دانستنی

۹ روش گرفتن ایمیل بیشتر که باعث ایجاد درآمد بیشتر میشود

تا حالا شنیده‌ای که می‌گویند پول بیشتر در گرفتن ایمیل بیشتر و داشتن لیست ایمیل بزرگ‌تر است؟ قطعا نشیده‌ای، چون خودم هم همین الان این جمله را گفتم! اما واقعیت این است که هر چه لیست ایمیل بزرگ‌تری داشته باشی، میتوانی ثروتمندتر شوی. میخواهم در این مقاله به تو ثابت کنم که داشتن لیست ایمیل با تعداد مشترکین بالا چقدر مهم است و چطور با ۹ روش واقعی بتوانی ایمیل‌های بیشتری در کمپین‌های بازاریابی ایمیلی جمع کنی و ایمیل مارکتینگ بهتری داشته باشی.

آیا واقعا با داشتن لیست ایمیل بیشتر، ثروتمندتر میشویم؟

پاسخ درست به این سوال این است که: کاملا به کیفیت لیست تو بستگی دارد.

ممکن است یک لیست شامل هزاران ایمیل یا حتی یک لیست ۵ رقمی هم داشته باشی که به شیوه‌های مختلفی این لیست ایمیل را جمع آوری کرده‌باشی و خوشحال باشی که عجب لیست خوبی برای ایمیل مارکتینگ در اختیار دارم! اما.. وقتی که موعد فروش فرا میرسد و میخواهی کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را برای فروش محصول اجرا کنی، ناگهان احساس میکنی رویاهایت نقش برآب شده و مخاطبان به ظاهر موجود در لیست، ناپدید میشوند!
واقعیت این است که آنها ناپدید نشده‌اند، بلکه اصلا تو نتوانسته‌ای، ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای انجام بدهی و فقط یک لیست بی‌کیفیت از ایمیل‌ها تولید کرده‌ای.
آن لحظه است که میخواهی صاحب هر کدام از آن ایمیل‌ها را پیدا کنی و با چشمان گریان به آنها بگویی این سزای من نبود که زمان دریافت فایل رایگان از من ایمیلت را میدهی، اما وقتی میگویم بیا کالای من را بخر از من روی برمیگردانی

با توجه به آمار و تحقیقات ارائه شده در hubspot میانگین نرخ باز شدن ایمیل‌ها در هر حوزه‌ای، حدودا ۳۲% است. اما با یک برنامه ریزی هوشمندانه و استراتژی قوی، میتوان این مقدار را افزایش داد و لیست قدرتمندتری از ایمیل‌ها را ساخت. اینکه چطور باید اینکار را کرد و چگونه لیست ایمیل بیشتر و با کیفیت‌تری داشته باشیم، موضوع این مقاله از نت هوش است. در ادامه با ۹ روش با کیفیت برای گرفتن ایمیل بیشتر در ایمیل مارکتینگ آشنا میشوی که باعث بهبود بازاریابی ایمیلی‌ات میشود.

روش ۱: ارائه پیشنهاد قانع کننده‌تر، برای گرفتن ایمیل بیشتر

یکی از مهم‌ترین عوامل برای گرفتن ایمیل بیشتر این است که به جذاب بودن پیشنهاد، بیشتر دقت کنی. خودت را جای مخاطب بگذار. چه پیشنهادی باید در ایمیل ارائه شود که کاربر نتواند آن را رد کند؟ باید پیشنهادی که به کاربر میدهی، غیر قابل رد شدن باشد. این مهم‌ترین اصل برای گرفتن مشترک بیشتر در لیست ایمیل است.
باید مشتریان خودت را کاملا بشناسی و بدانی آنها دنبال چه چیزی هستند و همانها را ارائه کنی.

سوال: چطوری بهترین پیشنهاد رد نشدنی را ارائه کنیم؟
جواب: با تست کردن!
باید چندین مدل ایمیل برای تعداد محدودی از کاربرانت ارسال کنی و واکنش آنها را ببینی و بسنجی، تا بطور کامل بفهمی چه نوع ایمیل‌هایی در حوزه کاری‌ات پیشنهاد های ردنشدنی‌ خوبی برای مخاطبین هستند و در نهایت باعث گرفتن ایمیل بیشتر برای تو خواهند بود.

روش ۲: وارد کردن ایمیل را برای کاربر، آسان‌تر کن

یکی از بحث‌های داغ همیشگی بازاریابی ایمیلی این است که در فرم گرفتن ایمیل، چند کادر ورودی داشته باشیم؟ آیا نام کاربر را هم دریافت کنیم یا فقط ایمیل را بگیریم؟
درست است که هر چه فیلدهای بیشتری از کاربر بگیریم، بعدا بیشتر کمک‌مان میکند تا از آنها هم استفاده کنیم؛ اما واقعیت این است که هرچه فرم ثبت ایمیل، فیلدهای کمتری داشته باشد، امکان اینکه کاربر ایمیلش را وارد کند بیشتر میشود. اگر برایت مقدور است، تمام تلاشت را بکن تا فقط فیلد آدرس ایمیل را برای گرفتن ایمیل کاربر استفاده کنی. اطلاعات دیگری مثل نام و نام خانوادگی و شماره موبایل و … را بعدا هم میتوان از کاربر گرفت.

هرچه فیلدهای بیشتری قرار بدهی، یعنی داری موانع بیشتری را بر سر راه مخاطب میگذاری! پس اگر میخواهی لیست ایمیل بیشتری از کاربران بگیری، چشمانت را ببند و با خیال راحت، هر فیلد دیگری به غیر از خود فیلد ایمیل را از فرم یا صفحه مورد نظرت حذف کن. نگران نباش! بعدا به روش‌های دیگر میتوانی نام و شماره موبایلش را بگیری. تمرکزت در اولویت، باید روی گرفتن ایمیل باشد.

روش ۳: مشترکین را تشویق کن تا آنها هم ایمیل ارسال کنند

احتمالا فکر میکنی این روش جواب نمیدهد. اما اگر بدانی چقدر این شیوه موثر است، این حرف را نمیزنی.
وقتی در کمپین ایمیل مارکتینگت یک ایمیل جذاب ارسال کرده‌ای که مطمئن هستی مخاطبین، واکنشی مثبت به آن نشان خواهند داد و احتمالا کمپین موفقی خواهد بود، چرا از آنها نمیخواهی آن ایمیل را برای دوستان‌شان هم ارسال کنند؟ اگر ایمیلی که میفرستی واقعا برای آنها جالب باشد، نه تنها باعث کمک به مخاطبانت میشوی، بلکه آنها هم با کمال میل و اشتیاق، آن ایمیل را برای افراد دیگری که میشناسند، ارسال میکنند. دقیقا مثل خودت که بارها و بارها از یک پیام در شبکه‌های اجتماعی خوشت آمده و آن را برای دوستانت ارسال کرده‌ای. حالا بیا و از این روش در ایمیل مارکتینگ استفاده کن تا لیست ایمیل بیشتری بسازی.

فقط حواست باید به ۲ نکته مهم باشد:

نکته اول: مسیر ثبت نام برای مخاطبین جدید هم فراهم باشد (برای همان دوستان مشترکین‌ات را میگویم) تا آنها هم بتوانند به راحتی در کمپین تو ثبت نام کنند و وارد شوند.

نکته دوم: این نکته خیلی اضطراری است! حواست را خوب جمع کن. اگر ایمیلت به اندازه کافی جذاب نیست، این کار را انجام نده چون دقیقا نتیجه بالعکس میدهد! چطور؟

اینطوری که دوستان مخاطبان تو، از ایمیل خوششان نمی‌آید و احتمالا روی دکمه Unsubscribe (لغو اشتراک) کلیک میکنند و میدانی آنوقت چه اتفاقی می‌افتد؟ مخاطب اولیه تو از لیست ایمیلی‌ات حذف میشود! در نتیجه نه تنها دوستان و اطرافیان آن مخاطب مورد نظر را از دست میدهی، بلکه خود همان مخاطب اولیه اصلی هم بدون اینکه روحش خبر داشته باشد و بفهمد، لغو اشتراک میشود! پس حواست به این موضوع باشد و کاملا محتاطانه رفتار کن.

روش ۴: برای گرفتن ایمیل بیشتر، مسیر عضویت در خبرنامه را کوتاه کن

معمولا همه ما یک فرم مخصوص برای اشتراک در خبرنامه ایمیلی سایت‌مان داریم (اگر نداری که سریع‌تر یک فکری به حالش بکن). خیلی مهم است که این باکس، کجای سایت ما قرار میگیرد؟! آیا به راحتی دیده میشود تا بتوانیم مخاطب را ترغیب به عضویت در خبرنامه ایمیلی‌مان کنیم؟

اکثر افراد، معمولا باکس مربوط به عضویت در خبرنامه را در صفحه اصلی سایت‌شان قرار میدهند. نمیگویم بد است، بد نیست؛ اما اگر کاربری مستقیما در یکی دیگر از صفحات سایت وارد شد، آن‌وقت چه؟ اگر کاربر از طریق جستجو وارد یکی از مقالات شد، آنجا باید چه کار کرد؟

البته خیلی دیگر از افراد هم هستند که باکس مخصوص دریافت ایمیل برای شرکت در خبرنامه را در فوتر سایت‌شان قرار میدهند، تا در همه صفحات در دسترس باشد؛ اما مشکل اینجاست که اصلا اکثر افراد به فوتر سایت تو نمیرسند که آن را ببینند.

کاربران باید خیلی سریع و راحت، با کم‌ترین کلیک بتوانند باکس مربوط به عضویت در خبرنامه تو را ببینند. یکی از بهترین قسمت‌ها، استفاده از ساید بار(Sidebar) صفحه است. سایدبار به عنوان بخشی از قالب صفحه، معمولا در همه صفحات سایت به صورت یکسان و ثابت است (مگر آنکه خودت آن را دستکاری کنی).

گرفتن ایمیل بیشتر در ساید بار
بهتر است محل عضویت در خبرنامه در ساید بار باشد، نه در فوتر!

در نتیجه با قرار دادن باکس عضویت در سایدبار، خیالت راحت است که در تمام صفحات سایت، به صورت ثابت وجود خواهد داشت و مخاطبانت به راحتی آن را می بینند و میتوانند در خبرنامه ایمیلی‌ات عضو شوند.

روش ۵: استفاده از QR Code یا همان بارکدها برای گرفتن ایمیل بیشتر

بعضی وقت‌ها برای اینکه بتوانی به رازهای بهتری در بازاریابی دست پیدا کنی، باید مرزها و چهارچوب‌های قبلی را بشکنی و از آن خارج شوی. درست است که تمام تمرکزمان را روی کسب و کار اینترنتی و فضای آنلاین گذاشته‌ایم، اما باز هم حالت‌های سنتی و فیزیکی میتوانند به ما کمک کنند.

یکی از بهترین روش‌های گرفتن ایمیل بیشتر و ساخت لیست قوی‌تر، این است که به کاربرانی که در سایت‌مان آنلاین نیستند هم توجه کنیم. QR Code ها (Quick Response) یا همان بارکدهای مربعی شکل که احتمالا زیاد دیده ای ،میتواند کمک کنند تا زمانی که کاربران به لیست ایمیلی تو ملحق شوند.

این روزها بسیاری از کاربران، اپلیکیشن‌های بارکد خوان روی گوشی‌هایشان دارند. در نتیجه میتوانی یک بارکد QR را که به صفحه فرود مورد نظرت برای گرفتن ایمیل کاربر منتهی میشود را تولید کنی و این بارکدها را روی جعبه محصولاتت یا بخش‌های فیزیکی که احتمال دیده‌شدن آن وجود دارد، قرار بدهی و از کاربران بخواهی بارکد را اسکن کنند، به این طریق، خیلی راحت کاربران با اسکن کردن بارکد، مستقیما وارد صفحه مقصد مورد نظر تو میشوند و تو میتوانی شانس گرفتن ایمیل بیشتر در لیست خودت را افزایش بدهی.

نکته مهم: حواست باشد که سایت تو باید حتما Responsive باشد و در صفحه نمایش موبایل، به خوبی و با خوانایی کامل دیده شود تا کاربر بتواند راحت با آن ارتباط برقرار کند.

استفاده از QR Code ها یک راه بسیار مناسب و ایده‌آل برای دعوت از کاربرانی است که در در سایت تو آنلاین نیستند و در حالت فیزیکی در حال مطالعه یا دیدن چیز دیگری هستند.

یکی از بهترین کارها بعد از اینکه کاربر، عضو خبرنامه میشود یا به هر طریقی ایمیل‌اش را در یک فرم وارد میکند، این است که او را مستقیما به یک صفحه تشکر از شما یا صفحه تایید هدایت کنی. صفحه «تشکر از کاربر» یا «تایید ثبت ایمیل» از آن قسمت‌هایی است که به شدت در گرفتن لیست ایمیل‌های با کیفیت، تاثیر گذار است و وجودش در کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خالی است.

مثلا میتوانی وقتی کاربر، ایمیل‌اش را وارد کرد، او را به صفحه‌ای هدایت کنی که ضمن تشکر از او، یک پیشنهاد شگفت انگیز مثل یک تخفیف ۵۰% ارائه کنی. یا حتی میتوانی یک فایل ارزشمند رایگان را بعد از ثبت ایمیل‌اش در صفحه تاییدیه به او ارائه بدهی. با این کار، نرخ وفاداری کاربرانت افزایش می‌یابد و تا حدود زیادی میتوانی مطمئن باشی که در حال گرفتن لیست ایمیل‌های با کیفیت هستی. افرادی را که به این شکل در لیست ایمیلی‌ات قرار میدهی، احتمالا مشتریان بسیار با کیفیتی برایت خواهند بود.

روش ۷: دعوت از مشترکین در شبکه‌های اجتماعی برای گرفتن ایمیل بیشتر

درست است که ایمیل مارکتینگ هنوز زنده است، اما فراموش نکنیم که امروزه اکثر مردم دوست دارند در شبکه‌های اجتماعی باشند. چرا به سراغ آنها نرویم و از آنها نخواهیم که در خبرنامه‌ها و کمپین‌های ایمیلی ما شرکت کنند؟

مهم نیست در کدام شبکه اجتماعی در حال فعالیت هستی؟ اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر یا هرجای دیگری…

قطعا تعدادی فالور و علاقه‌مند داری که بهترین سوژه برای دعوت به شرکت در خبرنامه‌ ایمیلی‌ات هستند. میتوانی از آنها بخواهی تا در کمپین‌های ایمیلی‌ات عضو شوند.
چطوری؟
بهترین راه، این است که یک صفحه لندینگ پیج خیلی خوب و حرفه‌ای آماده کنی و از آنها بخواهی وارد صفحه شوند. اگر اینستاگرامر هستی با یک استوری، و اگر توئیت‌باز هستی با یک متن توئیت، و اگر از هر شبکه اجتماعی دیگری استفاده میکنی، با یک پست خوب میتوانی یک متن مناسب بنویسی و لینک صفحه لندینگ پیج را درج کنی و از کاربران بخواهی روی لینک کلیک کنند و آنها را وارد صفحه لندینگ پیج کنی. اگر صفحه فرود را هم خوب طراحی کرده باشی، دیگر همه چیز تمام است. آنها را بفرست به صفحه فرود و بقیه موارد را به صفحه لندینگ پیجی که ساخته‌ای بسپار تا ایمیل‌های کاربر را برایت بگیرد و لیست ایمیل‌ات را بیشتر کند.

استفاده هوشمندانه از شبکه‌های اجتماعی هم یکی دیگر از روش‌های خوب گرفتن ایمیل بیشتر است.

روش ۸: استفاده از ایموجی‌ها در تیتر، برای گرفتن ایمیل بیشتر

کاربران تو روزانه تعداد زیادی ایمیل در inbox ورودی‌شان دریافت میکنند.

یکی از کارهایی که باعث میشود پیام تو بین سایر ایمیل‌ها، بیشتر دیده شود، استفاده از ایموجی‌ها است.

اگر در تیتر عنوان ایمیل، یا حتی در دل خود متن، ایموجی‌ها درست و صحیح انتخاب و استفاده شوند نه تنها باعث بهتر دیده‌شدن ایمیل میشود، بلکه احساس مورد نظرت را نیز بهتر میتوانی به مخاطب برسانی. استفاده از ایموجی‌ها، به شدت باعث افزایش نرخ Open Rate در ایمیل میشود.

البته نکتهمهمی که در استفاده از ایموجی‌ها باید رعایت کنی این است که بطور افراطی از آنها استفاده نکنی، چون دقیقا نتیجه معکوس خواهد داد، و احتمال اینکه کاربرانت ایمیل تو را با ایمیل‌های تبلیغاتی اشتباه بگیرند، بسیار بالا میرود. هر ایموجی یک شورت‌کد(Shortcode) دارد که با قرار دادن آن شورت‌کد در تیتر یا متن ایمیل، میتوانی آن ایموجی را فراخوانی و قرار دهی. برای دیدن لیست کامل ایموجی‌ها به همراه شورت‌کدهای آنها، میتوانی از لینک زیر استفاده کنی.

 

روش ۹: برای گرفتن ایمیل بیشتر، پیش‌نمایش را به حداکثر برسان

جمله بالا یعنی چی؟
خیلی سال پیش‌تر، اگر یادت باشد وقتی ایمیل‌ات را چک میکردی ۲ عنوان برای نماش، بیشتر وجود نداشت. یکی نام ایمیل فرستنده و دومی موضوع ایمیل، و تا زمانی که ایمیل را باز نکرده‌ بودی، هیچ چیزی از محتوای داخل آن نمیدانستی. اما حالا دیگر مثل قدیم نیست! سرویس‌های ایمیل مثل Gmail یا Yahoo و اکثر شرکت‌های دیگر، علاوه بر نمایش فرستنده و موضوع آن ایمیل، بخشی از ابتدای متن موجود در ایمیل را هم نشان میدهند. یعنی تو میتوانی حداقل یک خط اول متن ایمیل را هم، قبل از آنکه آن را باز کنی، در همان پوشه Inbox ببینی! این مورد، یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در ایمیل مارکتینگ و نرخ بازشدن ایمیل است. خیلی وقت‌ها تیتر و عنوان، به خوبی نوشته میشود؛ اما کاربران زیادی باز هم صرفا با یک عنوان، ترغیب به بازکردن ایمیل نمی‌شوند و قسمتی از متن ایمیل را هم که به عنوان پیش‌نمایش نشان داده میشود میخوانند تا ببینید آیا محتوای ایمیل واقعا مفید است؟ آیا باید آن ایمیل را باز کنند؟ یا به پوشه Spam بدرقه‌اش کنند!

راه حل پیشنهادی‌ام این است که حتما پاراگراف اول ایمیل را هم باید جذاب بنویسی و روی آن تمرکز داشته باشی. حداقل حداقل به خط اول متن پاراگراف اول باید نگاه بسیار ویژه‌تری داشته باشی.

این نکته را درنظر بگیر که این موضوع، ارتباط مستقیمی با ابعاد صفحه نمایش نیز دارد. هر چه صفحه نمایش کاربر پهن‌تر باشد، مقدار بیشتری از متن ایمیل به صورت پیش‌نمایش ،دیده میشود.

من در یکی از مانیتورهایم این موضوع را تست کردم و دیدم در یک صفحه نمایشگر Ultra Wide حدودا میتوان ۴۰ الی ۴۵ کلمه ابتدای متن ایمیل را دید! و همین آزمایش را در موبایل هم بررسی کردم و دیدم نهایتا بیش از چند کلمه، در سایز‌های متداول تلفن‌های همراه دیده نمیشود!

 

نتیجه گیری

هرچه لیست ایمیل بیشتری داشته باشی، احتمالا درآمد اینترنتی بالاتری هم خواهی داشت؛ اما برای گرفتن ایمیل بیشتر از کاربران، باید روش‌های مختلفی را انجام بدهی که برخی از مهم‌ترین‌ شیوه‌ها را در این مقاله بررسی کردیم. حواست باشد که تعداد اعضای موجود در لیست ایمیل، به تنهایی کافی نیست و باید همه تلاشت این باشد که اعضای با کیفیتی در لیست ایمیل داشته باشی. پیشنهاد میکنم همیشه قبل از اینکه یک ایمیل را برای لیست مورد نظرت ارسال کنی، ابتدا حتما یک نمونه تستی به ایمیل شخصی خودت ارسال کنی تا با دیدن پیش‌نمایش ایمیل، از کیفیت آن مطمئن شوی.

اگر درباره این مطلب، یعنی گرفتن ایمیل بیشتر از کاربر، سوالی داری میتوانی در بخش کامنت‌های پایین همین صفحه بپرسی تا من در اولین فرصت، راهنمایی‌ات کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *