دانستنی

۲۰۰ عامل و فاکتور رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۲ – لیست کامل

۲۰۰ عامل و فاکتور رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۲ – لیست کامل

احتمالا می دانید که عوامل رتبه بندی گوگل بسیار زیاد و متنوع است. گوگل بیش از ۲۰۰ عامل رتبه بندی را در الگوریتم خود استفاده می کند. این عوامل تاثیر مستقیم بر سئو سایت دارند. اما این عوامل رتبه بندی گوگل چه هستند و چگونه بر تلاش های ما و شما برای بالا آوردن سایتمون با کلمات کلیدی مرتبط تاثیر می گذارند. خب شما برای این بحث اینجا هستید ما در این نوشته لیست کاملی از عوامل رتبه بندی گوگل را جمع آوری کرده ایم.

بعضی از عوامل رتبه بندی گوگل اثبات شده اند. بعضی دیگر بحث برانگیز هستند. و برخی دیگر خیال و تفکرات باطل درباره ی سئو هستند. اما همه ی آن ها اینجا هستند. ما اخیرا کل این لیست را برای سال ۲۰۲۲ به روز کردیم. پس اجازه دهید شروع کنیم:

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

ینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

عوامل رتبه بندی گوگل

  1. فاکتور های مربوط به دامنه
  2. فاکتور های مربوط به سطح صفحه
  3. فاکتور های مربوط به سطح سایت
  4. عوامل بک لینک
  5. تعامل کاربر
  6. قوانین ویژه ی الگوریتم گوگل
  7. فاکتور های مربوط به نام برند
  8. فاکتور های وب اسپم داخل سایت
  9. فاکتور های وب اسپم خارج از سایت

سفارش یا انجام سئو سایت

فاکتورهای دامنه

مت کاتز گوگل

به عبارت دیگر گوگل از سن دامنه استفاده می کند، اما این آنقدر هم عامل مهمی نیست. می توان گفت قدمت دامنه از عوامل رتبه بندی گوگل با اهمیت پایین به شمار می آید.

تاثیر کلمه کلیدی در دامنه : کلمه ی کلیدی در نام دامنه مانند گذشته پیشرفت چندانی در سئو ایجاد نمی کند، اما هنوز هم به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار در سئو عمل می کند.

کلمه ی کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه : دامنه ای که با کلمه کلیدی هدفش آغاز میشود، از سایت هایی که یا کلمه کلیدی در دامنه خود ندارند یا کلمه کلیدیشان در وسط یا آخر نام دامنه است، بسیار جلوتر هستند.

طول زمان ثبت دامنه : یک امتیاز نامه ی گوگل می گوید :

” دامنه های قانونی و با کیفیت اغلب برای چندین سال پیش پرداخت می شوند، در حالی که دامنه های غیر قانونی و تقلبی به ندرت برای بیش از یک سال خریداری می شوند. بنابراین تاریخ منقضی شدن دامنه می تواند در آینده به عنوان عاملی برای پیش بینی قانونی بودن یک دامنه استفاده شود.”

کلمه کلیدی در زیردامنه : صفحه تخصصی Moz هم موافق است که یک کلمه کلیدی در زیردامنه می تواند باعث افزایش رتبه شود.

کلمات کلیدی در زیر دامنه

تاریخچه ی دامنه : سایتی که مالکیت پایداری ندارد یا چندین بار افت داشته است ، باید به گوگل درخواست بدهد تا تاریخچه سایت را از نو تنظیم کند و پیوند های مربوط به دامنه را بلا اثر کند. در غیر این صورت این دامنه، جریمه ی خود را به صاحب جدیدش منتقل می کند.

دامنه ی تطبیق دقیق (Exact Match Domain) : دامنه های تطبیق ممکن است هنوز هم پیشرفت کمی به شما بدهند، اما گر دامنه ی تطبیق دقیق شما یک سایت بی کیفیت باشد، در برابر به روز رسانی آسیب پذیر است.

گوگل EMD

Whois عمومی در مقابل خصوصی: اطلاعات Whois خصوصی میتواند به معنی “چیزی برای پنهان کردن” باشد.

مت کاتز در جایی میگوید: ” …وقتی من whois خصوصی آنها را چک کردم، همگی خدمات محافظت از حریم شخصی whois را داشتند که این تقریبا غیر معمول است. خصوصی کردن whois به خودی خود بد نیست اما وقتی تعداد زیادی از این موارد را باهم دریافت میکنید، شما اغلب در مورد یک مدیر سایت بسیار متفاوت از سایرین که فقط یک سایت واحد دارند، صحبت می کنید.

جریمه شدن صاحب : Whois  اگر گوگل شخص خاصی را به عنوان اسپمر معرفی کند، منطقی است که تمامی سایت های متعلق به آن شخص را به دقت بررسی می کند.

تعمیم TLD کشور : داشتن کد کشوری با دامنه ی سطح بالا (.cn, .ir, .ca) همانطور که می تواند منجر به ارتقای رتبه سایت برای آن کشور خاص شود، می تواند توانایی آن را در رتبه بندی جهانی محدود کند.

عوامل رتبه بندی گوگل مربوط به سطح صفحه

کلمه ی کلیدی در تگ عنوان : اگرچه این موضوع مانند گذشته اهمیتی ندارد، اما تگ عنوان یا meta title شما یک فاکتور مهم در سئو میباشد.

کلمات کلیدی تگ عنوان

شروع تگ عنوان با کلمه ی کلیدی : با استناد به Moz ، به نظر میرسد تگ های عنوان که با کلمه کلیدی شروع می شوند، بهتر از آنهایی که کلمه کلیدی شان در آخر است، عمل می کنند.

کلمه ی کلیدی در تگ توضیحات : گوگل از متاتگ توضیحات به عنوان فاکتور رتبه بندی مستقیم استفاده نمی کند. با این حال، تگ توضیحات شما می تواند بر نرخ کلیک نسبت به رتبه که یک فاکتور رتبه بندی کلیدی است تاثیرگذار باشد.

کلمه ی کلیدی در تگ H1 ظاهر می شود : تگ های H1، تگ عنوان ثانویه هستند. طبق نتایج حاصل از یک مطالعه ی مرتبط، گوگل علاوه بر تگ عنوان یا Meta Title شما، از تگ H1 هم به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار ثانویه استفاده می کند.

کلمه کلیدی در h1

TF-IDF : این یک روش جالب برای گفتن ” هر چند وقت یکبار یک کلمه ی خاص در یک سند ظاهر می شود؟ ” است. هرچه بیشتر این کلمه در صفحه ظاهر شود، احتمال اینکه صفحه مربوط به آن کلمه باشد هم بیشتر است. احتمالاً گوگل از نسخه پیشرفته  TF-IDF استفاده می کند.

طول محتوا : محتوا با کلمات بیشتر می تواند دامنه وسیع تری را پوشش دهد و احتمالاً در الگوریتم گوگل نسبت به مقالات کوتاه تر و سطحی ترجیح داده می شوند. در واقع، آخرین مطالعه در مورد عوامل رتبه بندی صنعت نشان داد که طول محتوا با موقعیت SERP (صفحه ی نمایش نتایج موتورهای جست و جو) ارتباط دارد .

طول محتوا

فهرست مطالب : استفاده از فهرست مطالب مرتبط می تواند به گوگل در درک بهتر محتوای صفحه شما کمک کند. این موضوع همچنین می تواند به پیوند و لینک شدن در سایت منجر شود.

فهرست گذاشتن در بلاگ

تکرار کلمه ی کلیدی : اگرچه این موضوع مانند گذشته اهمیتی ندارد، اما ممکن است گوگل از آن برای تعیین موضوع صفحه وب استفاده کند. اما زیاده روی آن هم می تواند به شما ضرر بزند.

کلمات کلیدی نمایه سازی معنایی پنهان در محتوا (LSI) : کلمات کلیدی LSI به موتورهای جستجو کمک می کنند تا معنای کلماتی را که بیش از یک معنی دارند استخراج کنند (به عنوان مثال : Apple شرکت کامپیوتری یا Apple میوه) . وجود یا عدم وجود LSI احتمالا به عنوان یکی از فاکتور های تشخیص کیفیت محتوا نیز عمل می کند.

کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان و تگ توضیحات : کلمات کلیدی LSI در متا تگ های صفحه، احتمالاً مثل محتوای صفحه وب، به گوگل کمک می کنند تا معنی درست را بین کلمات با معانی متفاوت تشخیص دهد. همچنین ممکن است به عنوان یک سیگنال تاثیر گذار عمل کند.

پوشش عمقی موضوع در صفحه : بین عمق پوشش موضوع و رتبه بندی های گوگل رابطه ی مشحصی وجود دارد. بنابراین صفحه هایی که هر زاویه و دیدگاهی را پوشش می دهند احتمالا از صفحاتی که فقط بخشی از موضوع را پوشش می دهند، جلوتر هستند.

داده های بازار

سرعت بارگذاری صفحه از طریق HTML : هم گوگل و هم بینگ از سرعت صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می کنند. اسپایدرهای (نوعی ربات) موتور جستجو می توانند سرعت سایت شما را به طور دقیق، براساس کد HTML صفحه شما برآورد کنند.

عوامل رتبه بندی گوگل و سرعت سایت

سرعت بارگذاری صفحه از طریق کروم : گوگل همچنین از طریق داده های کاربر کروم برای دست یابی بهتر به زمان بارگذاری صفحه استفاده میکند. از این طریق آنها می توانند سرعت بارگذاری صفحه را برای کاربران اندازه گیری کنند.

استفاده از AMP یا صفحات موبایلی پر شتاب : AMP یا Accelerated Mobile Pages اگرچه عامل رتبه بندی مستقیم گوگل نیست، اما ممکن است برای رتبه بندی در نسخه موبایل Carousel Google News الزامی باشد.

تطابق محتوا : آیا محتوای صفحه با موضوعی که کاربر در جستجوی آن است مطابقت دارد؟ اگر چنین باشد، ممکن است آن صفحه در آن کلمه کلیدی ارتقای رتبه بگیرد.

Google Hummingbird یا الگوریتم مرغ مگس خوار : این تغییر الگوریتم به گوگل کمک کرد تا از کلمات کلیدی فراتر برود. به لطف Hummingbird ، گوگل اکنون می تواند موضوع یک صفحه وب را بهتر بفهمد.

محتوای تکراری : محتوای یکسان در همان سایت (حتی کمی تغییر یافته) می تواند بر دید موتور جستجوگر سایت تأثیر منفی بگذارد .

کنونیکال : Rel=Canonical در صورت استفاده صحیح، استفاده از این تگ ممکن است مانع از این شود که گوگل سایت شما را به علت محتوای تکراری جریمه کند.

بهینه سازی تصویر : تصاویر، فاکتور های مرتبط مهمی را از طریق نام فایل ، متن alt یا متن جایگزین، عنوان، توضیحات و شرح آن ها به موتورهای جستجو ارسال می کنند.

تازگی محتوا : خدمات به روز رسانی شده ی کافئین گوگل به تازگی محتوایش را آپدیت و منتشر کرده است، بخصوص برای جستجوهایی که در آنها زمان مهم است. با برجسته کردن اهمیت این عامل، گوگل تاریخ آخرین بروزرسانی یک صفحه را برای برخی از صفحات خاص نشان می دهد.

تازگی محتوا

اهمیت به روز رسانی محتوا : اهمیت ویرایش ها و تغییرات نیز به عنوان یک عامل رتبه بندی جدید عمل می کند. اضافه کردن یا حذف کل بخش ها مهمتر از تغییر دادن ترتیب چند کلمه یا رفع یک اشتباه تایپی و فونت است.

تاریخچه ی به روزرسانی های صفحه : هر چند وقت یکبار صفحه به روز می شود ؟ روزانه، هفتگی، هر ۵ سال ؟ دفعات به روزرسانی صفحه نیز در رتبه بندی نقش دارد.

برتری کلمات کلیدی : داشتن یک کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه اول محتوای یک صفحه با رتبه بندی در صفحه ی اول گوگل ارتباط مستقیم دارد.

کلمه کلیدی در تگ های H2 و H3 : کلمه کلیدی به عنوان ساب هدینگ یا زیرعنوان در فرمت H2 یا H3 ممکن است یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار ضعیف باشد. جان مولر اعلام کرده است که ” این تگ ها در HTML به ما کمک می کنند تا ساختار صفحه را بفهمیم.”

کیفیت لینک های خروجی : بسیاری از متخصصین سئو فکر می کنند که لینک دادن به سایت های معتبر، به ارسال فاکتور های مورد اعتماد به گوگل کمک می کند. و این توسط یکی از مطالعات اخیر تأیید شده است.

موضوع لینک های خروجی : مطابق الگوریتم Hillop ، ممکن است گوگل از محتوای صفحاتی که به آنها لینک دادید به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار در سئو استفاده کند. به عنوان مثال، اگر شما صفحه ای در مورد اتومبیل دارید که به صفحات مربوط به فیلم لینک دارد، این ممکن است به گوگل بگوید که صفحه شما درمورد فیلم Cars است نه اتومبیل.

گرامر و هجی : گرامر و املای درست یک فاکتور با کیفیت است، اگرچه کاتس، چند سال پیش پیام های درهم و مبهمی مبنی بر اینکه آیا این امر مهم بوده یا نه، داده است.

محتوای تقلبی: آیا محتوای صفحه، اصل است؟ اگر از صفحه ی دیگری کپی شده باشد، رتبه ی آن را کسب نمی کند… یا ممکن است اصلاً ایندکس نشود. بدون شک تا کنون به اهمیت تولید محتوا به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل رتبه بندی گوگل پی برده اید.

به روزرسانی سازگار با موبایل : این به روزرسانی که اغلب به عنوان ”Mobilegeddon ”  یاد می شود، به صفحاتی پاداش می داد که به درستی برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده بودند.

قابلیت استفاده ی تلفن همراه : وب سایت هایی که کاربران تلفن همراه به راحتی می توانند از آنها استفاده کنند، ممکن است در ” فهرست اول موبایل ” گوگل دارای مزیت باشند.

محتوای “پنهان شده” در تلفن همراه : محتوای پنهان شده در دستگاه های تلفن همراه ممکن است در مقایسه با محتوای قابل مشاهده، کمتر ایندکس شوند. با این حال، اخیراً یکی از کارمندان گوگل اظهار داشته است که محتوای پنهان شده مشکلی ندارد. اما اگر این محتوا مهم باشد، باید قابل رویت باشد.

محتوای تکمیلی مفید : براساس آپدیت جدید دستورالعمل رتبه بندی گوگل، محتوای تکمیلی نشانگر کیفیت یک صفحه (و بنابراین رتبه بندی گوگل) است. نمونه ها عبارتند از مبدل ارز، ماشین حساب های بهره وام و دستور العمل های تعاملی.

محتوای پنهان پشت تب ها : آیا کاربران برای مشاهده ی برخی از مطالب در صفحه شما باید بر روی تب های مختلف کلیک کنند؟ اگر چنین باشد، گوگل گفته است که ممکن است این محتوا ایندکس نشوند.

تعداد لینک های خروجی : تعداد بیش از حد لینک های خروجی DoFollow میتواند ارزش سایت را پایین بیاورد که این هم میتواند باعث افت در رتبه بندی شود.

چندرسانه ای بودن : تصاویر، فیلم ها و سایر عناصر چندرسانه ای ممکن است به عنوان یک فاکتور کیفیت محتوا عمل کنند. به عنوان مثال، در طی یک تحقیق ارتباط بین چندرسانه ای بودن سایت و رتبه ی آن در گوگل را دریافتند:

ارتباط چند رسانه ای بودن سایت با رتبه گوگل

تعداد لینک های داخلی که به یک صفحه اشاره دارند : تعداد لینک های داخلی به یک صفحه، نشان دهنده اهمیت آن نسبت به سایر صفحات در سایت است (لینک های داخلی بیشتر = اهمیت بیشتر)

کیفیت لینک های داخلی که به یک صفحه اشاره دارند : لینک های داخلی از صفحات معتبر دامنه تأثیر قوی تری نسبت به صفحات بدون PageRank (رتبه ی صفحه) یا با PageRank پایین دارند.

لینک های شکسته : تعداد زیاد لینک های شکسته در یک صفحه ممکن است نشان دهنده ی این باشد که سایت نادیده گرفته شده یا متروک است. راهنمای رتبه بندی گوگل از لینک های شکسته برای ارزیابی کیفیت یک صفحه استفاده میکند.

میزان خوانده شدن صفحه : شکی نیست که گوگل میزان خوانده شدن صفحات وب را تخمین می زند. در حقیقت، گوگل از قبل آمار آن را به شما داده بود:

میزان خوانده شدن صفحه

اما آنچه آنها با آن اطلاعات انجام می دهند، مورد بحث و گفتگو است. برخی می گویند که سطح مبتدی و پایه می تواند به شما در رتبه بندی بهتر کمک کند زیرا این دسته از مطالب برای عموم مردم قابل درک است و مخاطب بیشتری را جذب می کند، اما عده ای هم آن را با محتوای ماشینی مانند مثل Ezine (مجله ی الکترونیکی) مرتبط می دانند.

لینک های وابسته : لینک های وابسته به رتبه شما آسیبی نمی رسانند. اما اگر تعداد بسیار زیادی از آنها داشته باشید، ممکن است الگوریتم گوگل به سایر فاکتور های کیفیت توجه بیشتری کند تا مطمئن شود که شما یک ” سایت وابسته با محتوای کم ارزش ” نیستید.

خطاهای HTML /اعتبار سنجی W3C : تعداد زیاد خطاهای HTML یا کدنویسی نامرتب ممکن است از نشانه های یک سایت بی کیفیت تلقی شود. با اینکه بحث برانگیز است اما بسیاری در سئو فکر می کنند یک صفحه با برنامه نویسی خوب به عنوان یک فاکتور با کیفیت استفاده می شود.

اعتبار دامنه : اگر همه چیز را برابر در نظر بگیریم، صفحه ای که در یک دامنه ی معتبر است بالاتر از یک صفحه در یک دامنه با اعتبار پایین قرار می گیرد.

اعتبار دامنه عوامل رتبه بندی گوگل

رتبه ی صفحه ی یا PageRank : اگرچه که این پارامتر امروزه چندان در سئو موثر نیست، اما بنظر می رسد صفحات معتبر از صفحات بدون پیوندهای معتبر، پیشی می گیرند و رتبه ی بالاتری دارند.

طول URL : URL های بیش از حد طولانی ممکن است به دید موتور جستجوگر صفحه آسیب برسانند. در حقیقت، چندین تحقیق نشان داده است که URL های کوتاه در نتایج جستجوی گوگل حاشیه کمتری دارند.

طول url

مسیر URL : صفحه ای که به صفحه اصلی نزدیکتر است ممکن است در مقابل صفحات دیگر سایت که ارزش کمتری دارند، اعتبار بالاتری در گوگل کسب کند.

ویرایشگرهای انسانی : اگرچه هرگز تأیید نشده است، اما بنظر می رسد گوگل برای سیستمی که به ویرایشگران انسانی اجازه می دهد تا بر SERP ها تأثیر بگذارند، امتیاز قائل شده است.

دسته بندی صفحه : دسته بندی ای که صفحه در آن ظاهر می شود یک فاکتور تائیر گذار در سئو است. صفحه ای که در یک دسته بندی مشخص قرار دارد ممکن است در مقایسه با صفحه ای که در یک دسته ی نامربوط است، رتبه ی بالاتری بگیرد.

تگ های وردپرس : تگ های وردپرس یکی از فاکتور های تائیر گذار در سئو هستند. طبق گفته com : ” تنها روشی که SEO شما را بهبود می بخشد این است که قسمتی از محتوا را به محتوای دیگر سایت خود و بصورت خاص تر، گروهی از پست ها را به یکدیگر اختصاص دهید.”

کلمه کلیدی در URL : این مورد هم یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار است. اخیراً یکی از نمایندگان گوگل آن را ”یک عامل رتبه بندی بسیار کوچک” خواند. اما باید توجه کرد که به هرحال یک عامل رتبه بندی است.

رشته ی URL : دسته بندی های رشته URL توسط گوگل خوانده می شوند و ممکن است فاکتور موضوعی را در مورد موضوع صفحه ارسال کند:

رشته url

منابع : استناد به منابعی مانند مقالات تحقیقاتی احتمالا نشان دهنده ی کیفیت سایت است. دستورالعمل کیفیت گوگل میگوید که داوران هنگام بررسی صفحات خاص، حتما به منابع توجه داشته باشند. این موضوعی است که در آن منابع تخصصی و معتبر مهم هستند. با این حال، گوگل این که از لینک های خارجی سایت بعنوان فاکتور رتبه بندی استفاده می کند را رد کرده است.

لیست های شماره گذاری شده : لیست های شماره گذاری شده میتوانند محتوای شما را برای خوانندگان خلاصه کند و باعث ایجاد فضای دوستانه تری شوند. گوگل احتمالا موافق این موضوع است و محتوای شماره گذاری شده را ترجیح میدهد.

اولویت صفحه در نقشه سایت : اولویت یک صفحه ممکن است از طریق فایلxml رتبه بندی را تحت تاثیر قرار دهد.

لینک های خارجی بیش از حد : مدارک بدست آمده از رتبه بندی کیفیت حاکی از این است که: “برخی از صفحات لینک های بسیار زیادی دارند، تا حدی که صفحه را مبهم کرده و از محتوای اصلی منحرف می شوند.” در عوامل رتبه بندی گوگل داشتن تعداد زیادی لینک خارجی ممکن است یک عامل منفی محسوب شود.

فاکتور UX از دیگر کلمه های کلیدی برای رتبه ی صفحه : اگر صفحه ای در چندین کلید واژه ی فرعی رتبه بگیرد، احتمالا نشانگر کیفیت داخلی آن برای گوگل است. در حقیقت گزارش اخیر ” How Search Works ” گوگل می گوید: ”ما به دنبال سایت هایی هستیم که بنظر میرسد کاربرانش در در چندین کلمه کلیدی مشابه و مرتبط از آن استفاده می کنند.”

سن صفحه : اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح می دهد، صفحه قدیمی که به طور مرتب به روز می شود ممکن است از یک صفحه جدیدتر پیشی بگیرد.

طراحی کاربر پسند : مجددا با استناد به سند دستورالعمل های کیفیت گوگل: “طراحی صفحه در بالاترین سطح کیفیت باعث می شود محتوای اصلی فوراً قابل رویت باشد.” طراحی رابط کاربری یا UI design کاربر پسند و ساده از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل می باشند.

دامنه های پارک شده : به روزرسانی گوگل در دسامبر سال ۲۰۱۱، میزان بازدید از دامنه های پارک شده را کاهش داد.

محتوای مفید : همانطور که خواننده ی Backlinko، جارد کاریز اشاره کرد : گوگل می تواند بین محتوای “با کیفیت” و “مفید” با محتواهای با کیفیت پایین تفاوت قائل شود .

مشاهده پروژه های سئو

فاکتور های رتبه بندی مربوط به سطح سایت

محتوا ارزش و بینش بی نظیری را ارائه می کند : گوگل اظهار داشته است که از مجازات و پنالتی کردن سایتهایی که هیچ چیز جدید یا مفیدی ندارند، به خصوص سایتهای کوچک وابسته با محتوای بی ارزس و کپی پیست شده از سایر سایت ها استقبال می کند.

صفحه ی تماس با ما : اسناد بدست آمده از کنترل کیفیت گوگل حاکی از این است که گوگل سایتهایی با “اطلاعات تماس” را ترجیح می دهد. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس با اطلاعات whois شما مطابقت دارد.

امتیاز اعتماد / اعتماد دامنه یا Domain Trust / TrustRank : بسیاری از سئوکاران معتقدند که “TrustRank” یک عامل رتبه بندی بسیار مهم است. و به نظر می رسد گوگل در مقاله ای با عنوان “رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس اعتماد” این مطلب را تأیید کرده است.

اعتماد دامنه

طراحی سایت : یک طراحی مناسب سایت (به عنوان مثال ، ساختار سیلو) به گوگل کمک می کند تا محتوای شما را بصورت موضوعی سازمان دهی کند. همچنین می تواند به Googlebot کمک کند تا به صفحات سایت شما دسترسی پیدا کند و صفحات را ایندکس کند.

به روزرسانی سایت : بسیاری از سئوکاران معتقدند که به روز رسانی وب سایت – به ویژه هنگامی که محتوای جدید به سایت اضافه می شود – یک عامل طراوت و تازگی در کل سایت است. اگرچه گوگل اخیرا استفاده از “فرکانس انتشار” در الگوریتم خود را انکار کرده است.

وجود نقشه ی سایت : نقشه سایت به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا صفحات شما را آسانتر و کامل تر ایندکس کنند وهمچنین باعث بهتر دیده شدن، می شوند. با این حال، گوگل اخیراً اظهار داشت که نقشه های HTML برای سئو “مفید” نیستند.

طول مدت فعالیت سایت : بسیاری از خرابی های مربوط به نگهداری سایت و یا مشکلات سرور ممکن است به رتبه بندی شما آسیب برساند ( و حتی اگر اصلاح نشود ممکن است منجر به deindexing شود.)

محل سرور : محل سرور در رتبه بندی سایت شما در مناطق مختلف جغرافیایی تاثیر می گذارد. به خصوص برای جست و جوهای ویژه ی جغرافیایی بسیار مهم است.

گواهی SSL : گوگل تأیید کرده است که از HTTPS به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می کند.

سیگنال رتبه دهی

با استناد به گوگل، HTTPS  فقط به عنوان یک Tiebreaker  عمل می کند.

صفحات مربوط به قوانین و مقررات : این صفحه به گوگل می گوید که سایت شما یک عضو قابل اعتماد در اینترنت است. همچنین ممکن است به بهبود E-A-T  سایت شما کمک کند .

تکرار اطلاعات متا در سایت : اطلاعات تکراری متا در سایت شما ممکن است تمام نمای صفحه شما را پایین بیاورد.

جهت یابی Breadcrumb : این یک سبک از معماری سایت کاربر پسند است که به کاربران (و موتورهای جستجو) کمک می کند تا بدانند که در کجای سایت قرار دارند:

استفاده از breadcrumb

گوگل اظهار می دارد: ”جستجوی گوگل از نشانه گذاری Breadcrumb در بدنه ی یک صفحه وب استفاده میکند تا اطلاعات صفحه را در نتایج جستجو طبقه بندی کند.”

بهینه سازی تلفن همراه : گوگل می خواهد ببیند که سایت شما برای کاربران تلفن همراه بهینه شده است یا خیر، زیرا بیش از نیمی از کل جستجوهای انجام شده از طریق دستگاه های تلفن همراه می باشد. در حقیقت، اکنون گوگل وب سایت هایی را که این مورد را ندارند جریمه می کند.

YouTube  : شکی نیست که فیلمهای YouTube در SERP ها ترجیح داده می شوند. (احتمالاً به این دلیل که گوگل صاحب آن است). محتوای ویدیویی و ساخت انیمیشن و کلیپ روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

یوتیوب محتوا

در حقیقت، موتور جستجوی Land متوجه شد که ترافیک YouTube.com پس از الگوریتم Google Panda به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

قابلیت استفاده سایت : سایتی که استفاده از آن دشوار است می تواند به صورت غیرمستقیم با کاهش زمان حضور در سایت، صفحات مشاهده شده و نرخ پرش به رتبه بندی آسیب برساند. (به عبارت دیگر عوامل رتبه بندی با هوش مصنوعی)

استفاده از Google Analytics و کنسول جستجوی گوگل : برخی فکر می کنند با نصب این دو برنامه در سایت می توان ایندکس صفحه را بهبود بخشید. آنها همچنین ممکن است مستقیماً با ارسال داده های بیشتر به گوگل، روی رتبه بندی تأثیر بگذارند (داده هایی مثل نرخ پرش دقیق تر، خواه از طریق مراجعه به سایت و یا از طریق بک لینکهای خود و غیره). گفته می شود گوگل این مورد را با عنوان یک افسانه رد کرده است.

بررسی کاربران / اعتبار سایت : اعتبار سایت در سایتهایی مانندcom احتمالاً نقش مهمی در الگوریتم گوگل بازی می کند. گوگل حتی پس از اینکه یک سایت درگیر شد تا مشتریان را به منظور دستیابی به مطبوعات و پیوندها بدست آورد، به طور خلاصه از نحوه استفاده آنها از مرور آنلاین خبر داد.

سفارش طراحی سایت

فاکتور ها و عوامل رتبه بندی گوگل  مربوط به بک لینک

سن دامنه ی لینک شده : گرفتن بک لینک از دامنه های قدیمی در مقایسه با دامنه های جدید، قدرتمندتر هستند.

تعداد دامنه های لینک شده : همانطور که در نمودار پایین که حاصل ۱ میلیون نتیجه ی جستجوی گوگل است می بینید، تعداد دامنه های ارجاع شده یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی در الگوریتم گوگل است.

تعداد دامنه های لینک شده

لینک گرفتن از آی پی های جداگانه نوع C : لینک آدرسهای IP از نوع C عرض گسترده تری از سایتهایی که به شما لینک دارند را نشان می دهد، که می تواند به رتبه بندی کمک کند .

صفحات لینک دهنده : تعداد کل صفحات لینک دهنده – حتی از یک دامنه – در رتبه بندی تأثیر دارد.

بک لینک Text Anchor : همانطور که در این توضیحات از الگوریتم اصلی گوگل ذکر شده است Anchorها  اغلب توضیحات دقیق تری از صفحات وب درمقایسه با خود صفحات ارائه می دهند.” بدیهی است که text anchor اهمیت کمتری نسبت به گذشته دارد (و در صورت بهینه سازی بیش از حد، به عنوان سیگنال وب اسپم کار میکند. ) اما متن anchor غنی از کلمات کلیدی هنوز در مقادیر کم، فاکتورهای قدرتمندی برای افزایش رتبه بندی ارسال می کند.

alt tag یا تگ جایگزین (برای تصاویر) : تگ جایگزین مثل anchor text برای تصاویر عمل می کند.

لینک دامنه های .edu یا: .gov : مت کاتز در جایی گفته است که دامنه های سطح بالا یا TLD به اهمیت یک سایت توجهی ندارد. و گوگل گفته است که بسیاری از پیوندهای Edu را نادیده می گیرند. با این حال، این باعث نمی شود که سئوکارها فکر کنند جایگاه ویژه ای در الگوریتم برای دامنه های سطح بالا مانند .gov و .edu وجود ندارد.

اعتبار صفحه ی لینک شده : اعتبار (PageRank) صفحه لینک دهنده از روزهای اول گوگل عامل رتبه بندی بسیار مهمی بوده و هنوز هم هست.

بک لینک

اعتبار دامنه ی لینک شده : اعتبار دامنه لینک شده ممکن است در ارزش لینک، نقش مستقلی داشته باشد.

لینک گرفتن از رقبا : گرفتن لینک از سایر صفحات رتبه بندی شده در همان SERP  که به عنوان رقیب شما هستند، ممکن است برای رتبه بندی یک صفحه برای آن کلمه کلیدی خاص با ارزش تر باشد.

لینک از وب سایت های مرتبط : اگرچه قطعی نیست اما برخی از سئوکاران معتقدند گوگل به وب سایت شما کاملاً اعتماد نخواهد کرد تا زمانی که از چند سایت “مورد انتظار” در صنعت خود لینک بگیرید.

لینک از سایت های بد : گرفتن لینک از سایت ها با محتوای بی ارزش ممکن است به سایت شما ضرر بزند.

پست های مهمان : گرچه گرفتن لینک از پست های مهمان همچنان ارزشمند است، اما به احتمال زیاد به اندازه لینک گرفتن از مقالات واقعی قدرتمند نیستند. (بعلاوه ، پست های مهمان “در مقیاس بزرگ ” می تواند سایت شما را به دردسر بیندازد.)

لینک از تبلیغات : طبق گفته های گوگل، لینک های گرفته شده از تبلیغات باید نوفالو باشند. با این حال، این احتمال وجود دارد که گوگل بتواند لینک های دنبال شده از تبلیغات را شناسایی و فیلتر کند.

قدرت صفحه ی اصلی : لینک به صفحه اصلی یک سایت ممکن است اهمیت ویژه ای در ارزیابی ارزش یک سایت و بنابراین یک لینک داشته باشد.

لینک های Nofollow : این یکی از بحث انگیزترین مباحث در SEO است. حرف رسمی گوگل درباره این موضوع این است که:” بطور کلی، ما آنها را دنبال نمیکنیم.” این نشان می دهد که آنها دنبال میکنند … حداقل در موارد خاص.

داشتن درصد مشخصی از لینک های nofollow نیز میتواند مشخصات لینک طبیعی در مقابل غیر طبیعی را نشان دهد.

تنوع لینک ها : گرفتن درصد بالا و غیرطبیعی لینک از یک منبع واحد (به عنوان مثال پروفایلهای انجمن ، نظرات وبلاگ) ممکن است نشانه ای از وب اسپم باشد. از طرف دیگر ، لینک از منابع متنوع نشانه ی یک لینک طبیعی است.

تگ های Sponsored یا UGC : لینک های تحت عنوان “rel=sponsored” یا “rel=UGC” با لینک های معمولی “followed” یا “rel=nofollow” فرق دارند.

لینک های متنی : لینک های تعبیه شده در محتوای صفحه، از لینک های موجود در یک صفحه خالی یا جای دیگری بجز محتوا، قدرتمندتر به نظر می رسند.

عوامل رتبه بندی گوگل محتوا

تغییر مسیرهای بیش از حد ۳۰۱ به صفحه : مطابق ویدئوی راهنمای وب مستر، بک لینک هایی که از ۳۰۱ تغییر مسیر داده می شوند، روی PageRank تاثیر بدی می گذارند.

متن anchor لینک داخلی : متن anchor لینک داخلی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی است. لینک های داخلی نسبت به متن anchor بدست آمده از سایتهای خارجی وزن بسیار کمتری دارند.

عنوان لینک : عنوان لینک (متنی که هنگام قرار دادن ماوس روی یک لینک ظاهر می شود) ممکن است به عنوان یک عامل رتبه بندی موثر ضعیف هم مورد استفاده قرار گیرد.

دامنه ی TLD کشور دامنه ی لینک داده شده : گرفتن لینک از پسوند دامنه مخصوص کشور که سطح بالایی هم دارد (.de، .cn، .co.uk) ممکن است به شما در رتبه بندی بهتر در آن کشور کمک کند.

محل لینک در محتوا : لینک ها در ابتدای یک قطعه از محتوا ممکن است کمی ارزش بیشتری نسبت به لینک های انتهای محتوا داشته باشند.

محل لینک در صفحه : جایی که لینک در صفحه ظاهر می شود مهم است. به طور کلی، لینکی که در محتوای یک صفحه تعبیه شده است از لینک موجود در footer یا صفحه نوار کناری قدرتمندتر است.

مرتبط بودن دامنه لینک دهنده : گرفتن لینک از سایتی در یک جایگاه مشابه به طور قابل توجهی قوی تر از گرفتن آن از یک سایت کاملاً نامربوط است.

مرتبط بودن صفحه لینک دهنده : گرفتن لینک از یک صفحه ی مرتبط ارزش بیشتری تولید می کند.

کلمه کلیدی در عنوان : گوگل به لینک های گرفته شده از صفحاتی که کلمه کلیدی صفحه شما را در عنوان دارند علاقه ی زیادی دارد. (“متخصصانی که به متخصصان لینک می زنند”.)

سرعت افزایش لینک مثبت : سایتی با سرعت لینک مثبت معمولاً SERP اش افزایش می یابد زیرا نشان می دهد سایت شما محبوبیت خود را بالا میبرد.

سرعت افزایش لینک مثبت

سرعت لینک منفی : از طرف دیگر، سرعت لینک منفی می تواند رتبه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، زیرا نشان دهنده ی کاهش محبوبیت است.

لینک از صفحات Hub : الگوریتم Hilltop پیشنهاد می کند که از صفحه هایی که منابع برتر (یا Hub) در یک موضوع خاص محسوب می شوند، لینک گرفته شود.

لینک گرفتن از سایت های معتبر: گرفتن لینک از سایتی که “معتبر” در نظر گرفته می شود، بیشتر از لینک گیری از یک سایت کوچک و نسبتاً ناشناخته، اهمیت دارد.

لینک گرفتن به عنوان منبع ویکی پدیا : اگرچه این لینک ها nofollow هستند، اما بسیاری فکر می کنند که گرفتن لینک از ویکی پدیا به شما اعتماد و اقتدار بیشتری در نگاه موتورهای جستجو می دهد.

وقایع همزمان : کلماتی که اطراف بک لینک های شما ظاهر می شوند، به گوگل می گویند که آن صفحه در مورد چیست.

وقایع همزمان

سن بک لینک : مطابق دستورالعمل رتبه بندی گوگل ، لینک های قدیمی رتبه بالاتری نسبت به بک لینک های جدید دارند.

لینک گیری از سایت های واقعی در مقابل سایت های ساختگی : به دلیل گسترش شبکه های وبلاگ، گوگل احتمالاً به لینک هایی که از “سایت های واقعی” وارد می شوند اهمیت بیشتری نسبت به وبلاگ های جعلی میدهد. آنها به احتمال زیاد از سیگنال های تعاملی با نام تجاری و کاربر استفاده می کنند تا تفاوت بین این دو را مشخص کنند.

مشخصات لینک طبیعی : یک سایت با مشخصات لینک “طبیعی” رتبه بسیار بالایی دارد و نسبت به سایت هایی که به طور واضحی از راهکارهای کلاه سیاه برای ساختن لینک استفاده می کنند، دوام بیشتری دارد.

لینک های دو طرفه و متقابل : صفحه طرح های لینک گوگل “مبادله لینک بیش از حد” را نادیده میگیرد.

لینک به محتوای تولید شده توسط کاربر : گوگل می تواند UGC را در مقابل محتوای منتشر شده توسط صاحب سایت واقعی شناسایی کند. به عنوان مثال، آنها می دانند که لینکی از وبلاگ رسمی com بسیار متفاوت از لینکی از besttoasterreviews.wordpress.com است.

لینک از طریق ۳۰۱ : لینک گیری از طریق تغییر مسیر ۳۰۱ ممکن است رتبه ی بیشتری در مقایسه با یک لینک مستقیم از دست بدهد. با این حال، مت کاتس می گوید :”۳۰۱ها شبیه به لینک مستقیم هستند.”

کاربرد schema.org : صفحاتی که از میکروفرمت ها پشتیبانی می کنند ممکن است بالاتر از صفحات بدون این پشتیانی قرار بگیرند. این می تواند یک افزایش مستقیم رتبه یا این واقعیت که صفحات دارای میکروفرمت SERP نرخ کلیک بالاتری دارند، باشد:

کد اسکیما

رتبه ی اعتماد یا TrustRank سایت لینک دهنده : اعتبار سایتی که به شما لینک می دهد تعیین می کند که چقدر “TrustRank” به شما منتقل می شود.

تعداد لینک های خارجی در صفحه : رتبه ی صفحه (PageRank) محدود است. PageRank یک لینک در صفحه ای با هزاران لینک خارجی از یک صفحه با تعداد انگشت شماری از این لینک ها بسیار کمتر است .

لینک های انجمن : به دلیل هرزنامه نویسی صنعتی، گوگل ممکن است لینک های گرفته شده از انجمن ها را کمرنگ کند .

تعداد کلمات محتوای لینک شده : لینک از یک پست ۱۰۰۰ کلمه ای معمولاً با ارزش تر از لینک داخل یک متن ۲۵ کلمه ای است.

کیفیت متن لینک شده : لینک های داخل یک محتوای ضعیف ، به اندازه لینک های یک محتوای خوب ، ارزش ندارند.

لینک های سایت : مت کاتس تأیید کرده است که لینک های سایت ”فشرده” شده اند تا به عنوان یک لینک واحد حساب شوند.

تعامل کاربر

RankBrain : RankBrain الگوریتم هوش مصنوعی گوگل است. بسیاری بر این باورند که هدف اصلی آن سنجش چگونگی تعامل کاربران با نتایج جستجو است. (و نتایج را بر این اساس رتبه بندی می کند)

نرخ کلیک نسبت به رتبه برای کلمه ی اصلی : براساس گوگل، صفحاتی که CTR بالاتری دارند، ممکن است برای آن کلمه کلیدی خاص افزایش رتبه خاصی در SERP داشته باشند.

نرخ کلیک

میانگین نرخ کلیک برای همه ی کلمات کلیدی : میانگین نرخ کلیک یک سایت به ازای همه ی کلمات کلیدی که در آن رتبه بندی می شود ممکن است یک سیگنال تعامل کاربر مبتنی بر انسان باشد. (به عبارت دیگر، “نمره کیفیت” برای نتایج ارگانیک).

نرخ پرش کاربران یا Bounce Rate : همه در سئو با مسائل مربوط به نرخ پرش موافق نیستند، اما این ممکن است روشی باشد که گوگل بتواند از کاربران خود به عنوان ارزیابی کنندگان کیفیت استفاده کند (صفحات با نرخ پرش بالا احتمالاً نتیجه ی خوبی برای آن کلمه کلیدی نیستند). همچنین، یک مطالعه جدید توسط SEMRush ارتباطی بین میزان پرش و رتبه بندی های گوگل را نشان داد.

مطلب پیشنهادی: روش های کاهش بانس ریت

ترافیک مستقیم : این مسئله که گوگل از داده های گوگل کروم برای تعیین تعداد بازدید کنندگان سایت ( و هرچند وقت یک بار) استفاده می کند، تایید شده است. سایتهایی که ترافیک مستقیم زیادی دارند احتمالاً سایتهای با کیفیت تری نسبت به سایتهایی هستند که از ترافیک مستقیم بسیار کمی برخوردارند. در حقیقت ، طبق مطالعات SEMRush که در بالا ذکر کردم بین ترافیک مستقیم و رتبه بندی گوگل رابطه معنی داری وجود دارد.

ترافیک تکراری : سایتهایی که بازدید کنندگان تکراری دارند ممکن است در رتبه بندی گوگل پیشرفت داشته باشند.

Pogosticking : “Pogosticking”نوع خاصی از پرش است. در این حالت، کاربر برای یافتن پاسخ سؤال خود پس از خروج از سایت شما بلافاصله روی نتایج دیگر جستجو کلیک می کند.
نتایجی که افراد با Pogosticking مواجه می شوند، ممکن است باعث افت رتبه شود.

پوگواستیکینگ

سایت های بلاک شده : گوگل این ویژگی را در کروم متوقف کرده است. با این حال، الگوریتم پاندا از این ویژگی به عنوان یک فاکتور کیفیت استفاده می کند. بنابراین ممکن است گوگل هنوز هم از تنوع آن استفاده کند.

علامت گذاری در کروم: ما می دانیم که گوگل داده های مرورگر کروم را جمع آوری می کند. صفحاتی که در کروم علامت گذاری (bookmark) می شوند ممکن است افزایش رتبه بگیرند.

تعداد نظرات : صفحات با تعداد زیاد نظرات ممکن است نشانه ی تعامل کاربر و کیفیت باشد. در حقیقت، یکی از کارمندان گوگل اظهار داشت که نظرات می توانند در رتبه بندی کمک خیلی زیادی بکنند.

نظرات بلاگ

زمان توقف یا Dwell Time : گوگل توجه زیادی به “Time Dwell” می کند که عبارت است از مدت زمانی که کاربران هنگام جستجوی گوگل روی صفحه شما می مانند. که این گاهی اوقات به “کلیک های طولانی در مقابل کلیک های کوتاه” نیز گفته می شود. به طور خلاصه: گوگل مدت زمان حضور جستجوگران گوگل را در صفحه شما می سنجد. هرچه مدت زمان بیشتری سپری شود، بهتر است.

قوانین ویژه ی الگوریتم گوگل

Query نیاز به بروزرسانی دارد : گوگل به صفحات جدیدتر برای برخی از جستجوها افزایش رتبه می دهد .

Query نیاز به تنوع دارد : گوگل ممکن است تنوع را به یک SERP برای کلمات کلیدی مبهم ، مانند “Ted” ، “WWF” یا “ruby” اضافه کند.

تاریخچه مرور کاربر: احتمالاً خودتان این موضوع را متوجه شده اید: وب سایت هایی که مرتباً بازدید می کنید بخاطر جستجوهای شما افزایش SERP پیدا می کنند.

تاریخچه ی جستجوی کاربر : تاریخچه جستجو های یک کاربر بر نتایجی که در صفحه SERP می بیند تاثیر گذار است. به عنوان مثال، اگر ابتدا کلمه ی “بررسی” را جستجو کنید و سپس “توستر” را جستجو کنید، گوگل احتمالاً به سایتهای “بررسی توستر” SERP بالاتری می دهد.

پاسخ ویژه یا Featured Snippets : طبق مطالعات SEMRush، گوگل قطعات ویژه ای از محتوا را بر اساس ترکیبی از طول محتوا ، قالب بندی، قدرت صفحه و استفاده از HTTP انتخاب می کند.

هدف گذاری جغرافیایی : گوگل به سایتهایی با IP سرور محلی و پسوند دامنه کشور اولویت می دهد.

جستجوی امن : نتایج جستجو با کلمات ناسزا یا محتوای بزرگسالان برای افراد دارای جستجوی ایمن ظاهر نمی شود.

حلقه های گوگل پلاس : اگرچه Google+ به زودی از بین میرود، اما گوگل هنوز هم به نویسندگان و سایتهایی که به حلقه‌های گوگل پلاس شما اضافه شده اند، رتبه ی بالاتری می دهد.

کلمات کلیدی YMY : گوگل برای کلمات کلیدی “پول شما، زندگی شما” استانداردهای کیفیت محتوای بالاتری درنظر می گیرد.

شکایات DMCA : گوگل صفحات دارای شکایات قانونی DMCA را در رتبه پایین میکشد.

تنوع دامنه : به روز رسانی BigFoot گوگل باعث شد که دامنه های بیشتری به هر صفحه SERP اضافه می شود.

جستجوهای معاملاتی : گوگل گاهی اوقات نتایج متفاوتی برای کلمات کلیدی مرتبط با خرید ، مانند جستجوی پرواز هواپیما، نمایش می دهد.

جست و جوی معاملاتی

جستجوهای محلی : گوگل معمولاً برای جستجوهای محلی، نتایج محلی را بالاتر از SERP های اصلی “معمولی” قرار می دهد.

جست و جوی محلی

بخش Top Stories : برخی از کلمات کلیدی در باکس Top Stories قرار می‌گیرند:

گوگل top stories

اولویت برند بزرگتر : پس از بروزرسانی Vince، گوگل شروع به ارتقای رتبه ی برند های بزرگ با کلمات کلیدی خاص کرد.”

نتایج خرید : گوگل گاهی نتایج خرید گوگل را در SERP اصلی نمایش می دهد:

نتایج خرید

نتایج تصویری : تصاویر گوگل گاهی در نتایج جستجوی اصلی گوگل نیز ظاهر می شوند.

نتایج Easter Egg : گوگل دارای تعداد زیادی صفحات خاص جهت سورپرایز کاربران است. به عنوان مثال، وقتی در جستجوی تصویری گوگل کلمه ی “Atari Breakout” را جستجو می کنید، نتایج جستجو به یک بازی قابل پخش تبدیل می شوند(!). برای این یکی می توانید به ویکتور پن فریاد بزنید.

نتایج مختص یک سایت برای برند ها : کلمات کلیدی مربوط به دامنه یا برند چندین نتیجه از همان سایت را به دست می آورند.

بروزرسانی Payday Loan : این یک الگوریتم ویژه است که برای پاک سازی صفحات اسپم طراحی شده است.

فاکتورهای مربوط به نام برند

متن Anchor نام برند : Text Anchor برند شما یک فاکتور ساده اما قوی است.

هایپرلینک نام برند

جستجوی برند : کاربران برندها را جستجو میکنند. اگر کاربر برند شما را در گوگل جستجو کند ، این به گوگل نشان می دهد که سایت شما یک برند واقعی است.

جستجوی برند + کلمه ی کلیدی : آیا افراد به جستجوی یک کلمه کلیدی خاص به همراه نام تجاری شما هستند ( برای مثال: “عوامل رتبه بندی Backlinko” Google” یا ” Backlinko Seo” ) در این صورت، وقتی کاربران به جستجوی نسخه بدون برند آن کلمه کلیدی در گوگل می پردازند، ممکن است رتبه بندی شما افزایش پیدا کند.

سایت دارای صفحه ی فیسبوک و لایک : برند ها تمایل دارند که صفحات فیس بوک با لایک های زیادی داشته باشند.

سایت دارای توئیتر به همراه فالوئر: داشتن توئیتر به همراه فالوئرهای زیاد نشان دهنده ی یک برند معروف است.

مطلب پیشنهادی: بازاریابی در توییتر

صفحه ی رسمی Linkedin شرکت : اغلب کسب و کار های واقعی، صفحه ی Linkedin دارند.

مطلب پیشنهادی: بازاریابی در لینکدین

نویسنده ی شناخته شده : در فوریه ی سال ۲۰۱۳، مدیرعامل گوگل “اریک اشمیت” اعلام کرد : ” در نتایج جستجو، اطلاعات مرتبط با پروفایل های آنلاین تأیید شده رتبه ی بالاتری از محتوای بدون چنین تأییدیه ای دارند، که منجر به این خواهد شد که بیشتر کاربران بطور طبیعی بر روی نتایج تأیید شده و برتر کلیک کنند.”

قانونی بودن حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی : یک حساب کاربری در یک شبکه ی اجتماعی با ۱۰،۰۰۰ فالوئر و ۲ پست احتمالاً بسیار متفاوت از یک حساب کاربری قوی ۱۰،۰۰۰ فالوئری دیگر با تعاملات زیاد است. در حقیقت، گوگل برای تعیین اینکه آیا حساب های رسانه های اجتماعی واقعی یا جعلی هستند، این دستورالعمل را ثبت کرده است .

ذکر نام برند در Top Stories : نام برندهای واقعا بزرگ همیشه در سایت های Top Stories ذکر می شوند. در حقیقت، برخی برندها حتی در صفحه اول اخبار مربوط به وب سایت خود هم قرار دارند:

top stories گوگل

ذکر نام برند بدون لینک : گاهی اوقات نام برندها بدون این که لینک شوند ذکر می شوند. احتمالاً گوگل در ذکر نام برندهای لینک نشده به عنوان یک سیگنال برند نگاه می کند.

موقعیت مکانی یا Brick and Mortar Location: کسب و کار های واقعی دفتر دارند. این امکان وجود دارد که گوگل برای یافتن اینکه آیا این سایت یک برند بزرگ است یا نه، از داده موقعیت مکانی استفاده کند.

فاکتور های وب اسپم داخل سایت

جریمه ی الگوریتم پاندا : سایتهایی که محتوای کم کیفیت دارند (بخصوص مزرعه ی محتوا) پس از گرفتن مجازات پاندا، کمتر در نتایج جستجو دیده می شوند.

لینک دهی به سایت های بد : لینک دادن به سایت های بد مانند سایت های اسپم و وام پرداخت، ممکن است به میزان نمایش وب سایت شما در نتایج جستجو آسیب برساند.

ریدایرکت : ریدایرکت های مخفیانه یک عمل ممنوعه است. اگر گرفتار آن شوید، نه تنها سایت شما جریمه می شود، بلکه سایت بطور کامل از نتایج جستجو حذف خواهد شد.

پاپ آپ یا تبلیغات مزاحم : دستورالعمل رسمی رتبه بندی گوگل می گوید که Popup ها و تبلیغات مزاحم نشانگر یک سایت با کیفیت پایین است.

Interstitial Popups : گوگل ممکن است سایت هایی را که Interstitial Popup ها را در کل صفحه برای کاربران تلفن همراه نمایش می دهند، جریمه کند.

صفحات جانبی

بهینه سازی بیش از حد سایت : بله، گوگل کاربران را به دلیل بهینه سازی بیش از حد سایت خود جریمه می کند. این موارد عبارتند از: تغییرات برچسب هدر، دستکاری بیش از حد کلمه کلیدی و…

محتوای نامفهوم : دستورالعمل رتبه بندی گوگل بیان می کند که گوگل چگونه می تواند محتوای نامفهوم را شناسایی کند، که این موضوع برای تشخیص محتوای تولید شده به طور خودکار از فهرست آنها مفید است.

صفحات Doorway : گوگل میخواهد صفحه ای که به آن نشان می دهید صفحه ای باشد که در نهایت کاربر مشاهده می کند. اگر صفحه شما کاربران را به صفحه دیگری هدایت می کند، این یک “صفحه Doorway” است. لازم به گفتن نیست که گوگل سایتهایی را که از صفحات Doorway استفاده می کنند دوست ندارد.

تبلیغات بالای فولد : “الگوریتم طرح بندی صفحه ” سایت های دارای تعداد زیادی آگهی (و نه محتوای زیاد) بالای فولد را جریمه می کند.

تبلیغات سایت

پنهان کردن لینک های وابسته :زیاده روی در پنهان کردن لینک های وابسته ( به خصص از طریق Cloaking ) می تواند مجازات به همراه بیاورد.

الگوریتم Fred: نام مستعار مجموعه ای از بروزرسانی های گوگل از سال ۲۰۱۷ است. طبق گفته ی موتور جستجوگر لند ، Fred سایت های با محتوای کم ارزش را هدف قرار می دهد که درآمدی بالاتر از کمک به کاربران خود دارند.

سایت های وابسته : از هیچ کس مخفی نیست که گوگل اصلا طرفدار سایت های وابسته نیست. و بسیاری فکر می کنند سایت هایی که از برنامه های وابسته برای کسب درآمد استفاده می کنند، تحت نظارت دقیق تر گوگل قرار می گیرند.

تولید محتوای خودکار: گوگل به طور واضح از تولید محتوای خودکار متنفر است. اگر آنها مشکوک شوند که سایت شما از تولید محتوای خودکار کامپیوتری استفاده میکند، ممکن است سایت شما جریمه شود و یا ایندکس نشود. تولید محتوای خودکار خط قرمز عوامل رتبه بندی گوگل می باشد.

دست کاری کردن بیش از حد PageRank : دستکاری کردن بیش از حد با PageRank – با نادیده گرفتن همه ی لینک های خارجی – ممکن است به نشانه بازی دادن سیستم گوگل باشد.

آدرس IP به عنوان اسپم : اگر آدرس IP سرور شما، اسپم معرفی شود، ممکن است روی تمام سایت های آن سرور تأثیر بگذارد.

اسپم Meta Tag : پر کردن متا تگ ها از کلمات کلیدی نیز می تواند اتفاقات ناگواری را رقم بزند. اگر گوگل بفهمد که شما در تلاش برای بازی با نتایج گوگل، کلمات کلیدی را به تگ های عنوان و توضیحات خود اضافه می کنید، ممکن است شما را جریمه کند.

فاکتورهای وب اسپم خارج از سایت

سایت های هک شده : اگر سایت شما هک شد ممکن است از نتایج جستجو حذف شود. در واقع بعد از اینکه گوگل فکر کرد موتور جستجوگر Land هک شده، آن را کاملا deindexed کرد.

هک شدن سایت عوامل رتبه بندی گوگل

هجوم غیرطبیعی لینک ها : هجوم ناگهانی (و غیر طبیعی) لینک ها نشانه ی مطمئنی از لینک های مزاحم و عاملی منفی از عوامل رتبه بندی گوگل است.

جریمه ی پنگوئن : سایت هایی که توسط Google Penguin ضربه خورده اند، در جستجو خیلی کمتر قابل مشاهده هستند. اگرچه ظاهراً، پنگوئن اکنون بیشتر بر روی فیلتر کردن لینک های بد بجای مجازات کل وب سایت ها تمرکز دارد.

درصد بالای لینک های با کیفیت پایین : بیشتر لینک های منبعی که معمولاً توسط سئو کلاه سیاه تولید می شوند (مانند نظرات وبلاگ و پروفایل انجمن) ممکن است نشانه بازی با سیستم باشد.

لینک گیری از وب سایت های غیر مرتبط : درصد بالایی از بک لینک ها از سایتهای غیر مرتبط از نظر موضوعی، می توانند شانس جریمه شدن را افزایش دهند .

اخطار برای لینک های غیر طبیعی : گوگل برای بسیاری از کاربران پیام ” کنسول جست و جوی گوگل پیوندهای غیر طبیعی تشخیص داده است ” ارسال کرده است. این هشدار معمولاً قبل از افت رده بندی داده میشود، البته نه در ۱۰۰٪ موارد !

لینک های دایرکتوری بی کیفیت : طبق گفته های گوگل، گرفتن بک لینک از دایرکتوری های بی کیفیت می توانند به جریمه منجر شوند.

لینک های ویجت : گوگل از لینک هایی که وقتی کاربر “ویجت” را در سایت خود نصب میکند، به طور خودکار ایجاد می شوند، متنفر است.

لینک گرفتن از Class C IP مشترک : گرفتن تعداد غیرطبیعی لینک از سایتهایی که در یک سرور واحد وجود دارند ممکن است به گوگل در تعیین این که لینک های شما از یک شبکه وبلاگ تهیه شده است کمک کند.

Poison Anchor Text : داشتن Posion Text Anchor  ممکن است نشانه اسپم یا سایت هک شده باشد. در هر صورت، می تواند به رتبه سایت شما آسیب برساند.

انتشار لینک غیر طبیعی : دستورالعمل رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۳ توضیح داد که گوگل چگونه می تواند تشخیص دهد که آیا هجوم لینک ها به یک صفحه قانونی است یا خیر. این لینک های غیر طبیعی عاملی منفی از عوامل رتبه بندی گوگل است و ممکن است یاعث آسیب به رتبه سایت شما شود.

لینک گیری از مقالات و مطبوعات : دایرکتوری مقالات و انتشارات مطبوعات مورد سوء استفاده قرار گرفته اند تا جایی که گوگل اکنون این دو استراتژی ساخت لینک را در بسیاری از موارد غیر قانونی می داند.

عملیات دستی : انواع مختلفی از این موارد وجود دارند، اما بیشتر آنها به ساخت لینک کلاه سیاه و غیر قانونی مربوط میشوند.

لینک های فروشی : گرفتار شدن بخاطر فروش لینک می تواند به نمایش سایت شما در جستجو آسیب برساند.

Google Sandbox : سایتهای جدید که ناگهان مورد هجوم لینک ها قرار میگیرند، گاهی در Google Sandbox قرار می گیرند که به طور موقت دیده شدن آن ها را در جست و جو محدود می کند.

رقص گوگل : رقص گوگل می تواند به طور موقت رتبه ها را جابجا کند. طبق دستورالعمل رتبه بندی گوگل، این ممکن است راهی برای آن باشد که متوجه شوند آیا سایتی در تلاش برای بازی با الگوریتم هست یا خیر

رقص گوگل

ابزار Disavow : استفاده از ابزار Disavow ممکن است جریمه دستی یا الگوریتمی را برای سایتهایی که قربانی سئو ی منفی بودند، را حذف کند.

درخواست تجدید نظر : یک درخواست تجدید نظر موفق می تواند یک جریمه را حذف کند.

طرح لینک های موقت : گوگل افرادی که لینک های اسپم را ایجاد کرده و سریعاً حذف می کنند، شناسایی میکند. همچنین این لینک ها به عنوان یک طرح لینک موقت شناخته میشوند و ارزش چندانی در عوامل رتبه بندی گوگل ایجاد نمی کنند.

جمع بندی عوامل رتبه بندی گوگل

این یک لیست کامل از عوامل رتبه بندی گوگل است. به طور خلاصه، این ها مهم ترین فاکتورها و عوامل رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۰ هستند:

  • لینک های ورودی
  • تعداد بازدید مستقیم
  • قدرت دامنه
  • قابلیت استفاده در موبایل
  •  dwell time یا زمان ماندگاری کاربران در سایت
  • تعداد کل بک لینک
  • کیفیت محتوا
  • سئو در صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *