دانستنی

چگونه به زندگی خود نظم بدهید: ۹ عادت افراد منظم

چگونه به زندگی خود نظم بدهید: ۹ عادت افراد منظم

افراد بسیار منظم، ذاتا اینگونه بدنیا نیامده‌اند. آنها برای اینکه منظم بمانند، عادت‌های مناسبی را پیش می‌گیرند. در اینجا ۹ عادت لازم و ضروی برای داشتن یک زندگی منظم ذکر شده است.

۱-همه چیز را یادداشت کنید.

همه ما در اطرافمان شخصی را می‌شناسیم که همه تولدها را به یاد داشته و برای هر مناسبتی کارت تبریک می‌فرستد. این کار شعبده‌بازی نیست و آنها معجزه نمی‌کنند، و برای یادآوری تاریخ‌های مهم از حافظه خود استفاده نمی‌کنند. به خاطر سپردن وقایع از شما یک شخص منظم نمی‌سازد. شما باید سعی کنید تا وقایع را یادداشت کنید.

یک خودکار و چند ورق کاغذ یک روش خوب برای به یاد داشتن وقایع است و بسیار هم دایمی است. البته می‌توانید از یک کامپیوتر و یا تلفن‌همراه برای یادداشت کردن استفاده کنید. با حفظ تاریخ‌های مهم و یادآوری آنها در ذهن خود، فقط زندگی خود را پیچیده‌تر می‌کنید. همه چیز را بنویسید: لیست خرید، سوغاتی و هدایا، تاریخ و روزهای مهم مثل قرارملاقات‌ها و روزهای تولد.

به عنوان یک آزمایش، سعی کنید اسامی افرادی که با آنها ملاقات کرده‌اید را بنویسید، با این روش، شما اسامی افراد بیشتری را به یاد خواهید داشت.

۲- فهرستی از کارها و مهلت سررسیدشان تهیه کنید.

افراد منظم وقت خود را هدر نمی‌دهند. آنها بر این باورند که نظم در کارها با بهره‌وری ارتباط مستقیم دارد. بنابراین برای هر روز و هر هفته خود جداولی را درست می‌کنند، مهلت سررسید کارها را مشخص می‌کنند و به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. در یک زندگی شلوغ و بهم ریخته، شما وقت کافی برای رسیدن به اهدافتان را ندارید.

به عنوان یک آزمایش، به لیست کارهای خود نگاه کنید و یا یک لیست برای خود درست کنید، کارهایی که می خواهید در زندگی خود انجام دهید را بنویسید، سپس کارهایی که برای رسیدن به آنها باید انجام دهید را نیز یادداشت کنید.

۳- کارهایتان را به تعویق نیاندازید.

هر قدر در انجام کاری سستی کنید، رسیدن به آن سخت‌تر خواهد شد. اگر می‌خواهید که زندگی شما استرس و دشواری‌های کمتری داشته باشد پس هر چه سریع‌تر آن را سازماندهی کنید. به موقع انجام دادن کارها وظایف شما را سبک‌تر خواهد کرد.

به عنوان یک آزمایش، به یک مورد که باید در زندگی خود سازماندهی کنید، فکر کنید، آن را بنویسید و اینکه چه موقع می‌توانید آن را انجام دهید و برای رسیدن به آن به چه چیزهایی نیاز دارید. اگر می‌توانید همین حالا آن را انجام بدهید پس اینکار را بکنید.

۴- به هر چیزی مکانی اختصاص دهید.

اگر شما خانه نداشته باشید، براحتی گم می‌شوید. سازماندهی زندگی به این معناست که وسایل خود را در جای درست قرار دهید. افراد منظم بوسیله قرار دادن وسایل در محل مناسب و برچسب زدن فضاهای نگهداری این وسایل، محیط اطراف خود را مرتب نگه می‌دارند. این عمل دسترسی شما را به وسایل مورد استفاده‌تان آسان می‌کند، و مانع از بهم ریختگی و شلوغی قفسه‌ها و فضاهای اطراف شما می‌شود. در پیدا کردن فضا برای وسایل خود خلاق باشید. در ضمن، هرگز از برچسب “جورواجور” یا “متنوع” استفاده نکنید.

به عنوان یک آزمایش، یک بخش از منزل خود را انتخاب کنید تا دوباره آن را سازماندهی کنید. اگر وسایل پراکنده‌ای وجود دارند، آنها را دسته‌بندی کنید، پس از اینکار برای آیتم‌های مشابه، مکانی پیدا کنید. روی آن برچسب بزنید و آن را در جای مناسب بگذارید. به عنوان مثال جای خودکار و مداد شما باید قابل دسترس باشد ولی چیزهایی که به ندرت استفاده می‌شوند در جایی دورتر نگهداری شوند.

۵- بطور منظم ساماندهی کنید.

در هفته اوقاتی را به مرتب کردن اختصاص دهید. افراد منظم در هفته اوقاتی را به این کار اختصاص می‌دهند. باید بدانید که وسائل به خودی خود مرتب نمی‌شوند، بلکه باید به طور پیوسته و مداوم مرتب شوند.

به عنوان یک آزمایش، یک زمان مناسب برای مرتب کردن وسایل خود در نظر بگیرید و این کار را انجام دهید.

۶- وسایلی را که احتیاج دارید، نگه دارید.

وسایل بیشتر منجر به شلوغی بیشتر می‌شود. افراد منظم فقط وسایلی که احتیاج دارند و از آنها استفاده می‌کنند را نگه می‌دارند. وسایل کمتر به این معناست که شما از داشتن و استفاده کردن آنها لذت بیشتری می‌برید و احساس بهتری دارید تا اینکه نصف وسایلتان به خاطر بی‌استفاده ماندن خاک بگیرند. آیا تاکنون این حس به شما دست داده است که برای تمام وسایلی که دارید فضای کافی نداشته باشید، پس به جای اینکه به دنبال خرید یک قفسه و یا خانه بزرگ‌تر باشید، بهتر است از شر برخی از وسایل اضافه خلاص شوید.

به عنوان یک آزمایش، یک لیست تهیه کنید و وسایلی که احتیاج دارید را یادداشت کنید، سپس اسامی وسایلی که مال خودتان است را بنویسید، اگر تعداد وسایلی که مال شما هستند از تعداد وسایل مورد نیازتان تجاوز کرد، پس وقت آن است که آنها را مرتب و ساماندهی کنید.

۷- از خرید کالاهای ارزان اجتناب کنید.

شما کالاهایی که نیاز نداشته‌اید را کنار گذاشتید. آیا با دیدن یک حراجی، آنها را جایگزین می‌کنید؟ به جای خرید بدون برنامه چیزهای ارزان، چیزهایی که واقعا احتیاج دارید را یادداشت کرده و آنها را تهیه کنید. افراد منظم تحت تاثیر تبلیغات غلط قرار نمی‌گیرند زیرا وسایل حراجی فقط باعث شلوغی می‌شوند.

به عنوان یک آزمایش، بدون هیچ پولی به یک مرکز خرید بروید و فقط به وسایلی نگاه کنید که اگر پول داشتید آنها را می‌خریدید، اگر چیزی پیدا نکردید، که خوش به حال شما، ولی اگر یک لیست تهیه کردید، آن را نگه دارید و یک ماه بعد دوباره به آن نگاه کنید، اگر هنوز هم آنها را می‌خواهید پس وقت آن رسیده که آنها را بخرید.

۸-مسئولیت‌ها را واگذار کنید.

یک زندگی منظم با مسئولیت‌ها، قرار ملاقات‌ها و مهلت سررسیدها انباشته نمی‌شود. زیرا چیزهایی که استرس‌زا هستند کم کم باعث بی‌نظمی می‌شوند.

به عنوان یک آزمایش، به لیست کارهای خود نگاه کنید، کارهایی را پیدا کنید که می‌توانید آنها را حذف کنید یا به شخص دیگری واگذار کنید. حالا استرس اینکه می‌بایست آن کارها را انجام دهید از بین رفته است.

۹- بیشتر کار کنید.

در زندگی بیشتر تلاش کنید، بعد از اینکه شما یکسری از مسئولیت‌ها را واگذار کردید و سپس یک جدول یا لیست تهیه کردید، آنوقت می‌توانید کارها و زمان انجام آنها را سازماندهی کنید.  منظم بودن راحت نیست و مستلزم کار زیاد است. بنابراین وقتی شما سخت‌تر کار می‌کنید، از زندگی منظم خود لذت می‌برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *