسنجی و تعدادی هم به منظور گفتگوی افراد با یکدیگر ساخته شوند. هر چه که باشد، تنوع کاربرد طراحی سایت، از اپلیکیشن‌ها بسیار بالاتر است.

کاربردهای اپلیکیشن

همه ما تصور می‌کنیم که اپلیکیشن‌ها تنها بر روی گوشی یا سیستم‌های مرتبط مثل کامپیوتر قابلیت نصب و استفاده دارند. اما امروزه دیگر این پلتفرم‌ها محدود به چنین بسترهایی نیستند و می‌توان آن‌ها را در لوازم خانگی مدرن امروزی مثل لباسشویی، یخچال و حتی تلویزیون هم جستجو کرد. اپلیکیشن‌ها برخلاف سایت‌ها در بسیاری از مواقع به صورت آفلاین هم قابلیت دسترسی خواهند داشت.

این پلتفرم که گاهی با نام مخفف شده یعنی “”اپ” نیز شناخته می‌شود، کاربردی محدودتر از سایت‌ها دارد. یعنی علاوه بر اینکه توانایی کمتری در به اشتراک‌گذاری محتوا دارد، خدمات کمتری را هم در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. البته این مورد هم باز بسته به نوع اپ می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال برخی از اپلیکیشن‌ها به دلیل مشتریان بسیار زیادی که دارند، به مرور بسیار توسعه پیدا می‌کنند و سطح خدمات خود را افزایش می‌دهند.

نمونه بارز یک اپلیکیشن داخلی این چنینی که اتفاقاً به آن سوپر اپلیکیشن هم گفته می‌شود، اپ دیجی‌کالاست. به طور کلی از اپ‌ها برای مدیریت داده‌ها، مدیریت پروژه، حسابداری، مدیریت اسناد، مدیریت فرآیند کسب‌وکار، تفکیک نیروی انسانی، آموزش و اطلاع‌رسانی و مواردی از این دست استفاده می‌شود. این سری از پلتفرم‌ها هم تقریباً می‌توانند به شکلی متفاوت‌تر از سایت‌ها، تمام نیازهای افراد را برطرف کنند.

مزایای داشتن سایت

سایت‌ها بسته به نوع خود مزیت‌های متفاوتی برای کسب‌وکارهای گوناگون دارند. این بستر می‌تواند به عنوان یک شغل ثابت و یا حتی در کنار شغل اصلی برای شما درآمدزایی کند. یک وب‌سایت اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند در کل دنیا در معرض دید عموم قرار بگیرد. این یعنی اینکه تجارت شما قابلیت رشد در فراتر از مرزهای بین‌المللی را هم دارد.

شما با داشتن یک سایت حرفه‌ای می‌توانید به طور مداوم مشتریان خود را از پیشنهادات فروش خود باخبر کنید و یا از سایت خود برای شناخت بهتر مشتریان استفاده کنید. در چنین شرایطی می‌توانید فروش خود را چند برابر کنید.

سایت‌ها مکان‌هایی برای خدمت‌رسانی بهتر محسوب می‌شوند. برای مثال اگر فروشنده یک نوع کالای خاص هستید، می‌توانید قبل از اقدام به فروش یک کالا اطلاعات کاربران درباره آن را به خوبی بالا ببرید و نظر سایر خریداران آن کالا را هم به اشتراک بگذارید تا در انتخاب هر چه بهتر و رضایت‌مندی مشتری به او کمک کنید.

یک وب‌سایت هیچ وقت قدیمی نمی‌شود و مزایای مادام‌العمری را برای شما و کسب‌و‌کارتان به دنبال خواهد داشت. از دیگر مزایای داشتن سایت می‌توانیم به بهبود اثربخشی تبلیغات، دسترسی به طیف گسترده‌ای از مشتریان، صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها، ایجاد یک پل ارتباطی دو طرفه با مشتریان و ایجاد یک شعبه اینترنتی برای تجارتی که دارید اشاره کنیم.

مزایای داشتن اپلیکیشن

در بحث انتخاب طراحی سایت یا اپلیکیشن، نوبت به بررسی مزایای اپ‌ها می‌رسد. با کمی بررسی متوجه می‌شویم که مزایای یک اپلکیشن‌ هم دست کمی از مزایای یک وب‌سایت ندارد. در واقع نقاط اشتراک بسیار زیادی بین این دو پلتفرم وجود دارد.

اپلیکیشن‌ها راهی مناسب برای ارتقاء یک تصویر حرفه‌ای از برند شما هستند و در افزایش اعتبار و نام تجاری شما تأثیر فوق‌العاده‌ای دارند. با طراحی اپلیکیشن به راحتی می‌توانید در عرصه دیجیتال از رقبای خود پیشی بگیرید و راه را برای رشد بیشتر هموار کنید. زمانی که یک اپ طراحی می‌کنید، دسترسی بیشتری به مشتریان دارید و می‌توانید به شکل مداوم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، زیرا امروزه، افراد تقریبا در تمام ساعات روز، گوشی خود را در دست دارند.

این نرم‌افزار بر خلاف تصور می‌تواند در کاهش هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی شما بسیار مؤثر باشد. با داشتن یک اپ همچنین می‌‌توانید به طور مداوم محصولات و خدمات خود را به‌روزرسانی کنید و درست مانند یک وب‌سایت فروش خود را افزایش دهید.

چرا طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارها مهم است؟

با کمی دقت می‌توانیم متوجه شویم که گوشی‌های هوشمند جایگاه ویژه‌ای در زندگی امروز انسان‌ها پیدا کرده‌اند. زمانی که یک گوشی به همراه همیشگی افراد تبدیل می‌شود، چه راهی بهتر از اینکه با طراحی و توسعه یک اپلیکیشن بتوانید همیشه همراه مشتری هدف خود باشید. پس از آنجایی که تجارت از طریق دستگاه‌های موبایل به سرعت رو به رشد است، اهمیت استفاده از اپلیکیشن هم بسیار زیاد است.

سایت‌ها اگرچه از سال‌های گذشته تا کنون همیشه مورد توجه بوده‌اند، اما این روزها این اپ‌ها هستند که توجه تعداد بیشتری از افراد را به سمت خود جلب کرده‌اند. با سر زدن به گوگل پلی یا سایر مارکت‌های ایرانی، از استقبال مردم از انواع اپلیکیشن باخبر می‌شوید.

شما برای رونق و یا حتی ایجاد کسب‌وکار خود به اپلیکیشن‌ها نیاز دارید. شاید در ابتدا تصور کنید که هزینه راه‌اندازی یک اپ برای شما گران است، اما در مقایسه با مزایایی که از طریق این پلتفرم دریافت می‌کنید، متوجه خواهید شد که هزینه‌ای که برای ساخت این بستر در نظر می‌گیرید، به صرفه خواهد بود. البته که هزینه سفارش ساخت یک اپ، بسته به اهداف شما می‌تواند هزینه متفاوتی داشته باشد.

مثلاً برخی از اوقات این هزینه بسیار کم و به چند میلیون محدود می‌شود. اما اگر تعداد مشتریان شما بسیار بالا باشد، این هزینه حتی می‌تواند به چند صد میلیون هم برسد. هر چند که به نسبت هزینه‌ای که برای ساخت اپ خود می‌کنید، معمولاً با داشتن یک برنامه هدفمند تجاری به همان میزان هم شاهد رشد تجارت خود خواهید بود.

کلام آخر

در این مقاله نشان دادیم که چگونه بین طراحی سایت و اپلیکیشن بهترین گزینه را برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود انتخاب کنیم. اگر همچنان بین این دو گزینه شک دارید، پیشنهاد اول ما راه‌اندازی یک سایت است که معمولاً هزینه راه‌اندازی کمتری نسبت به یک اپلیکیشن باکیفیت دارد. با گذر زمان می‌توانید طراحی اپلیکیشن را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

البته در صورتی که نمی‌خواهید بعد از طراحی هزینه زیادی متحمل شوید، اپلیکیشن انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود. در صورت نیازمندی به برنامه‌نویس IOS یا اندروید یا طراحان سایت حرفه‌ای برای راه‌اندازی سایت یا اپلیکیشن می‌توانید از خدمات پونیشا در این زمینه استفاده کرده و پروژه خود را برون‌سپاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *